ICH9R en JMicron363

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HetBiggie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01-2024
Hallo,

Ik ben een systeem aan het samenstellen, waarbij ik twee hd's in RAID0 wil draaien i.v.m. snelheid. De winkel waar ik het systeem wil bestellen, 4Launch, levert niet het moederbord dat ik eigenlijk op het oog had, de GigaByte P35-DS4. Als alternatief zit ik te denken aan de Asus P5K-E/WiFi. Maar nu heb ik mijn twijfels over de RAID-controller op dat laatste moederbord. Beide moederborden hebben een ICH9R southbridge. Alleen staat er op de website van Asus:
Supports RAID 0,1, 5 and 10
JMicron® JMB363 PATA and SATA controller

- Betekent dit dat RAID0 mogelijk is zowel via de ICH9R en heeft het daarnaast ook RAID via de JMicron? Of is RAID0 alleen mogelijk via de JMicron chip?
- Ik heb gelezen dat de JMicron niet erg snel is i.c.m. RAID, klopt dit? Ik geloof dat ik dat hier ergens op Tweakers heb gelezen, maar ik krijg het met geen mogelijkheid meer teruggevonden, niet op Tweakers, niet via Google, en niet op verschillende reviewsites als AnandTech, Tomshardware, Hardware.info. Een link naar meer info zou mij al heel erg helpen.
- Als RAID0 mogelijk is via de ICH9R, geeft het dan problemen als ik de JMicron controller toch inschakel? Ik moet de JMicron controller namelijk aan hebben staan i.v.m. de floppydrive die ik er in zet.

Als er mensen zijn met ervaringen met RAID i.c.m. de Asus P5K-E/WiFi, hoor ik dat graag. Het kan voor mij namelijk het verschil in keus voor moederbord en dus webwinkel betekenen (terwijl ik graag bij 4Launch wil bestellen, vanwege goede ervaringen en dichtbij).

Alvast bedankt voor jullie hulp.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

de ICH9R is een chipset met RAID erin, dus wat dat betreft kun je op de intelcontroller als de Jmicron controller een RAID array aanmaken (alleen is de Jmicron af te raden, gezien die een stuk minder werkt dan de intel).

• HetBiggie
Ah, dat is mooi om te lezen, thx! Weet je toevallig ook of het problemen geeft als ik beide controllers inschakel (de ICH9R voor de RAID, de JMicron voor de P-ATA aansluiting voor de floppydrive)? Want als dat geen problemen geeft, dan kan ik best voor de Asus gaan. Of kan ik die vraag beter in het moederbord-topic plaatsen?

Verwijderd

Ik ben sinds een paar dagen in het bezit van de p5k-e plank en ik kan je melden dat de Jmicron controller voor extern Serial ATA discs is. Het heeft een nacht gekost om dat uit te vinden. Ik had geprobeerd om met 2 WD 74Gb Raptors een RAID 0 array te bouwen om daar m'n OS (Vista) op te installeren. Dat wou dus niet :'( Uiteindelijk naar verwoede pogingen ben het gaan doen op de ICH9R controller,....alles in 1 poging gelukt :*) Bleek na een paar keer de handleiding te zijn doorgecrossed dat ik het woordje "extern" niet gezien had |:(

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Voor interne RAID de Intel gebruiken, die is sneller en biedt meer functionaliteit. De JMicron controller levert nog SATA + eSATA (voor externe aansluiting), maar heb je mogelijk vooral nodig voor de PATA aansluiting. Heb zelf een SATA DVD brander op een P5B Deluxe WiFi en heb de hele JMicron chip gewoon disabled, draai RAID0 op de ICH.

Staat allemaal heel duidelijk in de handleiding van je mobo vermeld hoor :)

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

HetBiggie schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 17:18:
Ah, dat is mooi om te lezen, thx! Weet je toevallig ook of het problemen geeft als ik beide controllers inschakel (de ICH9R voor de RAID, de JMicron voor de P-ATA aansluiting voor de floppydrive)? Want als dat geen problemen geeft, dan kan ik best voor de Asus gaan. Of kan ik die vraag beter in het moederbord-topic plaatsen?
Ik heb hier een Gigabyte bordje met de ICH8R en Jmicron waarbij de 2 RAID0 disks om van te booten aan de ICH8R hangen, 4 losse disks aan de ICH8R en aan de Jmicron hangen op P-ATA een DVDRW en op S-ATA een DVDspeler. Die dingen kun je dus prima naast elkaar gebruiken.

enne, P-ATA aansluitign voor de floppydrive? bedoel je niet de CDdrive?

• HetBiggie
@DenMan D en SKiLLa:
De handleiding... waarom heb ik daar niet aan gedacht...? |:(
Dit was dus idd. gewoon een gevalletje RTFM. Heb hem ff gedownload van de ASUS-website en doorgespit, en daar staat het duidelijk in... :X

@Terw_Dan:
Ik bedoelde idd. de P-ATA voor mijn brandertje. Maar daar is die JMicron dus helemaal niet voor nodig... |:(

Nah ja, ik ben iig. goed geholpen met jullie antwoorden, thx! Ik durf nu met een gerust hart de P5K-E/WiFi te halen...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

HetBiggie schreef op zondag 22 juli 2007 @ 11:47:
@Terw_Dan:
Ik bedoelde idd. de P-ATA voor mijn brandertje. Maar daar is die JMicron dus helemaal niet voor nodig... |:(
Juist wel. de ICH9R heeft namelijk geen P-ATA. De mobofabrikanten lossen dit op dmv de Jmicron controller. Dus wil je een P-ATA device gaan gebruiken, dan zul je de Jmicron moeten gebruiken.

• HetBiggie
Nou ja, kans is sowieso erg groot dat ik gelijk een nieuwe S-ATA brander haal. Maar ook een brander op de P-ATA werkt prima, zoals je al aangaf. De ICH9R en de JMicron werken goed naast elkaar, en dat is natuurlijk wel erg belangrijk, thx!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Vraag me af hoe software-raid (xp/vista) werkt via die Jmicron poorten, dus niet de RAID-"controller" van de Jmicron gebruiken maar gewoon die van het OS. Mocht dat beter functioneren, kan je dat toch gewoon doen ?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Madrox schreef op maandag 23 juli 2007 @ 15:53:
Vraag me af hoe software-raid (xp/vista) werkt via die Jmicron poorten, dus niet de RAID-"controller" van de Jmicron gebruiken maar gewoon die van het OS. Mocht dat beter functioneren, kan je dat toch gewoon doen ?
Zolang je er niet hoeft te booten maakt dat niet uit nee.
Of dat beter werkt weet ik zo niet, het enige dat ik weet is dat de Jmicron aanzienlijk meer cpu vreet dan de intelcontroller.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Software RAID is helemaal onafhankelijk van de controller, volgens mij kun je met Windows gewoon (b.v.) een RAID 0 volume van een SCSI + IDE disk maken als je wil. Software RAID kost wel de meeste CPU cycles, maar is niet per definitie het traagste. Goedkope RAID controllers laten echter - net zoals b.v. soft-modems - veel bewerkingen alsnog middels de driver door de CPU afhandelen. Afhankelijk van de driver implementatie is de performance niet altijd even denderend.
'Echte' RAID controllers nemen wel (bijna) al het werk voor hun rekening en geven in meeste gevallen ook de beste performance en minste CPU load.

Als je hardware RAID gaat draaien en je kunt kiezen tussen de ICHxR en JMicron, kies dan de Intel, die heeft een betere performance, zijn ook draadjes hier op GoT over.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Pagina: 1