[CarAudio]Logitech Z560 woofer in de auto?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tedman111
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-07-2023

Tedman111

-=ProzaC=-

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Vandaag heb ik van een vriend van me een "defecte" Logitech Z-560 set gekregen. De woofer valt soms uit bij normaal gebruik. Zoekwerk wat dit betreft leverde alleen commentaar op zoals "maak gebruik van de garantie," en die is helaas al lang verlopen.
Na enig denkwerk leek het ons een mogelijkheid dat de versterker van deze set misschien kapot zou zijn.
We hebben de woofer (waar de versterker bij mijn weten in zit) uit elkaar getrokken en bekeken of we losse kabels of opgeblazen condensators konden vinden. Helaas konden we niks vinden, maar de wooferspeaker zelf lijkt in prima conditie te zijn.

Het leek mij dan ook een leuk idee om de versterkermodule uit de woofer te strippen, een aparte, heftig goedkope(!) autoversterker (zoiets of toch beter gaan?)te kopen, en deze vervolgens, met de woofer in de originele behuizing (zonder originele versterker) in mijn autootje te leggen.
Op de wooferspeaker zelf staat alleen "Logitech, 8Ohm," Volgens sites als deze heeft de woofer een vermogen van 188W, maar dit is niet van specifiek belang begreep ik uit de FAQ.

Ik heb een Pioneer DEH-2800MPB radio in de auto zitten en twee simpele 13cm Sony Xplod speakertjes van 4Ohm (geen idee meer van het vermogen, dit zal ik nog opzoeken).
Zoals je wel merkt, is het de bedoeling om deze hele onderneming op een zwaar beperkt budget te realiseren.

Mijn vraag is nu dus eigenlijk, is deze operatie realiseerbaar?
Kan ik mijn speakertjes direct aan de radio laten hangen en de woofer achter een versterker? Of moeten de speakertjes ook via de versterker?
Is het verschil in impedantie tussen mijn speakers en de woofer een probleem?

Ik begrijp uiteraard dat deze opstelling voor de echte audiofielen onder ons zal klinken als absolute horror, maar voor een leek als mij kan het misschien best aardig klinken.

Verder wil ik even vermelden dat ik de FAQ heb gelezen (de voor mij bruikbare stukken althans naar mijn mening) en de topics Logitech Z-680 in de auto bouwen en [DIY] Z-560 sub ombouw. In de search heb ik zelf even niks verder relevants kunnen vinden.

Alvast bedankt voor eventueel constructief commentaar _/-\o_ ;)

P.S.: als foto's gewenst zijn zal ik die eventueel overdag posten.

Early to rise misses the prize, because sleeping-in late just feels great!

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 20:53
Als je een beetje handig bent met de soldeerbout kan je zelf een subwooferversterker bouwen, dan kan je hem aan de line-out van je autoradio hangen (als die er op zit natuurlijk). En je X-Plods gewoon aan de speakeruitgangen van de autoradio.

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Tha Ra schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 11:38:
Als je een beetje handig bent met de soldeerbout kan je zelf een subwooferversterker bouwen, dan kan je hem aan de line-out van je autoradio hangen (als die er op zit natuurlijk). En je X-Plods gewoon aan de speakeruitgangen van de autoradio.
Waarom zou dat niet kunnen met die versterker die hij voorstelt?

Ik zie geen problemen, zorg dat je kast weer luchtdicht(op de basreflex na natuurlijk) is na het verwijderen van de defecte versterkermodule. En hang de door jou voorgestelde versterker aan de RCA pre-out waar je radio over beschikt. Versterker is waarschijnlijk wel goed genoeg :) .

Last van de impedantieverschillen verwacht ik niet.

edit:

Wel eerst even kijken of je bij de RCA pre-out een maximale frequentie kunt instellen? Zodat alleen de lage tonen naar je versterker worden doorgestuurt.

[ Voor 9% gewijzigd door heracles op 21-07-2007 12:40 ]

• Tedman111

Tedman111

-=ProzaC=-

Topicstarter
Bedankt voor je bericht Tha Ra, maar er zijn een paar probleempjes voor mij met je idee.
Ik ben namelijk helaas helemaal niet goed met de soldeerbout, heb erg onstabiele handen namelijk en ben dus ook niet in het bezit van een soldeerbout (ik weet het, ik moet me schamen :P).
Om terug te komen op wat je zegt van de line out, ik neem aan dat je bedoelt wat hier in de tekening is aangegeven?
(Een pdf versie van de installatie manual van mijn radio vind je hier)

edit:
Ah mooi :) bedankt voor je informatie heracles

[ Voor 5% gewijzigd door Tedman111 op 21-07-2007 12:53 ]

• Tha Ra
Tedman111 schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 12:52:
Bedankt voor je bericht Tha Ra, maar er zijn een paar probleempjes voor mij met je idee.
Ik ben namelijk helaas helemaal niet goed met de soldeerbout, heb erg onstabiele handen namelijk en ben dus ook niet in het bezit van een soldeerbout (ik weet het, ik moet me schamen :P).
Om terug te komen op wat je zegt van de line out, ik neem aan dat je bedoelt wat hier in de tekening is aangegeven?
(Een pdf versie van de installatie manual van mijn radio vind je hier)

edit:
Ah mooi :) bedankt voor je informatie heracles
Ja, die bedoel ik. Ze zijn nog niet in gebruik neem ik aan? En over de versterker: je kan natuurlijk ook een kant-en-klare gebruiken, alleen zijn deze duurder dan zelfbouw. Alleen moet je er wel op letten dat je subwoofer alleen lage tonen doorgestuurd krijgt.

Edit: je zou de versterker die je in gedachten had icm. dit circuit kunnen gebruiken, als je niet de mogelijkheid hebt om zelf iets te maken kan je beter een versterker kopen met ingebouwd subfoofer-filter.

Edit 2: of nog makkelijker: je zet dit printje tussen de versterker en subwoofer. Dan ben je voor 30 euro klaar.

[ Voor 17% gewijzigd door Tha Ra op 21-07-2007 13:07 ]

• Tedman111

Tedman111

-=ProzaC=-

Topicstarter
De uitgangen die je bedoelt zijn inderdaad nog niet in gebruik, dus dat is al mooi voor mij :).
Ik ga denk ik dadelijk nog even langs bij de lokale Media Markt om prijzen van versterkers te bekijken, misschien vind ik een leuke goedkope met wooferfilter.
Verder ga ik even praten met mijn overbuurman, die heeft bij Philips gewerkt en is erg goed met soldeerbouten, misschien kan en wil die me helpen met een dergelijk schema.

• Tha Ra
Tedman111 schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 13:17:
De uitgangen die je bedoelt zijn inderdaad nog niet in gebruik, dus dat is al mooi voor mij :).
Ik ga denk ik dadelijk nog even langs bij de lokale Media Markt om prijzen van versterkers te bekijken, misschien vind ik een leuke goedkope met wooferfilter.
Verder ga ik even praten met mijn overbuurman, die heeft bij Philips gewerkt en is erg goed met soldeerbouten, misschien kan en wil die me helpen met een dergelijk schema.
OK, heel veel succes!

• Tedman111

Tedman111

-=ProzaC=-

Topicstarter
Moet ik trouwens nog iets van een condensator kopen? Heb wel eens gelezen dat dat van belang is als je een versterker en woofer in je auto bouwt?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

als je uitgangspunt "budget" is, zou ik die condensator achterwege laten.
Je gaat toch wel schrikken van de prijs van je bekabeling denk ik.
en waarom geen versterkertje van marktplaats afhalen?

Wise enough to play the fool

Pagina: 1