Vaste brandpuntsafstand 30mm of 50mm

Pagina: 1
Acties:
  • 272 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RD
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-01 11:00
Ik weet dat het hier en daar is besproken, maar kom voor mijzelf nog niet echt helemaal uit. Ik twijfel tussen een sigma 30mm EX F1.4 of een Sony SAL 50mm F1.4. Beide lenzen hebben zo voor- en nadelen. Voor mij ligt het meer aan de keuze 30mm of 50mm. Gezien mijn foto historie kan ik ook niet direct opmaken in welke range mijn "historie" ligt.
Iemand hier een wijze uitspraak, ervaring of voorkeur?

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:53

Vuvuzela

My spire is forming

Ik zou voor de 30mm gaan op crop maar ook op FF. De 50 op crop wordt al aardig krap. Is het eigenlijk de enige lens die je koopt? Dan is wat wijder vaak handiger in een hoop gevallen.

Als je met 30mm te kort komt kan je ook altijd croppen trouwens met de 50mm kan je dat niet doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Vuvuzela op 22-07-2007 17:10 ]

I served in a company of heroes.

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
wat wil je ermee gaan doen?
Als dit je enige prime is, dan zou ik denk ik voor de 30mm gaan. lekker allround.
Als je hem alleen maar als lowlight lens wil voor afstands-werk zoals basketball/volleyball/concerten of portretten zou ik de 50mm kiezen door de wat krappere beeldhoek.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• RD
Ik wil meer gebruiken als all-round en lowligt lens. Mocht dit zo goed bevallen dat wellicht ooit nog eens een 80 of 100mm lens. Dit is inderdaad eerst prime lens.

• vgroot
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-03-2025
Dit zijn de lenzen van canon met deze afstanden,
ik zit er over te denken om een 50mm eerst kopen. ik heb mijn camera nu een paar weken en ik merk nu dat ik meer met mijn diafragma wil doen. ik wil lager! en das lastig met een 55mm zoom.
en voor de prijs hoef ik het ook niet te laten!

https://www.digicamshop.n...anon-ef-28mm-f-2%2C8.html

pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 II (ø52mm)

Canon EOS 400D - Tamron 17-50mm f/2.8

Verwijderd

RD, kijk ook 's naar mooie 2e-hands Minolta 28, 35 en 50mm primes.
En vgroot, gewoon die 'plastic fantastic' 50mm halen. Niemand heeft zich ooit een buil gevallen aan dat dingetje.

• RD
Ja heb ik ook aan gedacht en gekeken op ebay, maar vind vrij weinig. Weet iemand anders een tweedehands shop, een goede dan?

Verwijderd

Echte 2e hands shops zijn er tegenwoordig niet echt veel meer, dankzij Ebay, Marktplaats, etc.
In het verleden heb ik goede ervaringen gehad met Foto Anno Bakker in Hoogeveen, en een winkel aan de Korte Haaksbergerstraat in Enschede waarvan de naam me helaas niet te binnen wil schieten.

Maar beide zaken heb ik al in jaren niet meer bezocht. Internet he?... ;)

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:14

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2007 @ 00:03:
Echte 2e hands shops zijn er tegenwoordig niet echt veel meer, dankzij Ebay, Marktplaats, etc.
In het verleden heb ik goede ervaringen gehad met Foto Anno Bakker in Hoogeveen, en een winkel aan de Korte Haaksbergerstraat in Enschede waarvan de naam me helaas niet te binnen wil schieten.

Maar beide zaken heb ik al in jaren niet meer bezocht. Internet he?... ;)
Die laatste ben ik laatst nog geweest... De beste man is z'n prijsbesef kwijt... vraag VEEL te veel. en bied VEEL te weinig :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:00
30mm is VEEL universeler dan 50mm, 30 is lekker neutraal, 50 is mild tele op een APS DSLR (alle behalve canon 5d en 1ds dus)

Er is een reden dat ik de plasticfantastic nifty fifty van canon niet heb, hij is me de 85 euro niet waard :)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
RD schreef op zondag 22 juli 2007 @ 23:38:
Ja heb ik ook aan gedacht en gekeken op ebay, maar vind vrij weinig. Weet iemand anders een tweedehands shop, een goede dan?
kamera-express heeft wel wat tweedehands minolta, een 50mm f/1.7

• EEKthecat
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-01 09:59
Die 30mm is mij heilig, SUPER ding!

• RD
Ik zie het inderdaad leuk prijsje voor de minolta lens, maar ik neig toch meer naar "meer" groothoek. 50mm lijkt me toch te "tele".

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:00

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als je op een cropcamera de klassieke 50mm wilt benaderen, pak dan een 30mm. 50mm op een cropcamera levert ongeveer 85mm.

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:23

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Allround de 30. Ik gebruik de 50 op een 1.6 crop voor portretten.

Verwijderd

RD schreef op zondag 22 juli 2007 @ 18:36:
Ik wil meer gebruiken als all-round en lowligt lens. Mocht dit zo goed bevallen dat wellicht ooit nog eens een 80 of 100mm lens. Dit is inderdaad eerst prime lens.
30mm dan. Als je later dan een 80 gaat halen (wat waarschijnlijk is) dan is die 50 het gewoon net niet, dan is ie te lang of juist niet te kort. Ik vind me 50 geweldig, maar hij is vaak te lang.

Verwijderd

Waarom niet even langs een zaak die beide heeft liggen? Dan kun je precies het bereik schatten. Daarnaast gewoon heel goed nadenken waarvoor je hem wilt gebruiken en dan met name vanaf welke afstand.
Pagina: 1