[Debian/Samba] Inloggen zonder Username/Pwd

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-02 08:49
Nieuwste versie van Debian Netwerk versie met kernel 2.6.18-4-686 (console-only)
Nieuwste versie van samba en smbclient

Ik ben bezig met een leuk fileservertje opzetten, na anderhalve dag werk, heb ik me het linux-console redelijk eigen gemaak en is het opzetten van een fileservertje gelukt. Draait perfect en voor alle machines zichtbaar.

Maar ik heb nog 1 wensje wat ik niet kan vinden, als ik vanaf mijn windows pcs naar network neighbourhood ga, zie ik perfect de server, als ik hier dan dubbel op klik moet ik inloggen ik heb geen paswoord ingevuld en gebruikersnaam test5 doet de truuk, maar ik wil eigenlijk van dit scherm af omdat deze computer zodadelijk in een studentenflat komt waar ik niet alle 300 man wil vertellen dat mijn computer als loginnaam test5 nodig heeft.

is er een soort van anonieme login mogelijk met samba? ik heb hier al op gegoogled maar vond 1 relevante post, waar geen antwoord bij zat.. voor de rest vooral logfiles waar een anonieme login plaats had gevonden vanuit linux zelf. (maar ook geen info hoe)

(Verder werkt het systeempje perfect, ik moet alleen mijn 2e en 3e hardeschijf nog mounten in de owner map van test5 , en dhclient eth0 standaard laten uitvoeren op startup)

[ Voor 3% gewijzigd door roy-t op 22-07-2007 14:07 ]

~ Mijn prog blog!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:46

dawuss

gadgeteer

Je moet invalid users mappen naar een guest user. Heb hier toevallig een hele tijd geleden wat over geschreven (in de meeste gevallen één van de bovenste treffers op Google, dus hoe heb je gezocht?)

Configuring anonymous public shares with Samba 3

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-02 08:49
Ik had gezocht naar "Samba login from windows anonymous" en nog een paar van dat soort zinnen, waar helaas jouw site niet bij staat, ik zal het is even doorlezen! Bedankt voor je antwoord.

Edit: je oplossing werkt zo te zien perfect
mijn smb.conf ziet er nu zo uit

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
[global]
         workgroup = MSHOME
         os level = 65
         localmaster = yes
         preferedmaster = yes
         wins support = yes

security = user
         encrypt passwords = yes

map to guest = bad user
         guest account = nobody

[test5]
         comment = Home Directories
         path = /home/test5
         public = yes
         writeable = no
         writelist = roy
         guest ok = yes

testparm gaat allemaal goed :)

Het enige probleem dat ik nu nog heb, is ehm.. :$ hoe ik vanuit windows inlog als roy, ik kan op de netwerkschijf niet rechts aanmelden als doen, en ook via network neighberhood werkt dit niet.
Ook //roy:wachtwoord@server werkt niet...

Dit klint echt als een hele noob vraag, maar ik kom daar nu nog niet uit

Edit: grrr google hits op windows logon to different computer.. damn.. en niks bruikbaars.. dit is wel grappig, kan ik alleen anoniem inloggen... jaikes read only, heeft iemand daar nog een oplossing voor? Vind het zo raar.. kan echt nergens in Windows XP iets vinden over inloggen sinds ik ook anoniem heb mogelijk gemaakt.

Edit: hmm ik denk dat ik die laatste vraag maar even stel in Windows OS

[ Voor 85% gewijzigd door roy-t op 22-07-2007 15:52 ]

~ Mijn prog blog!

• Mysteryman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-02 11:33

Mysteryman

kan jij wat ik kan...

Je kan een netwerk verbinding (letter) aanmaken door in Explorer (of verkenner) te klikken op tools --> Map network drive...

Daar kan je invullen welke drive letter je wilt mappen naar welke folder en klikken op "Connect using a different user name" en daar je login gegevens invullen :)

Everybody happy??? I soon change that here we go...

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Kijk eens op de Feisty Wiki, daarin staat perfect uitgelegd wat jij wilt ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:35

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

therat10430 schreef op zondag 22 juli 2007 @ 14:19:
Ik had gezocht naar "Samba login from windows anonymous" en nog een paar van dat soort zinnen, waar helaas jouw site niet bij staat, ik zal het is even doorlezen! Bedankt voor je antwoord.

Edit: je oplossing werkt zo te zien perfect
mijn smb.conf ziet er nu zo uit

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
[global]
         workgroup = MSHOME
         os level = 65
         localmaster = yes
         preferedmaster = yes
         wins support = yes

security = user
         encrypt passwords = yes

map to guest = bad user
         guest account = nobody

[test5]
         comment = Home Directories
         path = /home/test5
         public = yes
         writeable = no
         writelist = roy
         guest ok = yes

testparm gaat allemaal goed :)

Het enige probleem dat ik nu nog heb, is ehm.. :$ hoe ik vanuit windows inlog als roy, ik kan op de netwerkschijf niet rechts aanmelden als doen, en ook via network neighberhood werkt dit niet.
Ook //roy:wachtwoord@server werkt niet...

Dit klint echt als een hele noob vraag, maar ik kom daar nu nog niet uit

Edit: grrr google hits op windows logon to different computer.. damn.. en niks bruikbaars.. dit is wel grappig, kan ik alleen anoniem inloggen... jaikes read only, heeft iemand daar nog een oplossing voor? Vind het zo raar.. kan echt nergens in Windows XP iets vinden over inloggen sinds ik ook anoniem heb mogelijk gemaakt.

Edit: hmm ik denk dat ik die laatste vraag maar even stel in Windows OS
Hintje wat betreft je read-online, check je stukje bij [test5] eens. Daar staat iets over schrijfbaarheid ;)

Je probleem met inloggen vanaf XP met een andere gebruikersnaam is inderdaad gewoon klote sinds MS XP heeft uitgebracht... Met Vista schijnt het "in het kader van veiligheid" nog lastiger te gaan...
Ik heb al tijden samba draaien, en heb daar toch elke keer weer ruzie mee...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1