Toon posts:

[Laptop aankoop] 13,3" scherm modellen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.053 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb momenteel een Compaq R4000: dit is een prima laptop, maar ik til me een ongeluk! (bijna 4 kilo) Vanaf september ga ik de schoolbanken weer in, dus dan zal er nog meer gesjouwt moeten worden. Vandaar dat ik op zoek ben naar een nieuwe, met de volgende specificaties:
- Intel Dual Core 2 processor
- 2 GB RAM
- Min. 100 GB harde schijf
- Grafische kaarten e.d. niet zo heel belangrijk
- Liever Windows XP dan Vista

Na enkele bezoekjes aan verschillende winkels ben ik tot de conclusie gekomen dat een 13,3" scherm ideaal is voor me: 12,1" lijkt me te klein om nog goed op te kunnen werken en grotere modellen wegen toch al wel aanzienlijk.

Op internet bleek al snel dat het aanbod in deze maat vrij klein is. Ik heb de volgende producten gevonden:
Dell M1330
Enkele modellen van MSI, zoals PR300, S300 & S310
Apple Macbook

Als ik de Apple zou kiezen wil ik ook het Mac OS erbij, maar dit lijkt me lastig, aangezien ik veel in MS Access werk en ook in Windows (bedrijfs)netwerk(en) moet worden opgenomen. Optie 1 of 2 lijken me dus meer voor de hand liggend.

Ik zou graag jullie mening krijgen over het volgende:
A. Is 13" de ideale maat voor een laptop die mobiel én productief moet zijn?
B. Welke van de gevonden producten is de beste?
C. Heeft iemand nog meer suggesties? (andere merken met 13,3" schermen)

Alvast hartelijk bedankt,

Hendrik

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-01 09:43
Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 17:49:

Als ik de Apple zou kiezen wil ik ook het Mac OS erbij, maar dit lijkt me lastig, aangezien ik veel in MS Access werk en ook in Windows (bedrijfs)netwerk(en) moet worden opgenomen. Optie 1 of 2 lijken me dus meer voor de hand liggend.
Op de macbook kan je met een programma genaamd BootCamp van Apple, gewoon native windows draaien.

[ Voor 60% gewijzigd door hellboy123 op 21-07-2007 18:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hellboy123,

Da's goed nieuws. Vergeleken met de anderen heeft Apple een veel snellere processor voor het geld.

Als ik bijvoorbeeld een Apple zou kopen via de educatieve webwinkel kom ik op € 1211,- voor een processor van 2,0 Ghz (2GB RAM, 120 GB harde schijf). Bij Dell zit ik dan al op € 1421,-.

Verder lijkt het me ook leuk om een nieuw OS te proberen, vooral omdat ik niet echt tevreden ben met windows. Als ik d.m.v. dat BootCamp ook Windows kan draaien, dan hoef ik ook niet bang te zijn voor de bedrijfsnetwerken en kan ik ook in Access blijven werken. Is BootCamp een gratis applicatie? Zo nee, hoe duur is het? (wordt dan ook meegenomen in het budget)

Over MS Access: zijn er ook applicaties die mijn access bestand kunnen openen (ik maak contact met een MySQL backend)? Ik heb weleens gehoord dat OpenOffice een module hiervoor heeft.... Is die ook apart te installeren?

Alvast bedankt,

Hendrik

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 19:15:
Vergeleken met de anderen heeft Apple een veel snellere processor voor het geld.
Dat is te kort door de bocht. Dell is met het nieuwste Santa Rosa platform uitgerust. Die Macbook niet.

Zeggen 2,0 Ghz, dus sneller klopt niet.

Verder vind ik 12 inch erg fijn om mee te werken. Als je dan nagaat dat de MSI PR200 maar 1,8 kilo weegt begrijp je waarom dat mijn nummer 1 is op dit moment. Alleen even kijken wat de prijs doet.

12 inch is goed voor onderweg, thuis hang ik hem aan een goede 19 inch monitor met een usb hub dus dat werkt als een soort dockingstation.

[ Voor 11% gewijzigd door Philflow op 21-07-2007 19:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK, bedankt voor de correctie.

1,8 kg voor de MSI PR200 is een mooi gewicht, maar ik wil toch een maatje groter. Ik heb het even nagekeken en de PR300 weegt 2 kg, terwijl de Dell op 1,8 zit: lijkt me toch weer een puntje voor de Dell.

Bovendien ben ik nog geen aanbieder tegengekomen die de MSI PR300 in het assortiment had, dus ik heb nog geen idee over de prijs. Kan iemand me hier verder mee helpen?

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:31

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 17:49:

C. Heeft iemand nog meer suggesties? (andere merken met 13,3" schermen)
A: Heerlijke maat, ik werk zelf ook sinds een tijdje met een 13,3" notebook, echt heerlijk, zou niet meer terug willen naar iets anders (niet groter en niet kleiner)
C. Mijn notebook is een Averatec, mooie laptops vind ik zelf voor een leuke prijs. De gene die ik heb voldoet dan wel niet aan jou eisen kwa specs, maar misschien dat Averatec inmiddels al andere modellen heeft, misschien de moeite waard om daar even naar te kijken :)

Afbeeldingslocatie: http://www.mobilemag.com/content/images/6652_large.jpg
:9

Last.fm

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 22:49:
Bovendien ben ik nog geen aanbieder tegengekomen die de MSI PR300 in het assortiment had, dus ik heb nog geen idee over de prijs. Kan iemand me hier verder mee helpen?
Reken op 1200 euro http://geizhals.at/deutschland/a264188.html
Duitse notebookprijzen zijn vaak vergelijkbaar met nederlandse.

Ben je bekend met de levertijden op de XPS1330? Ik geloof 4 weken nu. Hoewel de Dell website er niets over zegt.

PS. die 1,8 kilo is volgens mij alleen met W-LED scherm en zonder verdere opties.

[ Voor 21% gewijzigd door Philflow op 22-07-2007 01:33 ]

Verwijderd

Ervanuitgaand dat je op de macbook OSX zou gebruiken is er nog een andere interessante oplossing: VMWareFusion en Parallells etc. -> in OSX in een venster WinXP of Vista draaien (en dus ook office)...

Vergeet niet dat een OSXcomputer sowiezo veel sneller is dan XP (bij apple is het ramgeheugen de factor die het verschil maakt, bij windowscomputers is dat vaak de CPU. Aangezien alles in het ram zit kan je supersnel programma's openen en switchen en dergelijke.)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 22 juli 2007 @ 01:25:
Ervanuitgaand dat je op de macbook OSX zou gebruiken is er nog een andere interessante oplossing: VMWareFusion en Parallells etc. -> in OSX in een venster WinXP of Vista draaien (en dus ook office)...

Vergeet niet dat een OSXcomputer sowiezo veel sneller is dan XP
Dit is afhankelijk van de software en hardware combinatie, en zeker niet een algemene waarheid. OSX is echt niet sneller dan Windows XP, en XP draaiend onder Paralles of een emulator op de Macbook is zeker trager.

Geef svp een (onafhankelijke) link die je bewering ondersteund :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:38

sphere

Debian abuser

Let er op dat Dell alleen het startgewicht vermeldt :)

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

gambieter schreef op zondag 22 juli 2007 @ 01:30:
[...]

Geef svp een (onafhankelijke) link die je bewering ondersteund :)
Kan ik niet, toch heb ik genoeg ervaring met beide om een neutraal oordeel te kunnen vellen (xp loopt ook op een paar punten voor op apple (netwerken (gamakkelijk deelbare mappen etc.) en mediaondersteuning). Neem eens een macbook met osx vast (met 2 gig ram) en je zal wel merken wat ik bedoel...

Als de combinatie software en hardware bepalend is dan verliest windows sowiezo; geen enkele computer waar soft-en hardware zo goed samengaan als bij Apple. Hetgeen ook een nadeel kan zijn (uitbreidbaarheid, afhankelijkheid van Apple (duurder) etc.).

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2007 13:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen voor de tips en meningen!

@_Ernst_: Goed te horen dat 13,3" jou ook goed bevalt! Helaas stonden op de Avaratec site nog geen laptops met de door mij gewenste specs, wel leuke laptops om te zien trouwens!

@ Philflow: bedankt voor de prijsindicatie. Als iemand een Nederlandse aanbieder kent hoor ik het graag.

M.b.t. het gewicht van de Dell: dat kan dus iets hoger uitpakken dan 1,8, waardoor de MSI en de Dell elkaar niet zo veel meer ontlopen. Bedankt voor deze toelichting Philflow en Spere.

Momenteel gaat het voor mij tussen de Dell en de Apple. De MSI lijkt me geen optie meer, omdat de verkooppunten beperkt zijn en dit toch een minder bekend merk is.

Doordat ik tussen de Apple en de Dell twijfel vind ik de Mac OS versus Windows OS discussie die is ontstaan ook erg interessant. Ik ben een vrij gevorderde gebruiker van Windows, maar ik ben niet echt tevreden met dit OS.

Ik heb in het afgelopen jaar een beetje geëxperimenteerd met Ubuntu en Fedora en vond dit aan de ene kant echt een verademing: geen spy-ware, virussen en traag opstarten meer! Aan de andere kant loop je met dit soort Linux distro's toch nog vaak tegen problemen aan met bepaalde hardware en andere zaken. Uteindelijk ben ik dus weer terug naar Windows geswitcht.

Van MacOS heb ik gehoord dat de systemen zeer stabiel zijn, en minder last van virussen en spy-ware hebben. Verder geloof ik dat de hardware ondersteuning voor dit OS ook goed is en dat het software-aanbod ook groot te noemen is.

Nadelen zijn dat ik mezelf thuis moet maken in een heel nieuw systeem (lijkt me aan de andere kant ook wel leuk), en dat ik tegen compabiliteitsproblemen aan zal lopen in een Windows-wereld. Naast het gebruik van Access zal ik hieronder een paar dingen opnoemen waarbij ik problemen voorzie:
Opzetten VPN verbindingen (universiteit & werk: linux-server)
Toegang tot netwerkmappen via Samba (op de linux server)
Mappen delen met een windows computer (thuis)

Klopt het dat dit lastig is?

Alvast bedankt,

Hendrik

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-01 19:08
Wat ik begreep van Steve (van Apple dus) is dat het delen van mappen in Leopard in ieder geval een stuk eenvoudiger zou moeten worden dan het nu is in Tiger, ik weet niet naar wie of wat, maar er zat een verbetering aan te komen. OSX bevalt mij zeer goed. Bedenk dat als het je niet bevalt dat je altijd nog Windows er op kan gaan draaien (ok, daar koop je geen Mac voor, maar het kan).

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Niet bedoeld als Mac-Windows flamewar, maar je denkt er echt te simpel over. MacOS ondersteunt de hardware goed, maar er is relatief weinig hardware die ondersteund wordt (als je het verelijkt met Windows). Ook die snelheidsopmerking is compleet subjectief.

Maar dit is niet de plaats voor zo'n discussie, die toch nooit veel oplevert. Verdiep je in de software die je gaat gebruiken, en hoe veel je moet uitwisselen met andere mensen/studenten. Probeer de MacBook eens uit, en kijk wat je prettig vind. Ik heb zelf MacOS uitgeprobeerd op het werk (op een apparaat waar een Mac aan hing), en mij beviel het totaal niet. Maar ook dat is subjectief, net als de aanbevelingen van MacOS in dit topic :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Verwijderd schreef op zondag 22 juli 2007 @ 14:52:
Bedankt iedereen voor de tips en meningen!

@_Ernst_: Goed te horen dat 13,3" jou ook goed bevalt! Helaas stonden op de Avaratec site nog geen laptops met de door mij gewenste specs, wel leuke laptops om te zien trouwens!

@ Philflow: bedankt voor de prijsindicatie. Als iemand een Nederlandse aanbieder kent hoor ik het graag.

M.b.t. het gewicht van de Dell: dat kan dus iets hoger uitpakken dan 1,8, waardoor de MSI en de Dell elkaar niet zo veel meer ontlopen. Bedankt voor deze toelichting Philflow en Spere.

Momenteel gaat het voor mij tussen de Dell en de Apple. De MSI lijkt me geen optie meer, omdat de verkooppunten beperkt zijn en dit toch een minder bekend merk is.

Doordat ik tussen de Apple en de Dell twijfel vind ik de Mac OS versus Windows OS discussie die is ontstaan ook erg interessant. Ik ben een vrij gevorderde gebruiker van Windows, maar ik ben niet echt tevreden met dit OS.

Ik heb in het afgelopen jaar een beetje geëxperimenteerd met Ubuntu en Fedora en vond dit aan de ene kant echt een verademing: geen spy-ware, virussen en traag opstarten meer! Aan de andere kant loop je met dit soort Linux distro's toch nog vaak tegen problemen aan met bepaalde hardware en andere zaken. Uteindelijk ben ik dus weer terug naar Windows geswitcht.

Van MacOS heb ik gehoord dat de systemen zeer stabiel zijn, en minder last van virussen en spy-ware hebben. Verder geloof ik dat de hardware ondersteuning voor dit OS ook goed is en dat het software-aanbod ook groot te noemen is.

Nadelen zijn dat ik mezelf thuis moet maken in een heel nieuw systeem (lijkt me aan de andere kant ook wel leuk), en dat ik tegen compabiliteitsproblemen aan zal lopen in een Windows-wereld. Naast het gebruik van Access zal ik hieronder een paar dingen opnoemen waarbij ik problemen voorzie:
Opzetten VPN verbindingen (universiteit & werk: linux-server)
Toegang tot netwerkmappen via Samba (op de linux server)
Mappen delen met een windows computer (thuis)

Klopt het dat dit lastig is?

Alvast bedankt,

Hendrik
Grappig ik had ook een heel topic lopen over dit onderwerp waartussen jij nu twijfelt. Bij mij ging het om de Dell M1330 en de MacBook Pro.

Ik heb voor de MacBook Pro om de volgende reden gekozen:
• Beste OSX laptop van dit moment èn Windows XP/Vista laptop van dit moment
• Voor studenten prijstechnisch erg voordelig (1520 euro met adc)
• Erg goeie specs voor de genoemde prijs, bij de M1330 betaal je daar al 1700 euro voor
• M1330 is zeer slecht leverbaar en kan geen OSX draaien

Omdat ik de ict in ga is het gebruik van 2 os`en natuurlijk super handig en belangrijk naar mijn mening. Omdat bootcamp van Apple zo goed werkt hebben meerdere vakbladen de MBP uitgeroepen tot beste Vista laptop waardoor je het beste krijg van 2 werelden. En de MBP is gewoon een zeer complete laptop met erg leuke specs en een mooi scherm. :)

Mocht je nog meer vragen hebben over mijn overweging dan hoor ik het wel.

• Philflow

Philflow

DaannO schreef op zondag 22 juli 2007 @ 15:37:
[...]
Ik heb voor de MacBook Pro om de volgende reden gekozen:
• Beste OSX laptop van dit moment èn Windows XP/Vista laptop van dit moment
Meningen blijven subjectief maar zeggen dat MacBookPro de beste Win laptop is vind ik niet waar. De beste Win laptop van dit moment moet op z'n minst de laatste technologie hebben vind ik.

• DaannO
Philflow schreef op zondag 22 juli 2007 @ 16:46:
[...]

Meningen blijven subjectief maar zeggen dat MacBookPro de beste Win laptop is vind ik niet waar. De beste Win laptop van dit moment moet op z'n minst de laatste technologie hebben vind ik.
En welke technologie zijn dat dan volgens jou die de MBP niet heeft en een andere wel?!

• Philflow

Philflow

DaannO schreef op zondag 22 juli 2007 @ 17:57:
[...]
En welke technologie zijn dat dan volgens jou die de MBP niet heeft en een andere wel?!
ah heeft apple de santa rosa update al doorgevoerd? blijkbaar wel in een MacBookPro van 1899,- :)

Helaas niet in de 13,3 inch Macbooks waar de TS naar kijkt.

[ Voor 14% gewijzigd door Philflow op 22-07-2007 19:01 ]

• richards81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-01 21:25
zucht, ik zit met het zelfde probleem... Alleen ik twijfel of ik moet wachten op OSX Leopard. Deze komt namelijk ook dit jaar uit. Wat ik zo hoorde is bootcamp maar tot sept 2007. OSX leopard heeft deze ingebouwd in de OS (bootcamp). De dell is ook erg bruut maar ik neig meer naar een zwarte Macbook alleen het OS.

• DaannO
Philflow schreef op zondag 22 juli 2007 @ 18:57:
[...]

ah heeft apple de santa rosa update al doorgevoerd? blijkbaar wel in een MacBookPro van 1899,- :)

Helaas niet in de 13,3 inch Macbooks waar de TS naar kijkt.
Oke, lees nog is mijn stukje dat ik daarboven had geschreven over de prijs. Als student is hij dus goedkoper.

Over het scherm, dat is een persoonlijke overweging. Ik wou eerst ook 13 hebben (vandaar de M1330), maar ik kwam tot de conclusie dat 15 beter werkt. Als je dus ADC erbij neemt dan krijg je een gratis cd met OSX 10.5 erbij als hij uit is. :)

Verwijderd

Ik zou zeggen, ga eens rondneuzen op de apple site en bv ook op apple talk hier op got.

Ben zelf tevreden van men macbook. Is een degelijke laptop.
Wat nu het beste is, maakt mij eigenlijk niet uit. Apple doet het voor mij.
Je kan dan afvragen, waarom bleef je dan niet bij windows?

Windows gebruikte ik al jaren en dit was een nieuwe wind maar uiteindelijk
bleek het ook effectief beter bij mijn persoonlijkheid te passen.

Geen anti-virusprogramma's meer, geen anti-spywarezoektochten meer,...

Ik vind de werkwijze op OS X gewon fijner en soepelder werken.

• Philflow

Philflow

DaannO schreef op zondag 22 juli 2007 @ 19:28:
[...]
Oke, lees nog is mijn stukje dat ik daarboven had geschreven over de prijs. Als student is hij dus goedkoper.
Had ik gelezen. Bij Dell kun je ook kortingen regelen.

• DaannO
Philflow schreef op zondag 22 juli 2007 @ 20:12:
[...]

Had ik gelezen. Bij Dell kun je ook kortingen regelen.
Als jij voor mij 400 euro korting kunt regelen dan hoor ik het graag en stap ik over op Dell. Je draait nu om het hele verhaal heen.

De MBP is prijstechnisch het best omdat:
• Je prefect 2 os`en kunt draaien
• Je erg goeie specs hebt voor de prijs (2.2 c2d Santa R, met 2gb mem Wifi N etc etc)

Bij Dell moet je voor de zelfde setup rond de 1700 euro betalen bij de m1330. Overigens hangt het er wel vanaf of de ts student is of niet. :)

• Philflow

Philflow

Ja de Mac Book Pro is de allerbeste laptop die bestaat _/-\o_

kunnen we het nu weer -on topic- over 13,3 inch laptops gaan hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 22-07-2007 20:19 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:36

Thandor

SilverStreak

Dat is toch iets wat je zelf moet bepalen. De één wil graag een groot scherm en kan het niet schelen als er een kilo bijkomt, de ander wil het allemaal zo klein en licht mogelijk.
Dat is een kwestie van reviews en ervaringen zoeken :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.