Toon posts:

CPU fan SCINF-1000 start niet zonder er een draai aan te gev

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn vakantie is begonnen en heb hiervoor mij een nieuwe PC aangeschaft om deze door te komen.
Mijn nieuwe PC is gebasseert op die van de Best buy gide editie Juli.

Nu is het zo dat mij CPU fan Infinity SCINF-1000 niet uitzichzelf begint te draaien, eerst moet ik er zelf met de hand een draai aan geven.
Ik heb Easy tunes 5 geinstalleerd om mijn fan in de gaten te houden en ingesteld op 100% Als hij draait heeft hij een rpm van 1240. terwijl hij ingesteld staat op een rpm van 2000.
Mijn Koeler is aangesloten op de connector op mijn mobo die daarvoor bestemd volgens het boekje.

Zou dit kunnen komen doordat mijn voeding te slap is?

Mijn specs:
Gigabyte P35C-DS3R
Intel C2D E6600
Kingston Hyper X Kit PC2 6400
Koeler: Infinity SCINF-1000
Seagate Barracuda 7200.10 320GB
Antec 430 Wat voeding
Winfast 8800 GTS 640

Verwijderd

Ik denk idd dat het aan je voeding ligt. Ik heb precies hetzelfde alleen beter geheugen en ander merk videokaart, alleen ik heb een 500w Antec Neohe.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Je voeding zou dit makkelijk moeten kunnen trekken. Verder is het vreemd dat alles werkt, behalve de op het moederbord aangesloten fan.

Weet je zeker dat de fan niet gaat draaien als je een tijd Orthos aan zet? Op nieuwere borden gaan fans namelijk niet meteen draaien, ze krijgen zo weinig stroom (om stil te zijn), dat ze vaak niet opspinnen.

Anders kun je ook nog proberen de fan op de voeding aan te sluiten; 12v. Wanneer 'ie dan ook niet opspint, zit er waarschijnlijk een gaar motortje in de fan.

Verwijderd

Topicstarter
Het is wel zo dat als ik een spel speel er geen rare dingen optreden in de zin vanb stroom uitval oid.
Daardoor denk ik dat het ook iets anders kan zijn.
Zou het kunnen dat je de voltage iets moet verhogen bij deze Infinity koeler?

• charlie7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-01 13:24

charlie7

pr0

Kijk eens in de bios of ''cool n quiet'' aan staat. weet niet zeker of dat bij intel ook zo is, het was wel zo bij mn AMD

MacMini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 17 PM / AWU 3 / Model 3 Highland

Verwijderd

Topicstarter
TheZeroorez schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 13:52:
Je voeding zou dit makkelijk moeten kunnen trekken. Verder is het vreemd dat alles werkt, behalve de op het moederbord aangesloten fan.

Weet je zeker dat de fan niet gaat draaien als je een tijd Orthos aan zet? Op nieuwere borden gaan fans namelijk niet meteen draaien, ze krijgen zo weinig stroom (om stil te zijn), dat ze vaak niet opspinnen.

Anders kun je ook nog proberen de fan op de voeding aan te sluiten; 12v. Wanneer 'ie dan ook niet opspint, zit er waarschijnlijk een gaar motortje in de fan.
Klopt wat je zij over dat hij niet meteen gaat draaien, als hij rond de 22 graden komt begint hij te spinnen. Wel raar omdat ik heb aangegeven dat hij altijd 100% rpm moet doen bij elke temperatuur.

In elk geval niet iets waar ik me direct zorgen om over hoef te maken.

Heb hem nu op 2400@3000 (9x333) lopen met een temp van +- 28C.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 13:35:
Als hij draait heeft hij een rpm van 1240. terwijl hij ingesteld staat op een rpm van 2000.
Mijn Koeler is aangesloten op de connector op mijn mobo die daarvoor bestemd volgens het boekje.
Bij mij (op een ASUS P5B-E) draait de fan ook ca. 1200rpm. De Scythe site zegt over de meegeleverde fan:
Dimensions: 120 x 120 x 25mm
Noise Level: 23.5dBA
Air Flow: 46.5CFM
Speed: 1,200rpm (±10%)

Harder dan 1200 (+/- 10%) zal de fan dus niet gaan draaien op 12V.

Wel vreemd dat de fan gaat draaien als je er een slinger aangeeft. Het moederbord probeert dan kennelijk toch de fan aan te sturen. En volgens silentpcreview komt de fan prima op gang bij 5V.

http://www.silentpcreview.com/article658-page4.html

Misschien eens meten hoeveel volt de cpu fan connector levert wanneer de fan niet draait?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2007 19:08 ]

Pagina: 1