Upgraden naar nieuw systeem, maar wanneer?

Pagina: 1
Acties:
  • 297 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Dat ik op het moment me het eelt op de vingers werk bij DAF trucks Eindhoven heeft een reden: het zorgt voor geld voor een systeem upgrade.

Het doel van dit nieuwe systeem is Overclocken: mn huidige pc is snel zat op zich, maar een nieuw setupje is beter voor toekomstige games en vooral voor de FUN van het clocken van een nieuw systeem.

De vraag is alleen (en al zo vaak gesteld door weetikveelhoeveel mensen): hoe lang ga je wachten?

Een aantal aankomende nieuwe dingen:
  1. Intel X38 chipset (highend, highly overclockable)
  2. Nvidia g90 chipset (highend, nieuw, kleiner procede)
  3. Intel Yorkfield quadcore CPU (45nm)
Zowel de X38 chipset als de g90 GPU's van Nvidia worden volgens verschillende bronnen dit jaar nog gereleased. van de X38 chipset is dit vrij zeker, aangezien er al mobo's ontworpen zijn door verschillende fabrikanten, maar van de g90 van Nvidia zijn alleen een paar pressreleases bekend (al is de 8x00 serie ondertussen wel uitgemolken, dus zal er wel weer iets nieuws aankomen).
De Intel Yorkfield echter verschijnt pas in Q1 2008, behalve de extreme edition, die zou al in Q4 2007 moeten verschijnen. extreme editions passen echter niet in mijn budget (hoogst waarschijnlijk, kijkend naar de introductieprijzen van eerdere extreme editions)

De vraag is nu: waar zouden jullie op wachten?

optie 1: wachten op de x38 chipset - CPU alvast zwaar OC'en, gpu later toevoegen en dan pas OC'en
na de prijsverlagingen van Intel zijn de Q6600 cpu's erg betaalbaar geworden, en de G0 stepping beloofd heel veel qua OC headroom. het wachten is nu nog op de x38 chipset, een leuk mammaplankje uitzoeken, G0 Q6600 er in, waterkoeling dr op en 4Ghz'en met die hap. hierbij zou ik (1 van) mijn huidige 7900GT's kunnen houden om te wachten op de release van de g90 (nu nog een 8800 kopen lijkt me zonde) of gewoon een goedkopere 8800GTS kopen en die helemaal de hemel in klokken
+ snel een nieuwe pc
+ goedkoop (cpu en gpu vooral)
- weinig nieuws

optie 2: wachten op de g90 GPU's
tegen de tijd dat de g90 uit is (ik verwacht later de de x38 chipset) zijn de moederborden betaalbaarder geworden en verder ontwikkeld (bios), net als de cpu's en zijn de quadcores verder ontwikkeld en misschien wel een stuk goedkoper (wellicht zelfs nog een nieuwere, beter overclockbare stepping)
+ top of the bill qua gaming, DX10, etc
- onzekerheid over de nieuwe kaarten (weinig nieuws tot nu toe)

optie 3: wachten op de 45nm quadcores
dit is eigenlijk de hoofdreden dat ik het topic in TCO heb gepost. de vraag is: wat verwachten jullie dat de invloeden van 45nm zullen zijn op de overclockbaarheid? mijn gedachten: zelfde soort chip, alleen kleiner en een lagere TDP, dus betere resultaten. ook lijkt het me leuk om een van de eersten te zijn die met de nieuwe chips gaat klokken, in plaats van dat alles al voorgekauwd is. als deze cpu's uit zijn zullen de g90 kaarten al goedkoper zijn, maar de cpu is duurder, wat mekaar dan prima compenseerd
+ compleet nieuwe cpu om te gaan uitproberen qua mogelijkheden
+ / - overclockbaarheid ?
- kan erg lang duren tot de non-extreme editions beschikbaar worden

graag jullie thoughts over dit alles ;) overigens ben ik iemand met een prima geduld, maar natuurlijk niet tot in het oneindige :P

-edit-
ik weet dat nieuwe cpu's natuurlijk meer fun zijn (als ze klokken natuurlijk) maar als iedereen hier hard schreeuwt "45nm gaat kaai hard kont zuigen qua oc'ing" dan is het aantal opties al geslonken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Mr Alfabet op 21-07-2007 01:35 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een kort en simpel antwoord. Koop het op het moment dat je het nodig hebt. Er zulllen altijd betere dingen komen, dus dan zul je altijd blijven wachten. Want als je wacht op de 45nm quadcores, dan zijn de 45nm 8ways al aangekondigt, of komt er een leuk platform met meerdere quadcores cpus ofzo.

Verder is het gewoon koffiedik kijken, dus daar kan niemand iets zinnigs over zeggen.

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-01 13:33

krvabo

MATERIALISE!

Terw_Dan schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 01:36:
Een kort en simpel antwoord. Koop het op het moment dat je het nodig hebt. Er zulllen altijd betere dingen komen, dus dan zul je altijd blijven wachten. Want als je wacht op de 45nm quadcores, dan zijn de 45nm 8ways al aangekondigt, of komt er een leuk platform met meerdere quadcores cpus ofzo.

Verder is het gewoon koffiedik kijken, dus daar kan niemand iets zinnigs over zeggen.
^

Nog wel even een dag of 2 wachten tot de prijzen van Intel omlaaggaan, en dan is het denk ik wel een goed moment om te kopen. Je blijft echt constant wachten tot er iets beters komt. Als het binnen een maand komt kun je nog wel wachten, maar erna is het eigenlijk al te lang...

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• Mr Alfabet
k wil toch zeker wel wachten op de x38, maar wat jullie zeggen klopt inderdaad. in dat geval zou het dus een G0 stepping Q6600 worden op een nieuw x38 mobo.
vraag is dan: 8800 kopen of 7900GT houden en wachten op de g90? (die volgens nvidia dit jaar nog komt) 8800 is goedkope oplossing + meteen te waterklokken (blokken zijn er al) maar ik ben wel erg benieuwd naar de die shrink van nvidia.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:20

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik zou zeggen: help DAF aan een productierecord van trucks, zet het daarmee verdiende geld lekker op een spaarrekening en volg gewoon de ontwikkelingen.

Zolang niemand daadwerkelijk weet wat er wanneer gaat uitkomen is het inderdaad alleen maar speculeren.
Ik zou dus je huidige pc gewoon lekker intact laten en later evt in zijn geheel verkopen. Voorlopig zou je nog alle games goed moeten kunnen draaien lijkt me, je hebt geen haast ;)

Specs

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-01 02:50

Zygivt

Evenaren en overtreffen

De prijzen zullen altijd dalen, maar ik wacht altijd tot een lanceerdatum of tot een officiëel aangekondigde prijsdaling.

thats me.

• Mr Alfabet
Zygivt schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 12:29:
De prijzen zullen altijd dalen, maar ik wacht altijd tot een lanceerdatum of tot een officiëel aangekondigde prijsdaling.

thats me.
inderdaad, zeker na het lezen van dit soort nieuws wil ik toch liever wachten tot de lancering van de nieuwe (blijkbaar zowel nvidia als) intel chipsets en uiteraard de g90 gpu's... volgens nvidia zelf zijn die namelijk een hele rits sneller dan de 8800's

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Natuurlijk zeggen ze dat... ze zouden dom zijn om te zeggen dat de nieuwe GPU slechts een fractie beter is dan de vorige serie...

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Er is inderdaad altijd wel weer iets beters om de hoek. Maar wij kunnen evenmin koffie-dik kijken als jij, natuurlijk.

Ik zou nu zelf voor een goed P35 bordje gaan. Het topmodel van Gigabyte bv. En dan gewoon een 8800GTX. Je zou kunnen wachten op de Penrynn, maar nodig is dat niet: je nieuwe bordje zal al voorbereid zijn voor 45nm, dus je kunt er altijd na een jaar of zo nog eens een nieuwe CPU bijprikken.

Maar je beantwoordt eigenlijk zelf al je eigen vraag: je wilt liever wachten. En dat is natuurlijk ook een beetje waarom dit soort 'Is het zinnig om te wachten?' vragen over het algemeen niet zo nuttig zijn. Want de prioriteiten en wensen zullen voor een ieder anders liggen.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Mr Alfabet
albatross schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 06:29:
Er is inderdaad altijd wel weer iets beters om de hoek. Maar wij kunnen evenmin koffie-dik kijken als jij, natuurlijk.

Ik zou nu zelf voor een goed P35 bordje gaan. Het topmodel van Gigabyte bv. En dan gewoon een 8800GTX. Je zou kunnen wachten op de Penrynn, maar nodig is dat niet: je nieuwe bordje zal al voorbereid zijn voor 45nm, dus je kunt er altijd na een jaar of zo nog eens een nieuwe CPU bijprikken.

Maar je beantwoordt eigenlijk zelf al je eigen vraag: je wilt liever wachten. En dat is natuurlijk ook een beetje waarom dit soort 'Is het zinnig om te wachten?' vragen over het algemeen niet zo nuttig zijn. Want de prioriteiten en wensen zullen voor een ieder anders liggen.
dat ik liever wil wachten is niet mijn vraag ;) de vraag is eerder: waar zouden jullie op wachten?
zoals je aangeeft wacht jij nergens op: gewoon nu p35 kopen en een gtx er op, eventueel later weer upgraden. daar heb ik echter weinig zin in aangezien upgraden altijd duurder is dan wachten ;)
over nvidia: dat de kaart beter is zeggen ze natuurlijk altijd. maar dat een kaart 2x zo snel is is een erg bold statement, zelfs al is het reclame. wat ik alleen maar bedoel te zeggen is dat de g90 een vrij grote stap voorwaards is, en niet net zoals het uitbrengen van de 8800 ultra ofzo.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou ook zeker eens goed kijken naar welke spellen je wilt gaan spelen. Als de spellen die je nu speelt nog goed draaien op je huidige GPU zou ik die nog even houden. Mocht Crysis dan uitkomen en wil je die spelen kan je beter dan een nieuwe videokaart kopen. Tot die tijd heb je er misschien niets aan.

Ik ga altijd pas upgraden als het echt nodig is. Spullen kopen voor de toekomst is zonde van je geld.

Ik speel nu alle spellen op een X1900XT zonder enige problemen. Als Cyrsis uitkomt en die draait niet goed kijk ik dan tegen die tijd wel naar een nieuwe GPU.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Mr Alfabet schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 17:09:
[...]

dat ik liever wil wachten is niet mijn vraag ;) de vraag is eerder: waar zouden jullie op wachten?
zoals je aangeeft wacht jij nergens op: gewoon nu p35 kopen en een gtx er op, eventueel later weer upgraden. daar heb ik echter weinig zin in aangezien upgraden altijd duurder is dan wachten ;)
over nvidia: dat de kaart beter is zeggen ze natuurlijk altijd. maar dat een kaart 2x zo snel is is een erg bold statement, zelfs al is het reclame. wat ik alleen maar bedoel te zeggen is dat de g90 een vrij grote stap voorwaards is, en niet net zoals het uitbrengen van de 8800 ultra ofzo.
Oh, ik wacht best wel; op aangekondigde prijsdalingen en zo. Maar ik koop al lang genoeg computer onderdelen om geleerd te hebben dat nog eventjes wachten op de nieuwe spullen altijd achter de feiten aanlopen is. Tegen de tijd dat jij je spullen koopt, zul je zien, komt er net weer een nieuwe chipset aan, die, zeg, die mooie nieuwe octa-core van dan gaat ondersteunen. En daarop wachten heeft ook weer geen zin, enz.

Over de 8800GTX kan ik duidelijk zijn: het is een beer van een kaart. En toen ik hem kocht begon de situatie met de drivers gelukkig ook al wat te verbeteren. Als je gaat wachten op de G90 denk ik dat je daar in de voorhoede ook weer veel last zult ondervinden van brakke drivers. Bovendien bevatte de eerste steppings van de G80 een kleine fout die PCI-E compatibiliteits problemen gaf. Hebben ze heel snel gefixed, natuurlijk; maar je zult maar net zo'n kaart gekocht hebben.

Het moraal van mijn verhaal? Ik koop juist niet direct het allernieuwste. Maar ik wil wel state-of-the-art hardware. Ik koop dus liever geen revisie 1.00 borden, en ben ook niet iemand die direct de eerste dag dat ie uit is een G90 gaat halen. Ik ben in deze strategie voorlopig nog niet teleurgesteld geraakt.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Mr Alfabet schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 17:09:
[...]

Inderdaad, upgraden is altijd duurder dan wachten. Maar zo kun je altijd wel blijven wachten. Daarom, upgrade wanneer je het nodig hebt. Je hardware is sowieso technisch gezien alweer achterhaald na een paar maand.

Verwijderd

gewoon waneer je er geld en tijd voor hebt, als we zo gaan beginnen kunnen we net zo goed iedere maand wel een nieuw systeem inelkaar beuken. als ik er geld voor had was dat een hobby op de twede plaats geweest

• Nisei
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 11:17
Ik sluit me aan bij albatross. En hou ook even rekening met de prijs; het nieuwste is ook altijd het duurste.
Pagina: 1