RAID 0 Probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 211 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:55
Ik heb problemen met mijn nieuwe computer met RAID 0 configuratie.

Computer:
Intel E6600
Asus P5B deluxe
4GB kingston DDR2
3x seagate barracuda 320gb (jumper is verwijdert voor SATAII modus)
HD2900XT
Vista 64 bit

Alles werkte meteen perfect, heb voor mijn RAID 0 configuratie 2 schijven gebruikt. De 3e is een losse schijf zonder RAID. RAID installeren was ook geen probleem, heb zelfs de nieuwste intel matrix storage ICH8R drivers gedownload. Ook vista installeren geen probleem.

Maar toen ging ik dus mijn HD testen. Met verschillende programma's.
Raid 0 array HD Tune: http://www.hobbychamp.com/mark/raid0.jpg
Ik heb een stripe size van 32kb ingesteld ivm Vista op deze array. Deze array is veel te langzaam en het grafiekje klopt ook niet want moet langzaam aflopen.

De enkele barracuda met HD Tune: http://www.hobbychamp.com/mark/noraid.jpg

Ik heb geen idee waar dit aan ligt, met ATTO disk benchmark is bij mijn RAID array de Write speed zelfs bijna 2x zo hoog als de Read speed, klopt dus helemaal niet.

Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen? Ik heb al vanalles gelezen over RAID en benchmarks gekeken maar kan hier niks over vinden.

Ik wil best formateren aangezien alleen vista nog op de computer staat maar weet niet wat het probleem is.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Hdtune is ook zo goed met RAID-testen, wat zegt Sisoft Sandra?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit is vrij bekend, even de write-back cache aanzetten, scheelde hier zo'n 60MB/s. Vanuit de intel matrix storage controller kun je in het contextmenu van de RAIDarray klikken op 'enable volume write back cache'. Dat maakt het ding aanzienlijk sneller.

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:55
Ik heb dus even gekeken maar write-back cache staat al enabled standaard, en kun je alleen uitzetten.

Sisoft Sandra begint met zoon 100MB/s en eindigt met 70MB/s read speed.
Maar mijn enkele barracuda heeft hier ongeveer dezelfde waarden.

Het probleem ligt dus ergens anders waarschijnlijk, iemand een andere mogelijke oorzaak?