Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds anderhalve maand heb ik een Canon 400D, alleen niet ik ben er fan van, de rest van de familie ook... En nu willen ze allemaal eigenlijk ook een DSLR... dan hoef ik hem iig niet meer te delen. Maar goed, dat is niet zo het probleem.

Ik zit met het volgende:
Moeders heeft een analoge SLR van Sigma liggen met 2 kit lenzen. Ik durf niet te zeggen uit mijn hoofd welke camera en lenzen zij precies heeft, maar het is te vergelijken met kitlenzen van 18-55 mm en 70-300 mm. Zij is vooral fan van de telelens.
wanneer ik het precies weet zal ik mijn TS edit'en

Eigenlijk vind zij het zonde om die lenzen weg te doen, en zou ze graag willen gebruiken op een DSLR body. Alleen zitten we met het feit dat het sigma mount lenzen zijn.
Alleen is er maar 1 type DSLR van Sigma (SD10) die we te duur vinden (ze wil niet meer dan 500/600 euro kwijt zijn voor body).
Tweede hands DSLR van Sigma is amper te verkrijgen (2 hits op marktplaats).

Mijn vraag is daarom het volgende:
Welke body's gaan samen met sigma mounth lenzen (behalve dus sigma body's zelf)?
Of kan ze toch beter haar oude set verkopen en voor een nieuwe kit gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Normaal ben ik niet echt fan van het opzoeken, voorkauwen of linken naar 'aanbiedingen', maar deze is hier toch wel heel gepast, liep laatst in de KE en zag daar deze staan:

http://www.kamera-express...age=product&product=21810

Sigma SD9, foveon sensor. Maarrrrrr, volgens mij is sigma wel Four Thirds mount geworden, en ik weet niet eens óf de oude lenzen wel passen.

edit: specs op dpreview: http://www.dpreview.com/reviews/specs/Sigma/sigma_sd9.asp
Laat je niet afschrikken door de hoeveelheid megapixels, door die foveon sensor tovert een SD9 net zo veel detail op je scherm als een Canon 30D :)

Verder lezen we: Lens thread: Sigma SA Bayonet mount

Dat four thirds verhaal klopt dus niet, het is hun eigen mount. Met een 1.7x cropfactor (apart :P )

Vraag je dus wel even af of de huidige lenzen samen met de 1.7x nog wel interessant bereik geeft. Als je tele-freak bent, zou dat wel zo moeten zijn. En natuurlijk de vraag of die oude lenzen het wel waard zijn, is bijvoorbeeld een D40 met 18-55 en 55-200 niet gunstiger voor je portemonnee, etc.

[ Voor 55% gewijzigd door Henk op 24-07-2007 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Ze wil nu niet meer dan 500 a 600 euro kwijt zijn. Wil je moeder later nog investeren?

Zoals ik het nu zie vallen de Sigma-mount dSLRs gewoon tegen. De SD9 heeft een paar heftige tekortkomingen. Géén direct-from-camera JPG bijvoorbeeld. Kleine buffer, traag (naar huidige maatstaven) en qua resolutie vergelijkbaar met een 6 Mpixel bayer patroon. Geen 30D maar D60/300D/10D resolutie dus. De SD9 gaat ook niet hoger dan ISO 400.

Zie http://www.dpreview.com/reviews/SigmaSD9/page24.asp

Ik zou eerder aan willen raden om te zoeken naar een 2e hands Canon (of Nikon, aangezien er nog geen glas collectie is) en dat systeem rustig uit te bouwen.

Overigens is verkoop van de analoge boel niet aan te raden. Je krijgt er verdomde weinig voor terug dus kan je beter jezelf die teleurstelling besparen en gewoon de boel houden en af en toe voor de afwisseling naar film grijpen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thx voor de reacties, zoiets had ik stiekem wel verwacht.

Ouders hebben vroeger nog redelijk veel voor die SLR uitgegeven (rond de 1100 gulden), misschien is het idd leuk om 'erbij' te houden voor als je een keertje terug grijpt naar film... maar er kleven vele nadelen aan en familie vind het kunnen door blijven schieten zonder dat het extra kost toch wel heel leuk. Ze zijn fotografie ook ineens een stuk leuker gaan vinden, en zelfs aan het bewerken geslagen (ok, geen PS maar Picasa, maar voor een n00b is dat al heel wat).

Qua glas collectie heb ik wat van oudere zus wat we kunnen lenen voor Canon, waaronder een fijne sigma 28-105 mm f2.8, leuke, maar brakke tele (100-400 mm), en een 50 mm f1.8 prime. Canon blijft dan wat dat betreft dan wat meer in voordeel omdat we dan wat glaswerk en andere accesoires van elkaar kunnen 'lenen' :+

Ik had wel gegoogled op 'sigma mount' maar veel kon ik zelf dus niet vinden. In ieder geval geen andere camera's dan sigma zelf. Pentax heeft toch ook geen eigen mount? Zo zat ik te denken...

Jammer trouwens van die SD9 die iso :X Ik vind het nu zelfs een gebrek op mn 400D dat ik van 400 ISO gelijk naar 800 moet en niet naar 600 kan als je iets meer wil, vooral 's avonds met bibberhandjes is 800 iso toch wel fijn...

Ow, over de investering:
ze wil nu niet meer dan 600 euro totaal kwijt zijn, en daar heeft ze dan het liefst net zo'n pakket als wat ze nu analoog heeft.

Ik heb 400D kit voor 540 euro gekocht en dat vond ze nog wel een boel geld, maar is wel blij dat ik hem heb gekocht nu ze binnen 2 weken oma gaat worden en we een bruiloft achter de rug hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 13:24:

Ow, over de investering:
ze wil nu niet meer dan 600 euro totaal kwijt zijn, en daar heeft ze dan het liefst net zo'n pakket als wat ze nu analoog heeft.

Ik heb 400D kit voor 540 euro gekocht en dat vond ze nog wel een boel geld, maar is wel blij dat ik hem heb gekocht nu ze binnen 2 weken oma gaat worden en we een bruiloft achter de rug hebben :+
Is de Nikon D40 niet iets voor haar ? In de nieuwe MM folder voor 399 (kit) (na de 90 euro cashback), hou je nog 200 euro over voor een lens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 14:54:
[...]

Is de Nikon D40 niet iets voor haar ? In de nieuwe MM folder voor 399 (kit) (na de 90 euro cashback), hou je nog 200 euro over voor een lens...
:> Bij de mediamarkt aanbieding is de 90e cashback al inbegrepen.... dus je houdt nog 110 euro over voor een lens. Tamron 70-300, anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 13:24:
Jammer trouwens van die SD9 die iso :X Ik vind het nu zelfs een gebrek op mn 400D dat ik van 400 ISO gelijk naar 800 moet en niet naar 600 kan als je iets meer wil, vooral 's avonds met bibberhandjes is 800 iso toch wel fijn...
Koop zelf een 30D, dan heb je ISO: 100, 125, 160, 200, 250, 320, 400, 500, 640, 800, 1000, 1250, 1600, 3200
Verkoop je de 400D door aan je familie.

Voordeel van hetzelfde merk hebben is het kunnen uitwisselen van lenzen. Dat is ook meteen nadeel, om de beste lens zal steeds gevochten worden ;)

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
ajhaverkamp schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 15:08:
Koop zelf een 30D, dan heb je ISO: 100, 125, 160, 200, 250, 320, 400, 500, 640, 800, 1000, 1250, 1600, 3200
al die tussenstappen kan je beter niet gebruiken. Levert meer ruis op dan de bovenliggende hele ISO stops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
lateef schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 15:49:
[...]
al die tussenstappen kan je beter niet gebruiken. Levert meer ruis op dan de bovenliggende hele ISO stops.
160, 320, 640, 1250 zijn pulls van de bovenliggende hele stop, en zijn dus relatief goed kwa ruis.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

800 = native
1000 = 800+1/3
1250 = 1600-1/3
1600 = native
Etc enzo.. iso1250 is helemaal zo erg niet, maar iso1000 is vreselijk.
Bedenk wel wat +1/3 meer ruis geeft en -1/3 minder ruis, maar óók minder DR (dus ten koste van je highlights).

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
Tja ik zou je moeder niet aanraden om voor Sigma te gaan, als ze de SD10/14 te duur vindt. Kijk wel vooral ook verder dan alleen Canon en Nikon, want niets is minder waar dan "wat de menigte koopt zal wel het beste zijn". Voor 500/600 euro heb je een fraaie Pentax K100D met 18-55 + geld over zodat je nog eens een 50-200 kan aanschaffen voor het tele-werk. Wat de andere merken bieden weet ik minder goed maar ik zou voor geen goud bij Pentax weggaan (ergonomie, grote hoeveelheid topklasse 2e-hands glas terwijl dat bij andere merken gewoonweg niet past, veel meer kwaliteit voor je geld dan bij de concurrentie, intuïtieve werking...)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

mwolthers schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 18:38:
Tja ik zou je moeder niet aanraden om voor Sigma te gaan, als ze de SD10/14 te duur vindt. Kijk wel vooral ook verder dan alleen Canon en Nikon, want niets is minder waar dan "wat de menigte koopt zal wel het beste zijn".

[...]
Op zich is het verstandig om verder te kijken dan je neus lang is. Het is inderdaad geen goed idee om meteen maar alle kleinere spelers op de markt te negeren.

Maar daar staat, in dit geval, wel tegenover dat er indirect al het nodige aan glas voor handen is. Topicstarter en zuslief hebben blijkbaar al Canon glas. Op dat moment is dat een extra pluspunt / argument voor Canon.

Toen ik zelf voor de keuze stond om "in te stappen" was de belangrijkste keuze de ergonomie: 10D + grip paste gewoon het beste in mijn grote klauwen. Maar dat een aantal mensen in mijn vriendenkring ook al Canon schoten heeft zeker nog een beetje extra gewicht in de balans gelegd.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 14:55:

:> Bij de mediamarkt aanbieding is de 90e cashback al inbegrepen.... dus je houdt nog 110 euro over voor een lens. Tamron 70-300, anyone?
Je kunt ook uitgaan van de hoogste limiet die moeders heeft aangegeven ;) 600 euro dus. Dan komt de dubbelzoomkit van de D40 in aanmerking (zou ik zeker verkiezen boven de Tamron 70-300).
Pagina: 1