Aperture ervaring nodig: foto beheer

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

ik ben zojuist met aperture aan de slag gegaan, het lijkt me een mega fijne app.
ik heb een macbook 13" met 2gb geheugen, dit moet goed draaien lijkt me ;)

maar nu ben ik dus een beetje fotos aan het beheren. maar waar slaat hij deze nou op? maakt hij nou ook netjes een mappescructuur aan?

verder als ik een album maak zit hij gelijk vol met fotos die ookal in een ander album zitten :s hoe komt dit. en als ik die delete of het album delete zijn die fotos ook uit een ander album weg. doe ik nou echt wat fout of begrijp ik het niet helemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 17:17:
maar nu ben ik dus een beetje fotos aan het beheren. maar waar slaat hij deze nou op? maakt hij nou ook netjes een mappescructuur aan?
Ja, maar dat lijkt grotendeels Aperture-specifiek. In ~/Pictures/Aperture Library.aplibrary, default. Om hierin te kijken doe je "show package contents", maar ik zou er niet zelf in gaan prutsen.

Als je foto's met iets anders wilt gebruiken kan je uiteraard exporteren, maar als je vaak bijv. PS gebruikt, kan je ook een zgn. external editor instellen.
Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 17:17:
verder als ik een album maak zit hij gelijk vol met fotos die ookal in een ander album zitten :s hoe komt dit. en als ik die delete of het album delete zijn die fotos ook uit een ander album weg. doe ik nou echt wat fout of begrijp ik het niet helemaal?
Beide zijn mogelijk, maar je verhaal is mij te vaag om er iets over te zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wat ik wil

ik heb een project die heet "first test days" met daarin Day1,Day2 en Day3
nu zou ik me cam willen importeren in Day3 maar zodra ik een album in het project aanmaak, zit deze al vol met fotos van day1

lijkt me vaag of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Move van FGS naar FGW, want dit hoort echt in FGW thuis. :)

Ik gebruik Aperture overigens alleen om uit te zoeken, niet voor bewerken, niet voor fotobeheer, dus sorry dat ik je niet helpen kan...

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 17:43:
ik heb een project die heet "first test days" met daarin Day1,Day2 en Day3
nu zou ik me cam willen importeren in Day3 maar zodra ik een album in het project aanmaak, zit deze al vol met fotos van day1
Raar. Als ik een project heb en daarin een album aan maak, met of zonder al bestaande albums, is dat nieuwe album gewoon leeg. Tenzij je met smart albums of "album from selection" aan de slag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Het is belangrijk dat je goed gebruik maakt van de verschillende soorten 'containers' waar je de foto's in kunt steken om ze te beheren. Zelf maakte ik in het begin ook de fout om enkele hele grote projecten aan te maken en dat op te splitsen in albums, met als gevolg dat je de albums zel niet meer verder kan opsplitsen en je het project niet makkelijk meer kan exporteren.

Wanneer je een nieuw album maakt zet Aperture daar automatisch de foto's in die je op dat moment hebt geselecteerd. Foto's zijn gekoppeld aan projecten, een album is altijd een onderdeel van een enkel project maar kan foto's uit verschillende projecten bevatten.

Projecten kunnen ingedeeld worden in mappen, maar niet andersom.

Het is belangrijk dat je van tevoren goed nadenkt over hoe je de foto's wilt organiseren en daarbij rekening houdt met de mogelijkheden die Aperture biedt. Wat vaak niet handig is om je hele structuur op te bouwen aan de hand van jaartallen en datums omdat je die ook al met smart-albums kan filteren, onderwerpen, activiteiten en plaatsen zijn vaak handiger.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Pagina: 1