[Vista/XP] BSOD's nieuwe pc*

Pagina: 1
Acties:

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 06:27
Vorige week heb ik eeb nieuwe pc gekocht.

PC 1:
MSI P35 (MSI-7360)
core 2 duo E4400 2.0 Ghz
4 gb intern
Nvidia EN8600 GTS

Probleem is dat ik constant blauwe schermen krijg... soms duurt het een uur soms al na 5 minuten... in games krijg ik ook wel eens foutmeldingen zoals "Geheugen kan niet gelezen worden".

De blauwe schermen die ik krijg (hoofdmeldingen)

MEMORY_MANAGEMENT
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL

^^ hoop dat ik ze goed onthouden heb.... (zit nu namelijk op me werk)

Nou lijkt me duidelijk een geheugen probleem... Er zat 4x1gb in. Heb elke apart geprobeerd en in dual maar problemen bleven. Vervolgens al het geheugen er weer in gezet en een memtest86 gedaan. Geen problemen gevonden. Vervolgens een torture test gedaan met prime95 ook niks aan de hand.

Ik heb getest op zowel windows xp als windows vista (beide 32 bit)... warmte gecontroleerd van de videokaart en de processor welke beide niet te warm worden.

Alle nieuwe video drivers geinstalleerd (inclusief utilities). In het geval er op windows xp gedraaid werdt de nieuwste directx geinstalleerd. Ook de chipset drivers voor het moederbord zijn geinstalleerd

Ik vraag me af wat het nu nog kan zijn. Gaar moederbord met een kapotte geheugen controller? Processor? Compatibiliteit tussen de hardware?

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:41

_Apache_

For life.

Trek er is een geheugenreepje uit, misschien gaat hij over de zeik doordat je meer dan 3,6Gb hebt..

Doe dan is memtest..

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 17:24
Met memtest86 (ff googlen) kan je je geheugen modules testen. Ff een nachtje laten draaien, zou kunnen dat je moederbord wat moeite heeft met 4 x 1 GB module. Om trouwens optimaal gebruik te kunnen maken van je 4GB zou ik 64 bits windows installeren. Is wel een workaround voor, maar aangezien je volgens mij niet heel (computer)technisch (no offence) onderlegd bent is het makkelijker om voor 64 bits te gaan.

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• JSchut
Zoals in bovenstaande al aangegeven (misschien niet zo duidelijk omschreven ;)) Heb ik elk bankje afzonderlijk in de machine gehad en ook in aantal combo van 2 in dual. Het probleem blijft bij alle dingen die ik ook probeerde hetzelfde.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:43

lier

MikroTik nerd

TheGeneral schreef op maandag 23 juli 2007 @ 15:34:
Met memtest86 (ff googlen) kan je je geheugen modules testen. Ff een nachtje laten draaien, zou kunnen dat je moederbord wat moeite heeft met 4 x 1 GB module. Om trouwens optimaal gebruik te kunnen maken van je 4GB zou ik 64 bits windows installeren. Is wel een workaround voor, maar aangezien je volgens mij niet heel (computer)technisch (no offence) onderlegd bent is het makkelijker om voor 64 bits te gaan.
Dit spreekt wel voor hem:
Nou lijkt me duidelijk een geheugen probleem... Er zat 4x1gb in. Heb elke apart geprobeerd en in dual maar problemen bleven. Vervolgens al het geheugen er weer in gezet en een memtest86 gedaan. Geen problemen gevonden. Vervolgens een torture test gedaan met prime95 ook niks aan de hand.
Hoe lang heb je memtest gedraaid (minimaal een aantal uren) ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Lijkt mij een beetje sterk dat het aan fouten in geheugen ligt, want dan zouden dus alle 4 de reepjes kapot moeten zijn. edit: omdat je ze alle 4 los gestest hebt

Heb je alle drivers goed geinstalleerd, dus ook van moederbord? (eventuele onboard sata controllers, usb2.0 drivers etc)

Edit: Ik zie nu pas dat je zegt: "Ook de chipset drivers voor het moederbord zijn geinstalleerd".
Nieuwste van internet of vanaf cd?

Edit2: Misschien voeding?

[ Voor 30% gewijzigd door Kixtart op 23-07-2007 15:46 ]

☻/
/▌
/ \

• JSchut
Ik heb de memtest een hele nacht laten draaien.

Jep heb ook all drivers voor moederboard geinstalleerd.

Alle drivers van me hardware heb ik in eerste instalntie van cd geinstalleerd...
Later heb ik een reinstall van windows gedaan en heb ik alle nieuwste drivers gedownload en deze geinstalleerd.

[ Voor 48% gewijzigd door JSchut op 23-07-2007 15:47 ]

• gertjanvdheuvel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-11-2025

gertjanvdheuvel

Magento 2 / WebOptimalisatie

Kijk eens heel goed naar de exacte timings die jouw reepjes nodig hebben en of ze in de bios ook wel zo staan ingesteld. Ik vind dat sinds DDR2 de automatische detectie niet meer je-van-het is :) soms wordt er gewoon niet juist gedetecteerd.

32-bits Windows-en gaan niet met 4GB overweg kunnen vanwege het maximaal te addresseren geheugenadres bij mijn weten. Neem Vista of XP - x64 liever. En als er in je bios een Memory Hole function zit, die moet je dan even omzetten zodat de bios zelf al 4GB detecteert.

Specificeer eens je exacte memory-reepjes info en je bios settings please ?

CBD olie kopen , Gezonder Leven , Bumper Beschermer

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:03
gertjanvdheuvel schreef op maandag 23 juli 2007 @ 15:47:
32-bits Windows-en gaan niet met 4GB overweg kunnen vanwege het maximaal te addresseren geheugenadres bij mijn weten.
Onzin, 32-bits windows werkt prima met 4GB ram. Enige minpunt is dat je maar 4GB - videogeheugen ziet.
Blauwe schermen mag het nooit opleveren.

• JSchut
he enige wat ik in de bios kan aanpassen qua geheugen is het aantal mhz welke op 667 staat. (Heb ook 667 geheugen).
En over de reepjes zelf: PC 5300 stond erop dacht ik.... meer info stond er niet.

Als ik alle 4 de reepjes erin stop dan zegt windows 3325 md geheugen in de computer te vinden..... elke drie willekeurige reepjes geven netjes 3gb aan.... Met alle 4 de reepjes geeft de bios netjes 4 gb aan.

[ Voor 34% gewijzigd door JSchut op 23-07-2007 15:51 ]

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

ff m'n edits in een aparte reactie:

Edit: Ik zie nu pas dat je zegt: "Ook de chipset drivers voor het moederbord zijn geinstalleerd".
Nieuwste van internet of vanaf cd?

Edit2: Misschien voeding? (hoeveel watt en merk)

[ Voor 5% gewijzigd door Kixtart op 23-07-2007 15:53 ]

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

JSchut schreef op maandag 23 juli 2007 @ 15:50:
he enige wat ik in de bios kan aanpassen qua geheugen is het aantal mhz welke op 667 staat. (Heb ook 667 geheugen).
En over de reepjes zelf: PC 5300 stond erop dacht ik.... meer info stond er niet.

Als ik alle 4 de reepjes erin stop dan zegt windows 3325 md geheugen in de computer te vinden..... elke drie willekeurige reepjes geven netjes 3gb aan.... Met alle 4 de reepjes geeft de bios netjes 4 gb aan.
moet je PAE aanzetten. Dit kan je in je boot.ini doen ( /PAE )

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Draai eens een dagje knoppix? Als die ook op z'n bakkes gaat, dan is het i.i.g. geen software issue.

Wat voor voeding heb je?

Zit alles goed gemonteerd? Niet dat aan de achterkant van je mobo een semi-kortsluiting ontstaat bijvoorbeeld, doordat er bijv. inbusjes in de bodemplaat v/d kast zitten waar geen schroefgat zit op je mobo.

[ Voor 3% gewijzigd door brama op 23-07-2007 15:55 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• JSchut
Ook al nieuwe voeding erin met apparte aansluiting voor de videokaart en sata (geen verloop stekkers meer nodig)... voeding is 450W

Er zitten 6 imbusjes in en die zitten allemaal bij de openingen en zitten vast met schroevjes.

En een software probleem lijkt het mijn inziens niet. Aangezien ik op xp en vista getest heb. En als het in windows niet werkt heb ik er niks aan.... ben niet van plan linux te draaien :P

Edit: over de 64 bit versie. Ik had me er niet zo in verdiept (switch weer terug vanaf een mac) en die gozer heeft me een 32 bit verkocht omdat dat met een aantal dingen nog ff beter was... (gelul blijkt nu dus) Uiteraard is het een OEM versie en kan ik deze natuurlijk niet bij MS updaten naar een 64 bit versie....

[ Voor 83% gewijzigd door JSchut op 23-07-2007 15:59 ]

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:32

KatirZan

Wandelende orgaanzak

IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL = driver probleem ;)

haal eerst alle nieuwste drivers van alle onderdelen van de PC binnen, en installeer deze.

Wabbawabbawabbawabba

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:03
Lijkt me toch een geheugen kwestie, enige optie blijft dan videogeheugen. Heb je een andere om te proberen?

Processor cache is ook nog iets wat je uit kan schakelen om te kijken of het probleem daar in zit. (maar dan zou het naar boven moeten komen met memtest)

• JSchut
KatirZan schreef op maandag 23 juli 2007 @ 15:59:
IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL = driver probleem ;)

haal eerst alle nieuwste drivers van alle onderdelen van de PC binnen, en installeer deze.
Dat heb ik allemaal al geprobeerd. Nieuwste drivers van internet.

Heb trouwens geen andere videokaart om te testen..... :(

Het kan niet aan de harddisk liggen? Lijkt mij niet maar goed.... zoveel verstand heb ik er nou ook weer niet van :P

[ Voor 21% gewijzigd door JSchut op 23-07-2007 16:07 ]

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

JSchut schreef op maandag 23 juli 2007 @ 16:05:
[...]

Het kan niet aan de harddisk liggen? Lijkt mij niet maar goed.... zoveel verstand heb ik er nou ook weer niet van :P
HD alleen als je sata hd of een hd op een raid controller gebruikt zonder dat je drivers geinstalleerd hebt. (denk ik)
Geheugen is ook hoogst onwaarschijnlijk, omdat je alles apart getest hebt en dan zouden alle 4 de reeptjes kapot moeten zijn (en memtest geeft geen fouten).
De grafische kaart geeft normaal niet elke keer een andere foutmelding aan als hij kapot is, dit zou wel kunnen door verkeerde drivers.

Welk merk voeding heb je? Want noname of sweex voedingen geven wel eens vreemde fouten.

☻/
/▌
/ \

• JSchut
Kixtart schreef op maandag 23 juli 2007 @ 16:27:
[...]

HD alleen als je sata hd of een hd op een raid controller gebruikt zonder dat je drivers geinstalleerd hebt. (denk ik)
Geheugen is ook hoogst onwaarschijnlijk, omdat je alles apart getest hebt en dan zouden alle 4 de reeptjes kapot moeten zijn (en memtest geeft geen fouten).
De grafische kaart geeft normaal niet elke keer een andere foutmelding aan als hij kapot is, dit zou wel kunnen door verkeerde drivers.

Welk merk voeding heb je? Want noname of sweex voedingen geven wel eens vreemde fouten.
Er zit een sata schijf in.

Voeding: http://www.chieftec.com/smart-power.html

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

JSchut schreef op maandag 23 juli 2007 @ 16:05:
[...]

Zoals hierboven al vermeld, heb je de SATA drivers van je hdd al geinstalleerd? Staat SATA in je Bios op IDE modus indien je 2 schijven hebt die je niet in RAID gebruikt?

Maarja, de meest voorkomende IRQL heeft toch echt te maken met drivers van je videokaart...eventjes oudere drivers proberen?

Wabbawabbawabbawabba

• JSchut
Ik gebruik 1 Sata schijf en wat ik me zo ff kan herinneren staat deze op IDE mode ingesteld in de bios. Drivers zijn geinstalleerd.

Over de videokaart... heb de nieuwste drivers gerprobeerd nadat die van de CD niet werkte. Het is een asus met nvidia chip. Nu heb ik als laatste de drivers van nvidia zelf gepakt. Zou het kunnen dat ik daardoor nu ook de IRQ melding krijg?

De meldingen die ik het meest krijg hebben te maken dat er niet uit het geheugen gelezen kan worden...

EDIT

Had ook het idee dat installeren erg traag was (lees lang wachten tussen schermen). Dit ging op een andere PC vele malen sneller terwijl de PC mindere specs had...

[ Voor 15% gewijzigd door JSchut op 23-07-2007 16:36 ]

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

JSchut schreef op maandag 23 juli 2007 @ 16:33:
Ik gebruik 1 Sata schijf en wat ik me zo ff kan herinneren staat deze op IDE mode ingesteld in de bios. Drivers zijn geinstalleerd.

Over de videokaart... heb de nieuwste drivers gerprobeerd nadat die van de CD niet werkte. Het is een asus met nvidia chip. Nu heb ik als laatste de drivers van nvidia zelf gepakt. Zou het kunnen dat ik daardoor nu ook de IRQ melding krijg?

De meldingen die ik het meest krijg hebben te maken dat er niet uit het geheugen gelezen kan worden...

EDIT

Had ook het idee dat installeren erg traag was (lees lang wachten tussen schermen). Dit ging op een andere PC vele malen sneller terwijl de PC mindere specs had...
Even andere reepjes geheugen er in prakken en kijken of je dezelfde melding krijgt. Heb je een DX10 videokaart (8X00 serie? ) want dan moet je wel de laatste drivers gebruiken, de oudere werken brak.
Memtest heeft niet zoveel nut als het probleem zich in de chip bevind, maar puur als het geheugen kapot is. Kan best zijn dat je geheugen niet compatibel is met je systeem.

Conclusie : eventjes ander geheugen proberen.

Wabbawabbawabbawabba

• JSchut
KatirZan schreef op maandag 23 juli 2007 @ 16:46:
[...]

Even andere reepjes geheugen er in prakken en kijken of je dezelfde melding krijgt. Heb je een DX10 videokaart (8X00 serie? ) want dan moet je wel de laatste drivers gebruiken, de oudere werken brak.
Memtest heeft niet zoveel nut als het probleem zich in de chip bevind, maar puur als het geheugen kapot is. Kan best zijn dat je geheugen niet compatibel is met je systeem.

Conclusie : eventjes ander geheugen proberen.
Jep heb de 8600 GTS met momenteel de nieuwste driver.
Moederbord is vrij nieuw en is nog geen bios update van beschikbaar (er is alleen maar een V 1.0 versie) dus zou een compatibiliteit probleem kunnen zijn idd..... zo maar even terug. Ander geheugen heb ik niet dus denk dat het maar een nieuw moederbord moet worden dan....

EDIT: denk dat ik wel ff ergens geheugen vandaan kan halen.... ff snel naar huis sprinten nu....

[ Voor 5% gewijzigd door JSchut op 23-07-2007 16:50 ]

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

JSchut schreef op maandag 23 juli 2007 @ 16:49:
[...]

Jep heb de 8600 GTS met momenteel de nieuwste driver.
Moederbord is vrij nieuw en is nog geen bios update van beschikbaar (er is alleen maar een V 1.0 versie) dus zou een compatibiliteit probleem kunnen zijn idd..... zo maar even terug. Ander geheugen heb ik niet dus denk dat het maar een nieuw moederbord moet worden dan....

EDIT: denk dat ik wel ff ergens geheugen vandaan kan halen.... ff snel naar huis sprinten nu....
Probeer idd eerst ander geheugen, zou zonde zijn om je nieuwe mobo in te moeten ruilen ;)

Comp. problemen met de 8x00 serie blijven bestaan, vaak opgelost door een bios update, maarja als die niet bestaan... Verder vind ik de meldingen te vreemd om direct aan je 8600GT te denken, op de IRQL na dan....

Is trouwens wel 1 van de meest irritante meldingen om op te lossen, omdat je nooit precies weet waar deze vandaan komt...

Wabbawabbawabbawabba

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
JSchut schreef op maandag 23 juli 2007 @ 15:55:
En een software probleem lijkt het mijn inziens niet. Aangezien ik op xp en vista getest heb. En als het in windows niet werkt heb ik er niks aan.... ben niet van plan linux te draaien :P
Je sloopt er niets mee. De CD start vanzelf op, en vernaggelt je HDD niet (alles draait in geheugen). Het is i.i.g. heel handig om dit soort dingen mee te testen. Anders blijf je twijfelen of het toch niet aan windows (xp of vista) ligt, aangezien bijv. drivers niet zoveel zullen verschillen tussen die 2 versies.

En uiteraard hoef je verder geen linux te draaien, het is enkel om hardware problemen uit te sluiten (dan weet je dat je daar niet meer naar hoeft te kijken: eliminatie van het onmogelijke)

[ Voor 13% gewijzigd door brama op 23-07-2007 16:56 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• Big-R
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Ik had ooit ook een soort gelijk probleem.

Hier had ik ook een MSI mobo.
Nadat deze omgeruild was , was het opgelost.

Kan je je hardware niet in een andere pc testen , met een ander type mobo?

Greetz Big-R

• JSchut
Ok heb gister me geheugen omgewisseld in de winkel. Het nu 2x1gb Kingston 800 mhz. Bios stond direct al goed... Had na 5 mins een vastlopen in een spel maar dat was dat het scherm bevroor en dus niet 1 van de eerdere problemen die ik had. Bad luck zeg maar ;)

Hierna toch dik 4 uur gegamed en niks geen problemen meer gehad.... Blijkbaar een compatibiliteits probleem....

Pagina: 1