Beamer aanschaffen: Epson EMP-S4

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008

• Me_Again
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05-2025
Al een tijdje ben ik op zoek naar een beamer tot 600 Euro. Deze wil ik met name gebruiken voor films. Ook zou ik graag overdag, met een beetje licht, een duidelijk beeld willen overhouden. De beamer moet dus 16:9 ondersteunen. Verder speel ik wel HD af, maar dat hoeft de beamer niet persé te ondersteunen.

Met deze eisen en wensen ben ik op zoek gegaan. Welke techniek ik moet kiezen: DLP of LCD? Het valt mij op dat DLP beamers in de meeste gevallen goedkoper zijn een een hoger contrast hebben (2000:1). Wat ik niet uit veel reviews kan opmaken is, of de verschilde contrasten een groot verschil maken (2000:1 vs 500:1).
Een nadeel van DLP is echter het"regenboogeffect" (klik voor een voorbeeld).
In het verleden heb ik wel eens een films gekeken op een DLP beamer, en nooit problemen gehad.

Ik kwam uit bij de volgende beamer: Epson EMP-S4 - €425,59

Resolutie: SVGA

Zoom: Digitale zoom (1,0 - 1,35). Geen optische zoom

Lamp/levensduur: 170 W UHE/2.000 uren (hoge helderheid)/3.000 uren (lage helderheid)

Helderheid: 1.800 ANSI lumen/1.500 ANSI lumen

Contrastverhouding: 500:1 (kleurenmodus: games, modus voor hoge helderheid)

Projectieafstand: 1,19 tot 12,12 m (zoom: tele), 0,87 tot 8,97 m (zoom: groothoek), 1,8 - 2,4 m"

Projectieformaat: 30 tot 300 inch/scherm 60 inch

Kleur-/beeldverwerking: Full colour (16,77 miljoen kleuren)

Keystone-correctie: Verticaal pc -30 tot +30 graden

Helaas kan ik van deze beamer geen reviews vinden. Omdat ik er zeker van wil zijn dat ik later geen spijt krijg van deze aankooop, wil ik graag jullie meningen horen. Zou ik toch voor een DLP beamer moet gaan, omdat deze een groter contrast heeft (in de meeste gevallen)? Zou ik voor meer ANSI lumen moet gaan, omdat ik ook overdag films wil kijken?

• Me_Again
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05-2025
Niemand ervaring met deze, of soortgelijke beamer?

• troje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02 19:27

troje

was here!

De Emp-S4 is in principe een prima beamer, maar eigenlijk ontworpen als een data beamer. Ik zou als ik jou was gaan voor een home cinema projector met een native beeldverhouding van 16:9, niet 4:3 zoals bij de S4. Een home cinema projector is veel beter in staat een filmisch beeld weer te geven doordat het ontworpen is voor een hoog zwart/wit contrast, groot kleurenbereik, de juiste lichtopbrengst bij de juiste scenes en een laag geluidsniveau.

De keuze tussen DLP en LCD is niet makkelijk, veel mensen neigen naar LCD door de betere weergave van kleuren en de afwezigheid van het regenboog effect. De hogere DLP contrastwaarden gelden alleen bij full on/off zwart wit en zijn eigenlijk geen goeie maat voor hoe de beamer in werkelijkheid in staat is zwart/wit contrast weer te geven. De verschillen tussen DLP en LCD lijken groot maar in werkelijkheid is juist LCD beter in staat een werkelijk beeld weer te geven. Specs vergelijken is niet zo handig met beamers, het beste is om ze werkend te zien, dan zie je pas werkelijk de werking van een iris, het regenboog effect, kippengaas, convergentieproblemen, enz.

Als je echt veel plezier wil hebben van je film beamer, ga dan minstens voor een beamer die 720p native resolutie heeft (dus niet ondersteunt.. dat doen ze allemaal). Het verschil is enorm groot door de afwezigheid van een kippengaas effect en de prijzen zijn de laatste tijd ook flink aan het zakken. Epson heeft bijvoorbeeld de TW700, op dit moment erg populair en in staat om een fantastisch beeld neer te zetten. Is wel iets duurder dan de S4 maar ik kan je verzekeren dat je overtuigt bent als je beide in aktie hebt gezien.

Te vroeg winst pakken is geen fout maar de enige manier on structureel geld te verdienen.

Verwijderd

"Wat moet ik kopen"-topics zijn niet toegestaan op GoT.

Ik raad je aan om eens in de winkel naar verschillende beamers te kijken. Tevens is 720p nu echt goed betaalbaar, en ook echt de moeite waard. Dus ik zou er nog even goed over nadenken of je wel een SD beamer wil.

Dit topic is gesloten.