ATA 133 of toch SATA?

Pagina: 1
Acties:

• PcManiaxx
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-12-2025

PcManiaxx

ondertitel duh

Topicstarter
Een hele goede morgen mede-tweakertjes :)

Ik zat er vandaag aan te denken mijzelf een nieuwe harde schijf aan te schaffen.

Dit komt in een wat oudere pc die ik gebruik voor het ontwerpen/ontwikkelen van software met oa Visual Basic en web development. Zo en dan worden er ook spelletjes gespeeld door mijn broertje (oa World of Warcraft, FEAR en een paar andere games)

Het gaat om dit systeem:

3500+ Venice
Asrock Dual SATA2
2 GB DDR400 (2x1gb) Corsair CL2
7900GTX
Win Xp Pro SP2

Nu is mijn vraag het volgende; is verstandig om gewoon een schijf van ATA133 aan te schaffen? Of toch SATA? ALs ik de prijzen namelijk vergelijk, zie je dat ATA133 schijven aanzienlijk goedkoper zijn dan SATA schijven. Maar valt dit ook te merken in de performance? Of is dit verschil nihil?

Kan ik nu beter SATA of de gewone ATA133 nemen?

Bij voorbaat dank!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verschil zal je niet merken, je haalt toch de maximale overdrachtssnelheid niet.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

zoveel goedkoper zijn ata133 diskjes toch niet echt meer ? als in: allebei is vrij cheap.

Verschil in performance is er niet echt voor jouw toepassingen (weinig IO) , dus ata zal wsl. wel voldoen.

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:51
pata schijven die heel goedkoop zijn zijn afaik over het algemeen oude types die voor dumpprijzen weg gaan. En dat zal je kwa prestaties zeker merken. Als je dezelfde schijf met pata en sata interface vegelijkt zullen ze bijna even duur zijn en zullen ook de prestaties ongeveer gelijk zijn.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou voor de S-ATA gaan. hooguit een paar euro duurder en wat meer toekomst gerichter. Daarbij heb je ook dingen als TCQ en NCQ, wat je op een ATAdisk niet hebt.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
aangezien je mobo toch al sata-poortjes heeft, zou ik een sata schijf kopen. (toekomstgericht, makkelijkere kabel,..)
Maar kwa performance gaat het niet veel uitmaken :)

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:44

_Apache_

For life.

Als ik het nieuwsbericht mag geloven zal ATA133 binnenkort antiek worden, naast het feit dat je misschien de IDE aansluiten die overblijft op je moederplank gebruiken voor andere optische drives ( dvd rom etc )..

* _Apache_ heeft een nieuwe SATA schijf in bestelling staan.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Verwijderd

Boeit niks. Gewoon erin prikken wat goedkoop en goed voorhanden is. Je merkt geen verschil. Ik neem overigens aan dat je gewoon S-ATA-controllers hebt. In een oud P-ATA-systeem nog opzettelijk een (dure) S-ATA-controller prikken zou wel (in de meeste gevallen) onzin zijn.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 12:23:
Boeit niks. Gewoon erin prikken wat goedkoop en goed voorhanden is. Je merkt geen verschil. Ik neem overigens aan dat je gewoon S-ATA-controllers hebt. In een oud P-ATA-systeem nog opzettelijk een (dure) S-ATA-controller prikken zou wel (in de meeste gevallen) onzin zijn.
Uit de TS: Asrock Dual SATA2

Wat snap je hier niet aan? 8)7 Of zet hij SATA2 neer omdat hij 1 extra pata aansluiting heeft? 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door MensionXL op 24-07-2007 15:51 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Pagina: 1