[Nikon D80] Belichtings problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.299 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Hallo,

Ik heb sinds enkele weken de nikon D80 met de 18 - 135 mm kitlens.

Nu heb ik wat problemen (althans dat denk ik) met de belichting.
Het zijn de volgende punten:

1) structureel overbelichten van foto's. Ook op auto modus. Luchten, witte broeken, lichte muren etc zijn bijna altijd overbelicht. Zowel bij kunst als dag licht. bijna altijd een rechte streep in de uiterste rechter kant in het rgb histogram.

2) op manual stand lijkt de analoge belichtings meter niet te kloppen. Bij een test binnen bij dag licht gebruikte ik een diafragma van 3.5 en de belichtings meter stond pas op "neutraal" bij < 1/3 seconden, wat dus resulteerde in een veel te lichte foto. Soms wilde hij zelfs pas bij 30 seconden "goed" belichten. (ik had de belichtings correctie gewoon op 0 staan) wat resulteerde in een geheel witte plaat.

3) kleiner probleempje maar misschien bekend: mijn flitser blijft soms ingeklapt. Hij wil dan openspringen maar hij klapt niet open. alsof hij klemt. (is dit een garantie geval)

Kent iemand deze problemen, of doe ik iets verkeerd (ik ben nog een beginner dus ken de camera nog niet helemaal), kan het zijn dat dit aan de camera ligt? moet hij opnieuw gecalibreerd worden ofzo of ligt het aan de lens. Is het te verhelpen met instellingen?

ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen, voor ik de camera aan ga bieden aan de leverancier.

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

Verwijderd

Ik heb geen D80 en ook ervaring met dit model ontbreekt mij.

1) Mocht je bij daglicht een donkerder onderwerp hebben dan de achtergrond, terwijl de lichtmeting zich vooral baseert op het onderwerp dan resulteert dat in (bijv.) een uitgebeten witte lucht. Zo kan ook de te lichte muur veroorzaakt worden en witte kledij in fel daglicht is volgens mij voor veel camera's een heikel punt. Spotmeting op de witte kleding kan helpen, maar veroorzaakt wellicht weer te donkere vlakken in de rest van de foto.

2) Wat bedoel je met een analoge lichtmeter? Gebruik je een losse meter naast je camera?

3) Geen idee.

Post eens wat voorbeeld foto's met instellingen (sluitertijd, diafragma, ISO) en geef aan welke metering modus je gebruikt. Beter nog: de gehele exif.

• 4of9
2) Wat bedoel je met een analoge lichtmeter? Gebruik je een losse meter naast je camera?
dat is de lichtmeter als je door de zoeker kijkt. Die aan zou moeten geven of je foto correct belicht is.

het palletje is bij mij niet verbogen.

Ik zal straks eens wat foto's plaatsen (heb alleen even raws tot mijn beschikking en moet nu even weg).
Misschien kan iemand er dan wat meer over zeggen anders denk ik dat het misschien toch een garantie geval is. :(

[ Voor 30% gewijzigd door 4of9 op 21-07-2007 12:30 ]

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:11

Rudedadude

Maybe we were born to run

1/ Maak eens een wat foto's van gelijk belichte vlakken (dus geen foto's met grote contrasten, licht/schaduw etc.) Zoals je het beschrijft klinkt het als iets wat vaak genoeg kan voorkomen. Probeer ook eens de spot metering of de center weighted, ipv de multi-zone en laat je lichtmeting bepalen op die meest belichte stukken.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-01 15:14
Het overbelichtings-'probleem' van de D80 is algemeen bekend. De lichtmeter van de D80 baseert z'n belichting vooral op het midden van de scene. Zolang de luchten of witte broeken dus niet in het midden van je foto vallen, is de kans groot dat ze overbelicht zijn. Dit is anders dan de D70, die de neiging had juist onderbelichte foto's op te leveren.

Iets om rekening mee te houden dus. In situaties met veel contrast zal de D80 proberen een zo goed mogelijke belichting te bewerkstelligen, ook als dit in overbelichte delen resulteert. Je hebt gelukkig tools als histogrammen en blinking highlights tot je beschikking. Als je echt bang bent om highlights te verliezen, kun je natuurlijk standaard 1/3 of 2/3 stop onderbelichten.

Vastzittende flitser lijkt me niet normaal, en het gedrag van je lichtmeter in Manual ook niet. Als ik jou was zou ik die camera eens laten nakijken.

Dato DUO synth voor twee

• 4of9
Dit is een test foto op auto geschoten met de volgende info:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Nikon D80
2007/07/20 16:17:46.8
Gecomprimeerd RAW (12-bits)
Beeldformaat: Groot (3872 x 2592)
Kleur
Objectief: 18-135mm F/3.5-5.6 G
Brandpuntsafstand: 20mm
Digitaal Vari-programma: Automatisch
Lichtmeetmethode: Meerveldsmeting
1/30 seconde(n) - F/3.8
Belichtingscorrectie: 0 LW
Gevoeligheid: ISO 100
Bld.optimalsrn: 
Witbalans: Automatisch
AF-stand: AF-A
Flitssynchronisatiestand: 
Flitsstand: 
Automatische flitscorr.: 
Kleurstand: Stand Ia (sRGB)
Tooncompensatie: Automatisch
Kleuraanpassing: 0°
Verzadiging: Automatisch
Verscherping: Automatisch
Beeldcommentaar:                                     
Lange tijd ruisonderdrukking: Uit
Vibratie reductie: Off
Hoge ISO ruisonderdrukking: Uit

Afbeeldingslocatie: http://www.villalaguna.nl/ivo/test1.jpg

Hier nog een, het lijkt dat er een volle zon is maar dit was gewoon binnen in burgers bush en het was buiten bewolkt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Nikon D80
2007/07/18 13:06:03.6
Gecomprimeerd RAW (12-bits)
Beeldformaat: Groot (3872 x 2592)
Kleur
Objectief: 18-135mm F/3.5-5.6 G
Brandpuntsafstand: 18mm
Digitaal Vari-programma: Automatisch
Lichtmeetmethode: Meerveldsmeting
1/20 seconde(n) - F/3.5
Belichtingscorrectie: 0 LW
Gevoeligheid: ISO 400
Bld.optimalsrn: 
Witbalans: Automatisch
AF-stand: AF-A
Flitssynchronisatiestand: 
Flitsstand: 
Automatische flitscorr.: 
Kleurstand: Stand Ia (sRGB)
Tooncompensatie: Automatisch
Kleuraanpassing: 0°
Verzadiging: Automatisch
Verscherping: Automatisch
Beeldcommentaar:                                     
Lange tijd ruisonderdrukking: Uit
Vibratie reductie: Off
Hoge ISO ruisonderdrukking: Uit

Afbeeldingslocatie: http://www.villalaguna.nl/ivo/test2.jpg

Ik zal nog even verder kijken naar goede voorbeelden maar dit is dus regelmatig.

• Jigs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-12-2025
Hmm,

Ik wordt hier niet vrolijk van maar volgens mij heb ik hetzelfde probleem. Ik post hier even de bajonet vatting van mijn D80. als ik het goed heb is hij bij mij helemaal afgebroken. Kunnen jullie dit bevestigen?

Afbeeldingslocatie: http://www.sanders-albek.nl/pics/D80.jpg

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:00

Barrycade

Through the...

Werkt je diafragma wel goed? Ik weet even niet of de D80 een DoF knop heeft maar als je bv je diafragma op 11 zet en je druk de DoF knop in wordt je zoeker dan donker?

En heb je deze problemen ook met JPG's? Dit om uit te sluiten dat je overbelichting in je workflow zit.

Ook zie ik even niet zo snel op werk programma je de camera had in de geposte exif. Is het niet mogelijk om je foto's te posten mét exif er in?

Edit: @ hierboven: ik zie niet zo veel op die foto maar er lijkt wel een juist palletje te zitten,maar door de overbelichting door de flits is het niet echt duidelijk, kan je niet een extra foto posten van wat meer naar rechts?

[ Voor 21% gewijzigd door Barrycade op 22-07-2007 00:08 ]

• Jigs
In het linkje staat dat je de sluitertijd op 1 seconde moet zetten en kijken of hij donker wordt. Als hij donker wordt is hij dan stuk?
Kan jij ook zien of mijn palletje ontbreekt?

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Als je zoeker donkerder wordt als je op de DoF knop drukt werkt in ieder geval je diafragmapalletje.

De onderste foto's in de link betreffen foto's van een diafragma pal van een TC en niet van een palltje in een camera. Dus als je zo'n palletje verwacht kan je lang zoeken :)

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-01 15:14
@4of9: Die foto's die je post zien er prima belicht uit. De begroeiing is netjes doortekend, net als de waterval. Kijk naar de histogrammen: netjes verdeeld. Wel is er in beide situaties ontzettend veel verschil tussen licht en donker, waardoor er gedeeltes overbelicht zijn. Je moet beseffen dat er maar een beperkt dynamisch bereik vastgelegd kan worden door die camera, en dat de camera met z'n lichtmeting indirect bepaalt welke gedeeltes onder- of overbelicht raken. Met de belichting van je D80 is niks aan de hand, maar je moet leren hiermee om te gaan.

Probeer situaties met teveel contrast te vermijden, of onderbelicht in die situaties met 1/3-1 stop. Schiet anders eens wat laagcontrast-situaties, en post die foto's hier. Pas als die allemaal overbelichte highlights hebben, mag je je zorgen gaan maken.

@Jigs: Niks aan de hand, ziet er gezond uit.

Dato DUO synth voor twee

• Jigs
//maybe offtopic

maar wat is een TC?

• Barrycade

Barrycade

Through the...

• 4of9
David schreef op zondag 22 juli 2007 @ 00:24:
@4of9: Die foto's die je post zien er prima belicht uit. De begroeiing is netjes doortekend, net als de waterval. Kijk naar de histogrammen: netjes verdeeld. Wel is er in beide situaties ontzettend veel verschil tussen licht en donker, waardoor er gedeeltes overbelicht zijn. Je moet beseffen dat er maar een beperkt dynamisch bereik vastgelegd kan worden door die camera, en dat de camera met z'n lichtmeting indirect bepaalt welke gedeeltes onder- of overbelicht raken. Met de belichting van je D80 is niks aan de hand, maar je moet leren hiermee om te gaan.

Probeer situaties met teveel contrast te vermijden, of onderbelicht in die situaties met 1/3-1 stop. Schiet anders eens wat laagcontrast-situaties, en post die foto's hier. Pas als die allemaal overbelichte highlights hebben, mag je je zorgen gaan maken.

@Jigs: Niks aan de hand, ziet er gezond uit.
Ok fijn om te horen, ik hoopte al dat het aan mezelf lag. Alleen als ik de histogrammen in mijn camera bekijk zit er altijd aan de rechterkant een piek tot helemaal boven, en van wat ik tot nu toe gelezen heb, betekent dat dat de foto overbelicht is. Ook als ik de "hoge lichten" stand gebruik knippert de lucht en de blaadjes. Ook bij de onderste foto zie dat de bovenkant van mijn pet, en de banden van mijn rugzak helemaal geen informatie meer bevatten maar gewoon helemaal wit zijn.

Ik ben al iets meer gerust maar ik hoop dat iemand het nog kan bevestigen.
Ik heb ook een boekje gekocht speciaal over nikon camera's dus misschien kan ik daar wat meer uit halen.
Als je zoeker donkerder wordt als je op de DoF knop drukt werkt in ieder geval je diafragmapalletje.
Heeft de D80 een DoF knop? en zo ja welke knop is het? :o

laat maar, DoF knop al gevonden.

[ Voor 5% gewijzigd door 4of9 op 22-07-2007 02:54 ]

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:11

Rudedadude

Maybe we were born to run

4of9 schreef op zondag 22 juli 2007 @ 02:50:
[...]

Ik ben al iets meer gerust maar ik hoop dat iemand het nog kan bevestigen.
Ik heb ook een boekje gekocht speciaal over nikon camera's dus misschien kan ik daar wat meer uit halen.
Jup. Bekijk bijvoorbeeld de tweede foto. Daarbij is je lichtmeting waarschijnlijk ingesteld op de waterval. Nu ligt die waterval in de schaduw en zal dit normaal gesproken een wat donkerder gedeelte van je foto moeten zijn. Omdat je echter je lichtmeting daarop hebt gedaan zal de camera proberen ervoor te zorgen dat dit gedeelte qua belichting midden in je histogram terecht komt, met als gevolg dat relatief veel rechts van dat midden gaat komen en licht/overbelicht wordt.

Iets anders om nog mee rekening te houden / in te stellen is wanneer je camera zijn lichtmeting vaststelt. Je hbt namelijk een AE-L/AF-L knop, die, als je die indrukt, de lichtmeting vastzet. In dat geval kan je onafhankelijk het focuspunt vastzetten met de ontspanknop (tenzij je continuous focusing hebt aanstaan) en de lichtmeting vastzetten met de AE-L/AF-l knop.
Je kan er echter ook voor kiezen om de lichtmeting vast te zetten tegelijk met het scherpstellen van de camera, omdat je onderwerp meestal bepalend is voor de belichting. Ik gebruik zelf deze manier, omdat ik dit gewend was van mijn Canon a75, maar volgens mij staat dat niet standaard aan op de D80. De manier om dat te testen is door ergens op scherp te stellen (met AF-Shot aan) en vervolgens te richten of minder of meer belichte onderwerpen en daarbij te kijken of de gekozen sluitertijd in de zoeker nog verandert.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Pagina: 1