Toon posts:

incidenteel optredende problemen met voip

Pagina: 1
Acties:
  • 275 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op ons recreatie terrein hebben wij ongeveer 30 internet aansluitingen via de coax kabel dmv corinex av200 cable lan adapters. Zo'n 6/7 aansluitingen beschikken ook over voip via een voipadapter. Over het internet gedeelte is iedereen tevreden, alleen bij voip treedt af en toe het probleem op dat de verbinding spontaan wordt verbroken (meestal na ongeveer 4 minuten).

* de geluidskwaliteit is altijd goed (hiermee sluit ik bandbreedte problemen uit)
* ook in de periode tot aan het spontaan verbreken van de verbinding is de geluidskwaliteit goed
* in de periode dat de problemen optreden heeft iedereen er last van.
* de perioden dat de problemen optreden zijn willekeurig.
* de problemen treden op bij meerdere merken voipadapters, en ook bij zogenaamde softphones.
* de voipaanbieder (budgetphone) kan niets vreemds ontdekken in de logs. Ik heb vrij nauwkeurig de gesprekken/tijden doorgegevens, en het lijkt bij budgetphone erop alsof de gesprekken normaal beëindigd worden.

De grote ellende is dat de problemen af en toe op treden, waardoor het zeer moeilijk ze op te sporen. Ik heb vandaag een capture gedaan met Wireshark, en de verbinding bleef zonder problemen 20 minuten open (het probleem deed zich dus niet voor). Hierbij heb ik op de lokatie 3 voip lijnen tegelijk gebruikt.

Hier zijn wat waarden uit Wireshark mbt de Rtp stream. Ik heb hierbij het gesprek genomen met de hoogste packet loss:

Packet loss: 3%
Max Delta (ms) 81.27
Max Jitter (ms) 3.36
Mean Jitter (ms) 1.10
Pb? X

Het netwerk is via een router verbonden met een zakelijke adsl aansluiting (Kpn 20 mbit). De router is een pc (500mHz) met Clark Connect. De enige services die lopen op CC zijn een dhcp server en Qos.De reden dat de CC router er tussen hangt is de mogelijkheid tot bandbreedte regeling. Qos heb ik als volgt ingesteld:

1 Voip 700kbit/s up 1024 kbit/s down
2 Internet 100 kbit/s up 15000 kbit/s down

De logs van de router, en van de adsl modem (Siemens speedstream 5450) geven niets bijzonders weer.

Als ik Voiptroubleshooter.com er op nalees worden problemen met het verbreken van voip verbindingen veroorzaakt door hoge packet losses. Packet losses kunnen worden veroorzaakt door slechte hardware/kabels en door "file vorming" in de router of adsl modem. Omdat de packet loss in de Wireshark capture niet aan de hoge kant is, en omdat de geluidskwaliteit van voip goed is, sluit ik slechte kabels etc. uit.

Mijn vermoeden is dat de oorzaak bij de router of de adsl modem ligt. Hoe kan ik nu vaststellen waar het misgaat? De logs van CC en de adsl modem geven bijzonder weining informatie. Aangezien ons bedrijf iedere dag open is, heb ik weinig mogelijkheden tot experimenteren. Ik zit er bijvoorbeeld aan te denken om de CC router er tussen uit te gooien, maar ik heb zeer mijn bedenkingen of het dan wel goed komt met de bandbreedte regeling (toename gebruik van p2p ten koste van voip en internet).

Verwijderd

Ik denk inderdaad ook niet dat het aan slechte kabels ligt. Als dat zo zou zijn, zou je hoogstwaarschijnlijk een redelijk constante packet loss hebben.
Hoewel je aangeeft dat dit de maximale waarde is die je ooit hebt gemeten vind ik 3% packet loss wel aan de hoge kant. Zelfs op internet is een packet loss van 1% of minder normaal, 3% is driemaal zo veel.Ik weet alleen niet hoeveel packet loss VOIP kan verdragen voordat hij een connectie afbreekt ( waarschijnlijk hangt dat ook af van het gebruikte protocol, en dus de compressie).

Ik neem aan dat je ook je CC bak gechecked hebt op load? Ik denk niet dat hier het probleem zit, maar iig het checken waard.
Welk queuing mechanisme gebruik je voor QOS? (FIFO/WRR/RR ?)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

als je call in een keer weg is lijkt het erop dat je controle sessie (SIP) wegvalt zit die ook in je voip klasse of maak daar een aparte klasse voor aan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad CC gecheckt op load. Het memory gebruik zit iets boven de 90%, maar dit is normaal volgens de docs. De swap wordt helemaal niet aangesproken.

Helaas kan ik niet met zekerheid zeggen welke queueing gebruikt wordt. Ik gebruik de standaard Qos regeling van CC. Deze gebruikt iproute2 en iptables hiervoor:

# tc disc show dev eth0
qdisc htp 1: r2q 1 default 2 direct_packets_stat 2

# tc class show dev eth0
class htb 1:1 root rate 1000 mbit ceil 1000mbit burst 2875b cburst 2875b

etc.

# tc filter show dev eth0
filter parent 1: protocol ip pref 1 fw

Nu ik handmatig de Qos regels doorloop verbaas ik mij een beetje over die root rate van 1000mbit.

Ik heb trouwens een tijdje een eigen klasse gehad voor poort 5060, maar dit maakte geen verschil.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zit er bijvoorbeeld aan te denken om de CC router er tussen uit te gooien, maar ik heb zeer mijn bedenkingen of het dan wel goed komt met de bandbreedte regeling (toename gebruik van p2p ten koste van voip en internet).
P2P, daar zul je ws de boosdoener hebben. Iets met half-open connecties enzo ;)
Draai voor jezelf eens een test, VOIP aan en dan gaan P2P en en kijken of ie da wel klapt. Zou me niks verbazen als dat zo is. Had ik zelf ook regelmatig vroeger, router (Sitecom) klapte er uit als ik een combinatie van MSN /webcam of Skype en torrents samen draaide.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk inderdaad dat het een heel slecht idee is om de router er tussen uit te halen. Ik twijfel nu trouwens wel zeer om de Qos wel goed werkt. Moet die root rate niet op zo'n 90% van de maximale bandbreedte zitten? Dus geen 1000mbit, maar 17-18 mbit.

Verwijderd

Je internetverbinding blijft wel constant up? Ping test oid gedaan?

Intern voip verkeerd knalt er ook tussen uit?

Verwijderd

Topicstarter
Intern voip verkeer is er niet. Het is een rekreatiebedrijf, en iedere aansluiting is op zichzelf. Dat maakt het ook moeilijk vast te stellen of de lijn up is tijdens de voip problemen. Aangezien ik verder geen klachten krijg over wegvallende verbindingen ga ik er van uit dat heb wat dat betreft goed zit.

Het internet loopt via ons cai-netwerk. aangezien ons kantoor fysiek een behoorlijk eind weg staat van de "veldkasten" is het zeer moeilijk voor ons zelf een aansluiting te maken via de coax techniek (een utp netwerkverbinding is wel aanwezig voor beheerstaken)

Verwijderd

# tc disc show dev eth0
qdisc htp 1: r2q 1 default 2 direct_packets_stat 2

# tc class show dev eth0
class htb 1:1 root rate 1000 mbit ceil 1000mbit burst 2875b cburst 2875b

etc.

# tc filter show dev eth0
filter parent 1: protocol ip pref 1 fw
Ik heb niet veel gedaan met trafficshaping op linux, maar uit deze regels kan ik niet echt halen dat je Voip op 700kbit/s up 1024 kbit/s down en Internet op 100 kbit/s up 15000 kbit/s down hebt gelimit....
Alleen dat je een 1000mbit verbinding hebt gedefineerd, met een burst van 2875 bytes

Mis ik iets, of klopt dit gewoon niet?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu ook sterk het vermoeden dat de traffic shaping gewoon niet goed werkt. Het vreemde is dat je in CC niet de snelheid van de internet aansluiting in kan geven. Voor zover ik weet zou de class htb 1:1 ongeveer 90% van de internetsnelheid moeten zijn.

Ik ben nu bezig met het testen van een andere router-distro: pfsense. Als alles goed gaat ga ik deze maandag installeren. Het voordeel van Pfsense is dat deze ook de mogelijkheid heeft tot loadbalancing (voor het geval ik er in de toekomst een adsl aansluiting bij neem) Ik zal mijn bevindingen uiteraard hier posten.

Verwijderd

prima!

Ik ben benieuwd of dat pakket beter werkt

Suc6

Verwijderd

Topicstarter
Net kreeg ik wat informatie binnen die waardevol kan zijn. Een gast berichte over een voipadapter die af en toe het ip-adres probeert te vernieuwen, en daarna de mist in gaat. Dit kan op twee problemen duiden:

* de verbinding valt weg (wat ik niet waarschijnlijk acht)
* de dhcp server vernieuwd de ipadressen, en hier gaat iets mis. Ik zal bij het vernieuwen van de router de ip-adressen van de voipadapters vastzetten

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik adviseer je maar 1 ding tegelijketijd te veranderen.

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk. Ik heb het minste vertrouwen in het traffic shape gedeelte, dus dit ga ik a.s. maandag als eerste aanpakken.

Ik ga denk ik 1 voipadapter een vast ip adres geven, hiermee kan ik gelijk vaststellen of het een verschil maakt onderling.

Verwijderd

1 of je sessie wordt verkl**t. Door geen sessie of onderbreking verbinding (softwarematig)
2 of je UPLOAD icm je VoIP poort (aantal sessies ed) is niet in orde

en nu nog zien te vinden :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2007 04:12 ]

Verwijderd

Welk protocol gebruik je? en eventueel welke codec?

Zoals ik het nu zie doe je alleen bandwith reserveren voor voip, en niet "echt" QoS, belangrijk is dat de packets van VoIP prio krijgen. Kortom een queuing mechanisme zoals h2os al zei.

Weet niet of pfSense dit ondersteund (dacht het niet overigens) ik weet niet welk type switches je gebruikt?

Mocht je SIP gebruiken, probeer de SIP messages te sniffen, en kijk of je daar iets zinnigs uit kan halen.

Verder ben ik niet bekend met CC, maar kun je daarin je buffer size bekijken/aanpassen?

Verwijderd

Topicstarter
De onderbrekingen van de gesprekken kan ook een andere oorzaak hebben gehad. Na het installeren van de nieuwe router, wou geen van de modems meer connecten met de master modem (stroom eraf geweest). Na wat hectische uren, kwam er uiteindelijk uit dat een inkoppelfilter kapot was.

Ik heb nu wel Pfsense draaien. De bandbreedte regeling in Pfsense (bsd) is heel anders opgebouwd dan in Clack-connect (linux). Pfsesne werkt met queues, en ik kan ingeven dat voip voorrang moet krijgen. Ik kijk het nu een paar dagen aan, en laat mijn bevindingen hier weten.

De voip verbinding werkt via Sip, en ik heb verschillende codecs geprobeerd, maar het probleem bleef hetzelfde.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 18:18:
De onderbrekingen van de gesprekken kan ook een andere oorzaak hebben gehad. Na het installeren van de nieuwe router, wou geen van de modems meer connecten met de master modem (stroom eraf geweest). Na wat hectische uren, kwam er uiteindelijk uit dat een inkoppelfilter kapot was.

Ik heb nu wel Pfsense draaien. De bandbreedte regeling in Pfsense (bsd) is heel anders opgebouwd dan in Clack-connect (linux). Pfsesne werkt met queues, en ik kan ingeven dat voip voorrang moet krijgen. Ik kijk het nu een paar dagen aan, en laat mijn bevindingen hier weten.

De voip verbinding werkt via Sip, en ik heb verschillende codecs geprobeerd, maar het probleem bleef hetzelfde.
Het zou goed kunnen dat je veel packet loss hebt zonder dat je een queuing mechanisme gebruikt, zeker als je lijn zwaar belast wordt en de buffer van je router vol zit.

Dit zou de problemen kunnen verklaren iig.. we wachten af :)

Verwijderd

Topicstarter
Zo op het eerste gezicht gaat alles nu goed. De mensen zijn tevreden over de kwaliteit, en ik krijg geen klachten meer over het onderbreken van de verbinding. Ik kan met Pfsense de Queues bekijken. De voip queue wordt wel gevuld, maar is nooit echt vol.

Omdat het probleem met de voip incidenteel optrad, geeft het bovenstaande nog geen garantie voor de toekomst. :)
Pagina: 1