Stroomverbruik van monitors/pc's in de toekomst

Pagina: 1
Acties:

• Sebastiaan_2005
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-08-2021
Waarschijnlijk dit jaar nog komt sony met 17 inch oled schermen op de markt. Als ik de verhalen mag geloven zijn ze aanzienlijk zuiniger dan TFT en LCD schermen. Heeft iemand een idee hoeveel zo'n schem zou kunnen verbruiken? 15 Watt? 10 Watt?

Onlangs verscheen er een artikel over het bedrijf compulab dat een pc heeft samengesteld die maximaal 5 Watt verbruikt. De snelheid is slechts 500 mhz maar op zich voldoende voor mensen die enkel tekstverwerken, surfen en wat downloaden.

Hoe zou de computer van de toekomst eruit kunnen zien qua stroomverbruik. Hebben we over een paar jaar computers die incl monitor 10 Watt verbruiken?

Graag jullie visie.

• Moooo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-07 12:17
Ik denk van niet. In principe is alles in een enkele chip gepropt de beste oplossing voor goedkope zuinige pc's. Dit zie ik nog niet gebeuren. Waarom niet?

Veel mensen gaan af op prestaties. Vaak zijn die nergens voor nodig, maar door marketing e.d. wordt het vaak gewoon toch door de strot geduwd (dual core weetikwat met 8GB geheugen etc). En een scythe infinity + accellero s2 staat nogal raar op een microatx bord. Koppel daar je 250GBx4 in raid aan vast en je zit nog steeds boven de 10W.

Er is meer winst te halen in grondstof- en energievretende hardware dan in kleine doeltreffende hardware. Als het andersom was geweest dan was de markt nu overspoeld geweest met zeer betaalbare en zuinige hardware. Om de beste prestaties te halen wordt alles zo heet gestookt dat het amper nog te koelen is in een beperkte ruimte. Alles-op-een-chip is goedkoper om te produceren (mits een goede opbrengst met uitval e.d.) maar vele malen duurder om te ontwerpen.

HD's zijn een mooi voorbeeld. Hoeveel kost 1TB aan 3.5" schijven en hoeveel aan 2.5" schijven (met gelijke RPM). Hoelang kan je de grote schijven laten draaien om dat verschilbedrag in aankoop te laten draaien?
Laptop:130 euro per 200GB: 650 euro (en is droevig genoeg nog 4200RPM ook)
Laptop 7200RPM: een stuk prijziger dan 4200RPM
Desktop: 100 euro per 500GB: 200 euro (7200RPM)
voor 450 euro kan ik de rest van de pc wel kopen, al vreet hij watt meer.

Wat wel een mogelijkheid kan zijn is een vooruitgang in PDA's en GSM's. Als die een externe monitor aan kunnen sturen dan wordt het verhaal heel anders, gemak staat dan voor alles. Maar dat zal nog wel een behoorlijk tijdje op zich laten wachten.

[ Voor 2% gewijzigd door Moooo op 25-07-2007 11:24 . Reden: Ik blijf bezig met zon lap text bah... ]