Toon posts:

Netwerk opstelling vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 330 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Ik wil graag een pc maken met wat hd's erin om daar grote data op te slaan.
Nu wil ik dat met de snelheid van 1000 mb/s over het netwerk doen.
Nu moet ik alleen een goede opstelling maken.
Ik wil het ook zo maken dat mijn pa en een netwerkprinter erop komen. Zodat ik kan printen en me pa ook data erop kan slaan.
In de data pc zet ik dan wel een 1000mb/s netwerkkaart erin anders heeft het geen zin.

Ik heb al een idee maar ik weet niet of het mogelijk is.
Ik dacht dan achter de router een switch zetten van 1000mb/s en dan er nog 1 achter om daar dan 3 apparaten erop aan te sluiten (zie ook plaatje)
[img=http://img337.imageshack.us/img337/1285/opstellingdz9.th.jpg]
Is dit mogelijk? Hebben jullie tips?
Alvast erg bedankt !! ;)

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-03 23:10
Geen enkel probleem, schema ziet er goed uit.
Zorg voor 10/100/1000BaseT switchkes en zorg voor deftige bekabeling...

PS : 1000Mbits/sec zal je in de praktijk niet halen hoor met "een gewone PC met wat HD's erin"

Verwijderd

Topicstarter
jvanhambelgium schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 15:57:
Geen enkel probleem, schema ziet er goed uit.
Zorg voor 10/100/1000BaseT switchkes en zorg voor deftige bekabeling...

PS : 1000Mbits/sec zal je in de praktijk niet halen hoor met "een gewone PC met wat HD's erin"
Tnx,

Wat bedoel je met 10/100/1000BaseT switchkes ? Ik heb goede Cat5e kabels die stevig zijn. Dus dat is volgens mij wel goed.

Welke snelheid zal je denk ik wel gaan halen?
En is het dan wel te doen als ik bv. films in .avi van 700mb daar naar toe stuur ?

• jvanhambelgium
Awel zorg gewoon voor gigabit-switchkes (vb goedkope 8 poorts) die ook 100BaseT doen hé.
Voor uw wireless switch, printer etc die hebben geen 1000BaseT interface hé.
Dat is 99.999% meestal wel zo, een gigabitswitch die ook gewoon 100MBps doet.

Als zowel uw "client" (PC) als uw dataserver moderne dingen zijn, haal je met een gewone, snelle 7200RPM disk (geen RAID opstellingen) een 45MBYTES/sec ongeacht OS (vb de dataopslagserver gewoon een XP Pro ofzo)
Een file van 700MBytes gaat vlotjes vliegen...zeker als het grote stukken data zijn (vb files/iso van 700MB, DVD van 1.5Gbytes/file etc,etc,)

Netwerkopslag die ik vroeger had specifiek met Gentoo 64Bits Linux, RAID controller met 8 disken, 2TerraBytes opslag deed ongeveer 80MBYTES/sec ;-)

• jvanhambelgium
vb -Link DGS-1005D - Switch - 5 ports - 10Base-T, 100Base-TX, 1000Base-T

Dit switchke van D-LINK met 5 poorten met volledige ondersteuning kost nog geen 50 euro/stuk....

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt voor de info!
Ik denk erover om het gewoon te doen. Het zijn niet supergrote bestanden die ik verstuur. Misschien max. 1GB.
Vooral films, foto's ect wil ik erop zetten.
Ik denk dat ik de data pc onder xp laat lopen. En dan de hardeschijven delen. Ik weet namelijk nog niet veel van Linux ect.

Ik heb een oude RAID controller liggen, wist vroeger niet wat voor een ding het was maar nu wel. Misschien gebruik ik dan die en dan 1 hardeschijf per poort. Is dat dan handig?

Deze switch had ik in gedachten om te kopen.
http://www.routershop.nl/...00mbps-gigabit-switch.htm
Of anders deze.
http://www.routershop.nl/...it-switch-10-100-1000.htm

Zou het daarmee lukken?
Nogmaals bedankt ;) !

Verwijderd

Topicstarter
Ja 3com is volgens mij ook beter :P En in de prijs zit ook weining verschil

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

3Com of Netgear of D-Link of Linksys ... zijn stuk voor stuk betere merken dan Sweex. Het is dan ook aan te raden één van dat merk te nemen.

Yes, but no.

• jvanhambelgium
3COM is OK spul, dus als de prijs slechts een beetje hoger is zou ik voor de 3COM gaan.
Wat die RAID controller betreft, ja je hebt een aantal "kanalen" waar je disken aan gaat hangen.
Vervolgens moet je controller wel configureren.
Als het een "oude" controller is zou ik de moeite niet doen, (mogelijks is de performantie zelfs minder tov huidig spul) gewoon een modern moederbordje met een 500GB/7200RPM/16MB disk erop (of een aantal van deze disken) en iedereen is tevreden...méééér als snel genoeg voor jou doeleinden !

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik een oude Raid controller hebt,super trak sx6000.
Ik denk dat ik een nieuwe koop. Heb op http://www.komplett.nl/k/kl.aspx?bn=10210 gekeken.
Maar wat is dan het verschil bij die controller met IDE & IDE RAID ?
En weten jullie nog controller die dan niet duur zijn ? Ik heb 6 losse HD. IDE.
Zou wel mooi zijn om ze erin te doen, doe er verder toch niks mee. En hoef geen nieuwe te kopen :P :P

En als je dan een controller erin heb zitten met wat HD's erin kan je dan nogsteeds de aansluiting gebruiken die in je moederbord zelf zit voor een Hardeschrijf of bv. dvd-rom ?

Bedankt voor jullie reacties btw!

• jvanhambelgium
Euh, die SX6000 is eigenlijk best knap, gaat veel beter werken als de "nieuwe" die je wilt kopen.
de SX6000 is een echte hardware-raid controller (hardware XOR) tov dat speelgoed waarnaar je verwijst ;-)

Trouwens, welke IDE disken heb je ? Mischien zijn het zo'n oude spullen dat een recente SATA gewoon pakken sneller is !!!
Als je er dan gewoon begint met 1x500GB is dat wel genoeg zekers ??? Heb jij 500GB aan data die je allemaal beschikbaar wilt ????

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
welke ook wel erg ok zijn de switches van asus (marvell onderdelen), deze heeft geen adapter maar alleen een stekker (interne voeding) en heeft jumbo frames, stabiel snel ding. Maar alles van Linksys, 3com, netgear is wel ok, Sweex zou ik mooi laten liggen.

Verwijderd

Kijk hier eens voor een OS voor je NAS: http://www.freenas.org/

Verwijderd

Topicstarter
@ jvanhambelgium
Ik heb volgens mij oude HD's Hitachi Deskstar. Maar ze doen het prima :) uit 2003 komen ze. :)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
@ NiZNO
Tnx voor de link ;) misschien doe ik dat.
Is het denk je makkelijk installatie ect ? tnx ;)

• prozei
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-03 21:40
Waarom staan er in de tekening 2 switches??
Het is denk verstandiger om met 1 switch te gaan werken.
als je glasvezel modem zelf al een router is de wireless router/accesspoint na de 1000mbit switch te plaatsen.

glasvezelmodem
>>>>cat5e<<<<
1000 mbit switch
>>>> cat5<<<<
wireless accespoin/router
mijn pc
pc pa
data pc
printer

hierdoor ken je nog een kleine preformance winst uit halen en het is een stuk makkelijker problemen in je netwerk te vinden

[ Voor 54% gewijzigd door prozei op 21-07-2007 19:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
prozei schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 19:41:
Waarom staan er in de tekening 2 switches??
Het is denk verstandiger om met 1 switch te gaan werken.
als je glasvezel modem zelf al een router is de wireless router/accesspoint na de 1000mbit switch te plaatsen.

glasvezelmodem
>>>>cat5e<<<<
1000 mbit switch
>>>> cat5<<<<
wireless accespoin/router
mijn pc
pc pa
data pc
printer

hierdoor ken je nog een kleine preformance winst uit halen en het is een stuk makkelijker problemen in je netwerk te vinden
Ja maar er komt maar 1 uitgang via het glasvezel modem. En die wirless router is niet 1000 mb maar 100.
Al dat spul zit ook in de meterkast dus gaat moeilijk om die data pc erin te zetten.
Pc van me pa en die van mij staan in 2 verschillende kamers (kabels zijn doorgetrokken)
Dan wil ik die tweede switch in de werkkamer van me pa plaatsen om zo zijn pc, data pc en netwerk printer erop te zetten, want er is nu nog maar 1 netwerkaansluiting in die kamer. ;)
Pagina: 1