Toon posts:

[Vista]RAID 1 blijkt geen RAID 1

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Experts, ;)

Weet niet of dit in het goeie topic staat hoor maar heb m'n best gedaan ;)

Jullie kunnen mij vast wel helpen! Ik heb hier in mijn pc 2 nieuwe schijven gezet 2x 500gb en deze voordat windows opstart in die Raid utility geconfigureerd alszijnde RAID1. Hij is toen ook 2,5 uur bezig geweest met duplicaten van de disk. Alles goed tot zover...

Toen ben ik vista gaan installeren maar tijdens de setup kom zie ik 2 schijven, 2x 500gb. Ik had verwacht 1x maar goed. de 2e schijf kon ik wel aanklikken maar toen stond er dat ik waarschijnlijk niet kon booten vanaf die schijf dus toch maar de 1e aangeklikt...

Installatie ging perfect, niets aan de hand. Reboot, in bios staat netjes booten van RAID1 set, PC boot en zie in vista netjes 1x een schijf van 500gb. Alles goed denk je maar helaas....

Ik vertrouwde het niet en stop nogmaals die vista CD erin en start de setup gedeeltlijk opnieuw totdat ik in het scherm kom waar ik weer mijn schijf kan selecteren. Wat blijkt, 1 schijf bevat nog netzoveel vrije ruimte als hiervoor. De raid 1 blijkt niet echt goed te werken dus....

Trek ik 1 v.d. 2 schijven los, boot ie gewoon (wel met warning dat z'n raid incompleet is, logisch) prik ik die andere schijf erop boot ie dus echt niet meer, geen systeemdisk. Ofwel, mn RAID 1 doet gewoon niets....

Wat heb ik zelf al geprobeerd:
- Bios geupdated
- tijdens de setup de nieuwe VIA Sata drivers 5.50b (23 april 2007) aangegeven

Jullie enig idee? Ik hoop het want bij RAID 1 zou t toch wel erg fijn zijn als ie zich ook zo gedraagt...

Dank je!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Eerst maar eens de vraag of je de data op de 1e HD wil behouden, in dat geval is dupliceren noodzakelijk anders uiteraard niet.

Oh.... specificaties zijn altijd wel handig. Minder handig is HELP! schreeuwen. Meestal hoort dit soort topics trouwens in OM dus... >OM

[ Voor 35% gewijzigd door Guardian Angel op 20-07-2007 23:40 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, specs idd vergeten... stom :)

MSI 6702 K8 Neo FSR met een VT8237 chipset.
Athon 64 3200, 1gb ram en 2x 500gb ;)

Ben nu nog bezig met installatie dus als ik alles nu kwijt ben is dat niet erg... straks als ik al m'n data weer terug heb stan is dat weer anders uiteraard ;)

Ik heb er wel 2 voor idd de mirror

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2007 23:43 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Nou, dat is me duidelijk die laatste zin... niet dus.

Alle partities eraf gooien (x2 uiteraard) en opnieuw en goed de RAID-ARRAY aanmaken. Windows MOET 1 HD van 500 GB vinden zoniet doe je iets verkeerd en moet je eerst maar eens uitvogelen wat.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
He ga anders lekker slapen ofzo... probeer me te helpen of laat een ander een fatsoenlijk antwoord geven... maar jou manier van hulp schiet niet op he

Wat ik bedoelde is dat ik 2 schijven heb gekocht voor mirror, niet voor striping oid...

Wat betreft de partities.. het zijn nieuwe schijven, partitieloos dus, en als ik definieer in de RAID tool dat het een RAID 1 wordt en hij gaat mirroren en als hij klaar is start ik de windows setup en hij ziet 2 schijven tja... dan mag jij me uitleggen wat ik verkeer doe.

Bedankt voor je hulp maar als ik zelf moet uitvogelen wat ik verkeerd doe had ik hier niet hoeven posten he

Verwijderd

Als jij 2 lege schijven hebt en je maakt een array aan, waar heeft hij dan 2,5 uur werk aan om te duplicaten? Er staat immers niks op.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zonder de driver ziet windows inderdaad gewoon de disks en niet de RAID. Basic driverwerk dus.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk dat zijn betere antwoorden ;) thanx

Indien je lege schijven pakt mirror ie ze ook altijd, ondanks dat er niets opstaat. Hij maakt ze gewoon 100% identiek en dat duurt 2,5 uur.

T mag van mij ook sneller gaan ;) maar dat hoort... en het is de RAID contoller op mn moederbord dus die is al iets trager.

Verwijderd

Topicstarter
Wat betreft die driver he.... miss doe ik dat verkeerd tijdens de setup kies ik voor extra driver toevoegen ofzo, maar dan heeft ie de schijven al geinitialiseerd. Dat is in het scherm waar ik moet kiezen op welke schijf ik wil gaan installeren, daar kan ik extra drivers toevoegen. Ik heb dat ook geprobeerd maar hij ziet in dat scherm alsnog 2 schijven vreemd genoeg.

In Windows zelf zie ik weer wel 1 schijf alleen mirrort ie niet vreemd genoeg...
mirroren doet ie (omdat ik het in het bios heb ingesteld) toch ook tijdens de installatie of kan dat komen omdat het een vorm is van software raid dat ie dat pas doet bij het laden van Vista, ofwel dat ik te weinig geduld heb... nee toch?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 23:53:
He ga anders lekker slapen ofzo... probeer me te helpen of laat een ander een fatsoenlijk antwoord geven... maar jou manier van hulp schiet niet op he

Wat ik bedoelde is dat ik 2 schijven heb gekocht voor mirror, niet voor striping oid...

Wat betreft de partities.. het zijn nieuwe schijven, partitieloos dus, en als ik definieer in de RAID tool dat het een RAID 1 wordt en hij gaat mirroren en als hij klaar is start ik de windows setup en hij ziet 2 schijven tja... dan mag jij me uitleggen wat ik verkeer doe.

Bedankt voor je hulp maar als ik zelf moet uitvogelen wat ik verkeerd doe had ik hier niet hoeven posten he
Pardon? Ga je altijd zo tekeer tegen iemand die jou helpen wil? Dat kun je dus wel vergeten op GoT.

ARME AOW’er

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 23:53:
[...]
Wel eens de GoT FAQ gelezen? Dit is geen helpdesk, dus een wat vriendelijker houding is op zijn plaats. Jij moet inderdaad zelf het werk doen...

Het is inderdaad waarschijnlijk gewoon een kwestie van de juiste drivers. Beetje uitproberen dus.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• wagenveld
  • Niet online
Ziet er niet heel goed uit:
http://global.msi.com.tw/...&maincat_no=1&prod_no=565
>>VIA VT8237(R) SATA RAID Driver (For floppy driver)

Geen vista driver beschikbaar.

Even bij VIA zelf kijken>>
http://www.viaarena.com/d...6&CatID=2920&SubCatID=143

astu. RTFM hoe je vista zover krijgt om je RAID te herkennen.

[ Voor 23% gewijzigd door wagenveld op 21-07-2007 00:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 00:06:
[...]

Wel eens de GoT FAQ gelezen? Dit is geen helpdesk, dus een wat vriendelijker houding is op zijn plaats. Jij moet inderdaad zelf het werk doen...

Het is inderdaad waarschijnlijk gewoon een kwestie van de juiste drivers. Beetje uitproberen dus.
Het is mij duidelijk dat het geen helpdesk is, maar een antwoord geven: "zoniet doe je iets verkeerd en moet je eerst maar eens uitvogelen wat." is ook zeker niet op zijn plaats. Vandaar mijn reactie. Ik vond zijn reactie nogal bot richting mij.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

De drivers zijn er wel hoor. :)

En bot? Ik begrijp niet wat voor onzin je schreef en daarnaast gaf ik je de aanzet voor de oplossing zodat je weer iets verder kunt komen en evt. daarna reageren wat er fout gaat.

Als je mijn hulp niet wilt, prima hoor. Ik post gewoon niet meer.

[ Voor 19% gewijzigd door Guardian Angel op 21-07-2007 00:15 ]

ARME AOW’er

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 00:11:
[...]
Het is mij duidelijk dat het geen helpdesk is, maar een antwoord geven: "zoniet doe je iets verkeerd en moet je eerst maar eens uitvogelen wat." is ook zeker niet op zijn plaats. Vandaar mijn reactie. Ik vond zijn reactie nogal bot richting mij.
Niets bots te zien in de reactie van Guardian Angel, wel in jouw respons. Vergeet niet dat jij degene bent met het probleem, en HELP! brult...

Maar goed, de driver is je aangereikt door wagenveld, dus je kunt weer verder.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
wagenveld schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 00:08:
Ziet er niet heel goed uit:
http://global.msi.com.tw/...&maincat_no=1&prod_no=565
>>VIA VT8237(R) SATA RAID Driver (For floppy driver)

Geen vista driver beschikbaar.

Even bij VIA zelf kijken>>
http://www.viaarena.com/d...6&CatID=2920&SubCatID=143

astu. RTFM hoe je vista zover krijgt om je RAID te herkennen.
Klop helemaal wat je hier zegt... Die via drivers heb ik getracht in de setup toe te voegen maar dan ziet ie ook nog steeds 2 schijven. Zodra ik in Vista zit ziet hij wel de RAID en dus 1 schijf, alleen is deze niet gemirrord over 2 schijven. 1 schijf bevat maar data, dat is juist het vreemde. Die andere schijf bleek ook nog zijn originele grootte te hebben en dus geen bestanden er op te hebben staan.

Of begint het mirroren pas zodra vista is opgestart? Nee toch, ik dacht dat omdat het in het BIOS aanstaat dat ie altijd mirrort... jullie enig idee?

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 00:15:
[...]

Niets bots te zien in de reactie van Guardian Angel, wel in jouw respons. Vergeet niet dat jij degene bent met het probleem, en HELP! brult...

Maar goed, de driver is je aangereikt door wagenveld, dus je kunt weer verder.
Ok, ieder zn mening. T kwam nogal bot over op mij... mocht het niet zo bedoeld zijn mag je t betreffende als niet geschreven aanvaarden ;)

enne je reactie las ik pas later...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2007 00:20 ]

• wagenveld
  • Niet online
Als je 2 schijven ziet tijdens windows setup doe je dus wat fout. Guides en manuals genoeg, dus leef je uit zou ik zeggen ;)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zie ook de RAID FAQ. Staat in OM.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het allemaal nog eens nakijken! Bedankt voor jullie hulp!

Mochten er ondertussen nog ideen komen ;) alles is welkom!!

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2007 00:47 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
WOS > OM

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 00:16:
[...]

Klop helemaal wat je hier zegt... Die via drivers heb ik getracht in de setup toe te voegen maar dan ziet ie ook nog steeds 2 schijven. Zodra ik in Vista zit ziet hij wel de RAID en dus 1 schijf, alleen is deze niet gemirrord over 2 schijven. 1 schijf bevat maar data, dat is juist het vreemde. Die andere schijf bleek ook nog zijn originele grootte te hebben en dus geen bestanden er op te hebben staan.

Of begint het mirroren pas zodra vista is opgestart? Nee toch, ik dacht dat omdat het in het BIOS aanstaat dat ie altijd mirrort... jullie enig idee?
Thanx wagenveld.... ik heb het nog een keer geprobeerd (ik weet 100% zeker dat ik echt exact hetzelfde heb gedaan) maar op de een of andere vreemde manier pikte ie nu die driver wel, refreshte het scherm en zag ik netjes 1 schijf ipv 2... :?

Waarom dit de eerste keer niet werkte is mij een raadsel... ik heb toen voor de zekerheid de driver 2x geprobeerd omdat ie bij de 1e keer proberen ook nog 2 schijven liet zien, bij de 2e keer alsnog, dus ik dacht zal wel zo horen... wel stonden er in die VIA driver 2x een vista driver.

Ik heb later de 2e gepakt... heb die andere ook nog getest maar die deed het nu ook. Ik geef het op... ik twijfel als eerst bij m'n eigen maar weet dit toch echt zeker. Raar verhaal... ;)

Maar ja... het probleem is iig opgelost! Bedankt allemaal voor jullie hulp. :)

---Edit---
Heb het probleem vanmiddag nog 2x gehad (installatie was niet goed gegaan)... maar na een paar keer proberen pakt ie m op een gegeven moment... ben er niet helemaal achter wanneer wel en niet. Vreemd maar ja...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2007 15:35 ]

Pagina: 1