Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tl lamp van 15W, ballast 20W

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Ik zie nogal tegenstrijdige dingen op Google; daarom vraag ik jullie maar eens raad :)
Kan het kwaad als ik een Tl lamp van 15W aansluit op een 20W ballast en wat zijn de voor en nadelen hiervan ?! Thx

Verwijderd

De ballast hoort altijd bij een bepaald type lamp, en een foute ballast gebruiken gaat altijd ten koste van de performance en de levensduur. De ballast is namelijk bedoeld om de stroom door de lamp te beperken, in dit geval zal de stroom die door de lamp gaat lopen te hoog zijn. (Een gasontladingslamp zonder ballast blaast zichzelf op).

Het is niet zoals bij een trafo dat je lagere wattages altijd kunt gebruiken omdat die onder het vermogen liggen dat de trafo kan leveren.

Verwijderd

Dit kan, maar je lamp zal wel wat korter leven ik heb ook eens een 15w tl lamp aan een 36w ballast gehangen dit geeft veel licht :+ maar je lamp zal dan eerder stuk zijn. *robjuhpower heeft eens een kwiklamp uit een straatlantaarn in een gewone fitting gedraaid, daarna was het donker :+

edit: die 5 watt verschil zal echt niet veel uitmaken :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2007 10:18 ]

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 08:08:
Dit kan, maar je lamp zal wel wat korter leven
Hoor ik idd hier en daar, en zal theoretisch wel kloppen, maar kvraag mij af hoeveel procent minder lang de lamp zal leven.
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 08:08:
*robjuhpower heeft eens een kwiklamp uit een straatlantaarn in een gewone fitting gedraaid, daarna was het donker :+
Eerlijk gevonden zeker :+

Verwijderd

offtopic: Ja, deze lag in een container bij de lokale brandweer en ik mocht daar een beetje in "graaien"