[strobist.blogspot.com] De moeite waard voor "studio" ?

Pagina: 1
Acties:
  • 363 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
Hallo,

ik las met veel interesse de verhalen op strobist.blogspot.com. Ik heb hier ook al een paar mensen zien voorbijkomen die deze site als referentie aanhaalden.

In het kort : deze site beschrijft hoe je met 1 of 2 'off-camera' flashes en goedkope statieven, paraplu's, ... een zeer professioneel effect kan bekomen bij het maken van foto's.

Zeer interessant omdat ik me wel interesseer in studio fotografie maar ook een draagbare studio wil, die uiteindelijk niet teveel kost (het moet een hobby blijven weet je wel). Nu vroeg ik me af of dit voor studiowerk voldoet, of er iemand ervaringen mee heeft ? Uiteindelijk zijn er ook softboxen en studioflitsers te koop voor veel meer geld! Wat is hier dan zoveel beter aan ?

Graag ervaringen en tips :)

Verwijderd

Wat er zoveel beter aan is? Simpel, de prijs! Ik lees de stukjes op Strobist regelmatig en in feite gebruikt de auteur alle technieken die er zijn voor flitsen. Toevallig is' ie een cheapskate die liever een stuk karton en rietjes gebruikt in plaats van even effectieve studiospullen die een veelvoud kosten. Of je nu een SB-600 flitser gebruikt, een simpele Vivitar of een dure, professionele Elinchrom studioflitser maakt niet uit: de achterliggende gedachte en techniek is hetzelfde. En die wordt in mijn ogen op Strobist heel goed behandeld.

Ik heb zelf al behoorlijk wat geleerd en proberen toe te passen (zij het met bureaulampen etc.). Zie bijvoorbeeld dit plaatje (één bureaulamp en twee velletjes A4 papier) (geen 600 pix breed, dus linkje). En ik denk dat als je de beste foto's van de lezers daar bekijkt (http://www.flickr.com/photos/31454864@N00/favorites/) je wel moet concluderen dat het afdoende is :) Wat je leert met een simpele reportageflitser, printpapier en karton is 100% gelijk aan studioflitsers, dure softboxen en reflectieschermen.

Maar goed, hoe interessant ik het ook vind, je hebt wel flitsers nodig. Bureaulampen voldoen net niet helemaal ;) Een SB-600 (€ 260), een handmatige Vivitar 285HV (€ 100) en eBay radiotriggers (€ 50) kosten bij elkaar ook al ruim 400 euro, dus het is relatief goedkoop, niet echt goedkoop. Alhoewel je kwaliteit qua fotografie harder vooruit zal gaan dan met een nieuwe lens van € 500,- ... mits flitsen je ding is natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2007 15:14 ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:13
Een studio-flitser heeft als voordeel dat die
- krachtiger zijn
- je er verschillende 'dingen' kunt opzetten (snoot, softbox, breedstraler, std-straler, paraplu)

Het verschil zit 'm er dan ook in dat je makkelijker / sneller een bevredigend resultaat kunt behalen met studio-flitsers dan met 'gewone' flitsers.

Zowiezo kan je deze dingen en flitsers niet vergelijken met het 'prutsen' met bureau-lampen; die hebben zowiezo al een andere kleurtemperatuur.

https://fgheysels.github.io/

• Dieter
whoami schreef op maandag 23 juli 2007 @ 15:16:
- krachtiger zijn
- je er verschillende 'dingen' kunt opzetten (snoot, softbox, breedstraler, std-straler, paraplu)

Het verschil zit 'm er dan ook in dat je makkelijker / sneller een bevredigend resultaat kunt behalen met studio-flitsers dan met 'gewone' flitsers.

Zowiezo kan je deze dingen en flitsers niet vergelijken met het 'prutsen' met bureau-lampen; die hebben zowiezo al een andere kleurtemperatuur.
Mh, good point. In ieder geval je kan alles met een reportage flitser wat je met een studio flitser ook kan. Het ziet er misschien soms niet zo profi uit ( kartonnetje opgetaped en dergelijke ).

Ik ga me toch een wireless setje aanschaffen en een statief / plu. Konijnenberg een goede optie voor dit ? of toch maar ebay?

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-12-2025
Less gear more brain :) Das eigenlijk het doel van strobist. Geen gesleep met grote monoblocks enz..

Ik heb zelf een vivitar 285HV (vrij zeldzaam hier in nederland). Je kunt wel kijken voor een nikon variantje, een SB24, een SB25 of een SB 26 zelfs. Tipje, die SB26 heeft al een ingebouwde optische trigger.

Ikzelf ben van plan om een eigen trigger in elkaar te knutselen.
Duurste wat je eigenlijk kunt doen is gebruik maken van je camera merk flitsers en wireless functie. Voor canon is dat een 580EX en een 430EX (eventueel een extra 430, ST-E2 ipv de 580 kan ook), voor nikon een SB600,SB800. Maar aangezien dat infrarood buiten niet heel erg betrouwbaar is en ook limitaties heeft. Zijn er andere mogelijkheden:

Die goedkope nikons, SB24 en hoger. Vivitars, sunpaks. Met een Radiotrigger (kwaliteit van deze laat vaak te wensen over, 20% misfires is normaal). Met als duurste variant daarvan de Pocket Wizards. Die ook niet erg goedkoop zijn :P En als onhandigste (imo) optie heb je de PC-sync koordjes. Dan knoop je de flitsers met koordjes aan elkaar :)
whoami schreef op maandag 23 juli 2007 @ 15:16:
- krachtiger zijn

Whoami, Al die dingen die je noemt zijn er ook voor reportage flitsers :> Makkelijker en sneller resultaat kunt behalen is niet waar. Studioflitsers zijn zwaar, heb je nooit bij je. Je reportageflitsertje werkt mooi op AA batterijtjes enzovoorts. Ben het dus niet met je eens dat je met studioflitsers makkelijker of sneller bevredigend resultaat kunt behalen. :)

Pas als je met grote afstanden te kampen hebt is een studioflitser een meerwaarde door de kracht van de flits. Maar doe mij maar 2 reportage flitsers in mn tas als 2 studioflitsers meeslepen :)

Dieter, heb je mischien gekeken naar de strobist setjes. Daar zit alles in wat je nodig hebt in principe :) Kijk ook eens hier Kun je desnoods die dingen die erin zitten bij konijn bestellen :)

[ Voor 84% gewijzigd door Timo op 23-07-2007 16:52 . Reden: Wat een fucking gigantische lap tekst :X ]

• whoami
Ik heb ook niet gezegd dat ik studio-flitsers verkies als ik op pad ben, die dingen sleep ik natuurlijk ook liever niet mee.

Verwijderd

Is er op de blog ook te vinden hoe noobs zoals mijzelf een poging kunnen gaan wagen om zulke mooie foto's te maken als op de flicker van strobist? Of moet ik me dan inschrijven voor een LOI fotocurus?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2007 19:53 ]

• Timo
Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2007 @ 19:51:
Is er op de blog ook te vinden hoe noobs zoals mijzelf een poging kunnen gaan wagen om zulke mooie foto's te maken als op de flicker van strobist? Of moet ik me dan inschrijven voor een LOI fotocurus?
Tuurlijk, volg de Lighting 101 :) Of je begint met Lightning 102 Die een wat meer gestructereerdere aanpak volgt. Iedere week/maand word er iets nieuws bij gedaan. Deze maand was het specular highlight control. Dus het beinvloeden van je highlights. Vooral bij glimmende dingetjes >:) :) Begin bij het begin, en voer de opdrachten uit ;)

Mijn advies: Begin met 102. Als die cursus gedaan is kun je verder gaan lezen bij on-assignment en kun je de lightning 101 doorkijken. En natuurlijk zelf spelen met die flitsers :)

En als dat nog niet genoeg is, kun je ook nog het boek :Light: Science and Magic: An Introduction to Photographic Lighting kopen.

;)

[ Voor 58% gewijzigd door Timo op 23-07-2007 20:27 ]

• Dieter
fooker schreef op maandag 23 juli 2007 @ 20:16:
[...]

Tuurlijk, volg de Lighting 101 :) Of je begint met Lightning 102 Die een wat meer gestructereerdere aanpak volgt. Iedere week/maand word er iets nieuws bij gedaan. Deze maand was het specular highlight control. Dus het beinvloeden van je highlights. Vooral bij glimmende dingetjes >:) :) Begin bij het begin, en voer de opdrachten uit ;)

Mijn advies: Begin met 102. Als die cursus gedaan is kun je verder gaan lezen bij on-assignment en kun je de lightning 101 doorkijken. En natuurlijk zelf spelen met die flitsers :)

En als dat nog niet genoeg is, kun je ook nog het boek :Light: Science and Magic: An Introduction to Photographic Lighting kopen.

;)
Hey bedankt! Die lightning 102 is inderdaad iets gestructureerder dan 101. Mooi.
Ik heb ook even je website bekeken en moet zeggen, goed bezig :).

Ik heb nu een 30D + Sigma super DG 500. Ik wil graag een extra flash en twijfel nog om wireless (ebay slaves) of wired te gaan. De pocket wizards kan ik momenteel niet verantwoorden. Daarnaast twijfel ik nog over het TTL gebeuren. Ik kan desnoods via de canon wireless transmitters gaan (IR) en dan heb ik ook TTL of wil je dat helemaal niet dan ?

Kan je mij vertellen hoe ik mijn Sigma moet aansluiten ? deze heeft geen PC connecter! Er zal wel een shoe voor bestaan maar ik zie de bomen even niet meer door het bos! Een linkje naar konijn zou fijn zijn.

Wat voor equipment heb jij eigenlijk ?

[ Voor 4% gewijzigd door Dieter op 24-07-2007 09:44 ]

• Timo
Ik ben nog beetje aan't verzamelen. 430EX en een vivitar 285HV(pas nieuw). Op een 350Dtje met 17-55IS. Moet alleen nog een optische trigger gaan maken :)

Je kunt voor die Sigma wel een Hotshoe naar PC converter krijgen voor een paar euro. Alleen ik werk niet graag met draadjes.

Je kunt ook de radiotriggers proberen van Ebay (Gadget Infinity)

TTL is in principe niet heel breed bruikbaar met de strobist methodes. Het kan wel, maar je krijgt even snel resultaat door intuitief om te gaan met je flitser ( en gebruik maken van je LCD). Al kan het handig zijn voor on-the-fly dingen waarbij je geen tijd hebt om op je LCD te kijken.

Ik zou als ik jouw was, voor een wireless iets gaan. Of dat nou optisch is, of via IR, of via RF maakt niet heel erg veel uit. Je kunt later altijd nog PocketWizards aanschaffen :P

Volgens mij kon je die Sigma als trigger gebruiken. Dan schaf je gewoon flitsers erbij aan die daarmee werken (begin eens met 1tje, bevalt het koop je er nog een) 430EX werkt daar mee. Das niet de goedkoopste oplossing, maar wel practisch :)

Je kunt me ook even toevoegen op msn :)

[ Voor 99% gewijzigd door Timo op 24-07-2007 10:34 ]

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Ten eerste.. die site kende ik niet.. top TS!
Goedkope oplossing zonder al te veel poespas.. is leuk. :P

Ik heb eigenlijk vrij bevredigende resultaten kunnen krijgen met een remote trigger (op basis van hoofdflits van de camera). Zet je dus op een statief .. met daarop een cheap ass oude flash (maakt niet uit als die het maar doet.. en die je misschien toch nog handmatig kan instellen). Flash laten bouncen "of cam" op deze of gene oppervlakte.
Zie voor zo'n triggertje bijvoorbeeld http://cgi.ebay.com/Wirel...30086QQrdZ1QQcmdZViewItem (maw ik zou er niet een gaan knutselen.. .. tenzij het je hobby is.. want das zo'n ding is het geld niet)

Echt super flexibel wat ij betreft .. en toch studio achtig (constante licht resultaten zonder a4 velletjes op te houden).
Toch ben ik aan het kijken naar cheapass oplossing voor een softbox voor portretten. eerst voldeed nog ff het dakraam (op een niet zonnige dag), maar das niet echt flexibel.. :+ iemand idee?

• Dieter
henkleerssen schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 11:02:
Ten eerste.. die site kende ik niet.. top TS!
Goedkope oplossing zonder al te veel poespas.. is leuk. :P

Ik heb eigenlijk vrij bevredigende resultaten kunnen krijgen met een remote trigger (op basis van hoofdflits van de camera). Zet je dus op een statief .. met daarop een cheap ass oude flash (maakt niet uit als die het maar doet.. en die je misschien toch nog handmatig kan instellen). Flash laten bouncen "of cam" op deze of gene oppervlakte.
Zie voor zo'n triggertje bijvoorbeeld http://cgi.ebay.com/Wirel...30086QQrdZ1QQcmdZViewItem (maw ik zou er niet een gaan knutselen.. .. tenzij het je hobby.. want das zo'n ding is het geld niet)

Echt super flexibel wat ij betreft .. en toch studio achtig (constante licht resultaten zonder a4 velletjes op te houden).
Toch ben ik aan het kijken naar cheapass oplossing voor een softbox voor portretten. eerst voldeed nog ff het dakraam (op een niet zonnige dag), maar das niet echt flexibel.. :+ iemand idee?
Wel, zoals je op strobist wel zal lezen, een witte paraplu met daar een flits achter. Dat is een perfecte softbox! Je hebt van die statieven met plu-houder :) Maw je flitst door de plu.

Enige probleem ik zit nu te zoeken waar al deze meuk te krijgen is in Belgie/Nederland :
statieven/plu's/flitsers/Wireless/kabels/hotshoe adapters...

offtopic:
Fooker, heb je toegevoegd op MSN! dieter_cox@hotmail.com

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Niet door de plu, maar tegen de plu. Toch?

Ik heb zelf ook een trigger in elkaar geknutseld met een lichtcel, condenastor, tor en fet, Werkt wel, maar je hebt ook de flits vanaf de cam ervoor nodig. En daar zit ik nou juist niet op te wachten, want dan kan ik net zo goed de flitser op de cam zelf zetten ;)

Heb de ruimte niet echt ervoor in mijn werkplaats, anders zou ik graag 2 studioflitsers kopen voor de foto's van het casemodden etc. Nu doe ik dat gewoon met de TL verlichting aan het plafond+losse TL bak en een doos voorzien van half doorschijnende zijwanden. Al zou ik met 3 spotjes met een verstelbare arm ook al een stuk verder komen.

[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 24-07-2007 12:21 ]

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:14

ThunderNet

Flits!

_ferry_ schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 12:20:

Ik heb zelf ook een trigger in elkaar geknutseld met een lichtcel, condenastor, tor en fet, Werkt wel, maar je hebt ook de flits vanaf de cam ervoor nodig. En daar zit ik nou juist niet op te wachten, want dan kan ik net zo goed de flitser op de cam zelf zetten ;)

Heb de ruimte niet echt ervoor in mijn werkplaats, anders zou ik graag 2 studioflitsers kopen voor de foto's van het casemodden etc. Nu doe ik dat gewoon met de TL verlichting aan het plafond+losse TL bak en een doos voorzien van half doorschijnende zijwanden. Al zou ik met 3 spotjes met een verstelbare arm ook al een stuk verder komen.
Ir filter voor de flitser van je camera hangen :) De flitser zal nog steeds triggeren, maar door het IR filter voor je sensor zal de flits van de camera niet meer zichtbaar zijn :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Ik kan mijn flitser op cam zo minimaal zetten .. dat je het eigenlijk bijna niet ziet.. maar net wel die trigger kan schakelen.. dussum.. het werkt wel.. soms zie je het inderdaad wel.. maar dan gebruik je toch net een papiertje om te blokken (niet voor de trigger he.. wel voor het te schieten onderwerp).

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Vervelende aan TL-buizen is dat ze maar een heel beperkt deel van het zichtbare licht spectrum uitzenden. Een bulbje doet dit ook, maar is wel wat breder..

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03-2025

qadn

Pinnacle of Perversion

_ferry_ schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 12:20:
Kan beide. Ik heb bijvoorbeeld een wit-halftransparant geval, kan je als reflector en als doorschietertje gebruiken.
Net waar je zin in heb :)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• whoami
Nog een voordeel van studio-flitsen is dat ze een 'piloot' licht hebben.

• Dieter
De kogel is allesinds door de kerk ... heb bij de lokale fotoboer alvast een PC sync-kabeltje en een hotshoe adapter besteld ... kostte maar iets van een 25 euro, daar kan ik al niet voor sukkelen!

Op ebay vind je inderdaad de ebay slaves @ 40 - 50 euro (Master + 2x slave) die op elke flitser werken (zijn hotshoe's). Ok er zijn dan wel misfires, maar het valt allemaal wel reuze mee. Dus ik denk dat ik bij gelegenheid die set uit hong-kong bestel :)

Verwijderd

fooker schreef op maandag 23 juli 2007 @ 20:16:
102 is me een beetje te schoolmeesterachtig. Inhoudelijk wel goed, maar ik hoef niet aan het handje gehouden te worden. 101 is veel losser, en vooral op het laatst ("Be The Flash") krijg je tips die er echt toe doen.

Wel een site om te bookmarken trouwens!

Verwijderd

whoami schreef op zondag 29 juli 2007 @ 10:24:
Nog een voordeel van studio-flitsen is dat ze een 'piloot' licht hebben.
Het nut van een instellicht is tegenwoordig niet zo groot meer:
- een ervaren studiofotograaf weet toch al wel wat het resultaat zal zijn, en
- even een preview maken kost in 't digitale tijdperk niks, en je hoeft je achterwand niet te vervangen door een Polaroid achterwand.

• whoami
Ik vind van wel; aangezien ik een piloot-licht niet alleen gebruik om te zien wat het resultaat zal zijn; ik gebruik het nl. ook als hulpmiddel bij het scherpstellen (in de gevallen dat ik geen AF gebruik; of als AF niet mogelijk is).

Trouwens, ik ben het niet helemaal eens als je zegt dat een ervaren studio-fotograaf zo al weet wat het resultaat zal zijn (in sommige gevallen wel, in andere dan weer niet).
Ik heb al een paar keer low-key portretten gemaakt, waar de pilootlichten echt verdomd handig waren. Op die manier kon ik voorkomen dat er bv teveel licht op de neus zat, dat er lelijke schaduwen of hinderlijke schaduwen op bepaalde gedeeltes lagen waar de schaduwen niet moesten liggen, etc...

• Timo
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2007 @ 16:17:
[...]
102 is me een beetje te schoolmeesterachtig. Inhoudelijk wel goed, maar ik hoef niet aan het handje gehouden te worden. 101 is veel losser, en vooral op het laatst ("Be The Flash") krijg je tips die er echt toe doen.

Wel een site om te bookmarken trouwens!
Imo word je niet aan het handje gehouden. Je begint bij 102 alleen bij hetgene waar alles mee begint: De basis. Namelijk de verschillende aspecten waar je mee kunt werken, en hoe je deze toepast. :)

101 is on-the-fly geschreven, waardoor sommige dingen niet goed doorkomen.

Strobist raad zelf ook aan om de basis van 102 gewoon uit te voeren (ookal ben je een doorgewinterde strobist), en de lessen van 101 en on-assignments als extratje te gebruiken :)

[ Voor 7% gewijzigd door Timo op 29-07-2007 16:40 ]

Verwijderd

Ik ben het wel met je eens hoor whoami, maar het voordeel van een instellicht weegt bij mij niet op tegen de kosten van een studio flitsinstallatie t.o.v. een paar oude Metz 45 CT-1's of zo.
Scherpstellen met MF lenzen kan al jaren prima met een goed matglas met deelbeeldprisma (Katz Eye bv), en of die neus een hinderlijk glanslicht of slagschaduw krijgt kun je prima in een preview bekijken.

Voor je 'slachtoffer' zijn die instellichten natuurlijk wel prettiger dan 1 of meer preview opnames, maar in 9 van de 10 opnamen heb je die previews niet nodig, en buiten heb je nauwelijks iets aan instellichten (of 't moeten bouwlampen zijn).
Ik ga dus (al jaren) voor de strobist manier, en daarom gebruik ik ook een Metz 45 CL-4 flitser. On camera werkt 'ie prima, maar indien nodig kan ik 'm loskoppelen en zover off camera gebruiken als m'n linkerarm toelaat. ;)

Verwijderd

fooker schreef op zondag 29 juli 2007 @ 16:37:
Imo word je niet aan het handje gehouden.
Citaat:
Here's a little home experiment to try without even making a photo. Position a household lamp so that it illuminates an object. Look at the object from the position of the lamp. See what the lamp sees. Now move away from the lamp and study the changes in your subject as the lamp reveals the object in relief while you move your point of reference further away from the axis of the light source.
Voor mij is dat 'aan 't handje houden', maar voor iemand anders kan 't prettig en verhelderend zijn. Voor mij had 't wel wat zakelijker en directer gemogen.
101 is on-the-fly geschreven, waardoor sommige dingen niet goed doorkomen.
Kwestie van goed lezen denk ik.
Maar eigenlijk maakt 't niet uit, Lighting 102 is prima als de stijl en het niveau je ligt, en Lighting 101 en On Assignment bieden een paar leuke icings on the cake! :)

• Timo
There will be full assignments and small exercises. But where Boot Camp skipped straight to dessert, this time we'll eat our veggies first.
;)
Some of you are already doing some fantastic lighting work. You guys may find the beginnings of this class a little boring and/or remedial. But I am not structuring this course to make a few Rock Stars that much better. This class is designed so anyone, at any experience level, will be able to learn to light better.
Maar enfin, mischien wat low-tech als je al meer ervaring ermee hebt ja :) maar zoals aangegeven dit is het begin pas.

[ Voor 59% gewijzigd door Timo op 29-07-2007 18:12 ]

Pagina: 1