[XP] Vraag over voorgeïnstalleerde XP-versie

Pagina: 1
Acties:

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:12

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Mijn vraag gaat over een computer, waar Windows XP Home op voorgeïnstalleerd is. Ik heb onlangs een aantal topics op GoT doorgenomen over Windows XP OEM en wat er nou wel en niet mee mag/kan, en was ergens tegengekomen dat wanneer een XP voorgeinstalleerd is als OEM versie op een pc, dat deze dan hardware gebonden is. Nu wil ik een harde schijf uit een pc waarop XP voorgeinstalleerd was (pc was van Packard Bell) overzetten in een compleet nieuw opgebouwde pc (gehecht aan heet beestje + geen zin in XP nieuw kopen), maar ik dacht zojuist nog eens na over het hele 'hardware gebonden' onderwerp. Ik had vernomen dat microsoft kan zien wanneer mijn windows XP niet meer met de originele hardware samenwerkt, dus dat hij in een ander systeem is geplaatst, en dat vervolgens mijn windows Update geblokkeerd wordt en meer van dat soort fratsen als straf..

Is dit waar, en kan ik dus niet de schijf overzetten en moet ik dan per se een nieuwe XP + harde schijf kopen? (of valt er wat te "fixen" ^^)

Kon hier verder niets over vinden op GoT, behalve dat Vista bijvoorbeeld moederbord gebonden is, maar of dit dan voor XP ook zo is?

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Murk schreef op zondag 22 juli 2007 @ 18:15:
Ik had vernomen dat microsoft kan zien wanneer mijn windows XP niet meer met de originele hardware samenwerkt, dus dat hij in een ander systeem is geplaatst, en dat vervolgens mijn windows Update geblokkeerd wordt en meer van dat soort fratsen als straf..
De hardware hashes worden vergeleken met de geinstalleerde hardware die dan voor 99% afwijkt.
Je zal dan inderdaad een hernieuwde activatieprompt krijgen (als je PC al uberhaupt wil opstarten that is) en tot die tijd niets kunnen beginnen.
Is dit waar, en kan ik dus niet de schijf overzetten en moet ik dan per se een nieuwe XP + harde schijf kopen?
Volgens de voorwaarden waaronder je de PC en de bijbehorende OEM XP installatie in geruik hebt genomen wel ja :)
De XP installatie hoort bij die PB PC, niet ergens anders bij.

Dit is wel degelijk vaak genoeg voorbij gekomen, en wat dat betreft is er geen verschil met Vista.
Deze info kan je ook prima op de MS site vinden als je zoekt op wat je met een OEM licentie mag doen.

[ Voor 10% gewijzigd door alt-92 op 22-07-2007 20:48 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
En gewoon proberen (voor het geval dat het toch lukt) is er niet bij? Wordt mijn windows dan dusdanig gewijzigd, dat ik hem daarna niet meer kan gebruiken in mijn oude computer?

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-03 21:09

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Zoals al gezegd, maar misschien niet duidelijk genoeg, is het niet te verwachten dat de nieuwe PC het gaat doen met de oude windows-installatie uit je Packard Bell. Dit vanwege alle nieuwe onderdelen en de oude drivers voor je mobo, videokaart etc.

Waarom? Omdat het kan!!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Okee, bedankt