Debian Ralink2500pci als accespoint

Pagina: 1
Acties:

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Eerst maar even het probleem waar mee het begon: ik heb hier staan een draadloze router welke niet genoeg signaal uitzend om in mijn kamer goed bereik te krijgen. Daarnaast heb ik hier een Easyvdr (debianbased) machine staan. Ik had nog een draadloos conceptronic kaartje over. En ik d8, laat ik gewoon een pci kaartje in mijn debianmachientje doen zodat ik in dit vertrek ook wat meer ontvangst heb.

De kaart werd herkend door linux maar ik kon er vanalles meedoen maar geen adhoc netwerk te vinden.
Dus via hun Cvs de nieuwe driver gedownload en gecompiled opnieuw opgestart.

Daarna dit in mijn /etc/network/interfaces gezet

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# This is a list of hotpluggable network interfaces.
# They will be activated automatically by the hotplug subsystem.
mapping hotplug
script grep
map eth0
auto ra0

iface ra0 inet static
address 192.168.2.220
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.2.1
pre-up ifconfig ra0 up
pre-up ifconfig ra0 down
pre-up ifconfig ra0 up
pre-up ifconfig ra0 down
pre-up iwconfig ra0 essid "Test"
pre-up iwconfig ra0 mode ad-hoc
pre-up ifconfig ra0 up

Ik heb hier bewust gekozen voor de mode ad-hoc omdat de rt2x00 drivers de mode master die ik eigenlijk nodig heb niet ondersteunen.
En nu het eigenlijke probleem :
Als ik in Xp een vast ipadres instel iets in de trent .....225 kan ik op verbinding verbreken kiezen
maar hij geeft de melding dat ik niet verbonden ben. ipconfig zegt ook dat het medium ontkoppeld is Volgens mij draait er geen dhcpserver standaard in mijn distro dus ik heb niet met een automatisch ip verkrijgen gewerkt.
En als ik dan wat adressen wil pingen gaat dat niet.

Overzicht netwerkje
asus wl500g 192.168.2.1 bedraad en draadloos
vdr, debianmachine 192.168.2.200 bedraad
vdr, debianmachine 192.168.2.220 draadloos
laptop 192.168.2.225 draadloos
Uit mijn standaard draadloos netwerk van de asus is alles pingbaar op mijn "test" netwerk met mn pcikaartje is niks pingbaar.
Als ik eerst maar een werkende adhoc verbinding heb.
En dan op dit principe verder http://forums.gentoo.org/...light-adhoc+wireless.html

EDIT:
Ik had een howto van ubuntu gepakt waar een cvs driver gebruikt werd hierbij werd niks over de kernel vermeld. Ik draai namelijk met kernel 2.6.18.3.
En dit geeft modinfo rt2500 aan : Ralink RT2500 802.11g WLAN driver 1.1.0 CVS 2007072109
En hier http://www.atlink.it/~con...ss-connection-with-linux/ wordt vermeld dat ik kernel >= 2.6.22-rc1 nodig heb. En toch zie ik een adhoc netwerk test en als ik iwlist scan doe krijg ik ook mijn standaard asus netwerkje te zien. Dus de kaart lijkt toch wel wat te doen :? super vaag. Laat hem dan helemaal niet werken met een oude kernel!
Maar deze gast wil dus precies hetzelfde wat ik wil dus ik kan wel stoppen met echte linux drivers en met ndiswrapper aan de gang. Of ik verkoop dit kaartje en koop een sweex kaartje van 15 euri ofzo en daar zitten madwifi drivers bij die standaard al master mode ondersteunen. Zodat ik helemaal niks meer hoef te doen :)

Graag jullie meningen over mijn laatste bevindingen. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Doe ik iets helemaal verkeerd stuur me dan aub de goeie richting weer wat uit wat ik vindt het allemaal vrij wazig

[ Voor 20% gewijzigd door lamko op 22-07-2007 21:03 ]

And this !! Is to go even further beyond!!!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02 13:45

deadinspace

The what goes where now?

Ik weet niet of dat het probleem is, maar als je geen bridging gebruikt, dan moeten de wired interface en de wireless interface op je Debian machine in verschillende subnets zitten om het goed te laten werken. En ik neem aan dat 192.168.2.200 en 192.168.2.220 in hetzelfde subnet zitten.

Je kan eventueel ook nog lijken op welk channel/frequentie beide wireless kaarten zitten, en die eventueel handmatig naar dezelfde forceren. Heb je verder in beide gevallen exact dezelfde essid? Ik kan me goed voorstellen dat die case sensitive is.

Verwijderd

Wat OT maar met welke reden wordt die interface eerst 2x up en terug down gezet om dan pas instellingen te maken en terug up te gooien ?

• lamko
@deadinspace
Ik weet eigenlijk niks van routering ed zou je me kunnen uitleggen waarom het niet werkt Wat is de gedachte achter die subnets Volgens mij moet je bij een bridge ook verschillende subnets gebruiken of komt dit eigenlijk alleen maar voor omdat het altijd wordt gebruikt bij verschillende soorten netwerken. In Xp vindt hij 2 essids, asus en test Ik geef zelf geen essid op in windows, hij pakt gewoon de uitgestuurde essid! Channel en frequentie hoef ik me volgens mij niet druk om te maken dit regelt Xp wel voor me.

@Green.velvet dat heb ik me zelf ook afgevraagd toen ik die config bekeek. Ik heb gewoon uit een howto van ubuntu gehaald en ik d8 daar zal wel een reden voor geweest zijn misschien dat het draadloze kaartje anders niet goed geïnitialiseerd werd.

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
de 2.6.22-kernel bevat een nieuwe draadloze stack. Deze is benodigd voor de rt2x00-driver, en ik zal dus toch maar een nieuwe kernel gaan bakken. rt2x00 ondersteunt trouwens wel degelijk master mode. (1 van de redenen voor die nieuwe wireless-stack)

En oh ja, ik heb hier een sweex-kaartje met daarin... een rt2500! Is dus ook geen oplossing.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06-2025
de rt2500 heb ik tot nu alleen lekker werkend gehad mbv ndiswrapper

* http://ndiswrapper.sourceforge.net/joomla/
* http://en.wikipedia.org/wiki/Ndiswrapper

zowel voor 32-bit als 64-bit was dit voor mij de oplossing

iRacing Profiel

• lamko
@laurencevde
Ik heb op het forum van de drivers gelezen dat de nieuwe drivers nog niet stabiel waren.
En ik meende ergens gelezen te hebben dat er voor die sweex kaartjes goeie drivers waren
misschien verschillend model. Naja in iedergeval iets om rekening mee te houden.

@FrankTM
Zoals ik ook al aangaf met deze link http://www.atlink.it/~con...ss-connection-with-linux/
waar ook al iemand het alleen lekker werkend kreeg met ndiswrapper omdat hij geen keus had
om een nieuwe kernel te gebruiken. Heb je hetzelfde gedaan als deze gast om het werkend te krijgen met ndiswrapper? Hij gebruikt trouwens wel rt73 ipv rt2500

beide bedankt voor jullie input

[ Voor 3% gewijzigd door lamko op 23-07-2007 11:50 ]

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06-2025
lamko schreef op maandag 23 juli 2007 @ 11:46:
@FrankTM
Zoals ik ook al aangaf met deze link http://www.atlink.it/~con...ss-connection-with-linux/
waar ook al iemand het alleen lekker werkend kreeg met ndiswrapper omdat hij geen keus had
om een nieuwe kernel te gebruiken. Heb je hetzelfde gedaan als deze gast om het werkend te krijgen met ndiswrapper? Hij gebruikt trouwens wel rt73 ipv rt2500

beide bedankt voor jullie input
ik heb het niet als AP gebruikt, maar simpelweg als normale wireless client

voor 32-bit heb ik de driver gebruikt die ik heb op m'n windows installatie :P
voor 64-bit heb ik behoorlijk moeten zoeken, maar uiteindelijk gevonden bij e-tech (driver)

verder wel standaard ndiswrapper install

iRacing Profiel

• lamko
Ik heb gewoon 32 bit, oude pentium 866 mhz. Ik ga eerst de Xp drivers wel even gebruiken en anders de windows98 drivers. Maar zo aan jou te horen moet het zo allemaal wel lukken, vrij standaard allemaal.

Pagina: 1