Toon posts:

Shares alleen draadloos toegankelijk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag tweakers,

Ik heb hier momenteel de volgende setup:

internet <------- experia box (draadvast, draadloos) <-------- router (draadvast)

Alle systemen hier zijn doorgaans direct verbonden met de experia box, maar wanneer ik mijn laptop als media server gebruik voor mijn xbox 360, hang ik deze aan de router. Deze setup heeft altijd als een zonnetje gewerkt, maar onlangs heb ik mijn laptop opnieuw geïnstalleerd en sindsdien krijg ik het niet meer aan de praat.

Ik ben nu zover dat ik op mijn laptop kan surfen wanneer ik deze aan de router heb hangen, en ook pingen naar de experia box is dus logischerwijs geen probleem. Maar zodra ik de laptop aan de router hang, kan ik niet bij de shares op de andere systemen. De icoontjes verdwijnen uit mijn MSHOME werkgroep. Overigens is op beide verbindingen hetzelfde subnet ingesteld, wat een vereiste is, als ik me dat goed herinner. Wat doe ik verkeerd? Aan instellingen op experia box en router is in de tussentijd niets veranderd. :?

----------------

EDIT: Heb nog wat andere topics op GoT bekeken en ik denk dat ik mag concluderen dat ik hier met twee netwerken zit (één op 192.168.2.x en één op 192.168.1.x). In dit topic werd gesuggereerd dat je een tweede router beter als switch kunt instellen. Daarom heb ik nu dus de EB uit de WAN poort van de router gehaald en in een LAN poort gedaan. Nu moet ik nog uitvogelen hoe ik dit ga instellen maar nu vroeg ik me af: Wanneer ik de router als switch instel, gaat dan al het verkeer langs de EB of gaat enkel over de router als het gaat om verkeer tussen twee systemen die op de router zijn aangesloten? Want de hele reden dat ik dit zo heb aangesloten is om de EB te omzeilen (bij verkeer tussen laptop en xbox bij media serving).

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2007 17:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zou iemand me een eindje op weg kunnen helpen?

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-03 13:32
Hallo,

Als de router als switch ingesteld is gaat het interne verkeer tussen 2 toestellen die op de router/switch aangesloten zijn NIET langs de EB..

Verwijderd

Topicstarter
Dat is alvast hartstikke mooi! Nu ben ik benieuwd hoe ik de router dan moet gaan instellen. Heb in ieder geval de kabel uit de uplink van de router gehaald en in een van de vier "normale" aansluitingen gedaan. Ik geef jullie even wat meer informatie:

EB:

IP: 192.168.2.1
DHCP: uit --> reden hiervoor is dat op sommige systemen programma's worden gebruikt waarvoor poorten moeten worden geforward.

De systemen zijn als volgt ingesteld:

IP: 192.168.2.2 en volgend
Subnet mask: 255.255.255.0
Standaardgateway: 192.168.2.1

Maar hoe zit het bij de router?

Router:

IP: 192.168.1.1
DHCP: uit --> vereist bij gebruik als switch, heb ik gelezen.

Maar hoe stel ik nu WAN in? Ik neem aan dat ik dit met static IP moet doen? Welk ip adres en gateway ip adres moet ik dan invullen?

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-03 16:09
Om dat misschien nog iets verder te verduidelijken: je moet de draad van de experia niet in de WAN kant van de tweede router doen, maar in de LAN kant. Als je dan de Laptop ook op de LAN kant aansluit, zou het moeten werken.

Let er ook even op dat je DHCP op de tweede router uitschakelt (dus dat alleen de Experia box adressen uitdeelt).
(mosterd na de maaltijd)

Je moet je router alleen als switch gebruiken. Dus als je die al een IP adres geeft, dan moet dat op de LAN zijde zijn en dan een adres in dezelfde reeks als van de EB & rest netwerk (bijvoorbeeld 192.168.2.3).

[ Voor 26% gewijzigd door mbaltus op 22-07-2007 23:02 ]

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Verwijderd

Topicstarter
Dus je bedoelt dat ik 192.168.1.1 moet wijzigen in 192.168.2.x? Ik hoef dus geen WAN setup uit te voeren? Ik zal hier sowieso morgen even mee gaan spelen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2007 23:14 ]

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-03 16:09
Eigenlijk maakt het helemaal niet uit wat de router voor IP adres heeft. Het hele routeringsgedeelte hoef je niet te gebruiken. Maar voor de lol kun je 'm inderdaad een IP uit de 192.168.2.x serie geven en hoef je inderdaad niets aan de WAN dingen te doen.

De laptop moet dan natuurlijk ook een IP uit de 192.168.2.x krijgen!

Let er wel op dat alle kabels in de LAN kant van de router zitten.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor je suggesties!

Ik heb de routerinstellingen inmiddels als volgt gewijzigd:

IP: 192.168.2.2

en mijn laptop als volgt ingesteld:

IP: 192.168.2.x
Subnet: 255.255.255.0
Standaardgateway: 192.168.2.2 (of moet ik hier de EB aanwijzen?)

Ik ben nu zover dat ik, bij verbinding met de router, kan pingen naar de EB en andersom. Ook lijk ik nu, bij verbinding met de router, de shares van de systemen die op de EB zitten te kunnen benaderen. Ik kan echter niet internetten. Met andere woorden: Bij verbinding met router doet LAN het prima; WAN doet het niet.

Ik hoop dat iemand me nog iets verder kan helpen. Als er meer gegevens nodig zijn, ben ik meer dan bereid die toe te voegen.

EDIT: Even geprobeerd met standaardgateway ingesteld op EB (192.168.2.1) --> Nu doet internet het wel. Maar ik vraag me af: Is het de bedoeling dat ik het zo instel of heb ik nu slechts het probleem omzeild? Op de "online status" pagina in de configuratie van de router staat WAN status nog steeds op rood. Of is dit omdat er geen kabel in de uplink zit?

EDIT2: Ben bezig geweest met proberen verbinding tot stand te brengen tussen laptop en XBOX360, die allebei aan de router hangen. Is tot nu toe niet gelukt. Weet je zeker dat verkeer tussen laptop en XBOX360 niet eerst langs de EB gaat? Anders blokkeert die het namelijk.

EDIT3: Heb daarnet voor de gein even de EB uitgezet en wat denk je? Laptop en XBOX360 vinden elkaar meteen. Hoe kan dit?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2007 17:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb, zoals hierboven geopperd werd, inmiddels DHCP op de EB ingeschakeld. Setup is nu als volgt:

EB: 192.168.2.1
Router: 192.168.2.2

Hieruit volgt dat alle systemen het volgende resultaat geven bij ipconfig /all:

IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.x
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.2.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.2.1
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.2.1

Overigens heb ik ingesteld dat de DHCP range van de EB begint op 192.168.2.2. Ik weet niet of ik dit beter op 192.168.2.3 kan zetten in verband met de router, maar dat is een andere discussie.

Het punt is dat is nog altijd geen verbinding tussen laptop en XBOX360 tot stand kan brengen. Heeft iemand nog suggesties? Als er meer informatie nodig is, geen probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Zou iemand me kunnen helpen?

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is nog niet verholpen. Ik hoop op nog een aantal reacties.

Verwijderd

Doet de experia bridging of routing tussen het bedrade en draadloze netwerk?
Zorg dat ie in bridging mode staat. (Als dit type apparaat daar tenminste opties voor heeft...)

En stop met iedere 15 minuten te kicken.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2007 11:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Daar ga ik even naar kijken.
Bedankt.

EDIT: Ik heb even gegoogled op experia box en bridged mode, maar het schijnt dat als je de EB in bridged mode zet, je telefonie niet meer werkt. Je bedoelt wellicht dat ik de router op bridged mode moet zetten? Of bedoel je iets anders? Voor de volledigheid: router is een Draytek 2104P.

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2007 11:39 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 10:02:
Daar ga ik even naar kijken.
Bedankt.

EDIT: Ik heb even gegoogled op experia box en bridged mode, maar het schijnt dat als je de EB in bridged mode zet, je telefonie niet meer werkt. Je bedoelt wellicht dat ik de router op bridged mode moet zetten? Of bedoel je iets anders? Voor de volledigheid: router is een Draytek 2104P.
wat je op bridged moet zetten is de koppeling tussen de lan-aansluitingen en wlan. Niet tussen de lan/lwan en de wan. Doe je dat laatste, dan werkt idd de telefonie niet meer.

Wat ik bedoelde: bij sommige apparaten zit er een scheiding tussen de (w)lan poorten, waardoor deze niet onderling alle kanten heen kunnen communiceren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net even in de configuratie voor EB gekeken. Daar heb ik bij advanced settings voor internet wel de mogelijkheid gezien om het protocol te wijzigen in bridging of bridging (mer). Maar ja, dit is dus voor WAN en daar ga ik niet aan morrelen. Ik heb ook bij LAN instellingen nog gekeken, maar daar kan ik er niets over vinden. Dit begint vrij uitzichtloos te worden.

Is er misschien een andere goedkope oplossingen die aan mijn eisen voldoet, bijv. een ander apparaatje i.p.v. router die ik achter de EB kan plaatsen? En dit dan zonder dat ik allerlei wijzigingen moet doen aan de EB?

Gewoon op zo'n manier dat als ik verbinding wil maken tussen laptop en XBOX360, dat hierbij de EB niet betrokken wordt aangezien die alles blokkeert? En dat het geheel wel 1 netwerk vormt? Ik ben benieuwd.

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 16:20
hint: probeer het eens met een subnetmask van 255.255.252.0

edit:

ik was lui en had niet je hele topic doorgelezen, maar bovenstaande zou het probleem oplossen dat je had toen je nog 2 netwerken had (192.168.1.x en 192.168.2.x ).

Maar waarom gebruik je niet gewoon een switch achter je EB in plaats van een tweede router? Gewoon de DHCP-server in je EB aanzetten en alle clients ook op DHCP zetten.

[ Voor 75% gewijzigd door lammert op 27-07-2007 19:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip. Gebruik van dit subnetmasker zou er dus voor moeten zorgen dat de twee netwerken één worden? Zou je (of iemand anders) dat eens verder kunnen uitleggen, vind ik wel interessant.

• lammert
google en wiki eens wat op "subnet" en "netmask"

goed beginpunt: http://en.wikipedia.org/wiki/IPv4_subnetting_reference

Verwijderd

Topicstarter
Had deze pagina gisteren weliswaar al gevonden, toch bedankt voor de link. Ik bedoelde eigenlijk meer of je kon uitleggen hoe dat subnetmasker ervoor gaat zorgen dat de twee netwerken één worden. Het lukt me niet om hier een uitleg over te vinden op het internet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb afgelopen week, toen ik over bridged mode las, voor de zekerheid Draytek gemaild met de vraag of mijn router een bridged mode heeft. Dit blijkt niet het geval te zijn.

Ook ben ik nog steeds erg benieuwd hoe die oplossing met het subnetmasker dan werkt. Ik hoop dat iemand mij wat aanvullende informatie hierover kan geven. Nogmaals bedankt voor de hulp tot nu toe.

EDIT: Heb de boel nog maar eens aangesloten zoals het eerst was. Nu dan ook gebruik gemaakt van subnetmasker 255.255.252.0, maar heb precies hetzelfde probleem als met 255.255.255.0. Ik snap ook niet hoe dit enig verschil zou moeten maken. Wel moet ik zeggen dat pingen naar de EB vanaf de router ook niet meer lukt. Wat moet ik doen? Wat moet ik kopen? Een switch werd gezegd, maar kunnen jullie me garanderen dat als ik de laptop en XBOX op de switch aansluit, de EB het verkeer niet zal blokkeren?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2007 18:14 ]

• lammert
[b][message=28473986,noline]... Wat moet ik doen? Wat moet ik kopen? Een switch werd gezegd, maar kunnen jullie me garanderen dat als ik de laptop en XBOX op de switch aansluit, de EB het verkeer niet zal blokkeren?
Als je alles goed aansluit, dan kan de EB een ping van je laptop naar de XBOX niet eens blokkeren, want dat verkeer komt nooit bij de EB, maar gaat via je switch direct naar de XBOX en weer terug.

Iets anders: waarom heb je eigenlijk je laptop en je xbox niet gewoon allebei in de 192.168.1.xxx range zitten? Dan zit je meteen goed met je netmask van 255.255.255.0 want ik neem aan dat je niet meer dan 256 ip-adressen nodig hebt.

[ Voor 43% gewijzigd door lammert op 30-07-2007 13:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
In de uitgangssituatie zaten laptop en XBOX op 192.168.1.x. De rest van het netwerk zat op 192.168.2.x. Maar dat vormde een probleem aangezien ik tijdens media sharing het 192.168.2.x netwerk natuurlijk niet meer op kon.

Met zo´n switch kan dat wel? Volgens mij wel he, als dan alles op 192.168.2.x komt te zitten. En heeft zo'n ding ook een interface waar je vanalles moet gaan instellen? Zou een switch als deze in de PriceWatch al voldoen?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2007 14:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
En dan nog iets: Met zo'n switch, moet dan de EB in bridged mode? Want dat is dus niet wenselijk. Zou iemand deze vragen kunnen beantwoorden?

• lammert
De switch die je noemt voldoet wel, maar de kwaliteit zuigt enigszins. Vergeet voor de rest alles over bridged mode (is niet van toepassing) en maak vooral geen gescheiden 192.168.2.x en 192.168.1.x netwerken, je bent er nog niet aan toe ;)

Zet vervolgens al je apparatuur op DHCP, alles zal dan een adres in de 192.168.1.x range krijgen. Tesamen met het automatisch toegekende netmask van 255.255.255.0 gaat dit vanzelf goed.
Pagina: 1