Zwarte zaterdag op weg naar Italie?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:23

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Volgende week zaterdag vertrek ik met de auto voor een weekje Italie. De route die de planner aangeeft is als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://upload.fkees.net/img/3297/italie.png

Dus Belgie, Luxemburg, stukje Frankrijk, Zwitserland, aankomst noord Italie.

Nu verneem ik dat deze bewuste zaterdag een Zwarte Zaterdag is. Volgens mij concentreren de problemen zich met name op de autoroute du soleil (ri Spanje), die ik niet volg. Wel zie ik in de routeplanner dat ik over Gotthard wordt geleid, alwaar zich een tunnel bevindt die ook notoir is voor opstoppingen.

Heeft het zin om om te rijden, kunnen we beter een dag later/eerder of 's nachts vertrekken, andere tips?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 15:41
Ik zou niet via België, maar via Duitsland rijden... Rijdt stukken relaxter! Nu scheelt het wel dat ik in oost-brabant woon, maar toch. Dus vanuit NL al DE in en dan zo naar ZW

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:46
Via Duitsland naar Zwitserland naar Italie reizen misschien (Basel, Luzern, Gotthard, Milaan)? In Duitsland kun je ook lekker opschieten als het een beetje meezit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisW
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Via Duitsland rijden!

Vrijdagavond na 10en vertrekken en 's nachts doorrijden.
Gewoon over Venlo (of Arnhem) rijden, de 61 richting Basel, wel via Gotthardtunnel, dan zit je de volgende morgen zo in Milaan.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fd52655768d02eba5621570fbb4c6c14/full.jpg

[ Voor 99% gewijzigd door ChrisW op 21-07-2007 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Via D rijden zou kunnen, mijn reisgenoot woont in Utrecht, dan rijden we gewoon bij Arnhem de grens over. Maar heb ik dan niet alsnog problemen bij de Gotthart tunnel, of ga ik daar niet doorheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik was dan wel in t naseizoen, maar de Gotthart heeft bij mij geen problemen opgeleverd. Was op weg naar t Gardameer, ook via DE gereden, was perfect. Duitsland rijdt zoveel beter dan België...

offtopic:
was via de Brennerpas, disregard...

[ Voor 13% gewijzigd door Hmmbob op 21-07-2007 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-06 22:54
Als je door Duitsland rijdt, dan kom je vrijwel zeker uit bij de Gotthard-tunnel. De kans is groot dat daar zeer lange wachttijden zijn (3 à 4 uur is niet onmogelijk). Drie opties:
- de Gotthard-pas rijden
- in de rij gaan staan
- het moment dat je aankomt bij de tunnel zo tactisch mogelijk trachten te timen --> als je kan zorgen dat je er juist voor 9.00 of na 17.00 komt dan is de kans het grootst dat je de file kan vermijden. Helemaal uitsluiten dat er file is, kan je eigenlijk niet.

Verder zijn er eigenlijk geen alternatieven voor de tunnel.

[ Voor 10% gewijzigd door voske op 21-07-2007 12:09 ]

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Buster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-06 01:49
Rij op zondag, dan heb je een stuk minder vrachtverkeer omdat die in duitsland dan extra moeten betalen om te mogen rijden. Dat doen er maar weinig.

Wij zijn gisteren teruggekomen vanuit (noord) Italie en de andere kant op was het echt gruwelijk druk. Ik zag iemand opperen om vrijdag om 10u weg te gaan... als je bij Venlo de grens over wilt is dat geen goed idee want dan sta je na 10km al big time vast tussen de sleurhutten enzo :P

Wij zijn zelf op zondag erheen gereden, en dat ging heel relaxt. Weinig van die vrachtwagens scheelt veel, omdat je niet van die grote snelheidsverschillen hebt, alleen wat caravanners.

Komend weekend zal het daar wel een stukje drukker zijn dan toen wij gingen maarja, zondag is in ieder geval wel de gunstigste dag lijkt mij.

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

Ik zou pas zaterdag nacht aanrijden, en uiteraard via Duitsland.
Voordeel is dat het dan rustig is (weinig vrachtverkeer) en je hebt dan mooi de mogelijkheid om als er op die bewuste zwarte zaterdag grote problemen zijn op "jouw" route om daar evt omheen te rijden.

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

t stuk Brussel - Strasbourg (dus wel via Luxemburg, Frankrijk) is anders prima te rijden meestal en absoluut niet druk. Frankrijk wordt meer naar het zuiden pas gekkenwerk qua drukte. En volgens mij hoef je dat deel van Frankrijk ook nog geen tol te betalen. Gotthard krijg je sowieso in beide gevallen, dus idd, neem de pas, of time je aankomst daar zo goed mogelijk.

Door Duitsland is volgens mij absoluut geen voordeel, gezien de enorme drukte die je ook daar op de A61 is het dacht ik naar het zuiden vaak hebt. Overigens rijd je ook sowieso dat deel door Zwitserland volgens mij in 1 grote file, tenminste, da's wel mijn ervaring...

Mocht je wel over luxoland gaan, toeter ff als je bij Afrit nr. 4 bent in Luxemburg, daar woon ik 10 minuten vandaan, dan zwaai ik ff :P

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Wat zijn de voor/nadelen van de brennerpas ipv de gotthart tunnel? Een bergpas klinkt wel fancier dan een donkere tunnel iig. Maar hoeveel is het om/langer?

[ Voor 40% gewijzigd door SeatRider op 21-07-2007 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currahee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:32

Currahee

3 miles up, 3 miles down!

Het hangt er maar net vanaf waar je precies moet zijn in Italië. Als je bij het Gardameer en omgeving moet wezen kun je het beste de Brennerpas nemen. Je rijdt dan eerst naar München en vervolgens door Oostenrijk richting Innsbruck alwaar je de Brennerpas oprijdt richting Italië (Trento). Voordeel van de Brennerpas is dat er waarschijnlijk iets minder vrachtverkeer zal rijden en dat je nooit met wachttijden zit natuurlijk. Een nadeel is wel het stuk dat nog volgt in Italië, het is geen kaarsrechte weg waar je met de maximumsnelheid overheen kunt jakkeren. Veel bochten en tunneltjes. Maar zoals ik al aangaf hangt het grotendeels af van waar je moet zijn, Gardameer en omgeving Brennerpas, Milaan en omgeving Gotthardt tunnel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 16:40

MrDry

Desperados!

Wij gaan vrijdag ochtend al op weg (naar Toscane). Toch ben ik wel bang voor een hoop file ellende. Tot Zwitserland zal het wel loslopen maar dan die tunnel. Ben er al een aantal keer door heen gereden. Altijd wel een beetje file maar nooit heel lang gestaan. Pas is natuurlijk wel leuk maar alleen met mooi weer. Anders rij je een uur in de mist op een bochtige weg....

Je kan eigenlijk geen kant op. Je moet door een Tunnel om in Italie te komen of helemaal via Genua langs de Franse kust rijden.

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-06 17:07
MrDry schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 10:12:
Wij gaan vrijdag ochtend al op weg (naar Toscane). Toch ben ik wel bang voor een hoop file ellende. Tot Zwitserland zal het wel loslopen maar dan die tunnel. Ben er al een aantal keer door heen gereden. Altijd wel een beetje file maar nooit heel lang gestaan. Pas is natuurlijk wel leuk maar alleen met mooi weer. Anders rij je een uur in de mist op een bochtige weg....

Je kan eigenlijk geen kant op. Je moet door een Tunnel om in Italie te komen of helemaal via Genua langs de Franse kust rijden.
grappig wij ook, vanuit Groningen.
Ga je nog overnachten? ik heb hotellletje voor de tunnel gevonden en wil dr 's morgens liever als eerste staan zeg maar. Zag gister het bericht op nu.nl word hele grote zwarte zaterdag in europa. doe je dus helemaal niks aan. hoe je ook rijd en waar je ook heen gaat, het is gewoon super druk. Vergeet gewoon niet je tank zo vol mogelijk te houden. Er zijn in het buitenland stuk minder pompen en daar wil je je niet ook nog eens druk over maken als je in de file staat ;)

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry

MrDry

Desperados!

Wij hebben 2 jaar geleden in een hotel vlak voor de tunnel gestaan. Was van een nederlandse eigenaar. Prima hotel. Met een garage eronder. Handig voor een auto vol met zooi. Weet de naam niet meer....

Wij willen eigenlijk vrijdag al aan de andere kant van de tunnel komen...maar of dat lukt...

Gevonden: http://www.motelstans.ch/

[ Voor 6% gewijzigd door MrDry op 24-07-2007 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 15:08
ik zou toch eens op de anwb site kijken
Ook in Duitsland wordt topdrukte verwacht, vooral in het zuiden. De schoolvakanties beginnen in Beieren en Baden Württemberg. Daardoor staan zaterdag files van vele tientallen kilometers op de A3/A9 Frankfurt-Neurenberg-München, op de rondweg München en op de A8 naar Salzburg.

In Oostenrijk en Zwitserland staan als het tegen zit vrijdagnacht al files voor de tunnels door de Alpen.

In Oostenrijk is de Tauerntunnel (A10) het grootste knelpunt. Zaterdagmorgen kan de wachttijd gemakkelijk oplopen tot meer dan vier uur.

In Zwitserland is dat de Sint Gotthardtunnel (A2). Daar is de wachttijd zaterdagmorgen meer dan drie uur. Ook voor de grensovergang Chiasso/Brogeda met Italië staat het verkeer dit weekend behoorlijk vast.

In Italië wordt het filerijden op de uitvalswegen van Milaan, Turijn, Florence en Rome. Files van tientallen kilometers staan verder op de A1 tussen Milaan en Bologna. Tijdens het begin van de vakantie zitten er dit weekend ruim 20 miljoen Italianen op de weg.
http://www.anwb.nl/publis...626-zomerprognose.nl.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
Qua overnachten is het net een keuze:
- stoppen vlak voor de tunnel, overnachten en 's morgens vroeg er door rijden (hoe eerder hoe beter, maar echt voor negen uur).
- de tunnel aan het begin van de avond doorrijden en vervolgens hotel opzoeken.

Beide opties kunnen, maar de tunnel door zijn heeft wel voordelen - je blijft dan een deel van het "zwarte zaterdag-verkeer" voor (niet dat je bij Milaan niet in de file eindigt, maar toch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70360

Van vrachtverkeer ga je niet veel last hebben,
sinds enkel jaren is er een rijverbod (op de autowegen) voor vrachtwagens op zaterdag en zondag.
Dit zowel in F als is D,
uitgezonderd koelwagens met versgoed en mensen met vergunning (luchtvracht bv).

Andere optie om door F te rijden zonder peage:
Metz -> Nancy -> Epinal -> Mullhouse -> Basel
Op gans die route heb je ca 80km kleinere nationale wegen, meestal zit je op 4 rijvakken.
Vroeger reden wij altijd zo met de vrachtwagen, maar sinds enkele jaren is er een verbod voor zwaar verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reley
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-06 12:52

Reley

Simply Clever

Ik wil vrijdag ochtend rond 4u vertrekken vanuit Breda naar Lugano Zwitserland.
Ik rij met vouwwagen en via Duitsland.
Ik ga proberen het in 1 dag te rijden, maar zoals ik nu al zie op verschillende sites zal het vrijdag ook al druk worden... Voorspellingen van jullie kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 10:32

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Waarom moet iedereen op 1 en de zelfde dag weg :P Ga lekker op zondag of zaterdag. Ik vertrek naar zuid-frankrijk op zondag nacht. Dan zijn we 's middages tegen het middag uur op de bestemming. Of bega ik nu een grote fout? Spits op maandag morgen in frankrijk anyone?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Tja, zoals het er nu naar uitziet gaan we in de nacht van vrijdag op zaterdag (initiele plan was zaterdagmorgen) rijden. Via Zwitserland, maar via de bergpas(sen) ipv de Godthart-tunnel (derde spelling) als het dan meezit zijn we rond het middaguur in Italie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry

MrDry

Desperados!

Wij "moeten" zaterdag om 15:00 uur in onze gehuurde villa zijn. Later is zonde...dus we moeten echt vrijdag vertrekken. Ruim 1400 km op één dag is gekkenwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171133

SeatRider schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 19:38:
Tja, zoals het er nu naar uitziet gaan we in de nacht van vrijdag op zaterdag (initiele plan was zaterdagmorgen) rijden. Via Zwitserland, maar via de bergpas(sen) ipv de Godthart-tunnel (derde spelling) als het dan meezit zijn we rond het middaguur in Italie.
Ik ben net terug uit Italië, wij zijn wel via de Gothart tunnel gereden, zowel heen als terug. Heeft bij ons geen problemen opgeleverd, terwijl ze ook zinspeelde op een zwarte zaterdag. Overigens waren wij in de veronderstelling dat die tunnel geld koste; dit is echter niet zo, dus daar hoef je het ook niet voor te laten. Verder weet ik niet met wát je moet rijden, maar met een caravan is die bergpas in ieder geval niet aan te raden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 10:32

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

^^ je betaald voor het hele zwitserse-wegennet. (autobahn that is)

[ Voor 16% gewijzigd door AkroBatik op 25-07-2007 00:17 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
MrDry schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 23:05:
Wij "moeten" zaterdag om 15:00 uur in onze gehuurde villa zijn. Later is zonde...dus we moeten echt vrijdag vertrekken. Ruim 1400 km op één dag is gekkenwerk.
Mwah, als je het rijden af kan wisselen met een andere bestuurder gaat dat prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry

MrDry

Desperados!

Tja...ik zit niet echt rustig naast een ander. Ik ontspan eigenlijk het meest als ik zelf stuur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Laatst online: 07-06 22:35
MrDry schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 23:05:
Komt lekker ontspannen over zo op vakantie.. :D
Groentenboer schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 06:41:
[...]

Mwah, als je het rijden af kan wisselen met een andere bestuurder gaat dat prima...
Heb het zelf een keer in mijn eentje gedaan. Overigens elke 2 uur netjes gestopt en halverwege de auto 1 uur langs de weg gezet voor een hazenslaapje. Ben je best raar als je dan aankomt. Ik doe het in ieder geval nooit weer. Laat mij maar lekker 1 nachtje in een hotel in een plaatsje in de buurt van de snelweg slapen. Zo wordt de autorit gewoon een deel van je vakantie en is het eigenlijk best genieten om zo'n lange rit te maken met een gezellig/lief/speciaal iemand.

Maak de reis onderdeel van je vakantie zou ik zeggen, waarom alle ontspanning van de vakantie er in een klap uit gooien door een dollemansrit naar huis te maken.

[ Voor 57% gewijzigd door The - DDD op 26-07-2007 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
MrDry schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 00:01:
Tja...ik zit niet echt rustig naast een ander. Ik ontspan eigenlijk het meest als ik zelf stuur....
Hangt af wie er stuurt :). De meeste mensen die ik ken rijden wel prettig, en kan ik met een gerust hart een tukje doen.

Is de Gothardt-tunnel (vierde spelling!) 24 uur per dag open, ik ving namelijk ergens op dat deze 's nachts gesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Currahee schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 22:36:
Het hangt er maar net vanaf waar je precies moet zijn in Italië. Als je bij het Gardameer en omgeving moet wezen kun je het beste de Brennerpas nemen. Je rijdt dan eerst naar München en vervolgens door Oostenrijk richting Innsbruck alwaar je de Brennerpas oprijdt richting Italië (Trento). Voordeel van de Brennerpas is dat er waarschijnlijk iets minder vrachtverkeer zal rijden en dat je nooit met wachttijden zit natuurlijk. Een nadeel is wel het stuk dat nog volgt in Italië, het is geen kaarsrechte weg waar je met de maximumsnelheid overheen kunt jakkeren. Veel bochten en tunneltjes. Maar zoals ik al aangaf hangt het grotendeels af van waar je moet zijn, Gardameer en omgeving Brennerpas, Milaan en omgeving Gotthardt tunnel.
Ik ga morgenavond naar noord-italie, en ga via venlo - nurnberg - munchen - innsbruck - brenner, dit is een goede route en waarschijnlijk geen last van de vakantie die zaterdag in zuid-duitsland begint

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
Pas terug uit Italië. Vertoefd aan de Adriatische kust. Ik ben via de Brennerpas gereden. Als er geen incidenten zijn (wat nogal eens kan voorkomen in Italië) is er geen vuiltje aan de lucht. Ik heb het wel in 2 dagen gedaan. Ik had weinig zin om 1500 km in 1 dag te rijden. Vakantie begint bij het dichttrekken van de voordeur zeg ik altijd maar.

De Godharttunnel werd mij afgeraden door proffessionele chauffeurs, ANWB en doorgewinterde Italië gangers vanwege de drukte.

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
SeatRider schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 09:52:
[...]
Is de Gothardt-tunnel (vierde spelling!) 24 uur per dag open, ik ving namelijk ergens op dat deze 's nachts gesloten is.
De Gotthard-tunnel (spelling volgens de website van de Zwitserse ANWB - www.tcs.ch :) ) zou 24 uur per dag open moeten zijn.

Pagina: 1