Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gecoate draad solderen

Pagina: 1
Acties:
  • 378 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ruupje
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
hallo,

Ik heb al een hele tijd in ear oortjes van creative (ep 630) voor op mijn mp3 en deze bevallen me echt heel goed. Nu is onlangs de kabel hiervan gebroken, niet de buitenste isolatie maar vanbinnen is de kabel vlak achter het plugje losgeraakt.

Geen probleem denk ik dus, ik soldeer er wel even snel een nieuw plugje aan. Dit valt dus iets moeilijker uit dan gedacht. De draadjes zijn namelijk gecoat met het een of ander, hierdoor zijn deze zo goed als niet te solderen.

Ik heb al geprobeerd de coating eraf te krabben met een mesje maar de draadjes zijn zo vezelachtig dat deze daardoor stukgaan. Ook heb ik geprobeerd de coating eraf te branden hierna soldeerd de draad iets beter maar hij lost nog altijd na een paar weekjes gebruik.

Weet iemand of er misschien een techniek is om zoiets terug aan elkaar te zetten?

blinkycursor.net

Verwijderd

Gewoon er af branden met een aansteker en daarna goed schoonmaken.
Gebruik je wel soldeerdraad met harskern?
Je kan ook S-39 gebruiken, maar dan moet je alles eromheen schoonmaken na het solderen.

Verwijderd

zelf leg ik een dikke druppel soldeer op de bout, en duw dan het tipje van de draad erin tot de lak begint weg te branden, en loop zo traag verder langs de draad tot ik net zoveel vertind heb als nodig.

Works everytime

• Ruupje
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Deze gebruik ik om te solderen: http://www.loettechnik.com/mbo/pages/MBOwire01_e.htm De gewone groene.

Ik zal zo dadelijk de methode van Scud_racer eens proberen.

Dirk, met wat maak je hem schoon nadat je hem hebt afgebrand?

blinkycursor.net

Verwijderd

Ruupje schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 14:00:
Dirk, met wat maak je hem schoon nadat je hem hebt afgebrand?
Gewoon met een beetje dreft en water en een doekje.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2007 14:18 ]

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 13:24:
zelf leg ik een dikke druppel soldeer op de bout, en duw dan het tipje van de draad erin tot de lak begint weg te branden, en loop zo traag verder langs de draad tot ik net zoveel vertind heb als nodig.

Works everytime
Zo doe ik het ook iedere keer. Draad in het bolletje tin houden tot de draadjes zelf vertint zijn. Daarna kan je er gemakkelijk mee solderen.

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

flux_w42 schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 15:00:
[...]

Zo doe ik het ook iedere keer. Draad in het bolletje tin houden tot de draadjes zelf vertint zijn. Daarna kan je er gemakkelijk mee solderen.
same here, net zolang blijven heetstoken totdat de lak weg is, werkt goed. :)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Verwijderd

Ik heb eens gelezen dat je zoiets kan solderen met een aspirine eronder. Daar zou iets in moeten zitten wat als een soort flux werkt.

Probeer gewoon eens, niet geschoten is altijd mis. Wel even laten weten of het gelukt is..

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Verwijderd schreef op zondag 22 juli 2007 @ 12:02:
Ik heb eens gelezen dat je zoiets kan solderen met een aspirine eronder. Daar zou iets in moeten zitten wat als een soort flux werkt.
...
Het ascorbineacetylsalicylzuur (actief element van een aspirientje tnx Osiris) bijt idd de lak weg, en zal minder agressief zijn dan S39.
Persoonlijk heb ik dan toch de voorkeur om de lak gewoon weg te branden ipv medicatie te misbruiken :) .

[ Voor 5% gewijzigd door naftebakje op 23-07-2007 10:41 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik doe het idd ook met aspirientjes. Heb tijdje terug net een nieuwe kabel voor mijn Sennheiser650 gekocht , en binnen een week al kabelbreuk gemaakt (joy...). Die kabels zijn dik 30E (ja en dat voor een 1/4" gouden jack , 3 m nette OFC kabel en 2 proprietaire connectors).

Gaat prima met een aspirientje, alleen weet niet of de punt van je bout het leuk vindt (mijn Weller puntje overleefde het btw prima, maar ik doe het dan ook niet dagelijks).

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
naftebakje schreef op zondag 22 juli 2007 @ 12:55:
[...]
Het ascorbinezuur (actief element van een aspirientje) (...)
offtopic:
Euhm, je vergist je probably met acetylsalicylzuur. Ascorbinezuur is vitamine C. Nu is d'r een Asperine/Vitamine C-combinatie, maar standaard acetylsalicylzuur doet niet aan ascorbinezuur :+
Pagina: 1