Toon posts:

DVD+/-RW brandt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 429 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Weer zo'n probleem: een SONY/NEX/OPTIARC dvd rw AD-7170A.
Gisteren gekocht en geïnstalleerd.
Lezen in alle vormen lukt.
Branden met Nero 5 lukte niet.
Is te oud, volgens sommigen.
Nero 7 werkt niet met Windows Millennium.
Dus zou Nero 6 nodig zijn.
Maar dat wordt niet meer verkocht.
Dus heb ik gezocht naar iets anders, en ik vond BackupMaker op
http://www.ascomp.net/ind...php=prog&prog=backupmaker
Ze melden: Systems: Win9x/ME/NT/2000/XP/2003/Vista
Dus dat moet werken met Me.
Geïnstalleerd.
Ingesteld enzovoort.
Maar het brandproces verloopt niet zoals het moet. Het wordt nooit voltooid, en als ik het backuppen Cancel, blijf ik achter met een onleesbare cd-schijf.
Dus kan BackupMaker niet branden.
Waarom niet?
Ontbreekt er driversoftware voor die dvd-/+rw?
Waar kan ik die ergens downloaden?
Of bestaan er andere brandprogrammaatjes die wel zouden werken?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Drivers heb je niet nodig voor een DVDRW. Je kunt natuurlijk andere progs proberen, de vraag is alleen of het probleem aan het programma ligt of niet. Windows ME is nou niet bepaald een betrouwbaar OS te noemen en heb echt zoveel gezeik gehad met branders onder dat OS. Wat je kunt proberen is de IDEcontroller te herinstalleren en er zeker van te zijn dat DMA aanstaat.

Verder, wat zijn de specs van je bakkie? En welke fouten krijg je precies.

En als laatste, je gedicht rijmt niet.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 11:52:
Drivers heb je niet nodig voor een DVDRW. Je kunt natuurlijk andere progs proberen, de vraag is alleen of het probleem aan het programma ligt of niet. Windows ME is nou niet bepaald een betrouwbaar OS te noemen en heb echt zoveel gezeik gehad met branders onder dat OS. Wat je kunt proberen is de IDEcontroller te herinstalleren en er zeker van te zijn dat DMA aanstaat.

Verder, wat zijn de specs van je bakkie? En welke fouten krijg je precies.
Ik krijg geen foutmelding.
Het programma hangt gewoon.
Het begint de backup. Het duurt een tijd voor het eindelijk begint te 'branden' (wat betekent dat de vooruitgangsindicator vooruit gaat, en dat er het groen lichtje rechts op de dvd brandt - waar niet bij staat wat dat betekent), daarna stopt dat lichtje, de vooruitgangsindicator stopt ook met vooruit gaan, maar heeft het einde niet bereikt.
In die toestand duurt het en duurt het voor er iets verandert.
Ik heb al minuten gewacht, maar de vooruitgangsbalk wordt nooit volledig gevuld.
Het enige wat erop zit, is 'Cancel' aanklikken.
Dus lijkt het wel alsof er wordt geschreven, maar volgens mij wordt er helemaal niet geschreven.
En als laatste, je gedicht rijmt niet.
Tja, die brander rijmt ook niet.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 12:00:
[...]

Ik krijg geen foutmelding.
Het programma hangt gewoon.
Het begint de backup. Het duurt een tijd voor het eindelijk begint te 'branden' (wat betekent dat de vooruitgangsindicator vooruit gaat, en dat er het groen lichtje rechts op de dvd brandt - waar niet bij staat wat dat betekent), daarna stopt dat lichtje, de vooruitgangsindicator stopt ook met vooruit gaan, maar heeft het einde niet bereikt.
In die toestand duurt het en duurt het voor er iets verandert.
Ik heb al minuten gewacht, maar de vooruitgangsbalk wordt nooit volledig gevuld.
Het enige wat erop zit, is 'Cancel' aanklikken.
Dus lijkt het wel alsof er wordt geschreven, maar volgens mij wordt er helemaal niet geschreven.
Brings back memories :P. Onder ME zijn dit wel vaker vorokomende problemen. Het beste wat je kunt proberen is gewoon de IDE controller te herinstalleren en zorgen dat DMA aanstaat.

Enne, wat zijn nu de specs van je machientje, ook wel handig om te weten.
Tja, die brander rijmt ook niet.
maar die schrijft ook geen posts in dichtstijl ;)
even serieus, het is best irritant als je na iedere zin een enter ramt. Typ gewoon door, afbreken doet het forum wel voor je.

Verwijderd

Topicstarter
IDE-controller herinstalleren? Is dat niet iets dat op de hd zit? Lijkt me gevaarlijk.
En die DMA? Kan ik dat nakijken in BIOS?
De specs van de pc: W Me, 2 hd's (1x 45 Gb, 1x 130 Gb of zo), 2 dvd's (1 gewone dvd, en 1 dvd+/-rw als master), 665 of ram.
DVD+/-rw kan zowat alles aan, BIOS leest hem in als: Optiarc dvd rw ad-7170A ID:0 HA:1, op de behuizing staat 'Sony', op de factuur staat 'Nec' (Nec en Sony maken er samen bij Optiarc wel een rommeltje van met hun merkaanduidingen). De hele factuurvermelding is NEC DVD-writer 7170 +rw -rw Dual België
Er was bij de dvd*/-rw niets meegeleverd: geen cd of handleiding of diskette. Alleen maar de machine.
Het is een dual layer dvd.
Misschien dat dat het probleem is.
Overigens heb ik tot nu toe proberen schrijven op cd-r's. Misschien werkt het alleen maar met schijven voor dvd's.
Maar vandaag is elke winkel in België dicht.

Verwijderd

Topicstarter
PS: gratis dvd-brandertjes lijken er genoeg te vinden. Oa op http://www.download.com/ vind je een lijst met demo's e.d., maar ik betwijfel of dat veel zin heeft. Die BackupMaker leek ook in orde, en hij geraakte geïnstalleerd (een demo van Nero 7 niet, omdat er alleen maar XP, Vista en 2000 bij was. Ik heb 2000 proberen te installeren, maar het ding eist dat ik administratorrechten heb. Op W Me zie ik me dat niet geïnstalleerd krijgen, en XP staat waarschijnlijk te ver van W Me om dat te kunnen gebruiken).

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Probeer eens wat gratis brandprogjes:
ImgBurn data CD/DVD
Burnatonce (audio CD)
Burrrn (audio CD)
CloneDVD trial versie DVD video

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 12:20:
PS: gratis dvd-brandertjes lijken er genoeg te vinden. Oa op http://www.download.com/ vind je een lijst met demo's e.d., maar ik betwijfel of dat veel zin heeft. Die BackupMaker leek ook in orde, en hij geraakte geïnstalleerd (een demo van Nero 7 niet, omdat er alleen maar XP, Vista en 2000 bij was. Ik heb 2000 proberen te installeren, maar het ding eist dat ik administratorrechten heb. Op W Me zie ik me dat niet geïnstalleerd krijgen, en XP staat waarschijnlijk te ver van W Me om dat te kunnen gebruiken).
Je zult op deze manier steeds vaker tegen problemen aanlopen, ME is een ***OS, en wordt tegenworodig door vrijwel niets meer onderrsteund. Ik zou als ik jou was gewoon XP installeren, of minstens 2000 (waarom heb je geen adminrechten? En dat boeit ook niet als je de setup direct uitvoert vanaf CD na het BIOS scherm, en niet vanuit ME).

Verwijderd

Topicstarter
'k Heb eens gegoogled: ik weet waar ik de dma kan veranderen
Ik had dat nu eens proberen.

Verwijderd

Topicstarter
DMA is ingeschakeld.
Synchronisatie van gegevensoverdracht is NIET ingeschakeld.
Bij Vaste-schijfcontrollers -> Secundaire IDE lijkt er ook niets verkeerd te zijn. Er wordt gemeld dat het apparaat correct werkt.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 12:14:
IDE-controller herinstalleren? Is dat niet iets dat op de hd zit? Lijkt me gevaarlijk.
Is niets gevaarlijks aan, gewoon in devicemanager de nieuwe IDEcontroller installeren.
En die DMA? Kan ik dat nakijken in BIOS?
In de bios, of in je devicemanager
De specs van de pc: W Me, 2 hd's (1x 45 Gb, 1x 130 Gb of zo), 2 dvd's (1 gewone dvd, en 1 dvd+/-rw als master), 665 of ram.
Tja, daar hebben we niet zo heel veel aan, het belangrijkste mis je, namelijk het moederbord.
DVD+/-rw kan zowat alles aan, BIOS leest hem in als: Optiarc dvd rw ad-7170A ID:0 HA:1, op de behuizing staat 'Sony', op de factuur staat 'Nec' (Nec en Sony maken er samen bij Optiarc wel een rommeltje van met hun merkaanduidingen). De hele factuurvermelding is NEC DVD-writer 7170 +rw -rw Dual België
Optiarc is gewoon de naam van de drives die Sony en NEC samen maken, zo rommeltje is dat toch niet?
Er was bij de dvd*/-rw niets meegeleverd: geen cd of handleiding of diskette. Alleen maar de machine.
Het is een dual layer dvd.
Misschien dat dat het probleem is.
Tenzij je dual layers probeert te branden zal het probleem daar niet aan liggen.

Als je de mogelijkheid hebt, waarom probeer je dan niet een deugdelijk OS (iets als winXP of 2000). ME is gewoon zo brak als maar zijn kan, dus dat is vragen om problemen.

• DwarV
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-02 08:15

DwarV

Rekent aan het leven

Het kan ook liggen aan het medium (de brandbare dvd soort) die je gebruikt. Ik heb deze brander ook net een paar weken in mijn bezit, en ben er achter gekomen dat er nieuwe firmware voor is op de optiarc website: http://www.sonynec-optiar...dvd-writer-ad-series.html

Misschien dat dat werkt, al wordt nergens vermeld wat de precieze veranderingen zijn in deze firmware. Meestal worden er dan nieuwe specificaties voor media ingeladen. Zoek trouwens wel de goede versie uit voor je brander, aangezien er zowel een IDE als een SATA versie is.

[ Voor 11% gewijzigd door DwarV op 21-07-2007 12:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
waarom probeer je dan niet een deugdelijk OS
Tja, daar werk ik momenteel aan... Over een maand of wat zou ik hier een volledig vernieuwde installatie moeten hebben.
Alleen blijkt sinds eergisteren of zo dat de cd-rw niet meer werkte. Dus heb ik die vervangen door een dvd-rw. Nero5 herkende de dvd-rw al niet. Hij wou altijd branden op een virtuele schijf. BackupMarker herkent de dvd-/+rw wel. Dus dat was al een hele vooruitgang. Maar het branden lukt niet.
En vorige week of zo is mijn externe hd WD MyBook gecrasht of in een hangup belandt waar ik niets aan kan veranderen. Het verdomde ding moet terug naar afzender: Duitsland!
Overigens heb ik het aflgelpen half jaar 4 hd's van WD gekocht, waarvan er al één gecrasht is.
In die WD's heb ik niet veel vertrouwen meer.

Het moederbord: MIS K7T Turbo met VIA KT133A Chipset en Socket A voor AMD Athlon/Duron.
De processor is een AMD 1200 MHz.

Verwijderd

Topicstarter
Het moederbord: MIS K7T Turbo MS-6330.
Ik heb de handleiding hier naast mij liggen, en zelfs de originele doos van het bord.
Ik stond erop dat soort dingen mee te krijgen toen ik de pc liet bouwen, incl. een WME-cd-rom.

Verwijderd

Topicstarter
DwarV schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 12:43:
Het kan ook liggen aan het medium (de brandbare dvd soort) die je gebruikt. Ik heb deze brander ook net een paar weken in mijn bezit, en ben er achter gekomen dat er nieuwe firmware voor is op de optiarc website: http://www.sonynec-optiar...dvd-writer-ad-series.html
Oef! Dan moet je flashen. Dat is nogal gevaarlijk.
Overigens vind je hier ook die firmware:
http://liggydee.cdfreaks.com/page/en/Optiarc-AD-7170A/
en dat lijken me andere versienummers te zijn.
Misschien dat dat werkt, al wordt nergens vermeld wat de precieze veranderingen zijn in deze firmware. Meestal worden er dan nieuwe specificaties voor media ingeladen. Zoek trouwens wel de goede versie uit voor je brander, aangezien er zowel een IDE als een SATA versie is.
De mijne is nog Pata.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 13:03:
Het moederbord: MIS K7T Turbo MS-6330.
Ik heb de handleiding hier naast mij liggen, en zelfs de originele doos van het bord.
Ik stond erop dat soort dingen mee te krijgen toen ik de pc liet bouwen, incl. een WME-cd-rom.
Via Chipsets onder ME... dat heb ik nooit lekker zien werken. Maar goed, installeer de nieuwe chipsetdrivers eens, dat kan al een heleboel schelen..

Overigens heeft de 6330 last van lekkende elcos, kijk eens of dat niet toevallig het geval is (wellicht dat die de IDEkanalen daardoor niet meer lekker aanstuurt).

En gebruik in het vervolg de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gifeditbutton eens. Het wordt als redelijk onbeschoft gezien als je je topic om de paar minuten aan het kicken bent.

Verwijderd

Probeer eens te branden met een Ubuntu/Knoppix livecd met K3B. Als dat lukt dan weet je iig dat het niet aan je firmware van je brander, brander, moederbord of BIOS-instellingen ligt.

• DwarV
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-02 08:15

DwarV

Rekent aan het leven

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 13:07:
[...]
Oef! Dan moet je flashen. Dat is nogal gevaarlijk.
Overigens vind je hier ook die firmware:
http://liggydee.cdfreaks.com/page/en/Optiarc-AD-7170A/
en dat lijken me andere versienummers te zijn.
[...]
Als je windows opstart in veilige modus, dan valt het gevaar relatief mee. Maar of je dat wel of niet doet blijft je eigen keus. In ieder geval zou ik de firmware voor je brander van de site van optiarc af halen en niet van een site van een derde partij. Zo ben je er in ieder geval van verzekerd dat het voor jouw hardware bedoeld is.

Op de website van Optiarc staat ook een FAQ, met de meest gestelde vragen omtrent hun hardware. Misschien zou je die ook af kunnen lopen, om te kijken of daar een oplossing voor je tussen zit.

Verwijderd

Topicstarter
Er werkt wel iets. Behalve Nero4 stond er ook InCD PacketWriting op.
Vreemd genoeg werd dat programma altijd automatisch uitgeschakeld als Nero5 werd gestart.
Ik heb nu eens een cd-rw in de dvd+-/rw gestoken, en met InCD behandeld.
Sinds ik dat heb gedaan leest de Windows Verkenner het nummer dat InCD aan die schijf heeft gegeven. Het is dus blijkbaar wel gelukt om er iets op te schrijven.
Alleen is het me niet gelukt om op die behandelde schijf iets te zetten met BackupMaker.
Omdat Nero5 InCD altijd uitschakeld, heb ik dat nu ook eens gedaan, maar BackupMaker wil nog altijd niet echt op een schijf schrijven. En InCD doet dat eigenlijk ook niet. Ik heb nooit gesnapt wat die InCD op de pc deed, als Nero het altijd uitschakelde.
Oveigens heb ik Nero5 nu ook van de pc gedeïnstalleerd (via Software -> Verwijderen), omdat twee branders op dezelfde pjoeter tot conflicten kan leiden.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is opgelost.
Er was verdorie geen probleem!
Die InCD moet een soort noodoplossing zijn van ahead omdat ze Nero5 niet volledig voor cd-rw hadden kunnen uitrusten. Ik moet gewoon eerst met InCD een cd-rw formatteren, en daarna kan ik hem net als een floppy gebruiken: de Windows Verkenner openen, en gewoon mappen en bestanden naar de cd-rw in de drive slepen.
Het werkt gewoon zalig.
Alleen had ik dat nooit door gekregen omdat er dus twee verschillende brandprogramma's op mijn pc zaten vanaf het moment dat hij werd geleverd, terwijl ik dacht dat het er maar één was.
Het was niet mijn installatie die te oud was, ik begin zelf te oud te worden.
Ik wil iedereen bedanken die heeft willen helpen, zelfs al was het niet nodig.
Pagina: 1