Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 17:32:
Ok nog 1x dan:
Softwarematige uitlezing is
onbetrouwbaar, oftwel het is complete onzin.
De problemen zijn:
- Je weet niet welke sensor het is die je uitmeet, waar die zit, wat die hoort te meten etc
- Je weet niet of die sensor wel juist gecalibreerd is (vaak is dit niet het geval daar ze alleen bescherming bieden tegen oververhitting rond de 100 graden en in het meetgebied 20-60 graden dus compleet afwijken)
- Je weet niet of de chip op het moederbord de sensor wel op de juiste manier uitleest (vaak klopt hier niets van en proberen ze met BIOS updates het beter te laten kloppen wat meestal niet lukt)
- Je weet niet of de software die je gebruikt wel juist de chip op het moederbord uitleest
Allemaal problemen waar je niet omheen kunt en als een van deze problemen het geval is kloppen de metingen dus ook niet. Vandaar dat ieder stukje software iets anders roept.
De
enige manier om de echte temperatuur te weten is door een goed gecalibreerde (dus ook juist gecalibreerd voor het gebied waarin dat je wil gaan meten, 20-60 graden dus) thermometer te gebruiken. En deze thermometer dan ook op de juiste manier te gebruiken en dus zo dicht mogelijk tegen de core te plaatsen met wat goede koelpasta.
Alle andere manieren geven geen betrouwbaar resultaat. De resultaten
kunnen kloppen, maar dat weet je gewoon niet zeker.
Ik heb al heel vaak gevraagd of dit in de FAQ mag aangezien er iedere dag wel een topic is van iemand die bang is dat er iets mis is vanwege een stukje software dat onzin roept, maar tot nu toe is het er nog niet in gezet.
Maak je dus niet zo druk over wat die software roept, je kunt met een goede WC setup er vanuit gaan dat je core onder load ongeveer 10 graden boven de omgevingstemperatuur zal gaan liggen. Is het in de buurt van je radiator dus 25 graden (zeg dat de kamer 21 graden is) dan zal je CPU core temperatuur rond de 35 graden liggen.
In mijn ervaring is het verschil in overclockbaarheid tussen de 25 en 45 graden minimaal, zit je dus in die range dan zit je goed. Pas als je onder de 25 zakt zie je een merkbaar positief effect op de overclockbaarheid, pas boven de 45 kun je een negatief effect bemerken (maar dat hoeft absoluut niet het geval te zijn, de oude Palomino's deden op 65 graden net zo graag hun werk als op 25 graden).
Ook bij overclocken is het zo dat het onbetrouwbaar is, er zijn geen garanties, alleen richtlijnen.
Zo kan de ene CPU wel profijt hebben van die paar graden minder, waar de andere CPU het geen bal uitmaakt hoe warm het is.
Overigens lijkt me 1 graad verschil tussen de twee cores tenzij het een MCM is eigenlijk onmogelijk, de fysieke stress zou dan redelijk groot zijn. Het gaat over een oppervlak van niets, zo'n groot lokaal temperatuurverschil met de gebruikte materialen lijkt me onmogelijk.