AMD Geode LX900 systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 12.221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• .zolder
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-07-2025
Hallo,

Geinspireerd door dit nieuwsbericht over de 5watt pc, ben ik gaan zoeken naar vergelijkbare, maar iets betere systemen. Het lijkt me namelijk wel een slim idee over te gaan op een dergelijk low-power systeem, omdat de bak die ik nu heb praktisch 24uur per dag weet ik hoeveel watt vreet puur voor p2p.

De Fit-PC uit het nieuwsbericht heeft een Geode LX800 processor die draait op 500mhz, met 256mb ram. Inmiddels is er al de LX900 welke draait op 600mhz. Verder is 256mb ram niet genoeg voor wat ik er mee wil (windows xp draaien zonder lang te wachten op allerlei acties). Ik dacht zelf meer aan 1gb.

Nu heb ik een hele poos het internet afgezocht naar een bak die aan mijn wensen tegemoet komt, maar de enige die er enigszins aan voldoet, is een lx800/1gb pc op eBay welke een 160gb 2.5"hdd heeft wat voor mij weggegooid geld is, aangezien ik aan 20gb meer dan genoeg heb.

Nu is mijn vraag of iemand van een fabrikant afweet die een pc verkoopt welke zich kan vergelijken met de Fit-PC uit het nieuwsbericht, met als verschil een LX900 ipv een LX800 en 1gb ipv 256mb ram.

Ik kwam zelf al een mini-itx mobo tegen die speciaal voor de lx900 was, maar ik heb geen zin/tijd/kennis om zelf een systeem in elkaar te zetten, en al had ik dat, een kant-en-klare bak is sowieso zuiniger doordat ie helemaal geoptimaliseerd is (aanname)

_/-\o_

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-01 09:35
Zou je bij die 5 watt pc dat ramgeheugen niet kunnen uitbreiden?

http://specs.tweak.to/16567

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:38

sphere

Debian abuser

skelleniels schreef op zondag 22 juli 2007 @ 10:30:
Zou je bij die 5 watt pc dat ramgeheugen niet kunnen uitbreiden?
Dat zit meestal op het mobo gesoldeerd :(

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-01 00:00

M2M

medicijnman

sphere schreef op zondag 22 juli 2007 @ 10:47:
[...]

Dat zit meestal op het mobo gesoldeerd :(
beetje tweaker schrikt solderen niet echt af... (en voor die 125 dollar dat het ding kost... het is niet dat je aan een 8800 ultra aan het solderen bent

-_-

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:20

Haan

dotnetter

.zolder schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 23:27:
Ik kwam zelf al een mini-itx mobo tegen die speciaal voor de lx900 was, maar ik heb geen zin/tijd/kennis om zelf een systeem in elkaar te zetten, en al had ik dat, een kant-en-klare bak is sowieso zuiniger doordat ie helemaal geoptimaliseerd is (aanname)
Zou kunnen, als een systeem wordt aangeboden als energie-zuinig. Aan de andere kant is de kans groter dat je zelf een zuiniger systeem kan bouwen, omdat je zelf alle onderdelen kan selecteren en hierdoor betere controle hebt over hoe het systeempje uiteindelijk wordt en wat het verbruik gaat zijn.

Ik denk trouwens dat dit soort systeempjes niet echt bedoeld zijn om Windows XP te gaan draaien, maar meer als lekker zuinige webserver/router e.d. zoals ook in het artikel op de Frontpage al staat.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• sphere

sphere

Debian abuser

M2M schreef op zondag 22 juli 2007 @ 10:54:
beetje tweaker schrikt solderen niet echt af... (en voor die 125 dollar dat het ding kost... het is niet dat je aan een 8800 ultra aan het solderen bent
Klets toch niet zo slap. Ten eerste is het SMD en ten tweede kan je die geheugen chips nou niet bepaald op iedere straathoek kopen.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:43
't Is wel geen 5Watt, maar misschien dat dit iets is ?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:20

Haan

dotnetter

Dit systeem verbruikt rond de 25 Watt exclusief TFT, daar waar de gemiddelde office PC al gauw rond de 150 - 200 watt zit.
:')

Een 'kantoor-pc' gebruikt ook echt niet meer dan 100 Watt, maar zo'n systeempje is opzich wel aardig, alleen apart dat nergens vermeld is wat voor processor in die kast gesoldeerd zit?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• sphere

sphere

Debian abuser

Haan schreef op zondag 22 juli 2007 @ 11:24:
:')

Een 'kantoor-pc' gebruikt ook echt niet meer dan 100 Watt, maar zo'n systeempje is opzich wel aardig, alleen apart dat nergens vermeld is wat voor processor in die kast gesoldeerd zit?
1GHz Eden

edit: dit lijkt me wel een OK bordje, jammer dat ik geen prijsinfo kan vinden

[ Voor 20% gewijzigd door sphere op 22-07-2007 12:00 ]

• .zolder
Bedankt voor het meedenken. Die salland-via-eden bak had ik zelf ook al gezien, en hij is idd best energiezuinig, maar vraagt nog altijd 5x meer dan waar ik naar op zoek ben. Dat mobo waar sphere naar linkt is idd het mobo dat ik zelf ook al gevonden heb en wellicht toch het overwegen waard wanneer er echt geen kant-en-klare oplossingen zijn. Het probleem zit 'm hierbij vooral in dat de benodigde onderdelen hiervoor niet echt vertegenwoordigd zijn in de Pricewatch. (pico-psu, kastje & processor zelf bijvoorbeeld)

Her en der worden de geode pc's toch echt als office-machine aangeprezen. Ik weet zelf niet precies waarmee ik de geode kan vergelijken qua prestaties (behalve dan de eden, maar die ken ik ook niet), maar duidelijk is dat kloksnelheden niet veel meer zeggen tegenwoordig.

• sphere

sphere

Debian abuser

Als je een fatsoenlijke prijs voor dat bord kan vinden, laat het dan svp in dit topic weten :)

• Bokkiej
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-01 07:34
Verder is 256mb ram niet genoeg voor wat ik er mee wil (windows xp draaien zonder lang te wachten op allerlei acties). Ik dacht zelf meer aan 1gb.
En als je nou een gestripte versie van Windows XP draait? Dan kan je gewoon dat systeem gebruiken omdat het dan prima draait. Bijv. WinFLP of zelf zaken eruit slopen mbv. nLite.

• .zolder
Bedankt voor de tip. ik was zelf al van plan met nLite mijn XP te strippen. FLP lijkt met niets (kan ik niets aan tweaken! :P)

Ik heb inmiddels ook al contact gehad met TechNexion over dat moederbordje. Het bord vraagt incl processor zo'n 5.5watt, er kan pc3200/pc2700 geheugen in en heeft een externe 12V adaptor. Degene die mijn mail heeft beantwoord, bevestigde dat zij tot nog toe de enige zijn die een dergelijk systeem kunnen leveren. Een prijs voor het losse bord is niet genoemd. Ze zijn druk doende om standaard producten in de markt te zetten die via distributors kunnen worden aangeschaft in kleine hoeveelheden. Een PC dat op dit mobo/proc. is gebaseerd incl. de mogelijkheid zelf een CF in te prikken om als SSD dienst te doen zal dan zo'n $450 gaan kosten.

Uiteindelijk zal hun oplossing een stukje duurder, maar ook wat beter zijn dan de Fit-PC. Het probleem zit 'm in dat ze nu nog niet zoveel kunnen betekenen.

Ik zit nu te twijfelen of ik niet toch voor een LX800 moet gaan, maar eigenlijk wil ik eerst een idee hebben hoe dat ding presteert. Ik heb hier een PIII 733 laptop met 256mb ram liggen waar ik WinXP op heb draaien, qua prestaties ben ik daar iig zeer tevreden over.

• sphere

sphere

Debian abuser

Praktisch gezien, hoeveel oplossingen kan je nu op dit moment kopen? Ik zie alleen maar concepten en verder niemand die daadwerkelijk wat bruikbaars verkoopt?

• sphere

sphere

Debian abuser

lex.com: kan ik niet bij ivm firewall O-)
koolu: weinig scheutig met specs, wat valt er te tweaken? mem uitbreidbaar?
soekris: (karige hoeveelheid) memory gesoldeerd op bord, geen sata :(
advantech: in potentie interessant bordje, geen sata, maar verder wel tweakbaar
fitpc: niet tweakbaar, geen sata, maar wel vrij compleet, zo op het oog. beetje weinig geheugen.

Al met al zou ik zo'n technexoin bord prefereren denk ik, is gewoon supercompleet. advantech biedt een typische industrial oplossing met 4 compoorten en lvds (who cares ;) ) Wachten dan maar.

• .zolder
koolu: weinig scheutig met specs, wat valt er te tweaken? mem uitbreidbaar?
LX800
1x 200pin DDR400 SO-DIMM up to 1GB
1x 2.5" IDE
audio, 100mbit LAN, 4x USB

hieruit:

http://www.koolu.com/images/stories/koolu_brochure.pdf
Al met al zou ik zo'n technexoin bord prefereren denk ik, is gewoon supercompleet. advantech biedt een typische industrial oplossing met 4 compoorten en lvds (who cares ;) ) Wachten dan maar.
ik denk dat wachten idd het beste zal zijn, die paar maandjes watts slurpen kan er ook nog wel bij 8)7

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:41
Die Koolu lijkt me wel cool :) en specs zijn er gewoon van te vinden hoor :)

http://www.koolu.com/images/stories/koolu_brochure.pdf

Echter lijkt me die fitpc ook wel enorm makkelijk aangezien die 2 netwerkverbindingen heeft, de vraag is natuurlijk wel is het makkelijkste te verkrijgen hier in nederland, de fit-pc is momenteel nergens hier te koop.

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:05
misschien is het handig als iemand alles in een tabel zet met prijzen snelheid proc. geheugen, hd, stroomverbruik, kosten en verzendkosten

wie voelt zich geroepen :P

-

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Momenteel werk ik aan een computer voor een mobiele toepassing waarin een VIA Ezra 800 MHz in zit, 256 MB geheugen en xp (+xplite). Inclusief WLAN, USB en 20gb 4200rpm schijfje zuipt het ietsjes meer dan 5W en het voldoet prima voor heel, heel veel. Helaas zijn Ezrasysteempjes industrieel spul dus je betaalt volgens mij wel behoorlijk dik - denk aan ca. 300 euro voor zoiets (overigens, tegenwoordig krijg je er wel iets van 512 of 1024 MB RAM in). Voor p2p en serverdoeleinden is het genoeg, ongetwijfeld, maar verwacht niet dat je er een media center van kunt gaan maken ofzo. Je bent echt beperkt tot taken die geen grafische kracht nodig hebben.

Ohja, dit is uiteraard mini-itx. VIA hè :)

• sphere

sphere

Debian abuser

ssj3gohan schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 21:16:
Momenteel werk ik aan een computer voor een mobiele toepassing waarin een VIA Ezra 800 MHz in zit, 256 MB geheugen en xp (+xplite). Inclusief WLAN, USB en 20gb 4200rpm schijfje zuipt het ietsjes meer dan 5W en het voldoet prima voor heel, heel veel. Helaas zijn Ezrasysteempjes industrieel spul dus je betaalt volgens mij wel behoorlijk dik - denk aan ca. 300 euro voor zoiets (overigens, tegenwoordig krijg je er wel iets van 512 of 1024 MB RAM in). Voor p2p en serverdoeleinden is het genoeg, ongetwijfeld, maar verwacht niet dat je er een media center van kunt gaan maken ofzo. Je bent echt beperkt tot taken die geen grafische kracht nodig hebben.

Ohja, dit is uiteraard mini-itx. VIA hè :)
Deze ben je aan het samenstellen, of je gebruikt hem al :?

• mux

mux

99% efficient!

Gebruik hem momenteel. Althans, ik fiets nu naar de TU en dan ga ik hem weer gebruiken :D. Heerlijk snel apparaatje in vergelijking met andere boordcomputersystemen!

• M@rijn
Ik heb hiervoor een Via Epia ding gehad maar die slurpte meer stroom dan mijn laptop :) dat ding zat met 1 laptop hdd en 1 gewone hdd in standby al op 25 watt. Daarom ben ik ook op zoek naar iets 'extremers' en zuinigers :)

• sphere

sphere

Debian abuser

Geen ezra bordjes in de pricewatch, dan weet je wel hoe laat het is qua prijs...

Verwijderd

De Fit-PC uit het nieuwsbericht heeft een Geode LX800 processor die draait op 500mhz, met 256mb ram. Inmiddels is er al de LX900 welke draait op 600mhz. Verder is 256mb ram niet genoeg voor wat ik er mee wil (windows xp draaien zonder lang te wachten op allerlei acties). Ik dacht zelf meer aan 1gb.
1GB voor een classic (dus niet de teletubbie interface) XP is een beetje luxe. XP draait prima met 512 MB. Dus ik zou die 512MB optie niet gelijk al schrappen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2007 23:08 ]

• mux

mux

99% efficient!

Eerlijk gezegd is het een beetje overtrokken an sich - ik heb xp draaien met minder dan 10% cpu gebruik continu op een Pentium 'Tillamook' 300 MHz met 128 MB RAM... Daar kun je vrij goed mee uit de voeten, hoewel door de brakke videokaart een webpagina vloeiend weergeven moeilijk gaat.

Maar werkelijk *elke* computer voldoet voor windows xp. Een hele gigabyte heb je eigenlijk gewoon nooit nodig, zeker niet voor de toepassingen waar je een low-power PC voor kunt gebruiken.

• M@rijn
Maar is er ook nog iets bekend over lever mogelijkheden in Nederland?

• markje1
M@rijn schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 20:18:
Maar is er ook nog iets bekend over lever mogelijkheden in Nederland?
over welke heb je het precies marijn?

-

• .zolder
Ok 512mb is wellicht ook wel genoeg, maar ik zal nog steeds moeten wachten op een LX900.. Ik zag net dat Koolu extra ram levert. Voor die $199 heb je nu dus een LX800 met 512mb ram en 40GB HD. klinkt toch ook heel netjes imo
Maar werkelijk *elke* computer voldoet voor windows xp. Een hele gigabyte heb je eigenlijk gewoon nooit nodig, zeker niet voor de toepassingen waar je een low-power PC voor kunt gebruiken.
Afbeeldingslocatie: http://img179.imageshack.us/img179/6913/screenshot8mhzsystemim3.gif :9

• M@rijn
markje1 schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 22:56:
[...]

over welke heb je het precies marijn?
Alle apparaten als je het mij vraagt, ik heb naar diverse gekeken zoals de Koolu, Soekris en Fit-pc maar niet echt shops kunnen vinden die dat spul verkopen.

• markje1
ik zag dat jij geintereseerd was in die fit-pc ik had alleen tijd om die uit te zoeken

boven op de normale prijs van de fit-pc $ 285 komt nog eens $ 60 verzendkosten bij. je kan gewoon je land invullen en dan duurt het +/- 6 weken voordat je hem hebt.

(bron is hun eigen site ;) )

*edit*

reageerde ik altijd maar binnen een kwartiertje :9

[ Voor 10% gewijzigd door markje1 op 04-08-2007 15:03 ]

-

• M@rijn
Dat laatste soekris moederbordje is trouwens ook wel intressant ;) Sata onboard :)

• markje1
ik weet niet of het laatste soekris bordje hierbij zit maar dit is de site waar je soekris bordjes kunt bestellen

https://kd85.com/soekris.html

-

• M@rijn
Thnx voor de url, ik heb ff gekeken maar de Soekris Net5501 is 324 euro excl. verzending en BTW en dan heb je opzich enkel nog maar een klein 'gammel' kastje er omheen. Bij zo'n fit-pc krijg je wel 256MB minder ram maar heb je wel een beter behuizing en ben je incl. verzenden 250 euro kwijt :)

• markje1
bij die fitpc zou je (als echte tweaker :9 ) het ram van het moederbord af kunnen solderen en er meer op zetten

-

• M@rijn
Ik heb even gekeken naar die advantech spullen en dat valt me ook alles zins mee,

http://www.advantech.nl/p...el_id=1-239Y9T&BU=NCG&PD=

Daarin kan je zelf nog geheugen stoppen en een HDD, dan ben je ook voor ongeveer 250 a 300 klaar en heb je een niet iets snellere PC die ook rond de 5 watt verbruikt :)

echter kan je het niet zomaar even via de eshop bestellen voor hier in nederland, terwijl andere producten van advantech wel via internet besteld kunnen worden, ik heb dus maar even keken in de amerikaanse shop en een mobo kost daar omgerekend zo'n 160 euro.

Verwijderd

En aan deze gedacht?

Klik

• markje1
Socket 479 (Support Intel Core 2 Duo/Core Duo/Core Solo/Celeron M 4xx CPU)
dat zijn nou niet de zuinigste procesoren naar mijn weten

-

• M@rijn
Jammer dat dat advantech niet echt happig is op mails :(

Het enige wat ik wil is gewoon een stille / zuinige server voor de usual stuff, ik vind m'n laptop te veel stroom vreten voor wat ie doet ;) dus alles onder de 15watt is welkom. Alleen voor mij is het een voorwaarde dat het gewoon in nederland te koop is voor een normale prijs.

Ik wil dit soort systemen namelijk ook nog bij andere mensen/bedrijven neer zetten :)

[ Voor 76% gewijzigd door M@rijn op 09-08-2007 22:21 ]

• markje1
dan moet je hier even kijken. http://excito.com/products.html
werkt met linux. heeft ook een forum waar redelijk snel op vragen word beantwoord

-

• M@rijn
eh :P met de usual stuff bedoel ik meer, beetje downloaden, webservertje desnoods onder XP of Linux noem maar wat. De 2 belangrijkste punten zijn gewoon tot 15watt totaal verbruik en in nederland te koop zijn.

• markje1
webserver weet ik niet maar je kan wel downloaden met bittorrent en mldonkey. ftp kon volgens mij ook

-

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-01 16:43
Ik ben ook zoiets aan het zoeken. Ik heb naar verschillende nederlandse bedrijven geemaild, maar niemand wil aan een particulier verkopen.

Ik heb wel het volgende gevonden:
http://linitx.com/viewproduct.php?prodid=11646

Heb je weinig gezeur met import aangezien het EU is.
Helaas vrij prijzig, maar wel upgradeble geheugen/mini PCI solt(wlan bv.)2x Gbit LAN en ruimte voor een 2.5" HD.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• M@rijn
Dan kan je in principe net zo goed die fit-pc kopen ;)

• markje1
h.edink schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 20:44:
Ik ben ook zoiets aan het zoeken. Ik heb naar verschillende nederlandse bedrijven geemaild, maar niemand wil aan een particulier verkopen.

Ik heb wel het volgende gevonden:
http://linitx.com/viewproduct.php?prodid=11646

Heb je weinig gezeur met import aangezien het EU is.
Helaas vrij prijzig, maar wel upgradeble geheugen/mini PCI solt(wlan bv.)2x Gbit LAN en ruimte voor een 2.5" HD.
vraag aan je baas/iemand in vrienden kring met bedrijf ed.. of hem via die weg mag bestellen....

-

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-01 16:43
M@rijn schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 21:50:
Dan kan je in principe net zo goed die fit-pc kopen ;)
Ware het niet dat ik er XEN erop wil zetten en het ga gebruiken als:
NAT-router
backupserver
WLAN AP
mail server

Eis is dus dual lan waarvan min. 1 poort gbit is.
Vele voldoen hier niet aan.

Als ik vraag in de mails hoe ik het eventueel als particulier kan kopen(rechtstreeks, reseller o.id.) en ze antwoorden helemaal niet of met: is niet mogelijk Dan heb ik iets over me heen, dat ze blijkbaar niks willen verkopen. Ik kan best via via het bestellen, maar als ze niet een beetje fatsoenlijk kunnen reageren is het voor mij over.

edit: ^^ kromme zin, maar je begrijpt het wel

[ Voor 3% gewijzigd door FireWood op 22-08-2007 23:17 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• mux

mux

99% efficient!

Sowieso kan ik jullie zeggen dat het systeem waar ik mee werk, van advantech, uberhaupt onmogelijk is om te krijgen. Er zijn al ik-weet-niet-hoeveel mailtjes de deur uit naar Advantech om te vragen om een catalogus resp. bestelling, en werkelijk niks wordt ofwel beantwoord ofwel in behandeling genomen. Het lijkt wel alsof Advantech (van de ultrazuinige mini-itx) niks meer wil verkopen ofzo...

• M@rijn
h.edink schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 23:16:
[...]

Ware het niet dat ik er XEN erop wil zetten en het ga gebruiken als:
Wil je op dat ding met die Geode CPU gaan virtualiseren?? Ikzelf wil ook het liefst gaan virtualiseren met Linux onder Windows XP of andersom natuurlijk, maar ik ga al naar de kant van de zuinige AMD X2's denken.... kijken om te kunnen locken op de laagste speedstep snelheid en dan wel gebruik maken van 2 cores :P

[ Voor 10% gewijzigd door M@rijn op 23-08-2007 20:04 ]

Pagina: 1