Toon posts:

Alle linux installaties die ik geprobeerd heb lopen vast

Pagina: 1
Acties:
  • 262 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met een probleem... mijn server die ik van het werk gekregen heb wordt nu gebruikt als gewone computer. Eerst had ik er windows xp pro opstaan maar ik was het zat om elke keer de virusscan te draaien enz. enz. Toen heb ik er Ubuntu op gezet met de live cd (geen dualboot!). Het werkte behoolijk traag, dus wilde ik eens fedora proberen, de installatie loopt op elke keer op een ander moment vast, alleen de pc opnieuw opstarten helpt dan nog. Zowel als dvd install geprobeerd en als netwerk install. Xubuntu geprobeerd loopt ook op een willekeurig moment vast in de installatie. (alternate install). Ik heb de hele harde schijf geformatteerd, de bios geupgrade, andere cd/dvd spelr geprobeerd. Wat is de boosdoener?

Mijn specs:

Nec express5800 120ef
Rioworks PDRCA moederbord
Intel xeon 32 bit 2,4 ghz
dvd speler BTC
seagate 36 gb scsi harde schijf
nvidia tnt2 32 mb video
creative soundblaster audigy
belkin 5 poorts usb pci kaart
floppy station

Alvast bedankt

Brietje

Edit: Ik heb een memtest gedraaid die was goed en ik ben een leek op linux gebied }:O

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2007 17:15 ]

• Kogelvis
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 11:51

Kogelvis

Nu ook met gitaar

Had windows ook wel eens last van vastlopers?
Probeer bijv. eens memtest te draaien om te kijken of je geheugen goed is.

<Jeroen> Wirf: vrouwen versieren kan je gewoon in het OSI model proppen hoor :P
I am dyslexic of Borg prepare to have your ass laminated
Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because oct31 = dec25

Verwijderd

Topicstarter
Windows liep niet meer vast dan op andere computers en vergeten te vermelden :D : Ik heb een memtest gedraaid die was goed en ik ben een leek op linux gebied... :z

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Het zou wel iets met het laden van de SCSI drivers kunnen zijn. Probeer het eens met een IDE-schijf erin, als dat wel lukt ligt het daar aan.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen andere IDE schijf en wat zou ik dan moeten doen als het daaraan ligt? Bij Fedora kreeg ik trouwens op het begin wel een schermpje ''loading scsi drivers''.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2007 17:16 ]

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Ubuntu boot wel begrijp ik? Staan er geen aanwijzingen zoals foutmeldingen in je logs (/var/log/syslog bijvoorbeeld)?

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens het installeren loopt Ubuntu vast, dus ik kan geen foutenlog bekijken lijkt me.

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:21
Ook niet als je in de console kijkt (ik meen F2 drukken oid) tijdens de installatie?

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Dit is een lijstje met geschikte distro's voor je computer van NEC zelf. Als je doorklikt op de 120Ef vind je per distro nog wat tips die wel in het Engels zijn.

Aangezien Red Hat ondersteund wordt kun je misschien CentOS proberen?

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Verwijderd

Topicstarter
Nu kan ik even niet proberen of ik er met f2 in kan komen maar volgensmij reageert hij helemaal nergens meer op als hij vast gelopen is, want ik wilde toen numlock aanzetten en dat deed hij ook niet. En die distro's ik vind het erg raar dat hij elke keer vastloopt en ik heb ubuntu trouwens wel 1 keer werkend gehad maar het werkte te traag en toen probeerde ik fedora enz. enz. Sindsdien heb ik niets gewijzigd in de configuratie.

edit: ik kan geen wijs uit die pagina, any other ideas?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2007 10:28 ]

• N3oC
Heb je ook al eens geprobeerd eerst de HDD helemaal leeg te maken en dan met zo min mogelijk extra hardware (Alleen het nodige als HDD, CD-Rom, Mobo e.d.) en dan kijken of dan de installatie wel verder gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, zouden ze dan wel werken nadat het geïnstalleerd is? Ik ga het nu iig proberen! Alvast bedankt!

• waterking
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-12-2025
Heb je de schijf wel fatsoenlijk geformateerd ? In andere woorden met bijvoorbeeld een killdisk helemaal clean gemaakt ? wil hier nog wel eens voor kleine wonderen zorgen.

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

waterking schreef op zondag 22 juli 2007 @ 12:41:
Heb je de schijf wel fatsoenlijk geformateerd ? In andere woorden met bijvoorbeeld een killdisk helemaal clean gemaakt ? wil hier nog wel eens voor kleine wonderen zorgen.
Die wonderen zullen wel heel klein zijn dan; want ik moet de eerste linux distro nog tegenkomen die beter gaat werken nadat jij de schijf voor hem hebt leeggegooid, ipv dat fdisk dat zelf doet :) Ik zou ook eens beginnen met verwijderen van alle hardware behalve de broodnodige; kijk eens of hij het dan al beter gaat doen.

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de harde schijf geformatteerd met de scsi disk utilities wat je kunt kiezen bij het booten van de scsi kaart, en ik ben nu bezig alleen met het broodnodige erin te installeren. (scsi kaart, hdd, cd rom, mobo)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2007 13:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
En ja hoor weer is hij vastgelopen |:( , hij reageert gewoon nergens meer op behalve power off zelfs numlock gaat niet aan... Wat moet ik nu doen :? ik wil zo graag verlost zijn van Windows >:)

• joho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-04-2025

joho

Waarschijnlijk is de BIOS van de pc niet helemaal volgens de ACPI standaard. Of de interrupt controller levert problemen.

Probeer de volgende opties eens op de boot-prompt in te vullen:
noapic nolapic acpi=off

-- begin knip plak --
Option: acpi=off OR noacpi

Impact: This parameter disables the whole ACPI system. This may prove very useful, for example, if your computer does not support ACPI or if you think the ACPI implementation might cause some problems (for instance random reboots or system lockups).

Option: noapic

Impact: Disable the "Advanced Programmable Interrupt Controller (APIC)".
Option: nolapic

Impact: Disable the "local APIC".

-- eind knip plak --

Als je precies wilt weten hoe je de boot opties toevoegd, kijk dan in de (web)documentatie van de distributie die je wilt installeren.

Het zal zoiets zijn: tijdens/voor het installeren word de kernel geboot en met de juiste toetsaanslagen kan dit proces vast onderbreken. Er word je dan aangeboden de boot-opties in te stellen.
Voeg dan na de kernel ..blabla.. regel de hiervoor genoemde opties toe.

Vergeet niet als de installatie is geslaagd om deze opties permanent te maken door de boot loader configuratie aan te passen (hoe wat waar is afhankelijk van de door de gebruikte boot loader). Deze file staat na installatie vast in de /boot directory in een file als grub.conf, menu.lst of iets dergelijks.

Door deze opties in te voegen raak je wel functionaliteit kwijt, zoals aan/uit knop of iets dergelijks. Dus je zou naderhand kunnen proberen welke optie nodig is en welke niet.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

oi dubbel post. Het is waarschijnlijk de acpi.

[ Voor 122% gewijzigd door daft_dutch op 22-07-2007 14:19 ]

>.< >.< >.< >.<

Verwijderd

Topicstarter
Zoiets had ik net toevallig op google gevonden, ik probeerde het voordat ik ging installeren op de manier zoals het in de help stond bij opstartopties ''boot: install noacpi'' enz. maar toen kreeg ik een kernel panic en bij no apic kreeg ik iets anders wat ik ff niet meer weet. Het schiet me weer te binnen iets met no pnp devices oid. Maar wat is zo'n kernel panic? Nu probeer ik Ubuntu nog een keer te installeren met de live cd en tot nu toe gaat dat goed maar ik heb liever xubuntu en die krijg ik niet geïnstalleerd met de alternate cd. Hoe komt het dat het met de alternate niet lukt en met de live waarschijnlijk wel? En Fedora liep ook al vast... Alvast bedankt :*)

edit: typo
edit2: Ubuntu is nu geinstalleerd maar is super traag weten jullie hoe dit komt?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2007 14:50 ]

• N3oC
kijk eens in de console met het commando ps -aux welke processen er draaien, en of er processen zijn die 100 CPU of mega veel geheugen gebruiken!

Verwijderd

Topicstarter
nee er wordt bijna niets gebruikt kan de intel hyperthreading technologie zorgen dat ubuntu traag wordt? Nee ik heb het uitgezet en het is nog trager... In die lijst wordt bijna niet gebruikt maar in systeemmonitor wordt de processor constant meer dan 35% gebruikt! Als ik ergens mee bezig ben soms wel 100! Hoe kan dat ik neem aan dat die 35% ''stationair'' niet normaal is.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2007 16:49 ]

• waterking
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-12-2025
Spider.007 schreef op zondag 22 juli 2007 @ 12:46:
[...]
Die wonderen zullen wel heel klein zijn dan; want ik moet de eerste linux distro nog tegenkomen die beter gaat werken nadat jij de schijf voor hem hebt leeggegooid, ipv dat fdisk dat zelf doet :) Ik zou ook eens beginnen met verwijderen van alle hardware behalve de broodnodige; kijk eens of hij het dan al beter gaat doen.
Wanneer je nog een oude installatie van een distro erop hebt staan, dan wil ubuntu nog wel eens weigeren te installeren. Hier al meerdere malen voor mijn ogen gezien.

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. Ranzige geautomatiseerde installers kunnen de raarste sprongen vertonen bij reeds bestaande OSsen (heb ooit eens een HDD gehad waar ik vier verschillende distro's op wilde zetten - het is me uiteindelijk gelukt, maar niet zonder flink wat gekloot, met name mbt de bootloader - en dan nog alleen omdat ik Gentoo als laatste gedaan heb waarmee ik dus handmatig de zooi dat de eerdere distros ervan gemaakt hadden opgeruimd heb).

Maar goed, eerst en vooral is het zaak om hier HW en SW issues te scheiden. Het feit dat je aangeeft dat Windows ook niet volledig stabiel loopt zegt mij dat HW issues waarschijnlijker zijn - een goed geconfigureerde Win2K/XP/2K3 is gewoon net zo stabiel als Linux voor desktopgebruik. Vastloper horen er ook daar nadrukkelijk niet bij...

Als memtest goed loopt is dat een redelijke indicatie van goed geheugen (hoe lang heb je het gedraaid? minstens een nachtje is nodig voordat je conclusies mag trekken :o ). ACPI gedoe heb je ook redelijk uitgesloten. Dan ga ik toch echt aan die HDD twijfelen. Download eens de diagnostic tools van je de fabrikant van de schijf en kijk wat zij ervan denken (meestal bootable CD Images, dus OS doet er weinig toe).

Mocht HDD vrijgesproken worden, dan komt het waarschijnlijk neer op niet al te goed out-of-the-box ondersteunde exotische hardware op die serverplank. Probeer eens een wat minder kant-en-klare distro, dus bijv Debian, Gentoo of Slackware. Daar moet je meer handmatig doen, maar is er dus ook minder wat mis kan gaan als je raarder spul hebt.

Oslik blyat! Oslik!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

dion_b schreef op zondag 22 juli 2007 @ 20:51:
Idd. Ranzige geautomatiseerde installers kunnen de raarste sprongen vertonen bij reeds bestaande OSsen (heb ooit eens een HDD gehad waar ik vier verschillende distro's op wilde zetten - het is me uiteindelijk gelukt, maar niet zonder flink wat gekloot, met name mbt de bootloader - en dan nog alleen omdat ik Gentoo als laatste gedaan heb waarmee ik dus handmatig de zooi dat de eerdere distros ervan gemaakt hadden opgeruimd heb).

[...]
Maar de TS heeft niet te maken met meerdere OS'en en dan moet ik de eerste installatie nog tegenkomen waar je niet aan kan geven dat alle bestaande partities overschreven worden. Daarnaast zijn instabiliteitsproblemen dan nog wel het laatste waar je mee te maken zou kunnen krijgen door andere OS'en erin ;)

Maargoed; verder is het inderdaad zaak dat de TS al zijn hardware grondig test want dit probleem lijkt vrij weinig met software te maken te hebben :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Soultaker
  • Laatst online: 01-02 03:52
Je zou ook eens kunnen kijken of de problemen ook optreden met een ander OS zoals PC-BSD.

Anders zou ik zelf beginnen met een minimale Gentoo installatie en dan langzaam modules toevoegen aan de kernel totdat er problemen ontstaan, om zo te achterhalen wat er mis is. Maar dat is nogal lastig als je niet zo handig met bent Linux.

[ Voor 5% gewijzigd door Soultaker op 22-07-2007 23:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Windows liep wel stabiel maar ik had alleen de vastlopers zoals elke windows gebruiker die heeft :+ Maar ubuntu heb ik nu dus geinstalleerd alleen is het processor gebruik veel te hoog. Maar ik denk niet dat dit een hardware probleem is want windows werkte wel goed, en met alle zooi eruit liep hij nogsteeds vast.

Verwijderd

welk(e) proces(sen) slurpen veel cpu? kijk eens met top welke processen bovenaan komen?

Verwijderd

Topicstarter
xorg en java met 9 en 8% Ik heb ook nog ontdekt dat als ik alleen met de muis beweeg het cpu gebruikt stijgt tot wel 70-80%!

Verwijderd

klinkt alsof er iets niet goed gaat met xorg dus. Ik heb geen ervaring met nvidia verder, maar het kan misschien helpen om officiele nvidia drivers te gebruiken ipv die bij xorg zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Mag xorg geen 9% gebruiken dan?

Verwijderd

iig geen 70-80% als je je muis beweegt

ow en om op je andere probleem terug te komen: als je in deze installatie XFCE installeert heb je volgens mij ook Xubuntu wat je wilde. Dit is op langzame systeempjes merkbaar sneller dan gnome, maar dat zal met jouw specs niet zoveel uitmaken, maar wie weet helpt het wat

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2007 09:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry ik was niet duidelijk niet xorg ging dan 70-80% gebruiken maar de totale cpu belasting . Die waarde is helemaal niet terug te vinden in het lijstje. Als je alle procenten van de processen zelf zou optellen dan zou je op veel minder uitkomen dan het totale cpu gebruik en dat snap ik niet.

edit: Ik heb xfce al geinstalleerd en qua snelheid maakt het bijna niets uit, gevonden op google

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2007 09:41 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Beetje mosterd na de maaltijd, maar vooruit, voor de archieven ;)
Spider.007 schreef op zondag 22 juli 2007 @ 21:16:
[...]

Maar de TS heeft niet te maken met meerdere OS'en en dan moet ik de eerste installatie nog tegenkomen waar je niet aan kan geven dat alle bestaande partities overschreven worden. Daarnaast zijn instabiliteitsproblemen dan nog wel het laatste waar je mee te maken zou kunnen krijgen door andere OS'en erin ;)

Maargoed; verder is het inderdaad zaak dat de TS al zijn hardware grondig test want dit probleem lijkt vrij weinig met software te maken te hebben :)
Ik heb hier ook diverse distro's geprobeerd te installeren, wat ook allemaal vastliep bij de installatie (wilde wel installeren, bij eerste keer opstarten liepen ze vast), en toen ik toch maar weer besloot om terug te gaan naar Windows heeft mij dat heel veel frustratie gekost. Tig keer de schijf formatteren, en steeds liep de installatie van Windows (98) vast. Tot ik het heldere idee kreeg om fdisk/mbr te doen, en dat werkte. Een distro had dus de MBR aangepast waardoor Windows niet meer wilde, misschien dat dat hier ook het geval is geweest.

Misschien nog een tip: bij installeren haal je alles uit de computer wat je niet nodig hebt, dus zonder geluids- en usb-kaart. En nog een tip voor mensen met een Asrock moederbord met een AGI slot (dus een compatible-kaarten only slot) die toch andere kaarten willen gebruiken: werkt niet :P , je krijgt wel beeld, maar bij installeren loopt de boel hopeloos vast op de... beeldkaart/agp drivers.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• dion_b
  • Laatst online: 21:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2007 @ 08:43:
Windows liep wel stabiel maar ik had alleen de vastlopers zoals elke windows gebruiker die heeft :+
Naast Gentoo Linux draai ik hier ook op twee bakken Windows XP en zoals de meeste andere XP gebruikers heb ik *niet* regelmatig vastlopers. Als je onder een modern MS besturingssyteem vastlopers hebt, is dat echt niet goed en duidt het op een probleem. Als het alleen onder Windows fout zou gaan zou ik denken aan slechte drivers oid, maar als je zowel onder Windows vastlopers hebt als install problemen onder Linux staat IMHO als paal boven water dat je hardware issues hebt :o
Maar ubuntu heb ik nu dus geinstalleerd alleen is het processor gebruik veel te hoog. Maar ik denk niet dat dit een hardware probleem is want windows werkte wel goed, en met alle zooi eruit liep hij nogsteeds vast.
/schot-voor-open-doel-modus
Ubuntu is dan ook ranzig bloated :z

/ontopic
Exact *welk* muisgebruik laat de CPUverbruik zo stijgen? Klinkt alsof je de scrollwiel gebruikt icm een of andere ranzige smooth-scrolling. Zet die uit en je probleem verdwijnt waarschijnlijk.

Oslik blyat! Oslik!

• Soultaker
  • Laatst online: 01-02 03:52
Nah, Ubuntu is niet heel gestroomlijnd, maar moet best normaal kunnen werken.

@TS: al PC-BSD geprobeerd zoals ik suggereerde? Als dat wel soepel draait zijn hardwareproblemen minder waarschijnlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Resistor schreef op maandag 23 juli 2007 @ 09:43:
Tig keer de schijf formatteren, en steeds liep de installatie van Windows (98) vast. Tot ik het heldere idee kreeg om fdisk/mbr te doen, en dat werkte. Een distro had dus de MBR aangepast waardoor Windows niet meer wilde, misschien dat dat hier ook het geval is geweest.
Hoe gaat dat dan met scsi schijven?
Misschien nog een tip: bij installeren haal je alles uit de computer wat je niet nodig hebt, dus zonder geluids- en usb-kaart. En nog een tip voor mensen met een Asrock moederbord met een AGI slot (dus een compatible-kaarten only slot) die toch andere kaarten willen gebruiken: werkt niet :P , je krijgt wel beeld, maar bij installeren loopt de boel hopeloos vast op de... beeldkaart/agp drivers.
Heb ik al gedaan.
Soultaker schreef op maandag 23 juli 2007 @ 10:09:

@TS: al PC-BSD geprobeerd zoals ik suggereerde? Als dat wel soepel draait zijn hardwareproblemen minder waarschijnlijk.
Nee nog niet.
dion_b schreef op maandag 23 juli 2007 @ 09:48:
[...]

Naast Gentoo Linux draai ik hier ook op twee bakken Windows XP en zoals de meeste andere XP gebruikers heb ik *niet* regelmatig vastlopers. Als je onder een modern MS besturingssyteem vastlopers hebt, is dat echt niet goed en duidt het op een probleem. Als het alleen onder Windows fout zou gaan zou ik denken aan slechte drivers oid, maar als je zowel onder Windows vastlopers hebt als install problemen onder Linux staat IMHO als paal boven water dat je hardware issues hebt :o

[...]

/schot-voor-open-doel-modus
Ubuntu is dan ook ranzig bloated :z

/ontopic
Exact *welk* muisgebruik laat de CPUverbruik zo stijgen? Klinkt alsof je de scrollwiel gebruikt icm een of andere ranzige smooth-scrolling. Zet die uit en je probleem verdwijnt waarschijnlijk.
Vastlopers bedoel ik mee een programma dat een keer niets doet o.i.d. en niet dagelijks/wekelijks.
Gewoon het pijltje over het scherm bewegen...

Verwijderd

Topicstarter
Resistor schreef op maandag 23 juli 2007 @ 09:43:
Beetje mosterd na de maaltijd, maar vooruit, voor de archieven ;)

[...]

Ik heb hier ook diverse distro's geprobeerd te installeren, wat ook allemaal vastliep bij de installatie (wilde wel installeren, bij eerste keer opstarten liepen ze vast), en toen ik toch maar weer besloot om terug te gaan naar Windows heeft mij dat heel veel frustratie gekost. Tig keer de schijf formatteren, en steeds liep de installatie van Windows (98) vast. Tot ik het heldere idee kreeg om fdisk/mbr te doen, en dat werkte. Een distro had dus de MBR aangepast waardoor Windows niet meer wilde, misschien dat dat hier ook het geval is geweest.

Heel erg bedankt!!! _/-\o_ Het werkt ik heb in de windows xp herstelconsole geformatteerd en fixmbr uitgevoerd. Daarna Fedora Core 6 geinstalleerd! De installatie liep nu gelukkig niet vast. :z En Fedora heeft niet zo'n hoog cpu gebruik als Ubuntu. Als ik hier met de muis ga bewegen stijgt het hoogstens tot 35% met een programma aan. O-)

Nogmaals: Resistor heel erg bedankt! _/-\o_

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

ik weet niet wat voor processor je hebt maar je kan bijvoorbeeld een lichtere gui nemen.
Xfce Lightweight Desktop Environment bijvoorbeeld
voor de rest veel succes met linux en de frusterende "Je pc is geïnfecteerd popups"

>.< >.< >.< >.<

Verwijderd

Topicstarter
daft_dutch schreef op maandag 23 juli 2007 @ 23:31:
ik weet niet wat voor processor je hebt maar je kan bijvoorbeeld een lichtere gui nemen.
Xfce Lightweight Desktop Environment bijvoorbeeld
voor de rest veel succes met linux en de frusterende "Je pc is geïnfecteerd popups"
Mijn processor stond in de startpost (xeon 2.4 ghz), maar wat bedoel je met "Je pc is geïnfecteerd popups"?
Pagina: 1