Toon posts:

Netwerk probleem onder Vista

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort heb ik een laptop waarmee ik thuis graag draadloos wil internetten. Wij hebben geen draadloze router, maar wel een computer met wifi kaart en een internetverbinding via een kabel naar een normale router. Laptop en pc draaien op Vista. Ik begrijp dat het dus helemaal geen probleem hoeft te zijn om te kunnen internetten met mijn laptop zonder draad eraan (met draad werkt perfect) maar ik krijg het niet voor elkaar.

Ik heb al heel veel ge-googled en volgens mij doe ik alles juist. Bij de wifi-kaart in de pc heb ik ICS aangezet, dus internetverbinding delen via die kaart is toegestaan. Vervolgens start ik een ad-hoc netwerk en connect ik met de laptop. Het netwerk zit wel goed, bestanden delen gaat gewoon, ik kan alleen niet internetten op die laptop.

Wel raar is dat bij het ICS aanzetten ik een melding kreeg met dat het ip-adres van die kaart veranderd zou worden in 192.168.0.1, geen probleem want de kaart verbonden met de router gebruikt 192.168.2.x. Maar vervolgens bleek dat er aan de wifi-kaart niks veranderd is en dat de andere kaart juist 192.168.0.1 heeft gekregen. Daar heb ik dhcp weer aangezet om te kunnen internetten. Bij de wifi kaart heb ik ook geprobeerd of het zou lukken als ik zelf 192.168.0.1 zou instellen, maar dat werkte nog niet. Ook heb ik zonder enige beveiligingen geprobeerd het netwerk juist te krijgen, dus op de laptop en computer firewall uit en zelfs een onbeveiligd ad-hoc netwerk. Nog even over de instellingen van de kaarten: bij automatisch ad-hoc opzetten krijgt de wifi-kaart in de laptop alleen een ip en een subnet mask, ik heb het ook geprobeerd met handmatig invoeren van de gateway: het ip-adres van de wifi-kaart in de pc. De wifi-kaart in de pc heeft ook alleen een ip-adres en subnet mask.

Hoe ik het ook probeer, het lokale netwerk werkt wel, maar internetten op de laptop kan niet. Ook geeft de laptop steeds zelf aan dat de verbinding met de pc goed is, maar dat de pc geen internetverbinding heeft. Heeft iemand misschien tips om dit op te lossen?

Verwijderd

Topicstarter
Bij het printer en file sharen kan ik de andere computers die via de router aan de pc zijn verbonden overigens ook niet zien met de laptop.

• dc5
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11-2025

dc5

Met ICS is het mij ook nooit gelukt. Jij kan beter Winroute oid proberen.

Groeten

Verwijderd

Topicstarter
Waarschijnlijk heb je gelijk, het is gewoon een vaag probleem dat niet aan de instellingen ligt, maar aan de Windows software. Ik kan het verkeerd doen, maar dan had vast al iemand een reactie gegeven.

Heeft iemand een goed freeware programma om met mijn pc te kunnen routen?