DRD Flash booten vanaf FAT partitie

Pagina: 1
Acties:

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
Voor het backuppen (via Uniflash) en daarna flashen van mijn bios, wil ik graag een bootable partie hebben waarvan ik DRD Flash kan starten.
Nu heb ik al een hele tijd gezocht, eerst naar software voor mijn USB stickje, maar werkte niet (freeDos bootte met het HP tooltje, maar gaf een foutmelding waardoor geen commando's kon invoeren), toen naar een bootable CDtje (maar ik kom er niet uit wat ik in Nero precies als bron op moet geven) en toen naar een bootable partitie maar dat krijg ik ook niet werkend.

Inmiddels heb ik DRD flash uit weten te pakkken zodat ik 4 bestandjes heb:
autoexec.bat
command.com
ibmbio.com
ibmdos.com
Dat zou volgens mij voldoende moeten zijn om DOS omgeving te komen van waaruit ik Uniflash kan starten.De files heb ik dus gekopieerd naar mijn F: partitie die ik met Partition magic 15mb groot en FAT heb gemaakt.

Volgens mij moet ik nu alleen mijn F: partitie bootable krijgen, alleen hoe.
Ik iets gelezen over primary en logical schijven, maar ook over boot.ini's waarvan ik niet weet of ik dat nodig heb en waar ik dat eventueel vandaan moet halen.

Iemand een idee?

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• _lasher_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 16:40
Je zou eens kunnen proberen om de partitie opnieuw te formatteren vanuit windows. Als je daar de optie 'Create an MS-DOS startup disk' aanvinkt, worden volgens mij de nodige systeembestanden meegenomen. Controleer wel even of dit partitie actief staat, maar waarschijnlijk wordt dat wel goed gezet.
Vroeger deed je dit voor een floppy met format /s of sys, maar volgens mij zijn die beide niet meer mogelijk met modernere windows.

• ernst
_lasher_ schreef op maandag 23 juli 2007 @ 16:34:
Je zou eens kunnen proberen om de partitie opnieuw te formatteren vanuit windows. Als je daar de optie 'Create an MS-DOS startup disk' aanvinkt, worden volgens mij de nodige systeembestanden meegenomen. Controleer wel even of dit partitie actief staat, maar waarschijnlijk wordt dat wel goed gezet.
Vroeger deed je dit voor een floppy met format /s of sys, maar volgens mij zijn die beide niet meer mogelijk met modernere windows.
Hi, Dank voor je reactie :)
De optie om een MS DOS disk te maken is jammer genoeg niet aan te vinken.
Via run -> cmd "format /s :F" doe zegt dos: "ongeldige parameter".

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• ernst
Gisteravond geprobeerd om via Partition magic een tweede windows installatie te maken door voor mijn C: partitie een nieuwe, active, partitie te maken voor Dos.
Resultaat was dat na veel geratel en data ge-move en vooral veel tijd mijn computer niet meer opstartte. Jammer vond ik.
Nieuwe suggesties zijn dus nog steeds welkom ;)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

ernst schreef op maandag 23 juli 2007 @ 18:11:
[...]

Hi, Dank voor je reactie :)
De optie om een MS DOS disk te maken is jammer genoeg niet aan te vinken.
Via run -> cmd "format /s :F" doe zegt dos: "ongeldige parameter".
Doe je nou :F of F: :? Scheelt namelijk nogal ;)
Er op gokkend dat dit een typo is: Ik denk dat je als volgt te werk moet gaan:
- Zoek DOS-drivers voor je USB-stick
- Maak een bootdisk van DRD en neem daar de USB-drivers in op. Normaal gesproken moet je SB dan gemount worden bij het booten en kun je hm dus benaderen.
- Doe vervolgens een sys commando op je USB schijf. De bestanden worden dan overgezet, format niet eens noodzakelijk (kan dus ook grotere partitie zijn dan 15mb).
- Test

:)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ernst
The Eagle schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 10:26:
[...]

Doe je nou :F of F: :? Scheelt namelijk nogal ;)
Er op gokkend dat dit een typo is: Ik denk dat je als volgt te werk moet gaan:
- Zoek DOS-drivers voor je USB-stick
- Maak een bootdisk van DRD en neem daar de USB-drivers in op. Normaal gesproken moet je SB dan gemount worden bij het booten en kun je hm dus benaderen.
- Doe vervolgens een sys commando op je USB schijf. De bestanden worden dan overgezet, format niet eens noodzakelijk (kan dus ook grotere partitie zijn dan 15mb).
- Test

:)
Dank voor je reactie.
Een usb driver, klinkt logisch dat ik die nodig zou hebben. Misschien moet ik dat maar eens proberen aangezien ik nog wel een vaker wat zal moeten flashen.
Ik heb het probleem trouwens inmiddels 'opgelost' of eigenlijk omzeild door van bootdisk.com een img te downloaden en dat op CD te branden icm de bios update. Ik heb dus geen backup gemaakt van de oude. Inmiddels heb ik dan een nieuw probleempje, maar da's met de CPU en mechanisch, dus daarvoor een nieuw topic.

Pagina: 1