Toon posts:

Range vergroten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ben hier nieuw, en heb gelijk een vraag.
Ik heb een Quicknet ADSL abbo.
Vanuit het Draadgebonden Quicknet Modem loopt een netwerkkabel naar de 1e verdieping en naar de zolder.
In de meterkast is dit modem tevens verbonden met een UsRobotic Wireless maxg Router model 5461. (met een kabeltje dus verbonden)
Als die router in de meterkast staat is de draadloze verbinding ongeveer op de 1e verdieping weg, en als ik de router op zolder op de netwerkkabel aansluit is het bereik ook (maar) tot ongeveer de 1e etage maar weer niet de begane grond.

Ik wil het graag zo hebben dat ik de router weer in de meterkast plaats, en waarschijnlijk heb ik dan nog een router, accespoint of range extender nodig op zolder (aan die netwerkkabel vast) zodat ik daar ook draadloos aan de laptop kan werken.
De bedoeling is dus dat ik met 1 ding in de meterkast en 1 ding op zolder door het hele huis draadloss kan werken zonder signaalverlies.

Ben niet thuis in deze zaken, dus het zou fijn zijn als iemand mij met zijn kennis en een oplossing kan helpen.
(zelf dacht ik aan een goedkope router, maar of dat dan weer perse hetzelfde merk moet zijn als de UsRobotics????)

Alvast mijn dank.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2007 22:37 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als er al een kabel naar boven loopt, zet dan de wireless router neer op de eerste verdieping. De meterkast is een hele slechte plek voor een WLAN apparaat, geeft vaak storing door de afscherming. Dat is een veel betere en goedkopere oplossing dan een extra apparaat.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Ja heb ik ook over gedacht,maar dat aansluitpunt daar zit op de slaapkamer van mijn jonge dochter.
Dat is leuk als ze ouder wordt, maar nu wil ik dat liever niet op een kinderkamer ook gezien de straling vanaf die router.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 22:52:
Ja heb ik ook over gedacht,maar dat aansluitpunt daar zit op de slaapkamer van mijn jonge dochter.
Dat is leuk als ze ouder wordt, maar nu wil ik dat liever niet op een kinderkamer ook gezien de straling vanaf die router.
Tja, zo sterk is die straling niet, hoor.

Maar begin maar eens met de wireless router uit de meterkast te halen, mogelijk lost dat al een behoorlijk deel van het probleem op.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat gaat dus niet, want dan staat hij los in de hal en daar is helaas geen plaats voor.
Ik heb het al omgedraaid door hemop zolder te zetten.
Dat lijkt me iets beter, echter op de bgg is er dan nauwelijks of geen bereik meer.
Ik moet het dus echt hebben van een extra kastje, extra (andere) antenne, of i.d,
maar weet niet wat of welke.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
als die router al tussen modem en netwerk zit
dan kan je ev. op zolder gewoon een AP plaatsen.
(die dus enkel kabel naar wifi en omgekeerd vertaald)

je kan ev. ook - als je router het ondersteund - een repeater of ap die wds ondersteund plaatsen op de tussenverdieping - moet niet op het einde van die draad te zijn eh. Als het maar vlakbij een stroomcontact is zodat ie power krijgt ;)..

• Opteronx4
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Kijk ook eens op welke kanalen de buren zitten, mogelijk storen ze elkaar.

Acoustat Audio Note Cyrus Nuforce Kelvin Labs

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-03 20:52
Deze op je zolder zetten:
Afbeeldingslocatie: http://images.meroncourt.co.uk/SITECOM/wl-130.jpg

Heb ik ook, werkt prima.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Verwijderd

Topicstarter
o.k dank allemaal.
Nou zie ik de tips van een Range Extender, en een AP.
2 verschillende dingen, toch?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ja als je boven een kabel hebt liggen zou ik het volgende doen:

Je laat je huidige draadloze router in de meterkast staan. Voor de zoder koop je een nieuwe draadloze router (beter geen accespoint want die hebben vaak maar 1 ethernet poort en dan kan je de PC op zolder niet meer aansluiten).

Die nieuwe draadloze router (Linksys WRT54GL is een goede) sluit je op de volgende manier aan: De bael die nu naar boven komt zet je in een van de LAN poorten, ook sluit je de PC aan met een kabeltje naar 1 van de LAN poorten. Dan zorg je ervoor dat je de DHCP server uit zet en dat de router een vast IP krijgt. Daarna stel je het wireless gedeelte in met dezelfde gegevens als die van de router beneden (WPA/WEP key, SSID e.d.). Nu dient de Linksys als extra accespoint en heb je overal een goed bereik.

Succes

[ Voor 13% gewijzigd door ik222 op 22-07-2007 12:14 ]

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
@bovenbuur:
zet er dan een switch bij.
met 2 routers achter elkaar kan je problemen hebben met geforwarde poorten, ingebouwde dhcp-servers die in elkaars weg gaan zitten, ...
+ mogelijk problemen met remote managment : routers laten niet altijd toe dat je via de wan-poort of over de wlan-interface hem gaat instellen - wat wel zo handig is als ie op zolder is weggestopt.
bij sommigen is dat default uitgeschakeld.

(en waar haal je de info dat er op zolder een pc moet aangesloten worden ?
TS vermeld enkel dat er daar een kabel naartoe ligt en dat ie zijn router daar al eens heeft aangesloten)

pak een range-extender als je router een wds-link ondersteund (of een AP die dat ook kent)
stel die correct in, en zet die op de 1ste verdieping in het lokaal waar je het meeste zit. Die hoeft door die wds-link meestal geen kabel meer te hebben. (als ik me niet vergis) en speelt tegelijk ontvanger voor het signaal van beneden, en zender voor die verdieping, en mits die niet op batterijn moet werken is die gevoeliger qua ontvangst.

edit: ook ik moet leren lezen :) - idd een router op die manier aangesloten kan ook helpen - en met de prijzen tegenwoordig van een wifi-router tov een wifi-access-point is het niet echt de moeite daarover te vallen.

wat de ts ook kan doen is een richt antenne om in ieder geval een versterkende antenne te gebruiken - eventueel ook eens met Netstumbler zien hoe goed zijn ontvangst eigenlijk (niet) is als ie de router wat verplaatst in de meterkast of andere kanalen gaat gebruiken.
ook belangrijk: zijn er draadloze telefoon in huis (DECT en niet GSM dus) ?
(dat basisstation/die telefoons gebruiken dezelfde frequentie's = storing dus)

[ Voor 23% gewijzigd door soulrider op 22-07-2007 19:19 ]

• ik222
  • Niet online
soulrider schreef op zondag 22 juli 2007 @ 16:47:
@bovenbuur:
zet er dan een switch bij.
met 2 routers achter elkaar kan je problemen hebben met geforwarde poorten, ingebouwde dhcp-servers die in elkaars weg gaan zitten, ...
+ mogelijk problemen met remote managment : routers laten niet altijd toe dat je via de wan-poort of over de wlan-interface hem gaat instellen - wat wel zo handig is als ie op zolder is weggestopt.
bij sommigen is dat default uitgeschakeld.

(en waar haal je de info dat er op zolder een pc moet aangesloten worden ?
TS vermeld enkel dat er daar een kabel naartoe ligt en dat ie zijn router daar al eens heeft aangesloten)

pak een range-extender als je router een wds-link ondersteund (of een AP die dat ook kent)
stel die correct in, en zet die op de 1ste verdieping in het lokaal waar je het meeste zit. Die hoeft door die wds-link meestal geen kabel meer te hebben. (als ik me niet vergis) en speelt tegelijk ontvanger voor het signaal van beneden, en zender voor die verdieping, en mits die niet op batterijn moet werken is die gevoeliger qua ontvangst.
Nee dat van die PC heb ik niet goed gelezen, een accespoint is inderdaad voldoende.

Maar die twee routers acher elkaar gaat op deze manier echt geen problemen geven omdat ik heb aangegeven dat je de alleen de LAN poorten moet gebruiken (de WAN poort dus niet), en dat je de DHCP uit moet zetten. Dit zorgt ervoor dat de router eigenlijk gaat dienen als accespoint met switch. Dat houdt weer in dat dit apparaat dan transparant wordt (bridged). Poorten Forwarden e.d. blijf je dus ook gewoon alleen in de eerste router doen.

Neemt niet weg dat een gewoon accespoint hier voldoende is.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het allemaal goed begrijp zijn er meerdere oplossingen.
Een andere router, daar een AP bijna geen prijsverschil kent en meer mogelijkheden geeft.
Eeen range extender die het heel simpel maakt
Een andere antenne op de router aansluiten.

Ik zie verder enorm veel technische termen, en ik schreef het al: Ik ben een absolute leek.
Is die Range Extender dan niet het meest simpel voor mijn doel en beperkte kennis.
Router op zolder zetten. (in de meterkast zit een Siemens gigaset centrale ja!!)
Range extender dan in de meterkast of op de 1e etage.
In de 220 volt aan de ene kant. De kabel vanaf de router er ook aan vast en klaar is kees??

• ik222
  • Niet online
De makkelijkste oplossing lijkt mij in principe om gewoon een sterkere antenne op je huidige router te zetten. Alleen is het de vraag of dat genoeg bereik oplevert, dat kan ik zo niet beoordelen omdat het zeer afhankelijk is van de situatie

Verwijderd

Topicstarter
O.k bedankt allemaal.
veel info mar met de vraag,waar te beginnen en wat te kiezen.
daar moet ik maar eens verder goedover nadenken en navragen bij de winkels.
Pagina: 1