Hoi,
Ik heb even een vraagje. Ik ben bezig met een servertje te installeren en ik zou daar open suse10.2
op willen draaien. (text mode is prima) echter ik begrijp het raid gedeelte van het Intel server moederbord niet helemaal (LSI SATA controller)
Als ik de LSI SATA controller configureer kan ik kiezen uit raid 0,1,10 ... en geen 5
Echter als ik een raid 10 array opbouw en ik probeer suse te installeren komt hij gewoon met 4 schijven aan. Nu kan ik wel een software raid 5 instellen maar is dat niet veel trager dan.
En wat doet AHCI nu precies dan want in de BIOS heb ik een setting RAID/AHCI (Beide geprobeerd)
Kan ik als ik AHCI instell in de bios dan via de software van SUSE de controller aansturen en maakt hij dan toch gebruik van zijn interne controller?
wat zou nu de beste optie zijn om te doen
Intel moederbord :
Product Name: SE7230NH
Version: AAD18675-303
Serienummer: AZNH54501325
Onboard LSI controller SATA300?
openSuse10.2
4 schijven a 238 GB

//Edit
Hmm, ik kwam net hetvolgende tegen
Ik heb even een vraagje. Ik ben bezig met een servertje te installeren en ik zou daar open suse10.2
op willen draaien. (text mode is prima) echter ik begrijp het raid gedeelte van het Intel server moederbord niet helemaal (LSI SATA controller)
Als ik de LSI SATA controller configureer kan ik kiezen uit raid 0,1,10 ... en geen 5
Echter als ik een raid 10 array opbouw en ik probeer suse te installeren komt hij gewoon met 4 schijven aan. Nu kan ik wel een software raid 5 instellen maar is dat niet veel trager dan.
En wat doet AHCI nu precies dan want in de BIOS heb ik een setting RAID/AHCI (Beide geprobeerd)
Kan ik als ik AHCI instell in de bios dan via de software van SUSE de controller aansturen en maakt hij dan toch gebruik van zijn interne controller?
wat zou nu de beste optie zijn om te doen
Intel moederbord :
Product Name: SE7230NH
Version: AAD18675-303
Serienummer: AZNH54501325
Onboard LSI controller SATA300?
openSuse10.2
4 schijven a 238 GB
//Edit
Hmm, ik kwam net hetvolgende tegen
AHCI mode — fakeraid. Intel's Advanced Host Controller Interface is an open-standard PCI abstract device layer for mass-storage access describing a fairly advanced SATA interface ("HBA" = host bus adapter), in theory supporting native command queuing (NCQ) with per-device queues, hotplug, port multiplexer, etc. It's currently represented by Intel's ICH6-R and ICH6-M chipsets, ULi's (formerly ALi) M1575 and M1567 4-port SATA-II PCI Express South Bridges; and some chipsets from SiS, VIA, Nvidia, ATI, and JMicron. libata AHCI driver "ahci" became available starting 2.4.29-preX and 2.6.9-rcX, and is now production quality. If your desired installation kernel lacks "ahci", you may be able to use a pre-AHCI fallback mode (e.g., the ICH5-like fallback mode of Intel ICH6/ICH6-R chipsets): Look in your BIOS Setup program for a "legacy" or "ATA" setting, e.g., as reported by Peter Knaggs for his Dell Dimension XPS Gen 3 Series / Intel 925X Express chipset motherboard
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2007 18:30 ]