[DNS] Nslookup gebruikt verkeerde server

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MIster X
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-01 23:41
Kort samengevat: geen internet, probleem blijkt bij DNS te liggen. Wanneer ik een nslookup doe, gebruikt deze andere dns-servers dan zichtbaar bij ipconfig. Waar haalt nslookup z'n dns-servers vandaan?

De situatie: een klein netwerkje met o.a. een Windows SBS 2003 Server. Alles is aangesloten op een router die de DHCP voor z'n rekening neemt. IP-adressen en DNS-serveradressen (van Tiscali) worden automatisch toegewezen aan de clients. De DNS-serveradressen zijn ook de adressen die worden weergegeven bij ipconfig.

Op één XP-machine zijn (o.a.) websites echter onbereikbaar op domeinnaam (maar wel bereikbaar op ip-adres). Pingen op domeinnaam geeft de melding dat de hosts onvindbaar zijn. Ook nslookup faalt, maar bij nslookup worden 3 andere DNS-servers (van Xs4all) gebruikt dan die aan de client zijn toegewezen. Heel goed mogelijk dat ik dat ooit een keer ergens heb ingevuld. Maar waar? Laat ik nslookup via een andere DNS-server zoeken, dan is dat geen enkel probleem.

DNS geflushed, etc, PC laten opstarten zonder domein, NIC vervangen... heeft allemaal niet geholpen. Ongetwijfeld is het iets simpels. Maar wat?

En waarom werkt zoiets eigenlijk jaren probleemloos, tot maandagochtend 10.33?

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03 22:21
doe je aan group policies? Dat zou ook kunnen.

No production networks were harmed during this posting

• MIster X
Er zijn van die dagen dat ik het betreur dat ik als programmeur voor systeembeheerder moet spelen...

Bleek inderdaad ergens in de Group Policy te staan. Maar waarom werd deze Policy naar zo lange tijd plotseling toegepast en alleen op deze machine? Policy is nu gecorrigeerd, de client herstart. Maar nog steeds worden de verkeerde DNS-servers gebruikt. Hoe forceer ik dat de nieuwe policy wordt toegepast?

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 16:20
Start --> Run --> gpupdate

edit:

ik heb het over de cliënt trouwens...

[ Voor 53% gewijzigd door lammert op 23-07-2007 23:31 ]

• MIster X
lammert schreef op maandag 23 juli 2007 @ 23:26:
Start --> Run --> gpupdate

edit:

ik heb het over de cliënt trouwens...
Volgens mij zou dat inderdaad moeten werken... Maar in mijn geval wordt de Group Policy wordt niet geüpdatet en XP gebruikt nog steeds de verkeerde DNS-servers.

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03 22:21
machine even uit en weer in het domein doen? Klinkt alsof ie niet meer goed in het domeni hangt (is ie lang uit geweest?) Zijn er events?

[ Voor 6% gewijzigd door paella op 24-07-2007 07:32 ]

No production networks were harmed during this posting

• Scary Gil
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-03 13:52
Als de dns servers anders dan naar 1 van de Domein controllers wordt ingesteld wordt de grouppolicy niet uitgevoerd. Je kan beter Dns adressen mee laten geven met DHCP dan via group policy lijkt me.
Pagina: 1