Computer start niet: vage piepjes

Pagina: 1
Acties:

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-03 16:46
Toen mijn pc vandaag vastliep, heb ik hem gereset. Alleen startte hij toen niet meer op; het beeld bleef uit en ik hoorde drie piepjes wat volgens de handleiding videokaart-error betekent, maar ik heb dit al eens eerder gehad en met veel gekloot met kabels en het CMOS-batterijtje kwam startte hij weer op en was het probleem verholpen. Alleen deze keer niet, na veel gekloot met het CMOS-batterijtje (en de jumper) en het RAM kon ik uiteindelijk in windows komen. Als ik mijn pc nu uitzet en morgen weer opstart weet ik bijna zeker dat ik weer piepjes en geen beeld krijg. Mijn specs: Asus A8N-SLI Deluxe, AMD64 Athlon 3000+, Infinity 1GB RAM, Maxtor 300GB PATA, Club3d GeForce 6600LE. De videokaart is niet kapot dus daar ligt het denk ik niet aan. Wat moet ik doen om mijn pc weer normaal op te laten starten?

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-03 16:10
Ik zou een biosflash proberen.

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Begin hier eens mee. Blijkbaar is er een onderdeel brak aan het doen, dus moet je achterhalen welk dat is. Dat je geen beeld krijgt hoeft niet te liggen aan je videokaart, vaak is dat namelijk een gevolg en niet de oorzaak.
timbry schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 23:13:
Ik zou een biosflash proberen.
Dat zou juist het gene zijn waar ik in dit geval mee zou wachten, het systeem draait niet stabiel het is onbekend waarom dus gelijk de bios flashen kan natuurlijk flinke problemen geven (stel dat die halverwege uitvalt tijdens het flashen).

Eerst uitzoeken waar het probleem zit, dan pas een oplossing zoeken.

[ Voor 44% gewijzigd door TERW_DAN op 21-07-2007 23:16 ]

• Tha Ra
Sorry dat ik meteen een topic opende, maar ik gewoon heel erg gefrustreerd dat mijn moederbord weer raar doet. Het is namelijk niet de eerste keer. En alle mogelijke dingen uit de troubleshouter heb ik geprobeerd. Soms ging het mobo ook piepen als er helemaal geen hd was aangesloten.
Terw_Dan schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 23:14:
Eerst uitzoeken waar het probleem zit, dan pas een oplossing zoeken.
Dat is juist het probleem, ik vermoedt dat het moederbord het probleem is, maar ik heb geen andere hardware om te testen.

[ Voor 34% gewijzigd door Tha Ra op 21-07-2007 23:23 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tha Ra schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 23:21:
Sorry dat ik meteen een topic opende, maar ik gewoon heel erg gefrustreerd dat mijn moederbord weer raar doet. Het is namelijk niet de eerste keer. En alle mogelijke dingen uit de troubleshouter heb ik geprobeerd. Soms ging het mobo ook piepen als er helemaal geen hd was aangesloten.

[...]

Dat is juist het probleem, ik vermoedt dat het moederbord het probleem is, maar ik heb geen andere hardware om te testen.
Het wel of niet aangesloten hebben van HDs heeft helemaal geeninvloed op het wel of niet piepen van je pc, dus dat maakt niet uit.

Overigens kunnen wij natuurlijk ook niet meer zeggen dan dat je nu zelf al hebt uitgevonden door de troubleshooter. We kunnen wel van alles aanraden, maar je zult het toch zelf moeten testen. Verdenk je het mobo, regel een ander mobo en test het.

Verwijderd

Ik herken dit probleem heel goed. Ik heb het zelf 2 keer meegemaakt met 2 verschillende PC's. In beide gevallen bleek gewoon dat de videokaart helemaal in orde was en dat het moederbord de geest had gegeven.

Maar dat ik het al 2 keer megemaakt heb en dat het aan het moederbord lag, hoeft dat niet te betekenen dat dit ook in jouw geval zo is. Een brakke voeding kan ook voor veel gedonder zorgen.

Maar zoals al eerder geadviseerd: Volg de Troubleshooter en kijk wat je daar voor conclusie uit kunt trekken.

• Tha Ra
Als ik de troubleshooter bekijk denk ik dat alleen het mobo of het BIOS de boosdoener kan zijn.

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-05 16:05
kijk eens of je busjes(elco's) op je moederbord ziet bol staan of ziet lekken.

oww en voor ik het vergeet, nforce en uli chipsets werken niet zo heel fijn samen met maxtor schijven vaak. maar daar zou die niet van mogen piepen.

[ Voor 49% gewijzigd door bastian433 op 22-07-2007 16:35 ]

• Tha Ra
Ik herinner me op eens dat er vorige keer een geheugenklok-instelling in het BIOS was, die automatisch verkeerd werd ingesteld. Morgen zal ik eens proberen om die terug te zetten.

Verwijderd

Weet je, van de week had ik ook zo'n vaag probleem. Ging me computer niet meer aan, ik flippen natuurlijk. Toen alles stuk voor stuk nagelopen en ik denk wat kan dat nou zijn... zat me videokaart er niet helemaal lekker in, beetje aangedrukt en voilá... ben in tijden niet zo blij geweest om m'n postscreen te zien :D

Misschien heb je hier wat aan, misschien ook niet :)

• Tha Ra
Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2007 @ 08:58:
Weet je, van de week had ik ook zo'n vaag probleem. Ging me computer niet meer aan, ik flippen natuurlijk. Toen alles stuk voor stuk nagelopen en ik denk wat kan dat nou zijn... zat me videokaart er niet helemaal lekker in, beetje aangedrukt en voilá... ben in tijden niet zo blij geweest om m'n postscreen te zien :D

Misschien heb je hier wat aan, misschien ook niet :)
Nee, ik heb mijn videokaart er al een paar keer uitgehaald, en de computer opgestart. Die videokaart zit er goed in.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-05 22:59
o leuk zo'n a8n sli deluxe met nforce 4 chipset die niet leuk vinden met maxtor schijven samen te werken : ) ?
Pagina: 1