Laptop start op en gaat direct in "slaapstand"

Pagina: 1
Acties:
  • 2.044 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-06 14:08
Ik ben in het bezit van een Acer Aspire 5051AWXMi, die standaard geleverd wordt met Windows XP. Ik heb zelf Windows Vista Home Premium geïnstalleerd en het bios van de laptop probleemloos naar de vereiste Vista versie geflasht.

De afgelopen 2 dagen (vandaag 21 juli en gisteren 20 juli) heeft de laptop constant aan netstroom gehangen en heb ik steeds heel kort (+/- 10 minuten per "sessie") van de laptop gebruik gemaakt. Een keer of 5 per dag. Na gebruik het scherm dichtgeklapt en dan gaat de laptop zoals gebruikelijk in slaapstand zodat die lekker snel opstart de volgende keer dat ik hem nodig heb.

De nacht van 20 op 21 juli heeft laptop ook in slaapstand (aan netstroom) doorgebracht en zonder problemen kwam die daar vanochtend weer uit. Vandaag dus ook een aantal maal de laptop gebruikt en steeds weer in slaapstand gebracht door het scherm neer te klappen.

Vanavond de laptop weer uit de slaapstand gehaald en aangezien ik eerder vandaag een melding kreeg dat er een usb apparaat niet herkend werd, waar die vandaan kwam geen idee, er hangt een usb plug en play muisje aan. Heb wel donderdag de pc suite voor mijn nokia n73 geïnstalleerd dus ik dacht dat het daar mee te maken had. De laptop was dus goed en wel uit de slaapstand, dus ik dacht dat het misschien wel even goed was het systeem even te rebooten.

Sindsdien doet die het niet meer. Nadat Vista was afgesloten een zwart scherm (tot zo ver niets ongewoons) maar daar bleef het bij. De leds gingen uit en het leek alsof de laptop rechtstreeks in de slaapstand terecht komt. Eén druk op de powerbutten en de laptop is meteen uit en na een tiental seconden gewacht te hebben weer geprobeerd met hetzelfde resultaat als hierboven.

Wat heb ik geprobeerd?:

Starten op accu
Starten op netstroom met accu
Starten op netstroom zonder accu
Starten op netstroom met accu met los gekoppelde harde schijf
Starten met ander scherm aangesloten op de vga uitgang
Gegoogled zonder resultaat

Met allemaal hetzelfde resultaat. Ik begrijp er echt helemaal niets van en baal er uiteraard goed van, aangezien het systeem altijd prima werkt en nooit problemen had om uit de slaapstand te komen. Enige verschil is nu dat ik dus vrij snel na het ontwaken uit de slaapstand opdracht heb gegeven tot een herstart.

Wie kan hier wat zinnigs over zeggen? Alvast bedankt voor de moeite (van het lezen van dit verhaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
  • Laatst online: 20:14
Even hard uitzetten? Zodra je hem uit slaapstand haalt, 5 seconden het aan/uit knopje vasthouden. Dan gaat hij echt uit. Dan kun je hem opstarten en is hopelijk je probleem gewoon verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElementriX
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Of aanzetten zonder accu en dan de stekker er uit trekken... (moet je wel door de BIOS zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
Gamepie56 schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 22:05:
Even hard uitzetten? Zodra je hem uit slaapstand haalt, 5 seconden het aan/uit knopje vasthouden. Dan gaat hij echt uit. Dan kun je hem opstarten en is hopelijk je probleem gewoon verholpen.
Dat "lukt" niet, zodra je de aan/uit knop indrukt is die uit.
Tim2005 schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 22:09:
Of aanzetten zonder accu en dan de stekker er uit trekken... (moet je wel door de BIOS zijn)
Ik heb het geprobeerd, maar geen resultaat. Ik weet sowieso ook niet of die de bios überhaupt haalt, want ik heb geen beeld.

Bedankt voor de reacties tot zover, maar nog geen resultaat dus.

EDIT: De ventilator blijft wel de hele tijd draaien, ook als die "slaapt". Maar goed ik ben er dus nu zelf nog niet eens uit of het een software en/of hardware matig probleem is?!

[ Voor 10% gewijzigd door f.h op 21-07-2007 22:18 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-06 21:58
Hmm.. Als je op de pwr button drukt, en hij gaat meteen uit, dan betekent dat, dat hij nog niet is doorgestart. Als hij eenmaal windows hebt geladen, dan moet je de knop echt minimaal 5 seconden inhouden. Hij lijkt mij dus een hardwarematig probleem. Misschien iets verkeerds gegaan bij de bios flash? ( kan je de bios misschien resetten? ). Kan je eventueel nog terecht bij de winkel waar je hem hebt gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
Maar de bios heb ik al 5 maanden geleden geflasht. En aangezien het een tweede hands (1 maand na oorspronkelijke aankoopdatum overgenomen) oorspronkelijk gekocht bij Wehkamp is, ben ik een beetje bang voor de garantie perikelen. Ook maar eens een telefoontje wagen naar de helpdesk hoe dat zit met garantie.

Maar over het probleem, hij is dus niet doorgestart. Is er een manier om dit te forceren of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Werkt het wel als je een LiveCD gebruikt, dwz start de laptop dan gewoon op?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:54
Lijkt mij nu ook een hardwarematig probleem. Het systeem hoort beeld te geven, ongeacht wat de software doet. Ik vermoed zelf een kapot moederbord, mede omdat je zegt dat de fan blijft draaien in slaapstand, dat zou niet mogen.

Het probleem dat de muis niet herkend werd, ligt aan een hardware-software combinatie. Verschillende modellen en merken notebooks hebben dit. Het beste is toch om de slaapstand van windows niet te gebruiken in het vervolg. Het niet of niet correct herkennen van een usb poort is 1 van de eerste dingen die fout gaan nadat een pc/notebook uit slaapstand komt. Op nummer 2 staat het geluid wat niet meer werkt.

Zolang het systeem geen beeld geeft, is er weinig wat je nog kan doen dan naar de winkel gaan voor een second opinion en eventueel de notebook op te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
Het was een "USB apparaat wordt niet herkend" waarschuwing. De muis deed het verder nog prima, vervolgens de computer weer verschillende malen in de slaapstand en er weer uitgehaald. Totdat ik besloot een reboot te doen.

Wat betreft de fan en de slaapstand, ik dacht dat het de slaapstand was. Maar gezien de reactie van Xtresis lijkt het er meer op dat de laptop die bij het opstarten niet eens bij de bios komt.

Ik heb inmiddels een case aangemaakt bij Asus en zal morgen kijken of de helpdesk van de wehkamp te bereiken is.

Blijf het verder wel een vreemd verhaal vinden ;) Bedankt allemaal iig voor de reacties.

Ik heb de achterkant even open gemaakt en ik zie duidelijk een batterijtje zitten. Het lijkt mij dat die de batterij voor de bios is, kan ik die er zomaar uithalen en er weer terug in stoppen om te kijken wat er gebeurd?

[ Voor 15% gewijzigd door f.h op 21-07-2007 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:54
Als het inderdaad het bios batterijtje is wel ja. Maar ik denk niet dat het veel zal uithalen. (als het is om de bios te resetten)

Maar deze handeling kan ook je garantie laten vervallen als deze er nog op zat. Ik raad je aan om eraf te blijven aangezien ik denk dat het niks uit zal maken. Als het battarijtje leeg zou zijn, dan nog moet de notebook opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
Dan laat ik het er voor nu even bij zitten (kreeg de bios batterij overigens ook niet los ;) ). Zoals gezegd heb ik een case aangemaakt bij Acer en ga ik morgen of maandag Wehkamp proberen te bereiken. Heb overigens na wat meer googlen dit nog gevonden, met volgens mij exact hetzelfde probleem: klik

Bedankt voor de reacties iig :)

[ Voor 4% gewijzigd door f.h op 21-07-2007 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
Ik hoop dat het niet tegen de regels is deze topic kick, maar ik heb mijn laptop opgestuurd naar Acer, waar die nu in reparatie is. Erg goede en snelle service i.c.m. UPS. Ben benieuwd wat er uit gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
Laatste kick. Ik heb hem vandaag terug gekregen (ben de laptop exact een week kwijt geweest). En het moederbord is vervangen en hij doet het weer. Echt top service van Acer.

Dit topic mag wat mij betreft gesloten worden.
Pagina: 1