Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[sql express] Ruimte wordt niet vrijgegeven na verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had in SQL Express een tabel van 70 megabyte groot. Deze heb ik eerst leeg gemaakt met het SQL - Delete commando.

Toen stonden er nog 0 rijen in de database, maar de tabel was nog steeds 36Mb groot, vervolgens heb ik de tabel verwijderd en een nieuwe aangemaakt via een .sql file.

De nieuwe tabel is zoals het hoort 0 Mb.

Echter de totale omvang van de database is gelijk gebleven na het verwijderen van de tabel, en dus niet met 36 Mb afgenomen.

Ik heb al verschillende malen geprobeerd te shrinken, zowel de database als de files, maar die 36Mb gaat er niet af.

Heeft iemand nog enig idee hoe ik die 36Mb eruit krijg?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik heb geen sql express, maar als dit hetzelfde werkt als InnoDB in MySQL dan komt 't er op neer dat tablespace files alleen maar kunnen groeien, niet krimpen. Dus als je data delete worden de files niet kleiner. En als je de tabellen update zullen ze over 't algemeen pas weer groeien als er meer weggeschreven moet worden dan die 36MB. Dit wordt gedaan om performanceredenen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Je kunt nog altijd 'shrinken', kwestie van de help er even op naslaan of google.

[ Voor 29% gewijzigd door RobIII op 22-07-2007 13:51 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
RobIII schreef op zondag 22 juli 2007 @ 13:50:
Je kunt nog altijd 'shrinken', kwestie van de help er even op naslaan of google.
Heb ik al geprobeerd:
Ik heb al verschillende malen geprobeerd te shrinken, zowel de database als de files, maar die 36Mb gaat er niet af.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op zondag 22 juli 2007 @ 13:56:
[...]

Heb ik al geprobeerd:

[...]
O-) Dat had ik even gemist :P

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-11 19:45

TeeDee

CQB 241

Misschien zijn de transaction logs de boosdoener?

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Hoe staat je recovery model? Ondersteunt Express ook Full recovery?

Aangenomen dat SQL Express == SQL Server Express :?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
In de praktijk is het shrinken van een database niet echt slim. Het punt is nl.: zodra er dan weer wat data in wordt gezet, moet de database worden opgerekt. Dit houdt in: fragmentatie op disk en de operatie is zelf erg traag. M.a.w.: eenmaal gealloceerde ruimte in een db file blijft gealloceerd en ik zou het fijn zo laten.

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
^^ Eensch, maarrrrrrrr... :P
Als je zo'n DB via een online verbinding naar een andere server probeert te trekken is 't wel fijn als je 'm kunt shrinken als 90% 'slack' is. Anderzijds kun je 'm dan ook prima zippen/rarren/etc. Nu gaat het hier 'maar' om 36Mb en is het met de hedendaagse verbindingen natuurlijk amper de moeite waard om dan nog te shrinken. Ik heb DB's gezien van >3Gb waar effectief nog geen 300Mb in zat; dan ben je toch blij met de shrink optie als 'ie via een ADSL lijntje ergens naartoe getrokken moet worden :P

[ Voor 19% gewijzigd door RobIII op 22-07-2007 18:41 ]

Over mij

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

RobIII schreef op zondag 22 juli 2007 @ 18:40:
^^ Eensch, maarrrrrrrr... :P
Als je zo'n DB via een online verbinding naar een andere server probeert te trekken is 't wel fijn als je 'm kunt shrinken als 90% 'slack' is. Anderzijds kun je 'm dan ook prima zippen/rarren/etc. Nu gaat het hier 'maar' om 36Mb en is het met de hedendaagse verbindingen natuurlijk amper de moeite waard om dan nog te shrinken. Ik heb DB's gezien van >3Gb waar effectief nog geen 300Mb in zat; dan ben je toch blij met de shrink optie als 'ie via een ADSL lijntje ergens naartoe getrokken moet worden :P
Daar zijn dumps voor he ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
CyBeR schreef op zondag 22 juli 2007 @ 18:42:
[...]
Daar zijn dumps voor he ;)
Ik detach/attach altijd :Y)

Over mij

Pagina: 1