[HDD] 7200RPM "OS Hardeschijven"?

Pagina: 1
Acties:

• DJMurtz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik ben bezig een nieuw systeem in elkaar te zetten om deze volgende week te gaan bestellen. Alles is uitgezocht behalve de HDD's kan ik maar niet over uitkomen.

Ik heb de ruimte voor 4 HDD's in te bouwen. Ik wil sowieso 2x500GB Samsung spinpoints gaan aanschaffen en deze in Raid0 zetten.

Nu ben ik alleen nog op zoek naar een (of twee) goede OS hardeschijf. Er zijn een aantal punten waardoor ik twijfel (het gaat hier dus ALLEEN over de OS HDD's):

- Zou ik de HDD's in Raid0 of Raid1 plaatsen?
- Ik wil een stille PC, dus 10K/15K schijven zijn uitgesloten
- De prijs per GB bij grote schijven word minder, maar gotere schijven gebruiken 2 platters(?) en zijn dus trager dan kleinere schijven(?)
- Heeft het nut om apparte HDD's te kopen voor mijn OS, of kan ik deze net zo goed op de Raid0 500GB installeren zonder prestatieverlies?

De ideale OS opstelling lijkt me dus een kleinere HDD die goed presteerd in schijf en leessnelheden, die vervolgens in Raid1 of Raid0 draait. Iemand die zijn ervaringen met (recente) OS HDD's kan delen? Dit is het laatste onderdeel van mijn PC dat moet oplossen, maar ik kom er zelf (en met de search) maar niet uit!

[ Voor 6% gewijzigd door DJMurtz op 23-07-2007 11:23 ]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:44

_Apache_

For life.

Wat ik persoonlijk vermoed is dat het voor een huis-tuin-en-keuken gebruiker geen verschil uitmaakt. Wat zijn je wensen/doelen van je nieuwe systeem?

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• DJMurtz
_Apache_ schreef op maandag 23 juli 2007 @ 11:29:
Wat ik persoonlijk vermoed is dat het voor een huis-tuin-en-keuken gebruiker geen verschil uitmaakt. Wat zijn je wensen/doelen van je nieuwe systeem?
Huis-tuim-en-keuken doelen ;)

Office gebruik,
Surfen,
Gamen,
Films,
Muziek,
Video/Fotobewerking

De 500gb Raid0 moet eigenlijk voorzien in dit alles, het OS op een (of twee) apparte HDD zetten is mij puur te doen om de opstartsnelheid en de snelheid waarmee de OS draait.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

RAID0 of 1 heeft te maken met het feit of je snelheid, of redundancy wilt.
Je kunt losse disks nemen voor je OS en data of het bij elkaar zetten, dat is maar net wat je zelf het makkelijkste vind.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:44

_Apache_

For life.

Dan heeft het weinig nut om een snelle schijf apart te kopen.. Deel je schijf in naar je eigen wensen ( partities that is ) en let op waar je eventuele belangrijke documenten plaatst, toch nog even op een dvdtje zetten oid..

Jyst my 0,02

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• DJMurtz
Terw_Dan schreef op maandag 23 juli 2007 @ 11:33:
RAID0 of 1 heeft te maken met het feit of je snelheid, of redundancy wilt.
Je kunt losse disks nemen voor je OS en data of het bij elkaar zetten, dat is maar net wat je zelf het makkelijkste vind.
Hier ben ik van op de hoogte, Het is echter de vraag of Raid0 mijn OS "aanzienlijk" sneller maakt, of dat ik, als dit niet het geval is, dan toch maar beter voor een stukje veiligheid kan kiezen.

Maar goed, jullie zeggen dus dat het geen nut heeft om een apparte HDD te kopen voor mijn OS, hoe zit het dan met die tragere lees en schrijfsnelheden bij grotere schijven omdat deze meerdere platters hebben, is dit niet waar?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

DJMurtz schreef op maandag 23 juli 2007 @ 11:38:
[...]

Hier ben ik van op de hoogte, Het is echter de vraag of Raid0 mijn OS "aanzienlijk" sneller maakt, of dat ik, als dit niet het geval is, dan toch maar beter voor een stukje veiligheid kan kiezen.

Maar goed, jullie zeggen dus dat het geen nut heeft om een apparte HDD te kopen voor mijn OS, hoe zit het dan met die tragere lees en schrijfsnelheden bij grotere schijven omdat deze meerdere platters hebben, is dit niet waar?
RAID0 is natuurlijk wel sneller dan RAID1 of singledisk. Zelf heb ik nu 2x 320GB in RAID0 voor m'n OS en 4x 500GB als data opslag en dat werkt prima.

Verder heeft het aantal platters natuurlijk invloed op de snelheid van een disk, maar check gewoon de benchmarks van die disks om te zien welke het snelste is.

• Marando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-12-2025

Marando

Muziekje?

DJMurtz schreef op maandag 23 juli 2007 @ 11:38:
[...]

De 1TB schijf van Hitachi heeft maar liefst 5 platters, en is - gemiddeld gezien - de snelste 7200rpm schijf op dit moment. Dus nee, grotere schijven zijn niet trager per definitie. :)

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Het OS zal niet aanzienlijk sneller zijn. De meeste mensen hebben zelfs maar 1 schijf waar ze alles mee doen. RAID0 zal voor Windows zelf niet heel veel sneller zijn omdat het voornamelijk kleine bestanden zijn waar je mee werkt. Of je nou 1 of 2 schijven gebruikt daarvoor de accestijd is dan de bottleneck. Voor dat is een Raptor nogsteeds het snelst. Voor grote bestanden heeft het wel voordeel om in RAID0 te werken. Vergeet alleen niet dat de kans op dataverlies bij RAID0 2 keer zo groot is ;)

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Ben het helemaal eens met Stropdas. De winst voor je OS is marginaal, gemiddeld nog geen 10%.
Wat wel heel veel scheelt, in ieder geval minstens zoveel als een RAID-0 array; het plaatsen van je OS-partitie op het snelste gedeelte, en die partitie redelijk klein houden; ik doe het met 32GB (XP) en daar is nu nog zo'n 50% vrije ruimte...

Gratis snelheidswinst, kost je geen extra disk, kost je geen stroom en maakt niet meer herrie ;-)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1