Kwaliteit Zalman heatsinks.

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gelukkige eigenaar van een Zalman vf-700CU voor ondertussen 2 kaarten. Ding koelt prima, en is lekker stil. Nadeel is de stof die het vangt, en de heatsinks die er nauwelijks op plakken danwel afvallen :(

Van de week trof ik vage artifacts aan met een spel, ik wist eerst niet wat het was, kon ook een driver issue zijn. Vandaag ging ik het water van m'n waterkoeling verversen en kwam er dus achter dat 1 van de heatsinks doodleuk op de bodem van de kast lag. Ik was vandaag ook naar een webshop geweest om een nieuwe set te halen (van zalman, anders hadden ze niet) een vriend van mij heeft de sleutel van een webshop, dus ook op zondag is geen probleem Anyways, Ik vervolgens de heatsinkjes netjes geplakt (memory-chips ondertussen ontvet / schoongemaakt) en zodra ik mijn kast weer rechtop wou zetten flikkert er 1 doodleuk vanaf.

Ik heb er naar mijn weten voldoende kracht op gezet, met een stukje papier zodat ik meer grip op de heatsink had, gedraaid bij het bevestigen , etc ... De lijm die erop zit is gewoon troep :(

Het valt me vies tegen dat na aanschaf van een heatsink-pakket het er nog vanaf valt. Iemand hier meer ervaringen mee? Dit is serieus de laatste keer dat ik zalman spul in huis haal.

Zalman heatsinks probleem
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/30b4547e7626dd73217e24c79d3b0169/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/894dfb2335a928a693ea718588a4dfae/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/30db9965b7f6e02b1ff002ba99ec70cb/thumb.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2007 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jep gekend probleem. Ik had bij mijn kaart als memsinkjes naast de stockkoeler en die heb ik er mooi laten opzitten bij het installeren van de koeler zodat ik de zalmansinkjes nooit heb moeten gebruiken, maar het is wel een bekend probleem. Voor de rest prima koeler en buiten deze kwestie wel kwalitatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plastronneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-12-2010
(off-topic: wat ik doe bij heatsinkjes te plakken is koelpasta er op doen, en een piepklein druppeltje secondenlijm er op doen, en dan er even tegenhouden. Dat ding lost nooit meer. (wel nadeel als je ze er nog ooit van af wil halen).
Ik weet wel niet wat dit op de koelprestaties heeft, ik heb het vooral gebruikt bij een P1 en ook bij een koeler van graka (goedkoop fannetje was kapot, gewoon een stuk koelblok opgezet van een 486).)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Die blauwe heatsinks heb ik op mijn oude 6800LE gehad. Toen ze er iets van 1 jaar op zaten ging de kaart kapot en wou ik de heatsinks er af halen. Ik kreeg ze er met veel moeite af. Die kaart was al kapot dus kon ik veel kracht zetten. Als de kaart nog leefde had ik niet het lef gehad om zoveel kracht te gebruiken. Mijn ervaring is dus dat ze prima blijven zitten.

Je moet ze alleen maar 1x gebruiken met die lijm. Als ze er op zitten moet je ze ook laten zitten. Ze er af halen en vervolgens ergens anders weer op doen werkt niet omdat het dan niet meer goed plakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ze kwamen nieuw uit doos en waren er direct opgeplakt danwel eerst de oppervlakte schoongemaakt. Ik had vanavond zoals je al las bijna dezelfde 'nieuwe' set gekocht, dus hergebruiken zat er niet bij.

Koelpasta bovenop de kussentjes haalt geen snars uit lijkt me, dat is net zoals een CPU met teveel pasta bewerken. Ik wil gewoon dat die dingen goed plakken ... en dat doen ze helemaal niet. Het kan ook zijn dat ik met allebei het ongeluk gehad heb dat ze eventueel al lange tijd op voorraad bij een winkel lagen, en dat die sinkjes er helemaal niet voor gemaakt zijn om bijv een half jaar in een magazijn te liggen. Dat is het enige wat ik me kan bedenken, want de vroegere sinkjes hadden er ook moeite mee los te laten :P

Maar goed. Secondelijm is idd een optie, mits je dat gewoon goed aanbrengt en voorlopig ze er niet af wilt hebben, maar dat was ik niet van plan. Ik wil namelijk ook m'n Videokaart onderbrengen aan een volledig x1950 Block dat ook het geheugen meekoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Als je geen ramblokjes op je ram chips hebt zitten : hang er eens een fan voor, heb je dan nog artifarcts dan is het iets anders.

Geheugen koelen is met airflow goed te doen. Vooral wanneer de kaart niet overgeclockt is.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem ligt 'm echt bij de heatsink die eraf gevallen was. Alles draait stock op het moment, en aan oc'en ga ik niet beginnen met 'onbetrouwbare' heatsinks :(

Een extra fan is a no go aangezien ik mijn systeem zo stil mogelijk hebben wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Misschien dat het probleem zit in waarmee je de heatsinks hebt schoongemaakt ? Ik heb dit namelijk niet gedaan en ook geen problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik de oude heatsinkjes eraf gehaald had, voelde het nogal glad aan. Ik heb vervolgens een keukenpapiertje gedept in de dop van therpetine, en voorzichtig de memorychips schoongemaakt. Vervolgens nog met een droog gedeelte van de papier eroverheen gegaan en ze voelde compleet 'schoon' aan, dus gewoon het materiaal dat je hoort te voelen, de chips.

Als die dingen vervolgens dan nog niet plakken (en bij verwijdering stripje niet eens 'plakken') dan is er gewoon iets serieus mis met die heatsinkjes zelf.

Is wel heel erg uniek dat ik 2 nieuwe sets van heatsinkjes niet op m'n videokaart kan plakken door m'n eigen toedoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutZoR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-08 09:34

WoutZoR

"Laser"

Ik heb de blauwe Ram sinkjes zowel op m'n X800Pro als X1900XT gehad. Nadat m'n X800 overleden was (don't ask me why.. still in pain ;( ), heb ik de ramsinkjes (met moeite) eraf gehaald en overgezet op de X1900XT. Voordat ik ze op de X1900XT heb geplakt heb de geheugen chipjes eerst met wat gedenatureerde alcohol 96% schoon gemaakt/ontvet. Even stevig aandrukken en ze zijn na ongeveer een jaar gebruik niet los gegaan.
Laatst heb ik de stock cooler er weer opgezet dus moesten de ramsinkjes er weer af. Net als bij de X800 zaten ze stevig vast.

Ooit heb ik eens bij een maat van me deze ram sinkjes op zijn videokaart geplakt. Deze hebben nog op zijn vorige kaart gezeten maar de plak kant zat vol met haartjes en stof deeltjes. De stofdeeltjes e.d. heb ik kunnen verwijderen met gedenatureerde alcohol 96% en ze plakten (wel iets minder) nogsteeds!
De ramsinkjes heb ik toen op dezelfde manier als met de X1900 op zijn videokaart geplakt en ze zitten na ongeveer een half jaar eveneens vast :> .

Gigabyte X570i | Ryzen 3800X | G.Skill 2x16GB 3200CL16 Trident Z RGB | Gigabyte RTX2070 8GB | NZXT H1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat probeer ik ook een beetje te zeggen, Ik heb zelf ook 'goede' plakstrips gehad op die heatsinkjes (met een oudere 9600XT, X800XT) enzovoorts, alleen nu heb ik 2 keer dezelfde heatsinkjes gehaald en tot op 2 keer toe plakt het maar nauwelijks of in dit geval flikkert het er gewoon vanaf!

Er is niets mis met hoe ik schoonmaak, of hoe ik ze erop plak , al draai / druk ik tegelijk, 1 tikje en ze vallen er gewoon simpelweg vanaf. Maar ik ben niet de enige, er zijn wel degelijk meerdere mensen die problemen met deze sinkjes gehad te hebben.

Mischien klaagde men wel over dat ze 'te goed' hechte en dat zalman ze wat minder laat plakken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

Schoonmaken met terpentine lijkt me niet zo'n goed idee.
Heb je ooit terpentine op je handen gehad... vast wel.. dan weet je ook dat terpentine nogal vettig aanvoelt. Dit laten opdrogen zorgt er gewoon voor dat je een vettig laagje op je chip hebt.

Je memchips schoonmaken met alcohol (96%) zoals hierboven wordt beschreven is een veel betere tip.
En als iemand zegt koelpasta en secondenlijm gebruiken.. dan bedoelt deze natuurlijk niet dat je koelpasta en die dubbelzijdige tape moet gebruiken. Gebruik of dubbelzijdige tape, of gebruik een minimaal laagje koelpasta en secondenlijm.
Hoe dunner de laag tussen chip en koelblok hoe beter.. daarom is dubbelzijdige tape eigenlijk ook geen goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DnnSke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:33
Heb hier de sinkjes die bij de VF700-CU kwamen een jaar geleden op mijn 7900GS (overclocked 575/1550) gedrukt, en direct de kaart in het systeem gehangen.

Ze zitten er nog steeds op en de kaart is al vaker verhuist naar verschillende mobo's, lan-parties en staat momenteel ff rechtop buiten de systeemkast.
De 7900GS was toen nog nieuw, misschien dat de rammetjes toen nog helemaal zuiver waren waardoor de sinks beter plakten, en dat anderen misschien al vuil/stof erop hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutZoR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-08 09:34

WoutZoR

"Laser"

Mischien klaagde men wel over dat ze 'te goed' hechte en dat zalman ze wat minder laat plakken :(
Dat zou wel heel bizar zijn :P
Ik heb ook een keer van deze Afbeeldingslocatie: http://www.oclandia.it/images/CCB-RS8.jpg ramsinkjes gehad (Vantec Iceberq Copper BGA Ramsinks) maar die plakte ook voor geen meter :X. Maar dat kwam meer door het gewicht van de ramsinks denk ik...

Maargoed, misschien een idee om Zalman te mailen over het probleem en/of zij een oplossing hebben?
Anders dan toch maar op de hierboven gegeven oplossing de sinkjes op de chippies te plakken?

Gigabyte X570i | Ryzen 3800X | G.Skill 2x16GB 3200CL16 Trident Z RGB | Gigabyte RTX2070 8GB | NZXT H1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:27
Ik heb ze er nu ook al een half jaar op zitten. Mij kast staat toevallig open dus heb ff gevoeld. Ze zitten muurvast!

En zoals gezegd schoonmaken met terpentine is niet echt slim, er blijft een vetlaagje achter waardoor het dus nog minder goed plakt als dat er bijv alleen stof op zat oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de 900 op een 7900GT zonder die heatsinkjes. Bleven bij mij ook niet plakken :')

Draai nu al een jaar zwaar overclocked zonder ramsinks. Geen enkel probleem *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 10:00
Pff, ik had tijdje geleden een 9800XT passief gekoeld met dat blauwe Zalman gebeuren.
http://www.zalman.co.kr/e...view.asp?idx=138&code=013
Die dus, werkte allemaal perfect, 2 fans in de window die heerlijk ertussen blazen.

Na een tijdje zat in in WC3, ineens bleef beeld hangen :?. Ik dus alt tabben, ctrl alt del etc.enfin uiteindelijk pc uit, kast open, en ja hoor. Zo'n heatsinkje was eraf gevallen en had kortsluiting gemaakt.

Gevolg: onherstelbare artifacts - kaart dood verklaart.
Gelukkig hoeven die dingen niet op het geheugen van de 7900GT, heb ze er dan ook niet opzitten :9

[ Voor 8% gewijzigd door EyeWitness op 23-07-2007 06:24 ]

Pagina: 1