HD dood?

Pagina: 1
Acties:

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-02 10:45
aangezien mijn pc 2 dagen heeft aangestaan.. en toen ineens tering en echt tering traag werd.. ging ik opzoek naar de redenen.. eerst dacht ik me xp schijf.. maar die laat zien met HD Tune.. dat die nog steeds zonder problemen met 66 mb per seconde weg schrijft.. toen ging ik kijken naar me E schijf (D is dvd) de E schijf schreef ook zonder problemen met 65 mb per seconde weg..

en toen me F schijf.. sja dat is mijn nieuwste (op externe na) hardeschijf.. deze schreef weg met een denderende 4mb per seconde....
nu snapte ik de hint al.. maar toch even verder kijken niet??

toen kwam ik dit tegen....

bij INFO:

standard: ata/atapi-7 - SATA II
supported: UDMA Mode 7 (ultra ATA/512)
active: UDMA Mode 5 (ultra ATA/100)

nu vroeg ik me af...

heeft die hardeschijf nu de godsganze tijd lopen draaien als een ata schijf?? en heeft hij de snelheid nooit bereikt die hij behoord te halen???

of lijkt alleen mij dit raar??

iemand ideeen??

bij vraag zal ik screenshots maken xD

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-02 06:21
wat zou er mis zijn aan het draaien als een ATA schijf? Aan die specs kan je niet zien of er iets mis is. ;)

topictitle is wel wat schreeuwerig....

[ Voor 69% gewijzigd door -ErikE- op 21-07-2007 15:13 ]

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 15:57
Kun je misschien wat meer interpunctie en hoofdletters gebruiken? We gebruiken hier ook wat properder taal op GoT ;)

Wat je met 'in ATA draaien' bedoelt weet ik niet, maar de schijf draait gewoon in DMA en schijnbaar kan je controller geen SATA2 (niet dat je SATA1 vol zal trekken). Al geprobeerd een test-tooltje van de fabrikant te draaien?

[ Voor 14% gewijzigd door geez op 22-07-2007 21:46 ]

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-01 00:01
omfg! volgens mij heb je zelf de oorzaak van je probleem al gevonden..

[ Voor 14% gewijzigd door densoN op 21-07-2007 15:16 ]

• furian88
hehe sorry.. :p maar uhmm... het is sata II..die zou 300 moeten halen.. en udma 5 is dus pata snelheid.. van 100..... lijkt me logish dat dat niet klopt toch?

• furian88
test ga ik nu zoeken *

Verwijderd

Lezen is ook moeilijk he :)
standard: ata/atapi-7 - SATA II
supported: UDMA Mode 7 (ultra ATA/512)
active: UDMA Mode 5 (ultra ATA/100)
Dus.... dat lijkt erop dat je een controller hebt die geen S-ata II blijkbaar aankan. Maar maak je geen zorgen, vaak halen de schijven de ATA100 niet eens. Ik denk dat je eerder naar je schijf even moet kijken, de software-uitlezing zegt namelijk weinig.

• furian88
ik heb wel degelijk 1 die sata II aankan.. P5B deluxe...

of ik moet al gek worden :')

[ Voor 22% gewijzigd door furian88 op 21-07-2007 15:20 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

furian88 schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 15:20:
ik heb wel degelijk 1 die sata II aankan.. P5B deluxe...

of ik moet al gek worden :')
Al met al, haal je toch nooit de 100 MB/sec, je mag in je handjes wrijven als je al 60 tot 70 MB/sec haalt.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Je probleem is dat je PC voor die schijf de 'Standard IDE controller' gebruikt en niet meer de 'highspeed SATA driver'. Is niets fysieks met je HDD, is puur een software issue.

Een mogelijke oplossing hiervoor is om in de Device Manager de 'Standard IDE controller' te uninstallen/verwijderen. Met een beetje geluk heb je dan na een reboot je normale snelheid weer terug.

Heb iets soortgelijks meegemaakt met een (Asus) mobo met een SIS741 chipset. Soms gaf de PC bij het herstarten na een hibernate een 'disk error', na een reboot startte de PC dan weer normaal op, maar had je ook slechts max. ~4 MB/s. Bovenstaande truuk verholp dat ... totdat de foutmelding weer optrad. Structurele oplossing was WinXP herinstall.

En is de betreffende HDD een SATA disk die je in IDE-emulatie draait of draai je echt native SATA ?

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Pagina: 1