Toon posts:

Opnemen van (electrische) gitaar

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik ben al een hele ruime tijd aan het kijken voor een nieuwe geluidskaart om eindelijk eens fatsoenlijk mijn gitaarspel op te kunnen nemen. Momenteel plug ik mijn gitaar in de mic-in en krijg veel ruis mee en wil hier van af.

Wat gegevens:
- Huidige geluidskaart: Audigy 2 ZS
- Boxen: Creative Inspire 6700 (6.1)
- Versterker: XLR emulated output (Male)

Nu ben ik een mooie geluidskaart tegengekomen die goed in de reviews valt alleen zie ik niet hoe ik die op mijn boxen moet aansluiten (http://presse.ridi.com/esi/julia/julia-1.jpg). De geluidskaart bevat zowel ongebalanceerd ingangen als gebalanceerde ingangen en wil gebruik gaan maken van de gebalanceerde. Graag wil ik mijn 6.1 setje blijven gebruiken alleen heb geen idee hoe ik dit moet doen. Misschien is het mogelijk om in het opname programma één geluidskaart als opname bron te selecteren en de andere als afspeel kaart (ik kan dit niet valideren omdat ik er nog maar 1 kaart in heb zitten). Mocht dit niet lukken is het dan mogelijk om dit op een mooie manier op te lossen?

Alvast hartelijk bedankt!

P.S. Kan iemand mij vertellen of dit een gebalanceerde kabel is? Ik vermoed van wel maar graag hoor ik van jullie of dat ook zo is (http://www.thomann.de/thoiw7_artikel-115808.html)

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
het beste werkt voor mij nog altijd een Shure SM 58 voor m'n versterker zetten, de mic door laten lopen naar een cheap ass mengpaneeltje en de uitgang van je mengpaneel aansluiten op de line in van je geluidskaart. Echt klasse geluid krijg je dan (qua opname dan... ik wil echt niet weten hoe het spul klinkt als je het door je PC speakers weer ten gehore brengt :X ).

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar nadeel is dat ik nu een buizenbak heb die best wel erg hard gezet moet worden wil je er leuk geluid uit krijgen (mic is nu dus nog geen optie en die computer hier maakt ook aardig wat lawaai dus al met al verre van ideaal). Ik wil er ooit nog eens een attenuator tussen gooien maar dat gaat niet lukken nu. Het schijnt dat de emulated line-out van mijn versterker erg goed is en dus zonde om het niet te gebruiken. Sowieso moet het stukken beter gaan klinken dan het nu doet. Het is echt een verschrikking momenteel. Clean is nog wel goed te doen maar met distortion is het echt bagger (ontzettend veel ruis).

EDIT : PC speakers is inderdaad verre van ideaal maar wil in de toekomst nog monitors gaan kopen. Alleen dat gaat nu ook nog even niet lukken.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2007 18:07 ]

• -krekel-
hmm... ik heb anders ook een 4x12" marshall stack staan... maar misschien dat onze definitie van 'hard geluid' wat verschilt ;)

Maar distortion is inderdaad wel een probleem. Zelfs die SM 58 pakt niet het volle spectrum, waardoor een gitaar met distortion aan vaak heel ielig klinkt en de lekkere sappige distortion in een vlakke en platte ruis wordt omgetoverd. Daar heb ik eerlijk gezegd nog geen goed werkende oplossing voor, maar het probleem ligt zeer waarschijnlijk in de microfoon.

Het enige waar ik altijd mee zit als je opneemt via de emulated out is dat je de karakteristiek van je versterker verwaarloost. Jij hebt blijkbaar ook een mooie buizenbak, dus dat wil je op de opname gewoon kunnen horen! In dat opzichte kun je het beste dus gewoon lekker old school een mic voor je speaker hangen, dan weet je tenminste zeker dat het geluid wat je versterker produceert ook enigszins het geluid is wat je opneemt. Die emulated out's van een hoop versterkers vernaggelen dat geluid vaak.

Verwijderd

Topicstarter
offtopic:
Wat voor aansluiting heeft een mic eigenlijk? Waarschijnlijk een male aansluiting of niet? Wil even kijken of ik het toevallig met 1 kabel kan doen of dat ik 2 kabels moet aanschaffen (of 1 kabel met 2 opzetstukken)

Ik kan nergens wat vinden hoe een emulated line-out van marshall klinkt (heb een Marshall TSL 601 hier). Als ik mag geloven wat ik gelezen heb dan emuleren ze erg goed maar zonder iets gehoort te hebben zegt dit natuurlijk weinig. Zal kijken of ik de komende dagen wat kan vinden.

Mijn probleem is er alleen nog steeds (of ik nu via een mic of via de emulated line ga opnemen). Mocht iemand mij uit de brand kunnen helpen dan zou ik dat zeer waarderen!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:00

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, ik moet je teleurstellen ;) Heb wel naar dit soort dingen gekeken maar wil het geluid uit mijn versterker gaan halen. Ben meer dan tevreden over mijn versterker dus beetje zonde als ik die niet ga gebruiken.

• -krekel-
Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2007 @ 19:38:
offtopic:
Wat voor aansluiting heeft een mic eigenlijk? Waarschijnlijk een male aansluiting of niet? Wil even kijken of ik het toevallig met 1 kabel kan doen of dat ik 2 kabels moet aanschaffen (of 1 kabel met 2 opzetstukken)
Ik kan nergens wat vinden hoe een emulated line-out van marshall klinkt (heb een Marshall TSL 601 hier). Als ik mag geloven wat ik gelezen heb dan emuleren ze erg goed maar zonder iets gehoort te hebben zegt dit natuurlijk weinig. Zal kijken of ik de komende dagen wat kan vinden.

Mijn probleem is er alleen nog steeds (of ik nu via een mic of via de emulated line ga opnemen). Mocht iemand mij uit de brand kunnen helpen dan zou ik dat zeer waarderen!
Da's geinig, ik heb een Marshall TSL60 head icm een 4x12" buikkast, dus in feite hebben wij dezelfde versterker, maar bij jou zitten er nog speakers aan ;)

De emulated out van die versterker is gewoon ronduit ruk. Je krijgt je signaal lichtelijk overstuurd binnen, alhowel je clean speelt, dus je krijgt nooit een mooie cleane toon. Vervolgens bij distortion wordt het signaal helemaal verprutst. Er komt zo goed als helemaal geen laag signaal meer door, dus je krijgt een heel ielig geluid. Ik vind het echt lelijk, je moet zelf maar even kijken wat je ervan vind, maar ik zou zelf nooit die emulated out gebruiken :)

Volgens mij is de aansluiting van een mic meestal male....

Verwijderd

Topicstarter
Dat belooft niet veel goeds dan :/ (heb je toevallig een sample of iets dergelijks?). Het zou inderdaad echt ronduit ruk zijn als het cleane kanaal niet 'clean is'. Het idee was om met guitar rig nog effecten te kunnen toevoegen alleen dan is het wel fijn als je signaal helemaal clean is (bij gebrek aan pedalen / multi effect). Als ik je zo hoor zou ik het best een attenuator + mic kunnen kopen en dan ben ik klaar. Helaas is die optie de komende maanden niet mogelijk.

• -krekel-
ik heb geen samples (meer)... die opnames heb ik toen meteen weggeknikkerd. Mijn versterker staat nu in Utrecht en ik zit nu bij m'n ouders in Hilversum, dus kan ook niet effe 1-2-3 een sampletje voor je maken.

Verwijderd

Topicstarter
-krekel- schreef op maandag 23 juli 2007 @ 22:54:
ik heb geen samples (meer)... die opnames heb ik toen meteen weggeknikkerd. Mijn versterker staat nu in Utrecht en ik zit nu bij m'n ouders in Hilversum, dus kan ook niet effe 1-2-3 een sampletje voor je maken.
Geen probleem man. Was meer een vraag van 'als je toevallig in staat bent... dan zou het wel vet zijn als ik weet wat voor geluid er uit komt' :). Wel wat nieuwe dilemma's gecreëert door dit topic maar mijn begin probleem is er nog steeds. Is het mogelijk om de line-out van de Juli@ door te schakelen naar de line-in van mijn Audigy 2 ZS? Ik vraag me alleen af wat voor kabel dat dan moet gaan worden. Een gebalanceerde 1/4" jack naar een ongebalanceerde mini-jack? Geen idee of zoiets bestaat. Ik heb hier wel opzet stukjes om van 1/4" mono jack -> mono mini-jack en 1/4" stereo jack -> stereo mini-jack te gaan maar lijkt me niet dat dit gaat werken?

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Emulated line out's zijn eigenlijk altijd ruk, heb ik nog geen uitzonderingen op kunnen ontdekken... Het allerbeste is inderdaad een mike voor je kast zetten. Microfoons zijn over het algemeen (lees: altijd) gewoon male XLR.
On stage gebruiken wij vaak ook gewoon SM58's, alhoewel er ook gitaristen zijn die andere microfoons verkiezen boven de 58 qua geluid, je zou even langs een feedback-achtige winkel kunnen gaan voor wat advies :)
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 09:12:
[...]
Is het mogelijk om de line-out van de Juli@ door te schakelen naar de line-in van mijn Audigy 2 ZS? Ik vraag me alleen af wat voor kabel dat dan moet gaan worden. Een gebalanceerde 1/4" jack naar een ongebalanceerde mini-jack? Geen idee of zoiets bestaat. Ik heb hier wel opzet stukjes om van 1/4" mono jack -> mono mini-jack en 1/4" stereo jack -> stereo mini-jack te gaan maar lijkt me niet dat dit gaat werken?
Waarom zou je dat willen doen?? :?
Het kan uiteraard wel gewoon, en alles is te solderen qua kabels, of te bestellen eventueel. :)
Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2007 @ 17:23:

P.S. Kan iemand mij vertellen of dit een gebalanceerde kabel is? Ik vermoed van wel maar graag hoor ik van jullie of dat ook zo is (http://www.thomann.de/thoiw7_artikel-115808.html)
Zo te zien wel ja, te zien aan de stereo-jack aan het andere uiteinde. Maar wel lekker aan de prijs hoor... ik zeg: zelf maken :Y)

Permanent wintericon!

Verwijderd

Topicstarter
Wokkels schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 10:39:
Waarom zou je dat willen doen?? :?
Het kan uiteraard wel gewoon, en alles is te solderen qua kabels, of te bestellen eventueel. :)
[...]
Waarom? Omdat ik anders het geluid over 2 boxen heb en mijn hele 6.1 setje overbodig is geworden. Ik heb nog geen geld voor monitors e.d. dus vandaar dat ik het even op kort termijn op een manier moet oplossen.
Wokkels schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 10:39:
Zo te zien wel ja, te zien aan de stereo-jack aan het andere uiteinde. Maar wel lekker aan de prijs hoor... ik zeg: zelf maken :Y)
Mja volgens mij blijft het nog steeds aardig aan de prijs hoor, ook als je het zelf maakt. Komt nog steeds op zo'n 20 euro uit maar misschien dat ik de verkeerde kabel te pakken heb.

10 meter x 1.35 = 13.50 (http://www.thomann.de/thoiw7_cordial_cmtop_prodinfo.html)
Stereo jack = 3.33 (http://www.thomann.de/thoiw7_neutrik_np_3c_prodinfo.html)
XLR female = 2.77 (http://www.thomann.de/thoiw7_neutrik_nc3fx_prodinfo.html)

Als ik kijk hoe er gewired moet worden (http://www.mediacollege.c...tion/xlr-jack-stereo.html) dan heb ik aan een kabel met 3 draden toch genoeg? Dan heb ik toch niets aan een high end kabel als b.v. deze (http://www.thomann.de/tho..._mikrokabel_prodinfo.html) met 4 draden?

Sorry voor al deze vragen maar sta echt op het punt om eindelijk eens actie te ondernemen en wil geen rare onverwachte dingen tegenkomen :)

• -krekel-
over samples gesproken, m'n broertje was laatst nog bezig geweest met wat opnames enzo. Allemaal lekker amateuristisch, maar dit is wat je met een hele simpele setup al kunt bereiken: sample
Pagina: 1