Portable Harddisk in de auto

Pagina: 1
Acties:
  • 305 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:45
Mijn nieuwe Renault Megane wordt 2 augustus afgeleverd en als optie heb ik er de gecombineerde IPOD/USB aansluiting in laten zetten. Nu ben ik aan het kijken wat voor apparaat ik er op zal aansluiten.

Ik kan een Ipod kopen maar die zal ik buiten de auto eigenlijk nooit gebruiken, ik kan ook een USB flash disk kopen maar die is met max 8GB erg beperkt en de 16GB varianten zijn best traag.
Mijn blik is toen gevallen op een Western Digital passport drive van 60GB of de Lacie Mobile Disk, beide zijn USB powered.

Helaas kan ik nergens vinden hoeveel stroom de kit op de USB aansluiting kan leveren en of een dergelijke harddisk het gaat doen.

Heeft iemand ervaring met het gebruik van dergelijke schijven op auto apparatuur?

Specs!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Volgens mij kun je er niets mee omdat je via de autoradio die bestanden niet kunt uitlezen (de mijne kan het sowieso niet). Ik heb zelf een stroom- en line-inaansluiting in mijn handschoenenkastje zitten (Scenic) waarop mijn TomTom 910 zit aangesloten. Daar is ruim voldoende ruimte overvoor heel wat MP3's.

ARME AOW’er

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik weet niet waar Renault zijn on board radio's vandaan haalt, maar weet wel dat bijvoorbeels VAG (VW, SEAT, Audi) zijn radio's bij blaupunkt haalt. Die hebben ook een USB aansluiting, maar zo'n ding wordt door de radio gezien als cd-wisselaar. Gevolg is dat je max. 6 mappen (6 cd's in de wisselaar) met max 99 nummers per map kunt hebben. Meer snapt de radio simpelweg niet.
Aangezien de meeste autoradio's op de zelfde manier werken, zou het me niks verbazen als dat bij de jouwe ook het geval gaat zijn.
Voeg daarbij het feit dat vroeger Renault veel samenwerkte met Philips, en die op zijn beurt weer veel met Blaupunkt, en de kans wordt alleen maar groter dat bovenstaande idd het geval is. Maar vraag het eens na bij de dealer of op een Megane-forum zou ik zeggen :)
Overigens is USB volgens specificatie 500mA standaard, en ik kan me niet voorstellen dat ze daarvan zouden afwijken. Echter verwacht ik dat een 4 of 8 gb stick veel minder zal stroom zal vreten dan een ext HDD.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Johnny E
Hmm goed punt van de 6 mappen, helaas is de auto wereld niet zo doorzichtig als de computer wereld waar je van elk onderdeel wel een manual of spec sheet kan vinden.
Ben er ondertussen achter dat de USB connection box gemaakt wordt door een bedrijf dat Visteon heet en dat het zelf het decodeer werk ed doet, Ogg wordt bijvoorbeeld ook ondersteund.

Weet iemand trouwens hoeveel watt een Ipod gebruikt wanneer deze opgeladen en gebruikt wordt?
Als dit ook rond de 2,5 watt is dat is het aannemelijk dat een portable hdd ook zal werken op de box.

Denk dat er anders niets anders op zit dan te wachten en dan met spul van vrienden een en ander uit proberen.

[ Voor 18% gewijzigd door Johnny E op 21-07-2007 20:47 ]

Specs!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

En dan posten, ik ben hier toch wel erg benieuwd naar. :)

ARME AOW’er

• Morpheus_at_work
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-02 23:41
The Eagle schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 18:20:
Ik weet niet waar Renault zijn on board radio's vandaan haalt, maar weet wel dat bijvoorbeels VAG (VW, SEAT, Audi) zijn radio's bij blaupunkt haalt. Die hebben ook een USB aansluiting, maar zo'n ding wordt door de radio gezien als cd-wisselaar. Gevolg is dat je max. 6 mappen (6 cd's in de wisselaar) met max 99 nummers per map kunt hebben. Meer snapt de radio simpelweg niet.
Aangezien de meeste autoradio's op de zelfde manier werken, zou het me niks verbazen als dat bij de jouwe ook het geval gaat zijn.
Voeg daarbij het feit dat vroeger Renault veel samenwerkte met Philips, en die op zijn beurt weer veel met Blaupunkt, en de kans wordt alleen maar groter dat bovenstaande idd het geval is. Maar vraag het eens na bij de dealer of op een Megane-forum zou ik zeggen :)
Overigens is USB volgens specificatie 500mA standaard, en ik kan me niet voorstellen dat ze daarvan zouden afwijken. Echter verwacht ik dat een 4 of 8 gb stick veel minder zal stroom zal vreten dan een ext HDD.
dit is toch het zelfde geval als je een ipod aansluit dan ziet ik ook alleen maar de eerste zes mappen

iets met lenzen

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-02 08:58
als ik dit zo lees lijkt het handig als je naar de groothandel rijd en daar een hele zooi usbstiks gaat halen

-

Verwijderd

ik heb een 80 Gb WD passport en die kan ik zonder moeite aan mijn Archos PMA 430 hangen. Dat probleem met die mappen blijft natuurlijk maar stroom zal denk ik geen issue zijn

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
The Eagle schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 18:20:
Raar, want aan mijn blaupunkt hangt toch echt een schijf van 60gig waar 450 folders in de root staan.
Het duurt wel een seconde of 5 als je naar de root wil terug gaan, maar voor de rest werkt het perfect ;)

Ow ja, en in de manual staat dat hij max 800mA levert, maar mijn schijf trekt 1A.
Hij is wel wat kieskeurig, mijn ene usb-bakje deed het niet, het andere werkt perfect...

[ Voor 6% gewijzigd door Fire69 op 22-07-2007 15:16 ]

Verwijderd

Johnny E schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 17:55:
Ik kan een Ipod kopen maar die zal ik buiten de auto eigenlijk nooit gebruiken, ik kan ook een USB flash disk kopen maar die is met max 8GB erg beperkt en de 16GB varianten zijn best traag.
Mijn blik is toen gevallen op een Western Digital passport drive van 60GB of de Lacie Mobile Disk, beide zijn USB powered.
Maareh, een (tweedehands) iPod toch niet echt dom? Die iPod aansluiting in je auto kan 'm netjes opladen en je krijgt in de auto's display te zien wat je hoort -wat niet het geval is als je andere mp3 spelers erop aansluit. Dan ben je meteen klaar met het gezoek naar een omslachtiger methode.

NB Mijn ervaring is dat je qua oplslaggeheugen ruim voldoende hebt aan zo'n 20GB opslag: da's meer muziek dan het gemiddelde huishouden aan cd's in huis heeft en je überhaupt bevatten kan! Koop bijv. een zg. 2e generatie iPod: die heb je al rond de 100 pleuroos; check eerst even bij Renault of die werkt in je auto -of dat je een nieuwere type moet hebben. Ik weet ook niet zeker of die oudere iPods al werken met Windows (voor als je geen Mac hebt), of dat je daarvoor ook een nieuwer type moet hebben. Zie voor 2e hands op http://tweedehandsipod.nl/ en http://www.marktplaats.nl/.

Je had natuurlijk ook uit de koopjeskelder bij Radio Correct een ouder type autoradio kunnen kopen met AUX-ingang: mijn iPod werkt daarmee prima... 8)7 extern ladertje erbij via 12V-plug en gaan! Cheape oplossing!

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2007 16:04 . Reden: spelfoutje ]

• Johnny E
Waarom zou ik een tweedehands Ipod willen kopen als het wellicht ook kan met een mobile harddisk die ook nog eens meer capaciteit heeft? Mijn huidige Mp3 collectie is al 23GB en dan heb ik nog niet eens al mijn CD's omgezet.

Een Aux oplossing is geen oplossing! ik heb juist gekozen voor zo'n media box zodat ik de mp3 afspeel mogelijkheid via het stuurwiel kan bedienen.

Specs!

• Johnny E
M'n auto met mediabox is afgelopen donderdag geleverd en gisteren heb ik de portable harddisk (Lacie Classic 80GB) er op aangesloten. Gelukkig werkt alles als een zonnetje, de Mediabox emuleert een CD wisselaar en elke folder op de harddisk wordt gezien als een apparte cd.
Nu dat m'n mp3 collectie er op staat functioneert het dus als een 253x CD wisselaar :)
Het enige manco is dat ID3 tags niet ondersteund worden, die werken alleen als er gespeeld wordt vanaf een IPOD en helaas alleen op het Ipod scherm. Volgens de manual ondersteund de mediabox maximaal 32000 folders met maximaal 32000 bestanden, ik kan dus nog wel even vooruit.

Specs!

Pagina: 1