Toon posts:

Externe audio interface = geluidskaart?

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op dit moment bezig om te kijken wat voor hardware ik nodig heb om muziek te maken op m'n computer. Nu heb ik al vaker firewire en usb 'audio interfaces' gezien, zoals deze: http://www.roland.com/products/en/UA-25/index.html. Ik dacht dat die apparaten alleen maar bedoeld waren om randapparatuur zoals microfoons, gitaren, etc. aan te sluiten op de computer en dat je het geval zelf weer moest aansluiten op je interne geluidskaart. Maar als ik het goed heb zijn die dingen complete 'geluidskaarten' op zich! Domme vraag, maar... klopda? En betekent dat dan dat je alles alleen maar via die interface kan beluisteren? Dus dat je eventuele boxen niet op je computer maar op die interface moet aansluiten?

Ik vraag me ook af hoe het geluid dan heen en weer gaat: door die firewire kabel alleen of via nog een andere aansluiting? En zijn die dingen wat betreft latency even snel als interne geluidskaarten? Zal haast wel want ze worden gebruikt door de meer professionele muzikanten die echt lage latency nodig hebben.

Ik dacht 'laat ik het maar even vragen' voordat ik iets koop waar ik niet (alles) aan heb... ;)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Externe audio interfaces zijn idd complete 'geluidskaarten'. Wat een compleet domme benaming is want een kaart is 't natuurlijk niet echt. Voor Low-latency ga je overigens voor een model met FireWire. En ja je kunt (maar moet niet) alles door zo'n ding doen.

[ Voor 30% gewijzigd door CyBeR op 21-07-2007 14:21 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 14:20:
En ja je kunt (maar moet niet) alles door zo'n ding doen.
Zoals...? Bedoel je dat je voor bepaalde zaken andere hardware nodig hebt? De Edirol FA-66 firewire heeft XLR ingangen met phantom power en Hi-Z for gitaren... om maar wat te noemen: is een losse pre-amp dan beter? Of bedoel je dat je zo'n interface toch voornnamelijk voor input moet gebruiken en voor het verdere werk in de computer beter een interne kaart kunt gebruiken? Of...?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 14:29:
[...]

Zoals...? Bedoel je dat je voor bepaalde zaken andere hardware nodig hebt? De Edirol FA-66 firewire heeft XLR ingangen met phantom power en Hi-Z for gitaren... om maar wat te noemen: is een losse pre-amp dan beter?
Dat ligt aan wat je koopt. Sommige hardware zit beter in elkaar dan andere.
Of bedoel je dat je zo'n interface toch voornnamelijk voor input moet gebruiken en voor het verdere werk in de computer beter een interne kaart kunt gebruiken? Of...?
Nee, ik zeg dat 't allebei kan. Met de goede software kun je zelfs je interne en externe audio interfaces tegelijk gebruiken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
O, ik snap het. ;) Ik las het 'moet niet' als een soort van 'je kan beter niet' maar je bedoelde 'het hoeft niet'.. ;)