Bedankt voor al jullie reacties. Ik had al dezelfde vermoedens. Het zou mooi zijn als ik het ergens zwart op wit zou kunnen krijgen.
Nog even wat informatie:
Flitser besteld op 11 juli bij fotozaak
Asadin in Groningen.
Die kreeg netjes de volgende dag de flitser geleverd van Soligor. De flitser daarna getest en 18 juli ging de focus assist stuk. Vandaag 22 juli de boel heen gebracht. Hij zou hem dinsdag weer terug sturen voor reparatie. Daarvoor moet ik dus strak wel 30 euro betalen voor verzend en administratie kosten. Dan moet ik zeker maandag aan de bel gaan trekken, anders ben ik mischien akkoord gegaan? Ik was ook zo perplex... zucht. Asadin is dus geen webshop.
Dit stond op stichting nederlandse fotovakhandel op de site:
ARTIKEL 10 GARANTIE ROERENDE ZAKEN
1. Met inachtneming van het bepaalde in de volgende leden van dit artikel en in het voorgaande artikel 9, wordt voor de garantie op de door de gebruiker geleverde zaak uitsluitend verwezen naar de garantievoorwaarden van de fabrikant, welke garantiebepalingen zijn vermeld in het bijgeleverde handboek van de betreffende zaak, indien het een nieuwe zaak betreft.
2. Voor de garantie op de door de gebruiker geleverde gebruikte zaken wordt, tenzij door de gebruiker zelf een garantie verstrekt wordt, eveneens uitsluitend verwezen naar de garantie en de garantievoorwaarden van de fabrikant, met dien verstande dat het alsdan een restgarantie betreft. Dit houdt in dat de garantie betrekking heeft op de door de fabrikant gehanteerde garantieperiode minus de leeftijd van de zaak.
3. De garantie vervalt indien de wederpartij gedurende de in lid 1 genoemde termijn reparaties of wijzigingen aan de geleverde zaken verricht of doet verrichten zonder de voorafgaande toestemming van de gebruiker.
4. De garantie geldt niet indien de gemelde gebreken zijn ontstaan door:
· ondeskundige behandeling;
· ondeskundige toepassing;
· het nalaten van deugdelijk onderhoud;
· het gebruik van de geleverde zaken voor doeleinden welke buiten het normale gebruik van deze zaken vallen.
5. Naast bovengenoemde handelsgarantie behoudt de wederpartij volledig zijn wettelijke garantierechten.
6. De wederpartij kan slechts een beroep doen op voormelde garantie indien hij het aankoopbewijs en het garantiecertificaat overlegt.
ARTIKEL 11 REPARATIEWERKZAAMHEDEN
1. De opdracht tot het repareren van beschadigde zaken wordt door de wederpartij schriftelijk of mondeling gegeven aan de gebruiker.
2. Indien de wederpartij geen recht heeft op gratis reparatie onder de garantie, zal de gebruiker aan de wederpartij een kostenraming verstrekken voor de te verrichten werkzaamheden, alsmede een opgaaf van de termijn waarbinnen reparatie redelijkerwijs zal worden uitgevoerd. De opgegeven kostenraming en termijn binden de gebruiker niet, tenzij partijen anders overeenkomen. Tevens wordt een opgave verstrekt van de verzend- en onderzoekskosten, welke de wederpartij verschuldigd zal zijn indien de reparatie uiteindelijk niet plaatsvindt.
Indien na een nadere inspectie blijkt dat de kosten van de reparatie hoger zullen zijn dan aangegeven in de kostenraming, zal de wederpartij gevraagd worden of deze de zaak voor de hogere prijs wil laten repareren. Reparatie vindt slechts plaats na toestemming van de wederpartij. Indien de wederpartij afziet van de reparatie wordt de overeenkomst ontbonden. De wederpartij is alsdan niet tot enige schadevergoeding gehouden, met uitzondering van de te betalen verzendkosten vanuit de winkel van de gebruiker naar de reparateur en de onderzoekskosten, conform de hierboven vermelde opgave.
Indien de wederpartij afziet van de reparatie en om niet afstand doet van de betreffende zaak wordt de gebruiker eigenaar van de zaak, zonder dat de wederpartij gehouden is tot het vergoeden van onderzoeks- en/of transportkosten.
3. Indien de bij benadering opgegeven leveringstermijn dreigt te worden overschreden, neemt de gebruiker contact op met de wederpartij teneinde een nieuwe datum af te spreken, zonder dat de gebruiker overigens tot enige vorm van schadevergoeding gehouden is.
4. De gebruiker verstrekt aan de wederpartij een specificatie van de verrichte werkzaamheden en vervangen onderdelen.
De vervangen onderdelen worden na reparatie eigendom van de gebruiker en/of de reparateur, zonder dat laatstgenoemden daarvoor enige schadevergoeding verschuldigd zijn.
5. De gebruiker is gerechtigd het retentierecht uit te oefenen op de in reparatie afgegeven zaak, indien de wederpartij de kosten van de reparatiewerkzaamheden (gedeeltelijk) niet voldoet.
6. Indien de reparatie is verricht onder de garantiebepalingen, heeft de wederpartij geen recht op een verlengde garantie. De oorspronkelijke garantie blijft derhalve doorlopen tot de oorspronkelijke einddatum. Het hiervoor bepaalde geldt, tenzij op de gerepareerde onderdelen door de reparateur een specifieke afzonderlijke garantie is afgegeven.
Voor de reparaties die zijn verricht buiten de garantie om, geldt dat aan de wederpartij een garantie wordt verstrekt conform de door de reparateur afgegeven garantie.
7. Indien de gebruiker de wederpartij in kennis heeft gesteld van het feit dat de in reparatie afgegeven zaak gereed ligt om af te halen, en de wederpartij hieraan gedurende zes maanden en na drie kennisgevingen, waarvan de laatste bij aangetekend schrijven, geen gehoor geeft, wordt de wederpartij geacht afstand te hebben gedaan van haar eigendom ten aanzien van de betreffende zaak. De gebruiker is alsdan gerechtigd de zaak te verkopen en de hem verschuldigde reparatiekosten uit de opbrengst te verhalen.
8. De door de wederpartij in reparatie afgegeven zaak kan slechts bij de gebruiker worden afgehaald onder overlegging van het afgiftebewijs en tegen betaling van de aan de reparatie verbonden kosten.
Ik heb gestudeert maar ik begrijp er de ballen niet van.
[
Voor 78% gewijzigd door
Frank|A op 22-07-2007 01:02
]