Toon posts:

CL3 geheugen gekocht, maar draait op CL5??

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

heb gister geheugen voor mijn systeem aangeschaft, merk G.E.I.L.PC2-5300 DDR2-667 Ultra Dual Channel Kit. Dit geheugen zou een CL van 3 moeten, alleen valt het me op in bijvoorbeeld CPU-Z dat hij draait op CL5. Waardoor komt dat, doet mijn bios dit automatisch?

Specs:
P5LD2-SE
E6600@2.4 met Scythe Infinity cooler
2x 1024mb G.E.I.L. PC 5300 DDR2-667
WD 320 Gb
EVGA 8800 GTS 640mb

Bij voorbaat dank.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In de bios kun je dit prima instellen, CPU-Z haalt dit soort dingen uit de SPD, dus die hoeven niet te kloppen. Kijk gewoon naar de instelilngen in de bios, die kun je meer vertrouwen dan een prog dat de SPD uitleest.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het ook met andere progs bekeken zoals everest en ook deze geeft hetzelfde aan. In de bios heb je inderdaad een aantal opties bij AI overclocking, maar hier zie ik alleen aanpassing van verandering van snelheid van het geheugen naar bijvoorbeeld 266 of 333. Los ik dit hiermee op dan?

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Nee niet echt. Als het goed is, zal er in je manuel van je mobo staan waar je timings kan aanpassen in je menu. (CAS/CL/TRAS enz.)

Ff goed zoeken in je menu. Zal bij chipset configuration oid staan :)

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel, ik ga even zoeken, alleen het aanpassen van deze waarden kan geen kwaad toch of moet ik dan ook voltages aanpassen??

Verwijderd

Mijn Crucial heeft ook een veel conservatieve SPD dan de daadwerkelijke rating. Dat moet je handmatig even overriden in je BIOS. Je kunt de voltages met rust laten zolang je alle waardes binnen de specificaties van de fabrikant houdt. Als je de bussnelheid gaat opvoeren kan het op een gegeven moment nodig zijn ook met voltages te spelen. Maar lees je dan eerst goed in in de materie.

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 17:56
Nee de latencys die de fabrikant aangeeft werken altijd op default volt.
Ik had ook Corsair Dominator PC6400 met 4-4-4-12 maar draaide op 5-5-5-18 in CPUz in memmory tab, terwijl bij SPD 4-4-4-12 staat, en in de bios staat 5-5-5-18 bij SPD maar heb ik op 4-4-4-12 gezet.

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen heb ik het in het biosboekje gevonden, het moet staan bij configure DRAM timing bij SPD. Moet ik dit nu zetten op 4-4-4-12 of 3-3-3-9? Ik zie trouwend ook nog een 5e optie staan, DRAM Write Recovery time, dus wordt het 4-4-4-12- (4) of 3-3-3-9- (9)?

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Volgens hun eigen site:

http://store.geilusa.com/...f2f1d93b50571e6716f8a6e16

Zeggen ze:

CAS 3-4-4-8

(ervanuit gaande dat ik het goede geheugen gevonden heb ;) )

Als dat zo is, gewoon op die waarde zetten die de RAM aangeeft (either way you put it ;) ) En zorg dat de voltage op 2 v oid. Ergo; als je de timings strakker zet, moet je soms het geheugen wat meer juice geven :)

Verwijderd

Zet het nou eerst maar eens zoals de fabrikant voor dat reepje heeft opgegeven, en laat je bussnelheid en voltage standaard.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem op 3-4-4-8 gezet, maar dan start mijn pc niet meer op. Als ik hem op 4-4-4-12 zet dan doet ie het wel gewoon. Moet ik de voltage aanpassen zodat ie 3-4-4-8 wel pakt? En wat is DRAM Write Recovery time? Deze waarden kan je ook aanpassen naar 3 t/m 6?

Verwijderd

Lees de RAM FAQ eens. Daar staan al die termen vast wel in beschreven.

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Verwijderd schreef op zondag 22 juli 2007 @ 14:56:
Ik heb hem op 3-4-4-8 gezet, maar dan start mijn pc niet meer op. Als ik hem op 4-4-4-12 zet dan doet ie het wel gewoon. Moet ik de voltage aanpassen zodat ie 3-4-4-8 wel pakt? En wat is DRAM Write Recovery time? Deze waarden kan je ook aanpassen naar 3 t/m 6?
Hmm, my bad dan. Je kan proberen de voltages omhoog te schoreven, maar ik vrees dat ie het alsnog niet pak. Waarschijnlijk dus gewoon lekker op 4-4-4-12 laten staan op 2T timing (Dat is dat DRAM Wrtie gebeuren volgens mij :) )

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel voor alle tips, ik zal een beetje spelen met de voltages en die laatste waarde op 2T zetten ;)

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
1T is waarschijnlijk goed mogelijk; ik draai zelf OCZ 2x1GB 800MHz op 3-4-4-9-1T @ 2.2V. :)

Verwijderd

Ik heb het eens opgezocht. De SPD van mijn geheugen zegt 667MHz bij 5-3-3-15.
Het draait nu 3-3-3-12 en dat is ruim binnen specs. 3-3-3-9 gaat ook prima.

En om aan te geven wat goed geheugen doet:

900 Mhz bij 4-4-4-10 trekt het ook zonder morren.
Er zit dus nog heel wat marge in goed spul.

Dit PC2-5300 geheugen is gewoon sneller dan PC2-6400 geheugen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2007 15:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Draai je dit op default voltage of heb je dit moeten aanpassen naar een hogere waarde?

Verwijderd

Default. Maar mijn geheugen is dus al CAS3. En het is maar heel even te koop geweest.

http://www.3dxtreme.org/index.php?id=crucialddr6671

Lees de reviews maar 8-)
Crucial, for a limited time, offered 10th Anniversary kits of PC2-5300 memory. Little did anyone know these were monsterous overclockers in disguise. Commonly criticized for releasing this Anniversary kit in only PC2-5300 DDR 667 there was more than met the eye with these kits.

Well with an Asus P5B-E and it's maximum vdimm of 2.1 volts this Crucial memory was able to run 490 Mhz at 5-5-5-15 and 533 Mhz at 5-6-6-15. Not too shabby for DDR667.
490MHz DDR = 980MHz. Oh yeah.
Here is what impressed us so much with this memory. For $230 you can grab a 2GB kit of memory that can run DDR 1066 speeds. A quick price check on Pricegrabber or Newegg for 2GB of DDR 1000+ is much more money than this kit.

Pros
Overclocks like mad for DDR667.
Tight timings (3-3-3-12) at DDR667.
Price for a 2GB kit is affordable considering the overclock results.

Cons
None
Afbeeldingslocatie: http://www.3dxtreme.org/images/reviews/Crucial%2010th%20Anniversary/IMG_3776.jpg

:7

Je wint trouwens doorgaans een stuk meer met het opschroeven van de bussnelheid, dan met het strakker zetten van de timings. Sowieso zul je die timings weer losser moeten zetten wil je die bus hoger krijgen.

[ Voor 113% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2007 15:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is mijn geheugen ook CAS 3 of ik heb het mis, want op de site staan de volgende timing:
3-4-4-8 :D

Verwijderd

Ja klopt. Daar had ik overheen gekeken. Maarja we zijn inmiddels ook al dik een half jaar verder :P

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, het gaat hard met de hardware en techniek ;)

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07-2025
Terw_Dan schreef op zondag 22 juli 2007 @ 12:51:
In de bios kun je dit prima instellen, CPU-Z haalt dit soort dingen uit de SPD, dus die hoeven niet te kloppen. Kijk gewoon naar de instelilngen in de bios, die kun je meer vertrouwen dan een prog dat de SPD uitleest.
Dat is BS, CPU-z leest bijna altijd alles goed uit.

De SPD waardes zijn gewoon timings van je ram maar dan heel los gezet zodat als je de eerste keer doet booten er niks mis kan gaan.

Deze moet je op de timings zetten die de fabrikant aangeeft in de bios. Dit gaat meestal gepaard met 2.0VDimm ... Kan je ook opzoeken bij de fabrikant.
Pagina: 1