processor fsb 1333 in moederbord met max fsb 1066; kan dit?

Pagina: 1
Acties:
  • 960 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 14:58

bebopper

I'm an absolute beginner...

Topicstarter
Kan ik in het onderstaande moederbord wat een maximum fsb van 1066 ondersteund een processor stoppen met een fsb van 1333 of gaat dit problemen opleveren?

Asus P5V-VM SE DH, VGA, DDR2, PCI-E, Soc775 C2D
Intel Core 2 Duo E6550 2,33GHz 1333fsb 4MB Box S775

De reden waarom ik deze processor op dit moederbord wil zetten is dat ik een compleet systeem (HTPC) samen heb gesteld en dit in 1 winkel wil aanschaffen. De andere opties die ik daar heb zijn een E6320 (langzamer maar zelfde prijs als E6550) of E6420 (vergelijkbaar maar duurder als de E6550). De E6550 is dus qua prijs/performance de beste keus hier.

Heb al op google en GOT gezocht maar kan geen eenduidig 'antwoord' vinden.

Zal het moederbord de processor automatisch "underclocken" naar een fsb van 1066? Of moet/kan ik de processor manueel in de bios "underclocken"? Als dit manueel moet/kan, is dit makkelijk (heb geen ervaring met under of overclocken)?

Kan het sowieso geen kwaad om deze processor in dit moederbord te stoppen of krijg ik compatibiliteitsproblemen? Of problemen omdat de processor 'sneller' werkt maar zijn output niet kwijt kan en daardoor heter wordt (zeker niet de bedoeling aangezien dan de koeling harder moet werken --> meer geluidsproductie, iets wat ik absoluut niet wil hebben).

Als laatste dan nog het geheugen; het geheugen dat ik uitgezocht heb (zie link hieronder) matcht met het moederbord DDR2-667, maar bij de E6550 processor zou DDR2-800 passen. Kan dit ook voor problemen zorgen? Of matcht de processor met DDR2-667 als deze "underclockt" wordt?

2GB Kingston DDR2-667 p/n KVR667D2N5/2G

Verwijderd

Ik ken dat moederbord niet precies, maar weet wel dat bijv de P5B deluxe van Asus makkelijk 350-400mhz FSB haalt (Quadpumped is dat dus 1400-1600mhz). Of het ram het goed doet kan je makkelijk zelf uitrekenen, DDR (double data rate) Ram is kwa snelheid namelijk afhankelijk van je FSB. 400mhz FSB? Ram loopt op 800mhz. 350mhz FSB? Ram loopt op 700mhz. Je kan dit in de bios ook nog loskoppelen van elkaar, maar met de huidige prijzen van het geheugen zou ik gewoon zorgen dat je snel genoeg geheugen hebt.

Verwijderd

Daarnaast heeft Asus voor een hele lading moederborden updates uitgebracht om de 1333mhz FSB ondersteuning erin te krijgen, kijk dus even op de Asus website of ook dit board daarbij zit.

http://www.asus.com/news_show.aspx?id=7866

Hij staat daar niet bij...
Ook volgens de CPU support pagina van Asus kan dit moederbord geen 1333mhz FSB aan.

In mijn ervaring hebben de VM boarden van Asus vaak geen PCI lock waardoor overclocken erop erg lastig wordt, dat is dus iets wat je even op zou moeten zoeken.

Uit de manual pagina 11:

Fixed PCI-E/SATA frequencies.

Overclocken zou dus geen probleem moeten zijn, dat gaat dus allemaal goed werken.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2007 13:51 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2007 @ 13:37:
Daarnaast heeft Asus voor een hele lading moederborden updates uitgebracht om de 1333mhz FSB ondersteuning erin te krijgen, kijk dus even op de Asus website of ook dit board daarbij zit.
Mijn 2de P5B deluxe (de eerste ging RMA) had een stikkertje op de doos gekregen met 1333mhz FSB ready, wat de P5B deluxe sowieso al was. Maarja, marketing :+

Verwijderd

Onder CPU Support staat de E6550 wél voor de P5B-VM SE:
http://support.asus.com/c...e=en-us&model=P5B-VM%20SE

Moet je wel een recent BIOS hebben.

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-05 16:41
maar bij de E6550 processor zou DDR2-800 passen
Onjuist. De E6550 loopt op 1333 FSB = 333 Mhz (1333= quad pumped 333 = 4*333)

Voor 333 Mhz FSB heb je geheugen nodig dat (minimaal) op 333 MHz kan lopen. Dit is PC5300 geheugen. PC6400 geheugen kan op 400 MHz lopen (6400/16), en is dus handig (nodig) als je je FSB wilt overklokken naar 400 Mhz.

NB: PC6400 werkt ook gewoon; langzamer lopen kan elk geheugen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2007 @ 14:15:
Onder CPU Support staat de E6550 wél voor de P5B-VM SE:
http://support.asus.com/c...e=en-us&model=P5B-VM%20SE

Moet je wel een recent BIOS hebben.
Maar het ging over de P5V-VM dus dat de P5B-VM het kan is niet zo nuttig :+

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2007 @ 15:26:
[...]

Maar het ging over de P5V-VM dus dat de P5B-VM het kan is niet zo nuttig :+
Detail.

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 14:58

bebopper

I'm an absolute beginner...

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2007 @ 13:37:
In mijn ervaring hebben de VM boarden van Asus vaak geen PCI lock waardoor overclocken erop erg lastig wordt, dat is dus iets wat je even op zou moeten zoeken.

Uit de manual pagina 11:

Overclocken zou dus geen probleem moeten zijn, dat gaat dus allemaal goed werken.
Neem aan dat "underclocken" (ja, een vies woord voor de meeste tweakers kan ik me voorstellen) dan ook geen probleem zal zijn? Is allemaal erg nieuw voor me, maar van wat ik denk begrepen te hebben staat het moederbord standaard op FSB 266 (*4=1066). In de specs kan ik onderstaande Overclocking Features vinden:
ASUS C.P.R.(CPU Parameter Recall)
SFS (Stepless Frequency Selection) from 133MHz up to 300MHz at 1MHz increment

Via de SFS kan ik dan volgens mij gaan tot FSB 300 (*4=1200), maar dan ben ik het moederbord aan het overclocken? Dat is dus nog geen 1333, gaat dit problemen opleveren?

Hoe zou ik de processor kunnen underclocken, gaat dit op dezelfde manier in het bios door dan de FSB van de processor via ASUS C.P.R.(?) op 266 (*4=1066) te zetten?

Voor het geheugen is nu in ieder geval duidelijk dat DDR2-667 (PC5300) prima is voor zowel de processor als het moederbord.

Verwijderd

Underclocken zal geen problemen opleveren.

Verwijderd

Onderclocken is alleen maar gunstig voor de warmteproductie en het energieverbruik. Met een beetje geluk kun je zelfs de vcore ook nog wat laten zakken.

Het zal in ieder geval geen problemen geven.
Geheugenbandbreedte heeft relatief weinig invloed op de performance van het systeem, het verschil is wel meetbaar maar afhankelijk van wat je met je PC doet niet merkbaar. Als je gewoon een beetje internet, office etc dan zul je echt niet dat beetje extra bandbreedte op de geheugenbus nodig hebben.

• SanookH
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-05 11:18

SanookH

_/-\o_

Ik vraag me af waarom je er geen P35 variant van dat mobo neemt, want die heeft wel een fsb van 1333.
Ik ken het door jou genoemde mobo niet exact, dus misschien is er (nog) geen P35 variant, dan heb ik niks gezegd... ;)

Verwijderd

SanookH schreef op maandag 23 juli 2007 @ 19:54:
Ik vraag me af waarom je er geen P35 variant van dat mobo neemt, want die heeft wel een fsb van 1333.
Ik ken het door jou genoemde mobo niet exact, dus misschien is er (nog) geen P35 variant, dan heb ik niks gezegd... ;)
Het performance verschil tussen de P35 en de 965 is echt minimaal, daarnaast hebben heel veel mensen nog helemaal geen behoefte aan DDR3 en zijn er talloze moederborden met 1333mhz FSB, zelfs nog met het oude 945 chipset en verschillende Via en SIS chipsets.

Aangezien het mobo aangegeven door de TS ook een Via chipset heeft kun je dus wel uitsluiten dat hij de maximale performance wil hebben, maar eerder gewoon een vlot stabiel en goedkoop micro-atx systeem.

Laat je niet ophypen, de P35 is het extra geld echt niet waard en DDR3 ook niet ;)
Voor de 1333mhz FSB is de P35 in ieder geval geen eis.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2007 20:15 ]

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-04 12:57
Er zijn zelfs moederborden van een jaar oud die je op 1333 kan laten draaien (o.a. de P5B en de P5W serie):

Gewoon deze link ff checken : http://event.asus.com/mb/fsb1333/

Edit: misschien wat offtopic maar toch wel 2 handige checklists:

http://event.asus.com/vista_ready/list.htm (Asus Vista Ready Moederborden)
http://event.asus.com/mb/45nm/ (Asus 45nm Ready Moederborden)

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ik wou net zeggen; mijn P5LD2 Deluxe kan ook een FSB van 450 quadpumped aan, ook 1.8Ghz :)

Nadeel is dat er geen Conroes inpassen :|

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Verwijderd

Alle moederborden met 965 chipset kunnen wel 1333 FSB aan, als het niet officieel kan dan maar op de tweaker manier.

Mensen die een P35 kopen zijn IMHO echt gek, dat miniscule beetje extra performance voor een bak extra geld, allemaal Intel marketing.

Maar dat Intel erg goed is in marketing weten we allemaal ;)

Verwijderd

Er bestaan erl moederboarden met een 1333 FSB maar die zijn niet goedkoop:

Asus Striker, S775, NF680i SLI, ATX €249,00

Tevens is dit een NF680i chipset. Mocht geld niet zo'n belangrijke rol spelen (kan ik me echter niet voorstellen :P) dan zou ik dit moederboard (of iig een mobo met 1333FSB) aanraden mits je niet wilt gaan overclocken. Maarja, dan moet je dan wel 250 pleuri voor overhebben!

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-04 12:57
Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2007 @ 20:42:
Alle moederborden met 965 chipset kunnen wel 1333 FSB aan, als het niet officieel kan dan maar op de tweaker manier.
Een 965 chipset moederbord kan toch officieel 1333 FSB aan...?, Als ik naar mijn Asus P5B Deluxe en P5W DH Deluxe bordje kijk kunnen die alle 2 ge-up-date worden voor 1333. Dan ben ik toch niet aan het overclocken...?

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 08:16:
Er bestaan erl moederboarden met een 1333 FSB maar die zijn niet goedkoop:

Asus Striker, S775, NF680i SLI, ATX €249,00

Tevens is dit een NF680i chipset. Mocht geld niet zo'n belangrijke rol spelen (kan ik me echter niet voorstellen :P) dan zou ik dit moederboard (of iig een mobo met 1333FSB) aanraden mits je niet wilt gaan overclocken. Maarja, dan moet je dan wel 250 pleuri voor overhebben!
Er bestaan zoveel moederborden die 1333 mhz FSB aankunnen, daar hoef je echt geen 250 euro voor neer te leggen en het board wat je noemt is niet echt waar de TS op mikt lijkt me aangezien hij een van de goedkopere micro-ATX C2D boardjes aangeeft met een Via chipset.
crack_en_hack schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 12:26:
[...]

Een 965 chipset moederbord kan toch officieel 1333 FSB aan...?, Als ik naar mijn Asus P5B Deluxe en P5W DH Deluxe bordje kijk kunnen die alle 2 ge-up-date worden voor 1333. Dan ben ik toch niet aan het overclocken...?
Jup, technisch gezien kunnen ze het makkelijk aan, alleen hangt het even van de fabrikant af of er een update wordt uitgebracht.

Mocht de update niet worden uitgebracht dan maar op de tweaker manier, oftewel lekker overclocken. Asus heeft netjes een update uitgebracht voor het gros van de 965 en 945 moederborden, maar niet alle fabrikanten doen dat.

Overclocken is een beetje een wazige term aangezien je binnen de specs kunt blijven maar dan toch wel aan het overclocken bent. Zo kun je een mobo met 965 gerust op een FSB van 1333 zetten, maar als dit niet met een officiele update ondersteund wordt ben je wel aan het overclocken. Volgens de specs kan een 965 echter gewoon 1333 aan en dus ben je niet aan het overclocken. :+

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2007 12:40 ]

• DJMurtz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-05 11:51
BartS12 schreef op maandag 23 juli 2007 @ 15:18:
[...]

Onjuist. De E6550 loopt op 1333 FSB = 333 Mhz (1333= quad pumped 333 = 4*333)

Voor 333 Mhz FSB heb je geheugen nodig dat (minimaal) op 333 MHz kan lopen. Dit is PC5300 geheugen. PC6400 geheugen kan op 400 MHz lopen (6400/16), en is dus handig (nodig) als je je FSB wilt overklokken naar 400 Mhz.

NB: PC6400 werkt ook gewoon; langzamer lopen kan elk geheugen...
Wacht even, dit gedeelte is voor mij erg belangrijk maar ook onduidelijk....

Als je een Intel processor neemt die 1333mhz FSB heeft (dus eigenlijk gewoon 333Mhz) en je wilt je geheugen 1:1 laten lopen met je processor... Wat heb ik dan nodig? Heb ik dan toch een DDR3 1333mhz module nodig, of voldoet dan PC5300 (333mhz)? Of zit ik nu verkeerd te denken?

Verwijderd

DJMurtz schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 12:41:
[...]

Wacht even, dit gedeelte is voor mij erg belangrijk maar ook onduidelijk....

Als je een Intel processor neemt die 1333mhz FSB heeft (dus eigenlijk gewoon 333Mhz) en je wilt je geheugen 1:1 laten lopen met je processor... Wat heb ik dan nodig? Heb ik dan toch een DDR3 1333mhz module nodig, of voldoet dan PC5300 (333mhz)? Of zit ik nu verkeerd te denken?
Dan voldoet een PC5300 reepje geheugen.

Er is overigens niet echt een reden om het 1:1 te laten lopen, het is niet zo dat de performance er minder op wordt als je het niet doet zoals bij de oude K7 chipsets vaak het geval was.

Veel mensen hebben hun geheugenbus hoger als de FSB. Maar aangezien je amper ooit tegen de geheugenbandbreedte aanloopt als limiet is dat geen enkel probleem. De FSB kan 4x gegevens per clocktick verzenden, DDR 2x per clocktick. Je geheugen heeft dus op 333mhz de helft van de bandbreedte van de FSB. De FSB wordt ook voor andere dingen gebruikt buiten toegang naar het geheugen dus dat is maar goed ook.

Je zult niet snel tegen het limiet van de geheugenbandbreedte aanlopen en ook niet snel tegen het limiet van de FSB.

PC5300 voldoet dus prima, de (praktische) winst bij snellere modules is minimaal.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2007 13:00 ]

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-05 16:41
Wat heb ik dan nodig? Heb ik dan toch een DDR3 1333mhz module nodig, of voldoet dan PC5300 (333mhz)? Of zit ik nu verkeerd te denken?
Je zit verkeerd te denken. Die 1333 Mhz is gewoon de quadpumped (4*) 333 Mhz. Dat is dus PC5300 geheugen; dat voldoet.

Dit heeft overigens niks met DDR2 of DDR3 te maken.

Verder zul je *geen enkele* snelheidswinst boeken met sneller geheugen, bijvoorbeeld PC6400, zolang je niet meer verandert aan je systeem. PC6400 betekent namelijk alleen maar dat je geheugen op 400 MHz *kan* lopen. Zolang je FSB op 333 MHz loopt, loopt je geheugen in principe (MEM:FSB ratio veranderingen daargelaten) ook op 333 MHz. En alleen dat bepaalt je performance, niet hoe hard je geheugen had kunnen lopen !

Verwijderd

Misschien moet je eerst even het hele topic lezen?

Een kick was hier niet echt nodig...

Je kunt met moderne chipsets het geheugen op iedere gewenste snelheid clocken.

Daarnaast is het hele synchroon verhaal ook al jaren niet meer aan de orde, bij Intel is de FSB quadpumped, oftewel je hebt 4x per clock een signaal, DDR is double dus 2x per clock een signaal.

Als de FSB dus op 333mhz loopt en het geheugen ook dan heeft de FSB 2x zoveel bandbreedte beschikbaar.

Je kunt met de moderne chipsets gerust de FSB op 500mhz zetten en het geheugen op 200mhz, maar ook andersom is prima mogelijk.

Of je er veel mee opschiet is de vraag, maar PC6400 zal gewoon op 400 mhz lopen en niet automatisch naar 333 mhz gaan alleen omdat de FSB 333mhz is.

Daarnaast is het maar de vraag of het voldoet, de K8 en C2D hebben beide niet echt een grote behoefte aan geheugenbandbreedte, dus schiet je vaak weinig op met sneller geheugen. Maar bepaalde applicaties kunnen daar wel behoefte aan hebben en dan valt er zeker een winst te behalen met meer geheugenbandbreedte.

Het gros van de applicaties echter heeft weinig baat bij meer geheugenbandbreedte, in principe is PC5300 of 5400 voldoende, maar met de huidige geheugen prijzen kun je gerust PC6400 nemen. Dat beetje extra bandbreedte is altijd mooi meegenomen.

Zo ook de timings van het geheugen, bij DDR2 en 3 maakt het echt heel weinig uit, ook zijn de specs van de fabrikant vaak alleen haalbaar in perfecte omstandigheden, bij 4 reepjes geheugen haal je haast nooit de timings van de fabrikant. (Niet dat dat nou zo erg is) Strakkere timings zijn dus leuk, maar ga er niet teveel geld aan uitgeven.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2007 00:17 ]

Pagina: 1