Digitale uitgang geeft geen signaal

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• d0rk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik heb sinds vandaag een nieuw moederbord, en nu zit daar een optiche digitale S/PDIF uitgang op. Ik heb al een tijdje een pioneer VSX-D510 staan, en wil nu deze twee aan elkaar pluggen.

In de "Realtek HD audio manager" die bij mijn mobo zat, heb ik de uitgang aangezet, en ik zie het rode lampje ook daadwerkelijk branden, maar om de een of andere reden krijg ik het maar niet voor elkaar om geluid uit mijn boxen te krijgen.. (en ja, de kabel zit er tussen ;) )

Ik heb echt helemaal geen verstand van dit soort dingen, dus vergeef me alsjeblieft als ik iets heel doms aan het doen ben, maar ik kom er echt niet uit...

Misschien iets wat van belang is: in het status vak van de S/PDIF I/O settings staat "Unlock". geen idee wat het is :(

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:54
Heb je al een ander kabeltje geprobeerd?

• d0rk
een ander kabeltje leek me niet nodig.

als de optiche uitgang aan staat is aan de andere kant van de kabel een rood licht zichtbaar. Dat zou moeten werken toch?

Verwijderd

Ook al de digitale ingang op de pioneer al ingesteld? S/pdif1 -> VCR oid.
Zolang dat niet gebeurt zal je ook geen geluid krijgen.

Met mijn vsx916 moet ik die digitale ingangen toewijzen op een apparaat namelijk. (dvd, vcr, tv, cd)

Raadpleeg je handleiding daar eens van.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2007 13:00 ]

• d0rk
ik heb inderdaad al even zitten twijfelen of ik het goede signaal te pakken had, maar mijn pioneer geeft aan dat hij de "Digital" ingang gebruikt. Na dit gecontroleerd te hebben ben ik met de kabel langs alle ingangen gegaan, maar ik krijg geen geluid..

De versterker heeft het eerder altijd gedaan met een dvd speler op dezelfde ingang, en met de zelfde instellingen, dus ik denk niet dat daar de fout ligt.
Hoe langer ik er over nadenk, hoe waarschijnlijker het me lijkt dat de fout in de soft of hardware in mijn pc ligt, dat deze gewoon geen signaal over de verbinding stuurt...

• d0rk
Ik heb het probleem deels opgelost, door de drivers opnieuw te installeren.. daar was dus duidelijk iets raars gebeurt, wat nu werkt.

nu zit ik met een ander probleem, namelijk dat surround niet werkt op de manier die ik wil.

Als ik in winamp muziek speel hoor ik 5.0 geluid (om de een of andere reden werkt mijn sub niet) en in de HD Audio setup test (stuurt een riedeltje naar je speakers, een voor een) hoor ik alleen mijn front speakers.. het lijkt wel of het een stereo signaal is, maar dat zouden de rear en center het niet moeten doen met winamp.

Verwijderd

Als jij in winamp muziek speelt, ziet je versterker dat als een Dolby Prologic signaal. Uit dit signaal (wat gewoon een stereo signaal is) probeert hij een surround signaal te destilleren. Voor muziek echter, is dit een foute instelling en moet je je versterker handmatig op stereo decoding instellen.

Voor echt surround geluid moet je geluidskaart een DTS of Dolby Digital signaal uitsturen. Dat doet hij echter alleen als je een DVD speelt waarop zo'n geluidsspoor aanwezig is. Het geluid van Windows of van spelletjes is over de optische output gewoon stereo, en heel soms Dolby Prologic.

Surround geluid gaat dus niet werken op de manier die jij wilt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2007 14:23 ]

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:39
Vrijwel alle geluidskaarten sturen inderdaad alleen DD/DTS geluid uit wanneer een film afgespeeld wordt die zo'n geluidsspoor heeft. Muziek heeft dat niet, dat is gewoon stereo. Dat wordt dus gewoon als PCM gestuurd. Wil je echter dat muziek ook als DD/DTS uitgestuurd wordt, dan heb je een geluidskaart nodig die het signaal kan encoden naar DD/DTS.

Fabrikant Auzentech heeft wat van die kaartjes met DDL (Doly Digital Live; het encoden naar Dolby Digital), en ook een kaartje met DDL en DTS Connect, de Auzentech HDA X-Plosion (die kan dus ook DTS uitsturen, wat in ieder geval theoretisch nog wat beter zou moeten klinken dan DD).

Waar ik het dus ook over had in mijn topic, waar je gereageerd had :)

• d0rk
ik heb het net even geprobeerd met een dvd met dd/dts, maar ook dan doet hij dingen als subwoofer niet.. zou het kunnen dat mijn (onboard) audiochip gewoon geen 5.1 digital output ondersteunt? ik kan er eigenlijk niks op vinden op google, maar ergens staat me zoiets bij..

Verwijderd

Je moet natuurlijk wel in je dvd speler software even aanzetten dat je DD/DTS over de digitale uitgang wilt uitsturen. Als je dat niet doet maakt de dvd speler software er 2.0 geluid van.

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:39
Het is niet zo heel simpel als dat je zou denken, om ervoor te zorgen dat er netjes een DD/DTS signaal uitgestuurd wordt. Ik heb daar ook een heel gekloot mee gehad, mijn onboard-chip (zelfde als de TS, de Realtek High Definition) leek zich er steeds mee te gaan bemoeien waardoor het signaal weer aangepast werd.

Hier heb ik ook een eigen topic van gehad, waarin iemand me op het eind heel duidelijk kon helpen hoe alle programma's en codecs zo in te stellen dat er gegarandeerd een DD/DTS signaal verstuurd werd. Dit topic dus.

Ik heb het via die guide onderaan dat topic goed aan de praat gekregen.
Pagina: 1