Zelfbouw server of kant en klaar

Pagina: 1
Acties:
  • 733 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:10

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
Ik ben momenteel aan het kijken naar een server die gewoon thuis dienst kan doen en niet extern beschikbaar komt. De server dient wel een aantal zaken te kunnen namelijk;

PHP 5
MySQL 5
Apache
Samba
FTP

Later misschien ook doormiddel van een swap HD Windows Home Server

Ik heb het e.e.a. al bekeken en wara ik nu mee zit wat voor systeem en energie zuinig, dus in de nacht en overdag als ik werk dient het systeem te kunnen slapen en echt minimaal stroom te verbruiken, als er een opstart tijd bij komt kijken is het niet zo ramp.

De kan en klare oplossing heb ik gevonden;

ENC-iGLX van ComputerLab:
Het is een zeer zuinige server maar erg duur 285 dollar als je er 1000 neemt of in mijn geval 713 dollar als je er 1 neemt terug gerekent naar euro kom ik uit 480 euro en dat is exclusief PSU en verzendkosten. Hij ziet er goed uit maar de kosten zijn veel te hoog.

Bubba is van Excito:
Het systeem is ongeveer 10w en daarmee 5w meer inverbruik als die van ComuterLab, alleen de prijs is een stuk beter dan die van ComputerLab namelijk 330 euro voor een 80Gb HD erin waar de bovenste maar 40Gb had verzendkosten zijn 30 euro en PSU zit erbij geleverd. Kan ook nog gaan voor de geen zonder HD die is goedkoper ik heb hier thuis nog wel een HD liggen.

Het grooste probleem is dat de bovenstaande systemen geen Windows Home Server kunnen draaien op zich niet zo grote ramp, maar liever wel dan niet.

Zelf heb ik een systeem bij elkaar gezocht bij Informatique (waar ik altijd gaat voor losse onderdelen) dit systeem kan alles wat ik wil maar is niet echt energie zuinig te noemen.

112281 Hitachi Deskstar T7K500 500GB,7200rpm,16MB, SATAII 95,00
113272 AMD Athlon 64 X2 4200+, 2.2GHz, 1MB, AM2, 65W, Box 79,00
122291 NEC AD-7173 DL 18x12x DVD-RW/RAM LF Beige, bulk 33,00
122351 Asus Vintage V3-M2V890, AM2,2xDDR2,VGA, Zw/Zil 98,00
136054 Dane-Elec 1GB(2x512MB) DChannel Kit, PC2-4200 46,00
460362 Logitech UltraX Optical Mouse, oem 14,00
460580 Logitech Classic Keyboard 10,00

Totaalbedrag 375,00

Dit systeem kan alles wat ik wil zoals ik zeg maar is niet echt zuinig in verbruik.

Mijn vraag is zijn er nog andere oplossingen die ik over het hoofd ziet kan ik een systeem bouwen (a.u.b. geen VIA oplossingen slechte ervaringen mee) die zuinig is en toch kan doen wat ik wil. Het liefst in de zelf bouw sectie aangezien ik toch meer een knutselaar ben. Ik wil ook niet over de 400 euro heen liefst goedkoper en zoals ik zei energie zuinig. Of zijn er nog kant en klare systemen die ik vergeten ben op te zoeken deze dienen dan wel Linux te zijn dat deze waarschijnlijk niet Windows aankunnen maak wel wat uit maar het is overkombaar.
De systemen hoeven niet snel te zijn het is puur thuis gebruik en wat aan PHP en MySQL gedaan wordt is minimaal en er wordt geen andere zaken op gedaan het systeem wordt na installatie bestuurd over het netwerk en komt geen toetsenbord of muis aan.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:34

Aapje

Opel-beun
Systeem dat je hebt uitgezocht is een prima systeem, alleen mis ik de kast?
(ook is informatique niet de goedkoopste wel kwalitatief de betere)

Ook is de CPU die jij gekozen hebt niet de energie zuinigste, maar kan je wel underclocken.
En wat ik persoonlijk zou doen als ik een nieuwe server voor mij thuis zou bouwen, een raid1 setje maken. Stel dat jou 500GB schijf crashed in de toekomst, ben je wel 500GB aan data kwijt. Erg vervelend als hierop als je "sites" of dergelijke staan... (Kost wel wat meer stroom..)

Je kan op http://balusc.net zien wat een CPU verbruikt aan energie, de cpu die jij uitgezocht heb verbruikt bijv als hij 100% load heeft 65w(soms wel meer) volgens de specs.

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:39
Als je goedkoper wil kan je ook een kijken naar: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2007 waar een ultra budget systeem staat (minder dan 300 euro)

Als je energiezuiniger wil, dan kan je kijken naar deze processor:
pricewatch: AMD Athlon 64 X2 3800+ (AM2, 2x2.0GHz, 512KB, 400MHz Bus, 35W)
dit is een Energy effiicient uitvoering (ong 35 watt)

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
BaBoOn schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 12:44:
Systeem dat je hebt uitgezocht is een prima systeem, alleen mis ik de kast?
(ook is informatique niet de goedkoopste wel kwalitatief de betere)

Ook is de CPU die jij gekozen hebt niet de energie zuinigste, maar kan je wel underclocken.
En wat ik persoonlijk zou doen als ik een nieuwe server voor mij thuis zou bouwen, een raid1 setje maken. Stel dat jou 500GB schijf crashed in de toekomst, ben je wel 500GB aan data kwijt. Erg vervelend als hierop als je "sites" of dergelijke staan... (Kost wel wat meer stroom..)

Je kan op http://balusc.net zien wat een CPU verbruikt aan energie, de cpu die jij uitgezocht heb verbruikt bijv als hij 100% load heeft 65w(soms wel meer) volgens de specs.
De kast is 122351 Asus Vintage V3-M2V890, AM2,2xDDR2,VGA, Zw/Zil 98,00 is een barebone systeem. De 500Gb is voor opslag wat als het kwijt is jammer is. Ik maak namelijk van spullen die ik wil bewaren een kopie op DVD en als het belangrijk is dan wordt er ook een kopie gezet op een externe HD.
brokenp schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 12:54:
Als je goedkoper wil kan je ook een kijken naar: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2007 waar een ultra budget systeem staat (minder dan 300 euro)

Als je energiezuiniger wil, dan kan je kijken naar deze processor:
pricewatch: AMD Athlon 64 X2 3800+ (AM2, 2x2.0GHz, 512KB, 400MHz Bus, 35W)
dit is een Energy effiicient uitvoering (ong 35 watt)
De snelheid van de processor is niet voor belang dus ik ga er even naar kijken.

Kan ik niet beter gaan voor een losse kast en moederbord ik neem even aan voor het gemak dat als er geen Firewire opzit dit ook minder stroom verbruikt. Gewoon een simple CPU en voeding, maar hoeveel watt dien de voeding dan te zijn als ik daar voor gaat.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Verwijderd

Misschien dit wat: reviews: Goedkoop en zuinig: Athlon X2 BE-2350 versus Pentium E2160

Verder zou ik, als je energiezuinig gaat draaien en dus niet bijzonderveel CPU-power voor handen hebt, in ieder geval iets van Linux gaan draaien. Dit draait een stuk vlotter dan Windows met zijn grafische schil (is mijn ervaring).

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 juli 2007 @ 12:56:
Misschien dit wat: reviews: Goedkoop en zuinig: Athlon X2 BE-2350 versus Pentium E2160

Verder zou ik, als je energiezuinig gaat draaien en dus niet bijzonderveel CPU-power voor handen hebt, in ieder geval iets van Linux gaan draaien. Dit draait een stuk vlotter dan Windows met zijn grafische schil (is mijn ervaring).
Ik wil ze alle twee aankunnen. Maar was het niet zo dat de Home Server niet met wat minder aan kon. In mijn nieuwe configuratie heb ik gekozen voor het volgende;

Asus M2A-VM, AM2, 690G, VGA, PCIe, mATX 58,00
Hitachi Deskstar T7K500 500GB,7200rpm,16MB, SATAII 95,00
AMD Athlon 64 X2 3800+, 2.0GHz, 1MB, S939, tray 89,00
NEC AD-7173 DL 18x12x DVD-RW/RAM LF Beige, bulk 33,00
CoolerMaster Hyper TX CPU Cooler, S754/939/940/AM2 21,00
Dane-Elec 1GB Dimm PC2-5300, 667MHz, 240p 43,00
AOpen H340A FlexTower, mATX, 200W, zwart/zwart 51,00

7 producten Totaalbedrag 390,00

Is wel iets duurder als de eerste maar ik ga van een 300watt voeding naar 200watt en de CPU is van 45Watt maximaal. Het stroom verbruik van alle onderdelen zit ik even mee is de 200watt genoeg.

[ Voor 38% gewijzigd door we_are_borg op 22-07-2007 13:58 ]

Verwijderd

Mischien is dit beter ??

Compleet systeem.

Daarbij zag ik dat ze een actie hebben, dat je een geheel systeem kan samenstellen en gratis assemblage krijgt.

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 juli 2007 @ 22:59:
Mischien is dit beter ??

Compleet systeem.

Daarbij zag ik dat ze een actie hebben, dat je een geheel systeem kan samenstellen en gratis assemblage krijgt.
Er zit een te zwaare voeding in de eerste kast die ik in de TS zette was 300watt, deze is 310watt.

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:34

Aapje

Opel-beun
Wat is het probleem met een zware voeding?
Dat hij 300w is, zegt niet dat hij 300w opneemt...

Hij kan tot 300w produceren, tot zoveel kan zijn vermogen het aan dus.
Als jou PC qua software niets gebruikt (0% cpu load bijv) zal de CPU ook geen 65w opnemen.

iig wat ik wil zeggen is, je voeding kan 300w zijn, maar hij neemt alleen het vermogen op dat nodig is. Met een max van 300w. Hang maar eens een wattage meter aan je PC, dan zal je zien dat je PC maar rond 200w zal gebruiken (of meer natuurlijk afhankelijk van je hardware) maar zodra je de PC gaat belasten (100% cpu load) zie je het vermogen omhoog gaan. En zal de warmte dat de CPU's produceren ook omhoog gaan.

99% oid van wat een CPU verbruikt gaat verloren aan warmte. (meeste dan :+ je hebt ook zuinige cpu's)

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
BaBoOn schreef op maandag 23 juli 2007 @ 18:44:
Wat is het probleem met een zware voeding?
Dat hij 300w is, zegt niet dat hij 300w opneemt...

Hij kan tot 300w produceren, tot zoveel kan zijn vermogen het aan dus.
Als jou PC qua software niets gebruikt (0% cpu load bijv) zal de CPU ook geen 65w opnemen.

iig wat ik wil zeggen is, je voeding kan 300w zijn, maar hij neemt alleen het vermogen op dat nodig is. Met een max van 300w. Hang maar eens een wattage meter aan je PC, dan zal je zien dat je PC maar rond 200w zal gebruiken (of meer natuurlijk afhankelijk van je hardware) maar zodra je de PC gaat belasten (100% cpu load) zie je het vermogen omhoog gaan. En zal de warmte dat de CPU's produceren ook omhoog gaan.

99% oid van wat een CPU verbruikt gaat verloren aan warmte. (meeste dan :+ je hebt ook zuinige cpu's)
Die 300watt neemt toch stroom op als ik dat tegen 200watt zet scheelt het toch 100watt wat minder aan stroom wordt gevraagd.

ps. Ik ben een leek op gebied van stroom

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:08
de 300 watt betekent dat die 300 watt aan je onderdelen kan leveren, daarboven wordt ie overbelast, te warm en gaat de zekering stuk, oid.
de 200 watt voeding kan slechts 200 watt kleveren.

als je onderdelen samen nioet meer dan 200 watt nodig hebben kun je best een 200 watt voeding nemen, maar dan moet je wel op letten wat de efficientie is, stel dat die 200 watt voeding minder efficient is dan gebruik je zelfs meer energie dan bij die 300 watt voeding.

de efficientie van een vodeing is echter vaak niet constant, maar is het hoogst bij een belasting van bijvoorbeeld 80%

maar de efficiente van voedingen door berekenen in de energiekostprijs is wel een beetje mieren* want dat is niet echt een grote invloed als je een nette voeding koopt.

dus je moet gewoon uitgaan van het vermogen dat je onderdelen nodighebben, en dat keer bijvoorbeeld 115% doen, en dat is dan het energieverbruik van je hele systeem, maximaal. je hebt dan met 15% verlies gerekend voor een voeding, en volgens mij is dat wel reeel. een voedng heeft volgens mij een efficiente van tussen de 70%en 90%

dus dan is het afwegen of het een kwaliteitsvoeding is, of ie de juiste functies bied, stil is, etc en of het prijsverschil opweeg tegen de energiebesparing.

Verwijderd

Een PSU is gewoon een motor. Een auto motor kan 200 PK leveren. Maar als je rustig bij het stoplicht staat levert deze nooit het volle vermogen. Een zware stabiele voeding is alleen maar goed (tot op bepaalde ivm hoogte prijs/prestatie). Een voeding die zijn vermogen tegen het maximale moet leveren levert een mindere stabiele stroomtoevoer. Een stabiele stroomtoevoer betekent een stabielere computer en een langere levensduur voor de kritieke componenten. En daarbij als je een iets zwaardere voeding neemt kun je ook later nog uitbreiden met HDD, Fans, VGA, etc
Pagina: 1