Toon posts:

Bong Koeler

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik las laatst iets over bong koelers.
Ik vraag me af waarom ik dit hier nergens zie.
Is het omdat niemand er ooit van heeft gehoord of omdat er veel nadelen aan zitten?

Dit is de link waar ik het had gelezen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bong_cooler

Het enige nadeel dat ik tot nu toe heb ontdekt ik dat om de paar maanden een paar ml koelvloeistof is verdampt.
Maar daar staat weer het hele grote voordeel van temperaturen onder kamertemp tegenover.
Graag jullie mening hier over.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit is jaren geleden al een keertje langsgeweest in CME en het grootste nadeel was omdat het een open systeem is, het water vies kan worden en er veel bacterien in kunnen komen. De fan die het water koelt blaast namelijk lucht naar binnen waar van alles in kan zitten, dus dat is niet goed voor de waterkwaliteit.

Verder, hoe denk je dat dit temps onder de kamer temp kan bezorgen? Het water wordt echt niet kouder dan de kamer waar deze instaat.

Verwijderd

Heb je wel gezocht?

Klik

Je moet er ook veel anti-alg in gooien.
Terw_Dan schreef op zondag 22 juli 2007 @ 15:00:
Verder, hoe denk je dat dit temps onder de kamer temp kan bezorgen? Het water wordt echt niet kouder dan de kamer waar deze instaat.
Dat wordt het dus wel ;)

http://www.madshrimps.be/gotofaqlink.php?linkid=1524

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2007 15:04 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hmm, het zal aan mij liggen, maar hoe kun je met enkel een fan lager dan kamertemp gaan? Er staat wel leuk dat je een paar graden onder de kamertemp kan komen, maar er staat nergens hoe je dat voor elkaar krijgt. De energie moet ergens blijven lijkt mij.;

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Terw_Dan schreef op zondag 22 juli 2007 @ 15:09:
[...]

Hmm, het zal aan mij liggen, maar hoe kun je met enkel een fan lager dan kamertemp gaan? Er staat wel leuk dat je een paar graden onder de kamertemp kan komen, maar er staat nergens hoe je dat voor elkaar krijgt. De energie moet ergens blijven lijkt mij.;
Verdamping? :) Zelfde principe als zweten: het verdampen van water kost energie, dus de temperatuur van het overgebleven water daalt.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-01 13:54

dawuss

gadgeteer

Terw_Dan schreef op zondag 22 juli 2007 @ 15:09:
[...]

Verdamping kost energie.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Officieël heet het dan ook een evaporator.

Verwijderd

Dat komt doordat er water verdampt,de verdamping van het water heeft energie nodig die dus ontrokken wordt aan het water....waardoor je inderdaad iets onder de kamertemperatuur kan komen...

Verwijderd

Topicstarter
Oke dus het wordt vies, hmm, door de fan alleen? Want de bovenkant ik namelijk ook open :) .
Zou dit enig zins kunnen worden verholpen door een stof filter op de fan.
En veel anti alg erbij. Steeds weer opnieuw? Of een keer een hele lading.

Ik vond ook nog een plaatje dat het goed uitlegt.
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/articles389/diagram.gif

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2007 15:23 ]

Verwijderd

Het gaat om bacteriële groei. Microben. Die hou je met een stoffilter niet tegen. Of je moet er een HEPA-systeem omheen bouwen. Dan mag je wel groots uitpakken met je fan.

Ws. kun je het best een gescheiden systeem maken. Een bong die water koelt, en dan met het koele water via een warmtewisselaar het gesloten watersysteem van de PC koelen. Zo koel je dus water met water. Complexer en iets minder efficiënt maar nu hou je dus je daadwerkelijke water in je PC veel langer schoon.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dat zou nog wel eens een hele goede kunnen zijn ja.
Maar zou ik dan ook bijv. normaal water in het bong gedeelte kunnen doen? (Ivm verdamping)
Of is er echt iets geleidends in van dat aangepaste water gedaan?
En een warmtewisselaar? Sorry ik weet echt niet wat dat is? heb je dan een soort coldplates tegen elkaar? Ik ga wel even kijken op het net.

Valt dit onder warmtewisselaar?
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c7/Tubular_heat_exchanger.png

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2007 15:32 ]

Verwijderd

Het moet niet geleiden. Dat is slecht. Het moet warmtecapaciteit hebben. Daar heb je waterwetters voor. Maar het belangrijkste is dat je de bacterie- en algengroei remt. Gewoon om anti-alg vragen bij de aquariumboer. En dan niet met zo'n vis thuiskomen. (Algeneter)

Ik zou gewoon water in de bong doen. Dat ruik je ook niet. En het verdampt geen rare chemicaliën. En dan gewoon elke week of zo verversen. Wel anti-alg er in dus! Het water in de binnencyclus ook wat anti-alg meegeven en de waterwetter. Dat kan langer mee.

Voordeel is ook dat je nu geen stoffen in je daadwerkelijke waterblokken krijgt die het metaal kunnen corroderen.

Verwijderd

Een warmtewisselaar gebruikt het koele water om het warme water af te laten koelen. Maar zonder dat het daadwerkelijk met elkaar in contact komt. De warmte wordt dus gewisseld, zoals de naam al zegt.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2007 15:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoelde met geleiden meer warmte geleidend maarja ik snap dat dat verkeerd begrepen kan worden. En die anti alg die moet ik er elke keer als ik het water ververs weer bij doen dus.
En ik had ook gelezen dat sommige mensen ping pong balletjes in hun bong deden om het oppervlak te vergroten, is dit handig of zorgt het alleen maar voor onnoddig kletter lawaai?

Weet iemand toevallig ook een link met warmtewisselaars die 1/4" fitting aansluitingen hebben :) .

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2007 15:40 ]

Verwijderd

Daar heb ik geen ervaring mee. Ik weet wel dat er mensen zijn die vlak boven het het waterpeil een panty oid spannen om het gekletter te verminderen.

Als je trouwens toch voor de complexe route gaat kun je mss. wel net zo goed een VapoChill unit overwegen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja oke maar dat kost dan gelijk ook weer zo veel he, alhoewel het natuurlijk de moeite waard zou zijn.
Maar dan moet ik eerst nog eventjes wat sparen. Want zo'n bong kost maximaal iets van 50 euro.
En ik houd ervan zelf dingen te bouwen, zo'n unit is kant en klaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2007 15:49 ]

Verwijderd

Een bong werkt goed, maar het is niet fijn met al dat vocht in de kamer. Ik zag hierboven dat er een paar ml zou verdampen, nou, dat gaat wel wat sneller. Helemaal als je begint te overklokken.
Ik vind het net zoveel gek*t als peltiers. Hoop moeite voor weinig. Maar goed, het houd je wel weer ff van de straat en dat is ook wat waard :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet hoe groot jouw kamer is natuurlijk maar die van mij omvat ongeveer 30 bij 20 meter. (Villa's he) En een hoop moeite, zeker, voor weinig niet. Je komt er toch mooi onder kamertemp mee.
Zeker als je er meerdere hebt :9~ .

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07-2025
Verwijderd schreef op zondag 22 juli 2007 @ 18:43:
Ik weet niet hoe groot jouw kamer is natuurlijk maar die van mij omvat ongeveer 30 bij 20 meter. (Villa's he) En een hoop moeite, zeker, voor weinig niet. Je komt er toch mooi onder kamertemp mee.
Een kamer evengroot als onze grond waar het huis + tuin op staat ... _/-\o_

• michel1991
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-01 19:32
Terw_Dan schreef op zondag 22 juli 2007 @ 15:00:
het grootste nadeel was omdat het een open systeem is, het water vies kan worden en er veel bacterien in kunnen komen. De fan die het water koelt blaast namelijk lucht naar binnen waar van alles in kan zitten, dus dat is niet goed voor de waterkwaliteit.
Fan filter? Het beste fan filter die je kan maken is van panty-stof :P. Je kan het wassen en het filtert echt rete goed.

Edit:
En tegen dat verdamping is er denk ik ook wel een oplossing, misschien ook een soort van filter die lucht door laat maar water tegenhoud zodat het naar beneden drupt?

[ Voor 15% gewijzigd door michel1991 op 22-07-2007 20:59 ]

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
google maar eens op destillatie, daarmee kun je een aantal mooie voorbeelden vinden die het verdampte water weer terug leiden. (of kijk op een middelbare school maar es rond in het scheikundelokaal)

-edit-

na verdieping in de rest van t materiaal van bong filter: het water wat er dus uitverdampt is te warm om door een klein destillatiekapje opgevangen te worden, tenzij die kap erg veel kouder is (maar dat ding koelen door een appart apparaat is niet nuttig> gebruik dan gewoon die koeler op de cpu). om het water fatsoenlijk op te vangen heb je toch wel n leuke koeltoren nodig van wat metertjes (gaatje in t plafon anyone? :P )

[ Voor 52% gewijzigd door Mr Alfabet op 23-07-2007 01:21 ]

Verwijderd

Of gewoon laten dampen (evt met afzuiging) en af en toe bijvullen met koud water.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 juli 2007 @ 18:43:
Ja dat is wel zo, maar het word echt geen 5 graden ofzo. Je bent bezig voor een paar graadjes. Maar goed, zoals ik al zei, gewoon lekker aanklooien is ook leuk :)

Wat ik altijd deed als ik koud water nodig had was m'n rad buiten leggen. Dat is makkelijk en in de winter heb je water dat onder 0 is als je antivries erin gooit (moet het wel -10 zijn ofzo en dat hebben we al een tijdje niet meer gezien). Werkt als een trein en kost weinig moeite. Paar lange slangen en een voeding met verlengsnoer voor de fans.
Nadeel is wel dat je in de zomer niet zo goed kan tweaken :/

Verwijderd

Ok ben er nu dus een aan het maaken.
Heb mijn oude setupje weer terug van de GF een AMD XP1800 en we gaan eens kijken wat het doet.
Sinds dat mijn Antec 900 van die openingentjes heeft zit ik al te denken over waterkoeling.
Dus lijkt mij een perfect poject om eens met WC te experimenteeren.
Als het nix word dan weg bong hello Blackice Pro :P

Ook wil ik eens expirimenteren met de aanzuigkant van de fan die vornamelijk zorgd voor airflow, te gebruiken om te condensen.

Legionella anyone :P

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2007 14:53 ]

Verwijderd

Ander probleem is dat je dagelijks vrij veel water verliest wegens de verdamping, dat moet je bijvullen. (Het gaat echt om meer dan een paar ml per maand, eerder een paar ml per dag)

Das op zich geen ramp, maar dat water trekt allemaal in je muren en dat is toch echt minder.

Daarnaast is het gevaarlijk, de spullen die gaan groeien in het water zijn gevaarlijk. Warm water met veel zuurstof erdoor is een ideale bron voor allerlei bacterien en bijvoorbeeld veteranenziekte is dan een concreet probleem.

Het koelt overigens wel heel erg goed, de verdamping kost vrij veel energie en trekt de temp flink omlaag.

Een kamer van 30 bij 20 meter... Right... 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2007 02:42 ]

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:07
Leg gewoon een flinke tank water on de de grond en gebruik die, stuk stiller, ook heel koud en minder gedoe om de boel operationeel te houden ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 02:39:
Ander probleem is dat je dagelijks vrij veel water verliest wegens de verdamping, dat moet je bijvullen. (Het gaat echt om meer dan een paar ml per maand, eerder een paar ml per dag)

Das op zich geen ramp, maar dat water trekt allemaal in je muren en dat is toch echt minder.

Daarnaast is het gevaarlijk, de spullen die gaan groeien in het water zijn gevaarlijk. Warm water met veel zuurstof erdoor is een ideale bron voor allerlei bacterien en bijvoorbeeld veteranenziekte is dan een concreet probleem.

Het koelt overigens wel heel erg goed, de verdamping kost vrij veel energie en trekt de temp flink omlaag.

Een kamer van 30 bij 20 meter... Right... 8)7
Gratis legionella infectie erbij :P

Verwijderd

Eigenlijk moet je je bong dus gewoon buiten neerzetten.

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:07
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 10:50:
[...]

Gratis legionella infectie erbij :P
En niet in zwemmen... straks krijg je blauwalg :+

Of gewoon zoiets neerzetten O-) http://nl.wikipedia.org/wiki/Koeltoren

[ Voor 15% gewijzigd door Vandread op 24-07-2007 12:15 ]

Verwijderd

Gewoon een biohazard sticker op je bong plakken.

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
offtopic:
20 * 30 = 600m2 Right. En dan overal zeuren dat je geen geld voor dingen hebt..... Of nog even moet sparen. Met een kamer waar 6 complete (rijtjes) huizen + tuin opassen...

Overigens over de cooler. Het princiepe is mooi maar teveel moeite voor die paar graden. Daar komt bij dat die dingen een enorme herrie maken.

[ Voor 15% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 09-08-2007 10:15 ]

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
_AuToMaTiC_ schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 10:12:
offtopic:
20 * 30 = 600m2 Right. En dan overal zeuren dat je geen geld voor dingen hebt..... Of nog even moet sparen. Met een kamer waar 6 complete (rijtjes) huizen + tuin opassen...

Overigens over de cooler. Het princiepe is mooi maar teveel moeite voor die paar graden. Daar komt bij dat die dingen een enorme herrie maken.
Geboortedatum 13 december 1991

z´n ouders waarschijnlijk :P en die dokken niet zomaar voor alles vermoed ik.

[/OT]

Verwijderd

Z'n slaapkamer zal zo groot niet zijn. En een PVC bong van een meter in de huiskamer .. right.

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 17:15:
Z'n slaapkamer zal zo groot niet zijn. En een PVC bong van een meter in de huiskamer .. right.
Meest ideale zou een buiten-bong zijn lijkt me. Merendeel van het jaar is het buiten koeler dan binnen. Kwestie van fatsoenlijke infrastructuur aanleggen qua slangen/pijpleidingen :P

Verwijderd

Dan kun je dus net zo goed de grond in gaan met een tank van 100 liter. Is ook altijd koel.

• Osiris
  • Niet online
Maar die koelt weer niet tot ónder de buitentemperatuur ;)

Verwijderd

Dat ligt er maar net aan hoe warm het buiten is. Het altijd een graad of 4 - 7 geloof ik.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2007 21:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb een tijdje niet kunnen reageren (maand Mexico, ook de rede van deze voor jullie laat in de nacht reactie hier pas half acht). Het is de huiskamer waar ik mijn pc heb staan, en het is toch echt wel iets van 30 bij 20 (daarkomt bij dat de keuken ook in de huiskamer staat en heel wat meer dingen, eventjes niet op te sommen omdat ik in Mexico ben), ik noem alleen alles 'mijn kamer' tenminste alles waar ik iets heb staan wat van mij is en wat waarde heeft en zeg nou zelf dat is een computer toch. En met een bong in de huiskamer zou mijn vader geen moeite hebben (ook vooral omdat we een hele goede airco hebben door het hele huis.) en een meter? Eerder 2 meter als je wat leuke resultaten wil zien. En 4 a 7 graden is het alleen in de winter, niet altijd, denk ik. En een buiten bong zou het denk ik wel worden qua temps en qua water dat in de muren trekt.

Verwijderd

Woon je in een loods ofzo dan? Heb je uberhaupt enig idee hoe groot 20 bij 30 meter is? (Zoals eerder al gezegd, daar kunnen gewoon 6 rijtjeshuizen incl tuin in, 20 bij 30 is ongeveer zo groot als een middelgrote bouwmarkt)

Maar let dus bij een bong ook op de bacteriegroei en algen groei, het was geen grapje dat je daar ziek van kunt worden en zelfs dood aan kunt gaan (al zal het niet zo'n vaart lopen, maar toch).

In de winter buiten is natuurlijk onmogelijk, in ieder geval als de temperatuur onder het vriespunt ligt, de waterdamp bevriest namelijk enorm snel. Mixen met iets om het vriezen tegen te gaan is vaak niet mogelijk bij een bong omdat het dan niet meer goed genoeg dampt (het wordt te dik).

Een bong is leuk om even mee te klooien, met wat PVC heb je het in 1 middag neergezet, maar om echt serieus mee te draaien is het niet de moeite waard. Ook kost het al enorm veel moeite om maar een paar graadjes onder de kamertemp te komen, dat kleine verschil zal zo goed als zeker geen verschil in overclockbaarheid opleveren waardoor het compleet nutteloos is.

Wil je even spelen met temps onder 0? Pak dan gewoon een bak, pleur die vol met water en ijs, gooi er een pomp in en laat het water door je waterblok heen lopen. Dan zit je ipv een paar graden onder kamertemp een paar graden onder 0 (pak goed koud ijs uit de diepvries en voeg eventueel wat zout toe), dat hakt er een stuk beter in qua overclockbaarheid.

Of je koopt gewoon meteen een phase change machine (die tegenwoordig niet zo duur meer zijn, zeker tweede hands niet) en dan kun je serieuzer werken rond de -40 a -50.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2007 03:19 ]

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-01 22:28
een kamer van 30 bij 20m dan kan je net zo goed voor het vapochill systeem gaan want dan heb je toch geld over ;)

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
et36s schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 03:43:
een kamer van 30 bij 20m dan kan je net zo goed voor het vapochill systeem gaan want dan heb je toch geld over ;)
Maar een bong is leuker om te bouwen ;)

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-01 20:30
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 10:51:
Eigenlijk moet je je bong dus gewoon buiten neerzetten.
Beter nog, ga buiten wonen :+

je kan ook gewoon een 40watt peltier element op je resevoir gooien(als je zoeen zulks een koperen hebt), daar kom je ook vast wel mee onder kamertemperatuur. Een dikke luchtkoeler op je Res zetten om de peltier te koelen, want die 40watt dat die peltier koelt, daar komt aan de andere kant weer ruim 70watt vanaf :P Scythe Infinity erop zetten ofzo :P met een fannetje op 1200rpm.
Lekker stil :D

Zou het werken denk je? :P

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:33
Buiten is z'n kamer ook gelijk een factor ∞ groter :*).

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07-2025
Haha, 30 x 20 meter is je hele huis zeker ?
En dan nog, een huis van 30 x 20 meter is nog GROOT !

Je hebt volgens mij gewoon een slecht inschattingsvermogen.

offtopic:
Hoe groot schat je je penis wel niet (45cm ?)

In ieder geval, koop je een WC setje en leg een koperen buis in de grond op 1 meter diep, en laat die dienen als soort koelbuis voor je water.

De grond op 1 meter diepte stabieliseert zich altijd rond de 10°C, winter of zomer maakt niet uit ;).
Geloof je het niet, ik werk bij dit soort zaken, met verschillende mensen die al 35-40 jaar ervaring hebben erin, en heb al VEEL overlegd met hun voor een optimale WC set te maken.

Maar omdat men kamer wat lastig ligt kan ik het niet doen.

Verwijderd

Topicstarter
We hebben in huis geen muren maar grote pilaren, onderandere het zwembad, (die ook niet bepaald klein is) keuken, en nog heel wat dingen, en ik heb het nagemeten het is 18,3 bij 27,5 (redelijk goede inschatting lijkt me). En ons huis ligt niet in de stad voor de gene die dat mocht denken, in het bos is namelijk redelijk veel plek he.
En eventjes weer over de bong, ik denk dat ik 1 grote bak maak en daar 6 buizen in zet, zodat 1 gezamelijke hoeveelheid water wordt gekoeld door 6 bongs. Ik moet hem alleen wel buiten zetten van mijn vader, dus maak ik er een afdakje boven.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2007 18:25 ]

Pagina: 1