Kapot gedurende garantie. 30,- aan verzend kosten normaal?

Pagina: 1
Acties:
  • 625 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Ik heb een dikke week geleden een flitser gekocht. De soligor DG420 Z. Binnen een week was de focus assist beam al stuk en ik ben daarom vandaag terug naar de winkel gegaan. Deze zou hem voor mij opsturen, echter dat kost mij wel 30, - euro aan verzend en administratie kosten!!!!!! Op een flits van 150 euro vind ik dat wel een absurt bedrag. Ik stond daar nogal met de bek vol tanden, maar nu ben ik echt een beetje boos en verontwaardigt. Is dit een normaal bedrag, of slaat dit volgens jullie ook nergens op? Het is toch garantie..moeten zij dat niet betalen.. Moet ik betalen of kan ik het weigeren. Wat is jullie mening, maar vooral jullie ervaring hiermee.

Ps. Voor de mensen die nog twijvelen over de aanschaf.....NIET DOEN!!!!!!!! Ik had nu al bijna een pentax kunnen kopen.

Pentax k10d - Blog - Flickr

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-12-2025
Niks betalen, je hebt toch garantie.

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

Verwijderd

volgens mij betaal je alleen verzendkosten als jij jouw flister naar de zaak had gestuurd ipv gebracht. en niet de verzendkosten die hun maken.

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01 20:03

Elektronicanet

Leds do it!

Naar die winkel zou ik maar niet meer teruggaan (voor verdere aankopen). Vul in ieder geval de Shop survey in! Of het is toegestaan laat ik aan iemand over die hier meer vanaf weet, maar volgens mij mag het niet. Daarnaast is het natuurlijk zeer slechte service.

Gaat het trouwens om een webshop of een normale winkel?

[ Voor 3% gewijzigd door Elektronicanet op 21-07-2007 16:02 ]

Nederlander in België

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Administratiekosten is sowieso onzin bij garantie. Verzendkosten tussen winkel en distributeur / fabrikant / reparateur zijn bij garantie ook niet voor jouw rekening.

De meeste garantie is carry-in, d.w.z. dat je 'm zelf moet brengen naar en halen van het verkooppunt waar je 'm gekocht hebt, zoals je ook hebt gedaan.

In geval van internetwinkels laat je dat door de post doen en daar betaal je dan zelf voor (soms in beide richtingen, soms betalen ze terug nog voor je als een stukje service). Zo ook als je 'm rechtstreeks bij de fabrikant aanlevert voor garantie. Waar jouw 'inleverpunt' 'm helemaal langs wil sturen is verder niet jouw zaak of voor jouw rekening.

In die korte termijn die jij noemt heb je trouwens nog meer rechten. Als 't ding zo snel al kapot gaat mag je stellen dat hij bij levering al niet deugdelijk was en verlangen dat ze dat als DOA behandelen. Ze moeten je dan op korte termijn als nog een werkend exemplaar aan (kunnen) bieden of je je geld teruggeven (wettelijk recht).

Verwijderd

Frank|A schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 15:53:
Ps. Voor de mensen die nog twijvelen over de aanschaf.....NIET DOEN!!!!!!!! Ik had nu al bijna een pentax kunnen kopen.
150 Euro voor die flitser zou ik ook niet doen: bij fotokoch.de kost 'ie 89 euro, maar dan met Exakta stickertje... :)
Maar om 'm nu meteen te gaan afraden omdat jij toevallig een defect hebt gehad en een leverancier die niet weet hoe garantie hoort te werken? Sorry, maar dat is echt onzin.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Ik zou gewoon teruggaan naar die winkel en dan naar de manager vragen en hem het geval opnieuw voorleggen. Grote kans dat het dan zo opgelost is zonder dat je 'm expliciet op z'n plichten jegens de consument hoeft te wijzen ;) Betalen hoef je uiteraard niet, zo ook bestaande posts.

[ Voor 11% gewijzigd door SKiLLa op 21-07-2007 19:32 ]

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:22
formeel moet een garantieafhandeling kostenloos gebeuren; ook verzendkosten mogen niet in rekening worden gebracht.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:02

ManiacsHouse

Scheisse!

Tsja dit is heel simpel op te lossen. Leg het ding op de toonbank. Zeg dattie kapot is. En dat je je op de (wettelijke) garantie van minimaal 1 jaar beroept. Dan kunnen ze hoog of laag springen. Ze hebben het maar te regelen. Niks geen kosten voor jou!

Verwijderd

Maar als je naar de winkel bent gegaan (fysiek) waarom zijn er dan uberhaupt verzendkosten nodig?
Administratieve kosten is idd kul, hoort nu eenmaal bij de service die geleverd wordt bij een garantie.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2007 19:50 ]

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Frank|A schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 15:53:
Ik heb een dikke week geleden een flitser gekocht. De soligor DG420 Z. Binnen een week was de focus assist beam al stuk en ik ben daarom vandaag terug naar de winkel gegaan. Deze zou hem voor mij opsturen, echter dat kost mij wel 30, - euro aan verzend en administratie kosten!!!!!! Op een flits van 150 euro vind ik dat wel een absurt bedrag. Ik stond daar nogal met de bek vol tanden, maar nu ben ik echt een beetje boos en verontwaardigt. Is dit een normaal bedrag, of slaat dit volgens jullie ook nergens op? Het is toch garantie..moeten zij dat niet betalen.. Moet ik betalen of kan ik het weigeren. Wat is jullie mening, maar vooral jullie ervaring hiermee.

Welke winkel is dit, want ik ken de meeste camera winkels in groningen opzich wel een beetje en dit kan echt niet. Uiteraard is garantie garantie, kosten die zij maken kunnen ze niet op jou verhalen. De enige kosten die jij kan maken binnen de garantie is je product naar je winkel sturen, maar aangezien je zelf langs gedropt hebt is dat dus niet het geval. Kosten zijn voor hun, geen twijfel.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Elektronicanet schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 16:01:
Naar die winkel zou ik maar niet meer teruggaan (voor verdere aankopen). Vul in ieder geval de Shop survey in!
[knip]
Goede tip :)
Ben wel benieuwd hoe dit afloopt trouwens.

Maar volgens mij is er in zo'n geval ook nog een duidelijk verschil tussen internetshops en 'echte' winkels (weet er alleen het mijne niet van).

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-01 18:30
Als jij in nederland in een winkel iets koopt dan is de winkel voor de garantieafhandeling verantwoordelijk, inclusief alle kosten. Wel dient de klant zelf ervoor te zorgen dat het defecte produkt bij de winkelier komt.

30 euro aan verzendkosten zijn dus zeker niet normaal en hoeft je dus niet mee akkoord te gaan.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-01 08:26
lekker is dat zeg... koop ik iets in de winkel dat vanuit Japan komt. mag ik bij kapot gaan even geld dokken omdat de winkel het naar Japan moet versturen. dacht het niet. valt binnen de garantie. en als het binnen een week is zou ik dat ding gewoon terug brengen. en tien minuten later een nieuwe kopen. want je mag als het goed is binnen een bepaald aantal dagen terug brengen...

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:00
harley schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 20:32:
Als jij in nederland in een winkel iets koopt dan is de winkel voor de garantieafhandeling verantwoordelijk, inclusief alle kosten. Wel dient de klant zelf ervoor te zorgen dat het defecte produkt bij de winkelier komt.

30 euro aan verzendkosten zijn dus zeker niet normaal en hoeft je dus niet mee akkoord te gaan.
Met de aantekening dat de winkelier wel kosten mag berekenen voor de herverzending terug naar jouw (een euro of 7 dus via TNT). De garantie afhandeling behoord te geschieden vanaf en tot de winkelier.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Als de winkel het zelf uit Japan heeft geïmporteerd zijn ze volgens de wet zelfs producent en dus volledig verantwoordelijk voor een goede garantieafhandeling.

PSN: Shiver23

• Frank|A
Bedankt voor al jullie reacties. Ik had al dezelfde vermoedens. Het zou mooi zijn als ik het ergens zwart op wit zou kunnen krijgen.

Nog even wat informatie:

Flitser besteld op 11 juli bij fotozaak Asadin in Groningen.
Die kreeg netjes de volgende dag de flitser geleverd van Soligor. De flitser daarna getest en 18 juli ging de focus assist stuk. Vandaag 22 juli de boel heen gebracht. Hij zou hem dinsdag weer terug sturen voor reparatie. Daarvoor moet ik dus strak wel 30 euro betalen voor verzend en administratie kosten. Dan moet ik zeker maandag aan de bel gaan trekken, anders ben ik mischien akkoord gegaan? Ik was ook zo perplex... zucht. Asadin is dus geen webshop.

Dit stond op stichting nederlandse fotovakhandel op de site:

ARTIKEL 10 GARANTIE ROERENDE ZAKEN

1. Met inachtneming van het bepaalde in de volgende leden van dit artikel en in het voorgaande artikel 9, wordt voor de garantie op de door de gebruiker geleverde zaak uitsluitend verwezen naar de garantievoorwaarden van de fabrikant, welke garantiebepalingen zijn vermeld in het bijgeleverde handboek van de betreffende zaak, indien het een nieuwe zaak betreft.

2. Voor de garantie op de door de gebruiker geleverde gebruikte zaken wordt, tenzij door de gebruiker zelf een garantie verstrekt wordt, eveneens uitsluitend verwezen naar de garantie en de garantievoorwaarden van de fabrikant, met dien verstande dat het alsdan een restgarantie betreft. Dit houdt in dat de garantie betrekking heeft op de door de fabrikant gehanteerde garantieperiode minus de leeftijd van de zaak.

3. De garantie vervalt indien de wederpartij gedurende de in lid 1 genoemde termijn reparaties of wijzigingen aan de geleverde zaken verricht of doet verrichten zonder de voorafgaande toestemming van de gebruiker.

4. De garantie geldt niet indien de gemelde gebreken zijn ontstaan door:
· ondeskundige behandeling;
· ondeskundige toepassing;
· het nalaten van deugdelijk onderhoud;
· het gebruik van de geleverde zaken voor doeleinden welke buiten het normale gebruik van deze zaken vallen.

5. Naast bovengenoemde handelsgarantie behoudt de wederpartij volledig zijn wettelijke garantierechten.

6. De wederpartij kan slechts een beroep doen op voormelde garantie indien hij het aankoopbewijs en het garantiecertificaat overlegt.

ARTIKEL 11 REPARATIEWERKZAAMHEDEN

1. De opdracht tot het repareren van beschadigde zaken wordt door de wederpartij schriftelijk of mondeling gegeven aan de gebruiker.

2. Indien de wederpartij geen recht heeft op gratis reparatie onder de garantie, zal de gebruiker aan de wederpartij een kostenraming verstrekken voor de te verrichten werkzaamheden, alsmede een opgaaf van de termijn waarbinnen reparatie redelijkerwijs zal worden uitgevoerd. De opgegeven kostenraming en termijn binden de gebruiker niet, tenzij partijen anders overeenkomen. Tevens wordt een opgave verstrekt van de verzend- en onderzoekskosten, welke de wederpartij verschuldigd zal zijn indien de reparatie uiteindelijk niet plaatsvindt.
Indien na een nadere inspectie blijkt dat de kosten van de reparatie hoger zullen zijn dan aangegeven in de kostenraming, zal de wederpartij gevraagd worden of deze de zaak voor de hogere prijs wil laten repareren. Reparatie vindt slechts plaats na toestemming van de wederpartij. Indien de wederpartij afziet van de reparatie wordt de overeenkomst ontbonden. De wederpartij is alsdan niet tot enige schadevergoeding gehouden, met uitzondering van de te betalen verzendkosten vanuit de winkel van de gebruiker naar de reparateur en de onderzoekskosten, conform de hierboven vermelde opgave.
Indien de wederpartij afziet van de reparatie en om niet afstand doet van de betreffende zaak wordt de gebruiker eigenaar van de zaak, zonder dat de wederpartij gehouden is tot het vergoeden van onderzoeks- en/of transportkosten.

3. Indien de bij benadering opgegeven leveringstermijn dreigt te worden overschreden, neemt de gebruiker contact op met de wederpartij teneinde een nieuwe datum af te spreken, zonder dat de gebruiker overigens tot enige vorm van schadevergoeding gehouden is.

4. De gebruiker verstrekt aan de wederpartij een specificatie van de verrichte werkzaamheden en vervangen onderdelen.
De vervangen onderdelen worden na reparatie eigendom van de gebruiker en/of de reparateur, zonder dat laatstgenoemden daarvoor enige schadevergoeding verschuldigd zijn.

5. De gebruiker is gerechtigd het retentierecht uit te oefenen op de in reparatie afgegeven zaak, indien de wederpartij de kosten van de reparatiewerkzaamheden (gedeeltelijk) niet voldoet.

6. Indien de reparatie is verricht onder de garantiebepalingen, heeft de wederpartij geen recht op een verlengde garantie. De oorspronkelijke garantie blijft derhalve doorlopen tot de oorspronkelijke einddatum. Het hiervoor bepaalde geldt, tenzij op de gerepareerde onderdelen door de reparateur een specifieke afzonderlijke garantie is afgegeven.
Voor de reparaties die zijn verricht buiten de garantie om, geldt dat aan de wederpartij een garantie wordt verstrekt conform de door de reparateur afgegeven garantie.

7. Indien de gebruiker de wederpartij in kennis heeft gesteld van het feit dat de in reparatie afgegeven zaak gereed ligt om af te halen, en de wederpartij hieraan gedurende zes maanden en na drie kennisgevingen, waarvan de laatste bij aangetekend schrijven, geen gehoor geeft, wordt de wederpartij geacht afstand te hebben gedaan van haar eigendom ten aanzien van de betreffende zaak. De gebruiker is alsdan gerechtigd de zaak te verkopen en de hem verschuldigde reparatiekosten uit de opbrengst te verhalen.

8. De door de wederpartij in reparatie afgegeven zaak kan slechts bij de gebruiker worden afgehaald onder overlegging van het afgiftebewijs en tegen betaling van de aan de reparatie verbonden kosten.

Ik heb gestudeert maar ik begrijp er de ballen niet van.

[ Voor 78% gewijzigd door Frank|A op 22-07-2007 01:02 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:00

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Art 10: leuk geblaat, maar je hebt wettelijke rechten waar de winkel niet onderuit kan. Zie Ronald's links. Verder, reparatie != garantie, dus vergeet Art 11 maar.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Voor 30 euro kwam medion service mijn laptopje thuis ophalen en weer brengen toen die buiten de garantieperiode stuk was. (wel ex btw en de rest van de reparatiekosten)
Administratiekosten voor garantie werk het moet toch niet gekker worden...

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

En ben je al gegaan? Je hebt helemaal niet 'akkoord' gegeven voor het betalen van die 30 euro! Zij mogen jou eerst zwart op wit laten zien waar dat van die 30 euro gespecificeerd staat. Geldklopperij. En als ze je de flitser niet terug willen geven voordat je die 'zogenaamd voor jouw rekening zijnde kosten' betaalt zou ik helemáál mn geld terugvragen (vergeet de kassabon niet en laat 'm je die niet afnemen! :P ) en bij een andere winkel lekker een Pentax kopen.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Ik zou de discussie waar die 30 euro vandaan komt helemaal uit de weg gaan. Het gaat niet over de hoogte van het bedrag, het gaat erom dat de TS uberhaupt geen andere kosten mag hebben anders dan de reiskosten naar de winkel. Overigens vind ik het zelf heel vreemd dat de flitser niet direct wordt omgeruild als de TS alle toebehoren nog heeft. Naar mijn mening is dit een gevalletje DOA en kan ie direct retour naar de leverancier (maar ach, dat zou mijn service zijn). Daarnaast komt Soligor bij Macrolux (http://www.macrolux.nl/) vandaan, en zij zijn heel schappelijk met omruilingen.

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
ik heb dit gehad met een pc die in de garantie kapot gin.
Ik heb de kosten teruggeeisd die ik extra gemaakt had (telefoonkosten, benzinekosten, aanschaf onderdeel wat ze vergeten waren te leveren, verzendkosten). Dit zijn ze verplicht terug te storten als ik mij niet vergis. En garantie = garantie en niet dat je nog eens moet betalen ervoor, lijkt mij.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:02

ManiacsHouse

Scheisse!

Ts alweer naar de winkel geweest?
Ja ons bunt nieuwsgierig. ;)

• Frank|A
JAAAA gister de flitser op gehaalt. Ik heb idd een nieuwe gekregen. De winkelier gaf toe dat ie fout zat (na mijn mailtjes ;)). En ik hoefde niet te betalen. Helaas nog steeds onderbelichte fotos ;) dus dat was geen defect van de flitser. Volgende week feestje van mijn zus dus dan een zien hoe ie het doet. Dan een bruiloft over 4 weken. Hij krijgt het nog druk, gelukkig niet 1e fotograaf.

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 08:58

Twan V

...en er stralend uitzien

Frank|A schreef op zondag 22 juli 2007 @ 00:41:
Ik heb gestudeert maar ik begrijp er de ballen niet van.
Weet je het zeker? :P

Goed om te lezen dat het probleem is opgelost. Wat betreft onderbelichte foto's, probeer het eens op de automaat (zowel camera als flitser) of houdt rekening met de te flitsen afstand en de zoomafstand van de flitser.

Succes met je shoots!

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

• Frank|A
Ik ben een beta he.. dus nederlands is wat lastig.

Pagina: 1