Toon posts:

BIOS geeft foute waarden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had het verhaaltje gelezen over de tandpasta als koelpasta, dus ik dacht, mijn systeem is toch 4 jaar oud, waarom neit proberen, en tegelijk CPU fan schoonmaken?
Ik herinnerde me een waarde van 54 graden bij BIOS na simpel gebruik (internet). Dus ik dacht, onder 50 moet zeker lukken)

Systeem:
Celeron 2,0ghz (model eind 2002, gekocht in 2003)
Cooler Master heatsink + cpu fan, daar recht boven aan de kast gemonteerd een fan

merken weet ik niet precies want zijn van HP pavilion 423 systeem.

Nu heb ik cpu fan losgemaakt, ik zag dat er al wat pasta op zat maar was aan de randjes beetje dik. Die heb ik goed uitgesmeerd en beetje extra weggehaald zodat het heel dun was. Daarna alle stof weggeveegd en erop gemonteerd. Daarna heb ik de kastfan, waarvan ik zeker was dat die kapot was, erop aangesloten (de vorige keer had ik het op de verkeerde 3-pins-connector op mobo aangesloten, nu wel goede. er zaten er twee dichtbijelkaar dus wist niet precies welke.. iig werkt hij wel).

Verder heb ik nix veranderd.
Nu kijk ik in bios, waardes starten bij 59 graden en na 1 min in bios is het al 79 graden. ik dacht, wtf, systeem uitgezet. Ik voelde aan de cpu en die was totaal neit warm. Daarna halfuurtje gewacht, opgestart, weer zelfde. Daarna speedfan gedownload, dit staat er:

ambient 32
remote 1 59
remote 2 30
hd0 31
temp1 40

Ik weet neit welke de CPU is dus ik ben nog steeds bezorgd, maar iig is dit niet 80 graden..
Mijn vraag is, zijn de bioswaarden incorrect? En zo ja, hoe maak ik dit weer goed? Ik heb verder geen settings veranderd en er zijn niet eens zoveel settings (custom HP bios..)

*En hoe verander ik die speed van die fan want ik word nu echt helemaal gek.. vroeger was die neit zo :( *

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je aan de cpu gevoeld, of aan het koelblok. Als het koelblok er namelijk niet goed op zit, dan kan het zijn dat dat redelijk koel blijft, terwijl de cpu erg heet wordt.

Verder is tandpasta als koelpasta af te raden, gezien het feit dat er schuurmiddel inzi, wat je core kan beschadige (al valt het met een Heatspreader nog wel mee natuurlijk)

Verwijderd

Topicstarter
Yup van die tandpasta heb ik afgezien aangezien er al wat op zat.

Oja, vergeten te vermelden. Na die eerste keer met 79/80 graden heb ik hem dichtgedaan. Meteen aan de koeler gevoeld, dit zat stevig, snel eraf gehaald en aan de proc gevoeld en hij was helemaal niet zo warm (ik zou zelf zeggen ong 35 graden, voelde evenwarm als lauw water). Daarna, bij tweede keer aandoen, heb ik ff 5 min gewacht en aan de achterkant (bij de outtake fan) mijn hand gedaan en de lucht die eruit kwam was helemaal niet warm.

Dus bios zal wel fout zitten, maar ik vind het zelf raar dat hij zonder iets te veranderen opeeens foute waardes geeft.

Btw: Welke waarde van speedfan is de cpu?

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

koelpasta kun je niet herbruiken, die wordt namelijk na verloop van tijd hard. hij zal nu waarschijnlijk nog maar half contact maken, vandaar je hoge waarden in je bios.
Als je van tevoren in je bios checkt en naderhand is het daar veel hoger dan voorheen, dan betekent dat toch dat er iets mis is? Dan boeit het toch niet wat speedfan zegt? Je cpu is nu warmer, en behoorlijk veel meer dan eerst.
Wat betreft die tandpasta: dat is waarschijnlijk nog beter dan wat je nu hebt. Die kun je vast tijdelijk gebruiken, zolang je er maar niet zoveel op doet als op je tandenborstel.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien heb je daar gelijk in, maar ik weet iig dat de cpu niet 79 graden voelde toen ik eraan heb gevoeld.

Anyway, een van de klemmetjes zat een beetje los, waardoor de cpu fan een paar millimeter kon verschuiven. Dat zorgde voor +40 graden? o.O Ik weet het niet, misschien wel, maar nu zit hij weer goed. Ik draai 31 graden op idle (bios en speedfan zeggen zelfde) :D Vind het best goed vooor crappy stock koeler en 4 jaar oude koelpasta.